Titanicin rakentajat
Julkaistu tiistaina 03.01.2012 0 kommenttia 231 suositusta
Titanicin tarina on kaikkien aikojen suurimpia merten legendoja. Lähtiessään satamasta huhtikuussa 1912 Titanic oli suurin, painavin, kallein ja ylellisin ihmisen milloinkaan rakentama kulkuneuvo. Viisiosainen sarja kertoo kuuluisan laivan rakennustyöstä. Nykyinsinöörit havainnollistavat Titanicin syntyä rakentamalla osia laivasta sadan vuoden takaisin menetelmin. He kulkevat menneen ajan telakkatyöläisten, sähkömiesten, puuseppien, sisustajien ja terästyöläisten jalanjäljissä.
19.2. Osa 1. Runko
Insinöörien tiimi rakentaa oikeaan kokoon alkuperäisten piirustusten mukaan yhdeksän metriä korkean kappaleen Titanicin keulaa, joka tulee Belfastin kaupungin rantaan muistomerkiksi Titanicin rakentajille. Valtavien, 900-asteiseksi kuumennettujen teräskappaleiden taivuttaminen on nykyäänkin haastava tehtävä, saati sitten sata vuotta sitten. Samalla kun opitaan entisaikojen menetelmiä, nähdään myös, millaista telakkamiesten elämä oli ennen, kun kuri työmaalla oli ankara ja raskaan ja vaarallisen työn tekijät saivat palkkaa lyömiensä niittien lukumäärän perusteella.
26.2. Osa 2. Ankkuri
Toisessa osassa insinöörit matkustavat Sheffieldin kaupunkiin maailman vanhimpaan toiminnassa olevaan terästehtaaseen, jossa valmistetaan kopio Titanicin 16-tonnisesta ankkurista. Se oli aikoinaan maailman suurin ankkuri, jollaisia ei tehdä joka päivä. Ankkurin kourat valetaan puusta tehtyyn muottiin ja varsi taotaan valtavalla konevasaralla. Samalla tutustutaan kettinginvalmistukseen, joka ennen vanhaan oli kotiteollisuutta: naiset hoitivat pieniä lapsia raataen samalla hehkuvan ahjon äärellä.
5.3. Osa 3. Sähköt
Titanic oli oman aikansa tekniikan ihme, jossa sähkövoima tarjosi matkustajille ennennäkemättömiä mukavuuksia. Kolmannessa osassa herätetään henkiin Titanicin keittiön valtava sähköliesi, johon tuotetaan voimaa sadan vuoden takaisella generaattorilla. Hiiliä koneeseen saa lapioida hiki hatussa! Lopuksi valmistetaan ensimmäisen luokan päivällinen, joka tarjoillaan upeassa kartanossa. Toisaalla tiimi yrittää valmistaa ilman piirustuksia kopion mekaanisesta hevosesta, jollainen oli Titanicin sähköistetyn kuntosalin vetonauloja.
12.3. Osa 4. Tupakointisalonki
Titanic oli loistoalus, jota voi verrata nykyajan seitsemän tähden hotelleihin. Neljännessä osassa yritetään rakentaa osittainen kopio koko laivan kalleimmasta yksittäisestä huoneesta, joka oli ensimmäisen luokan herrain tupakointisalonki. Siinä olivat näytteillä koko Edwardin aikaisen Britannian parhaiden käsityöläisten taidot. Vieläkö on osaajia, joiden käsistä syntyy todellista loistoa? Vertailun vuoksi tiimi rakentaa kopion myös laivan halvimman osaston, kolmannen luokan hytistä, jollaisessa moni lähti Amerikkaan uutta elämää etsimään.
19.3. Osa 5. Turvallisuus
Viimeisessä osassa aiheena ovat Titanicin turvallisuusjärjestelyt - sekä konehuoneen työmiesten urhoollinen taistelu uppoavan laivan matkustajien evakuoimiseksi ja avun hälyttämiseksi. TItanic oli kuitenkin aikansa turvallisimpia aluksia radiolaitteineen ja vesitiiviine ovineen, ja pelastusveneitäkin siinä oli enemmän kuin laki edellytti, vaikkei niitä kaikille riittänyt. Saamme nähdä muun muassa, että sähköinen roskaposti oli turvallisuusongelma jo sata vuotta sitten. Sarjan päätteeksi paljastetaan huolellisesti restauroitu Titanicin konemiesten muistomerkki Southamptonissa, kaupungissa joka menetti Titanicin mukana enemmän ihmisiä kuin mikään muu.
Lisätietoa ohjelmasta
(We Built the Titanic, Britannia 2010) Tuotanto twenty twenty/National Geographic Channel
Löydä lisää:
tekniikka, teollisuus, Sheffield, Titanic, merenkulku, laivanrakennus, 1910-luku, Southampton, BelfastLähetä linkki
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut