TV-arkisto herkkumaassa
Julkaistu keskiviikkona 14.09.2011 2 kommenttia 167 suositusta
TV-arkisto sukeltaa sokeriherkkujen maailmaan ja seuraa kuinka mainoselokuvien makeiset muuttuvat sota-ajan säännöstellyistä luksustuotteista jokapäiväisiksi nautintoaineiksi ja hemmottelun välineiksi. Kunnes 70-luvulla herätään sokerin negatiivisiin terveysvaikutuksiin. Valistus on voinut vaikuttaa tietämykseen, vaan ei sokerin kulutukseen, joka on 60-luvun alusta tähän päivään yli kymmenkertaistunut.
Käynti makeisten maailmassa esittelee karamellien valmistusta sota-aikana Hellaksen tehtailla. Suklaan tuotanto oli katkolla sodan aiheuttaman raaka-ainepulan vuoksi. Myös korviketuotteita valmistettiin makeistehtaassa.
Useimmat ajan makeismainokset käyttivät häikäilemättömästi hyväkseen lasten makeannälkää ja vanhempien halua hemmotella jälkeläisiään ja korvata sota-ajan aiheuttama niukkuus. Näin myös Fazerin Karamellien ja keksien valmistusta esittelevässä Makea uni –lyhytfilmissä, jossa makeistuotantoa lähestytään fantasian keinoin.
Automaatio ja korkea hygienia ovat seikkoja joita halutaan korostaa ajan mainosfilmeissä. Ultramodernit koneet vaativat vielä tuolloin kuitenkin paljon ihmistyövoimaa. Hellas, herkkuja puoli vuosisataa –filmi palaa Hellaksen tehtaalle 15 vuotta myöhemmin. Hellas yritti automaation avulla vastata kasvaneeseen kysyntään; onhan sokerin kulutus 60-luvun alussa kasvanut jo kolmeen kiloon henkeä kohti! (2010 luku oli yli 32 kg) Tämä mainosfilmi sisältää poliittisesti epäkorrektin lakuvitsin.
Elokuvassa Fazerila esitellään Oy Karl Fazer Ab:n uusi nykyaikainen tehdas "Fazerila" ja siellä tapahtuva karamellien ja keksien valmistus. Näihin moderneihin tiloihin kelpasi ryhmien tulla tutustumaan makeisten ja keksien valmistukseen. Tämä onkin ollut kaikkien koulujen suosikkivierailukohde toiminnan alusta tähän päivään asti.
”Onneksi äiti tietää, että jäätelö on täyttä ravintoa!” Rasvan ja sokerin suuri määrä oli varhaisissa mainosfilmeissä yksinomaan positiivinen asia. Jäätelöä joka päivä -lyhytelokuva valmistettiin yhteistyössä Jäätelöteollisuus ry:n kanssa, ja sen kyllä huomaa. Jäätelön terveellisyyttä ja ravintoarvoa korostettiin ja tarjoiluehdotukset pyrkivät laajentamaan kulutusta myös aikuisiin.
Myös virvoitusjuomia markkinoitiin ennen kaikkea janon sammuttamiseen. Jos nykyään virvoitusjuomamainoksissa kiinnitetään huomio elämänlaatu- ja tyyliseikkoihin, 50-luvun lopun olut- ja limsamainoksessa Juomia joka janoon se on raskas työ, joka tekee tekijänsä janoiseksi.
70-luvun lopulla uteliaisuus herkkujen alkuperään vie Suurta suklaanautintoa -lyhytelokuvassa kaakaopapujen kasvupaikoille Afrikkaan asti. Mielikuvituksellinen ja näytelmällinen mainoselokuva Panda-suklaasta on ottanut aiheekseen valmistuksen lisäksi myös markkinoinnin.
Herkkupotpuri päättyy masentavasti valistuksen alkamiseen 70-luvulla. Tietoisku: Sokeri opastaa, että suomalaiset syövät liikaa makeaa. Siksi lääkintäviranomaiset ja ravitsemustieteen asiantuntijat vaativat sokerin käytön vähentämistä. Tämän kampanjan jälkeen ei kukaan enää ole saanut nauttia makeista ja rasvaisista herkuista ilman omantunnon pistosta.
Lähetä linkki
Kommentit
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
TIISTAINA 27.9.2011