Parfyymien maailma
Julkaistu keskiviikkona 28.08.2013 6 kommenttia 141 suositusta
Kolmiosainen sarja kertoo hajuvesistä: bisneksestä, historiasta, tulevaisuudesta, tuoksujen merkityksestä.
Osa 1. Uusi maailma vs. vanha maailma. Hajuvesiteollisuuden sielu on Pariisissa, mutta bisnes pyörii New Yorkissa. Vielä vuosikymmen sitten maailmassa lanseerattiin vuodessa noin 150 uutta tuoksua; nyt määrä on kymmenkertainen. Miten erottua joukosta? Ja miten hajuvesi voisi säilyttää asemansa haluttuna ylellisyytenä?
Ensimmäisessä osassa seurataan elämää kahdessa hyvin erilaisessa firmassa. Champs-Elysées’llä Guerlainin perinteikäs perheyritys on saamassa ensimmäistä kertaa uuden johtajan suvun ulkopuolelta. Thierry Wasser aikoo uskaltaa puuttua vanhan Shalimar-tuoksun reseptiin. New Yorkissa Estee Lauderin Veronique Gabai-Pinsky yrittää saada uuteen tuoksuun rock’n’rollia.
Osa 2. Hajuvesiteollisuuden "nenät". Hajuaisti on ihmisen aisteista alkukantaisin ja vähiten tutkittu. Niinpä nenää miellyttävien ja mielleyhtymiä herättävien tuoksujen luominen on yhtä lailla taidetta kuin tiedettä.
Toisen osan päähenkilöt, tuoksujen kehittäjät eli "nenät" ovat pieni ammattikunta. Alan ammattilaisia kouluttaa vain yksi koulu maailmassa. Halutuimmista osaajista käy kova kilpailu.
Osa 3. Tuoksut maailmalla. Hajuvesibisnes on kasvussa Lähi-Idässä, Brasiliassa ja Kiinassa. Parinkymmenen vuoden kuluttua keskivertokuluttaja ei enää ole länsieurooppalainen tai amerikkalainen. Tuoksumieltymykset kuitenkin vaihtelevat suuresti maanosittain, mikä on haaste markkinoitaan laajentaville kosmetiikkayrityksille.
Kolmannessa osassa seurataan Unileverin yritystä päästä Brasilian markkinoille, joita hallitsevat paikalliset. Ja pieni englantilainen hajuvesitalo on löytänyt uuden vientikohteen Persianlahdelta, missä naiset haluavat tuoksua samalta kuin eurooppalaiset 1900-luvun alussa. Mutta kun kuninkaanlinnasta tilataan hajuvettä, jota ei ole enää valmistettu vuosikymmeniin, tehtailijat joutuvat reseptivihkoineen vaikean tehtävän eteen.
Lisätietoa ohjelmasta
(Perfume, Britannia 2011) Tuotanto BBC
Lähetä linkki
Kommentit
Maailma on jo niin täynnä synteettisiä hajuja, että hajuvesillä ei enää ole toivottua vaikutusta. Kun olet hetken useamman ihmisen seurassa, saat ihollesi lukuisten kemiallisten hajujen sekamelskan, sama perustunkkainen löyhkä takertuu myös vaatteisiin ja hiuksiin.
Hajuvesien valmistuksessa käytetään tuhansia kemikaaleja, joiden vaikutuksista ihmisen terveyteen ei tiedetä juuri mitään. Se vähä mitä tiedetään on kuitenkin erittäin hälyttävää: astmaa, hedelmällisyyden häiriöitä, ADHD:tä, oppimisvaikeuksia.....
Pieninäkin pitoisuuksina hajustekemikaalit saavat aikaan epigeneettisiä muutoksia perimän toiminnassa, pahimmillaan ne ovat myös perinnöllisiä.
Hajuvesibisneksen kasvu perustuu vain ihmisten tietämättömyyteen ja hyväuskoisuuteen.
Hmm.. En tiedä mutta luulen että jos negatiiviset vaikutukset olisivat noin radikaaleja hajevesiä ei käytettäisi nykyisessä mittakaavassa. Ajattelin itsekin joskus jotenkin negatiivisesti hajuvesistä. Sitten sain lahjaksi tuoksun ainutlaatuiselta ihmiseltä. Tuoksun joka oli ostettu Monacosta. Se tuoksu muutti maailmani. Kuten sanottu ihmisen hajuaisti on kaikista aisteista vahvin. Se voi tuoda muistoja vuosikymmenten takaa lapsuudesta. Jos tuokse on hyvä se voi muuttaa sinunkin ajattelutapasi. Jos se on huono mikään ei muutu. Toisaalta muutos kaikessa tekee elämän erityiseksi. Hajuvedet ovat iso osa ihmisten kokemuksia. Toivottavasti sinäkin löytäiset sen juuri sinuun positiivisesti vaikuttavan tuoksun. Se voisi avata ovia ja tehdä elämäsi rikkaammaksi.
Kaikkein kamalin olí hajustettu konetiskiaine.
Mitä hemmetin järkeä moisessa tyhmyydessä on.
Murhau
"Hmm.. En tiedä mutta luulen että jos negatiiviset vaikutukset olisivat noin radikaaleja hajevesiä ei käytettäisi nykyisessä mittakaavassa"
Parahin Fragonard, käsityksesi ihmisen toiminnan järkevyydestä on uskomattoman naiivi. Sen mahdollistaa vain täydellinen tietämättömyys. "En tiedä, mutta luulen..." Niin juuri. Minun ei tarvitse luulla. Homekoulussa sairastunut lapseni sai jälkitautina kemikaaliherkkyyden. Joka ainoa päivä joudun pelkäämään hänen henkensä puolesta.
Hajuvedet ovat todellakin iso osa ihmisen kokemuksia. Valitettavasti vain negatiivisia.
Mielestäni on aika paksua alkaa väittää muiden ihmisten toimia tai ajatuksia tuoksujen tai minkään muunkaan suhteen naiiviksi vain koska ei itse ole samaa mieltä toisten toiminnan järkevyydestä. Tuoksut ovat osa ihmisen elämää: kahvi, tee, hiki, kukat, ulosteet, lehdet, maa, hajuvedet...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ymmärrän kyllä näkökulman siitä, että omaan kemikaalikuormaan kannattaa kiinnittää huomiota ja ettei kannata kaataa koko parfyymipulloa päälleen vaikka kuinka kyseessä olisi oma lempituoksu. Hyvänä ohjenuorana hajuvesien suhteen voi pitää sitä, ettei ihmisen pitäisi pystyä haistamaan toisen hajuvettä elleivät nämä kaksi ihmistä halaa.
Minulla on hajuvesistä paljon hyviä mielleyhtymiä ja muistoja, enkä haluaisi elää täysin hajuttomassa tai hajuvedettömässä maailmassa. Myönnän, että keräilen hajuvesiä ja pidän niitä yhtenä taidemuotona: pullotettua kesää on talvella mukava tuoksutella. Samaan aikaan vaihdan junassa paikkaa, jos joku löyhkää tupakalle enkä voi käyttää hajustettua huuhteluainetta vaatteissa - molemmista saan älyttömän päänsäryn ja oksennusrefleksin. Itse luulen, että monen antipatiat muiden ihmisten tuoksunkäyttöä kohtaan johtuu juuri siitä että moni annostelee liiallisesti hajuvettään. Nykyään markkinoilla on onneksi myös hyvin tehtyjä ekotuoksuja, joissa on kiinnitetty huomiota raaka-aineiden laadukkuuteen eli omaa kemikaalikuormaa on mahdollista pienentää luopumatta hajuvesistä kokonaan. Olen pahoillani Kemikaalicocktail lapsesi sairaudesta. Toivottavasti ihmiset yrittäisivät ottaa toisensa huomioon tässäkin suhteessa.
[quote=Kemikaalicocktail]Maailma on jo niin täynnä synteettisiä hajuja, että hajuvesillä ei enää ole toivottua vaikutusta. Kun olet hetken useamman ihmisen seurassa, saat ihollesi lukuisten kemiallisten hajujen sekamelskan, sama perustunkkainen löyhkä takertuu myös vaatteisiin ja hiuksiin.
20 vuotta sitten päivän paras hetki ei ollut päästä
marketin ovesta Äkkiä Ulos puhtaaseen ulkoilmaan.
Mutta nyt ikävä kyllä niinkin se on käytännössä.
Hävetkää haisuliinit!!
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
TIISTAINA 3.9.2013