Sivu 2 / 8 <12345>Viimeinen »
Topic Options
#67031 - 03-11-2003 15:21 Re: RAC 2003
Anonymous
Unregistered



Aikaisemmin jo mainittu asia vielä suomeksi...


Richard Burns ei osallistu Britannian ralliin


Englannin Richard Burns jää sivuun rallin MM-sarjan viimeisestä osakilpailusta, Britannian rallista, kertoi Peugeot-talli. Kuljettaja oli pyörtynyt sunnuntaina, jonka jälkeen hänet oli viety sairaalahoitoon Newportissa. Burns vietti yönsä sairaalassa. Tiedossa ei ole, mikä Burnsia vaivaa.

- Lääkärit antavat tänään (maanantaina) selostuksen (Burnsin) terveydentilasta. He ovat jo ilmoittaneet, ettei Burns saa lupaa osallistua Britannian ralliin, Peugeot-talli tiedotti.

32-vuotias vuoden 2001 maailmanmestari Burns on ennen kauden viimeistä kilpailua MM-sarjassa neljäntenä viisi pistettä kärjessä olevista Sebastien Loebista ja Carlos Sainzista jäljessä. Hänellä oli siis teoreettinen mahdollisuus maailmanmestaruuteen.

- Lääkärit ovat kieltäneet Richardia ajamasta. Hänelle tehdään lisää kokeita tänään. Olosuhteisiin nähden hän voi hyvin, kartanlukija Robert Reid kertoi wrc.com-nettisivuille.

Britannian ralli kilpaillaan 5.-9. marraskuuta. Burnsin paikan Peugeotilla ottaa belgialainen Freddy Loix, mikäli kansainvälinen autoliitto FIA hyväksyy kuljettajamuutoksen.

Alkuun
#67032 - 03-11-2003 15:40 Re: RAC 2003
jetro Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 08-11-2002
Viestejä: 13873
Katoppas...Fast_Freddy pääsee Pösöllä rallaamaan...no hyvä niin
Mutta kun on FIA:sta kysymys...ei mikään voi olla varmaa...ennenkuin Freddy pääsee kisaan starttaamaan. ...niin tai jos vielä sittenkään.

Alkuun
#67033 - 03-11-2003 17:08 Re: RAC 2003
kaasi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 03-08-2003
Viestejä: 1066
Mistäs tuo virallinen lähtölista on oikein luettavissa? Ainakin WRC:n sivuilla luki vain, että "No entry list available."
Alkuun
#67034 - 03-11-2003 17:12 Re: RAC 2003
jetro Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 08-11-2002
Viestejä: 13873
http://www.walesrallygb.com/downloads/files/rgb/Final%20List%20of%20Entries.pdf
Alkuun
#67035 - 03-11-2003 17:50 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Mitäs sitä tutkimaan: Riku pyörtyminen johtui liian kovista paineista, kuten jussi jo totesikin.
[Edited]

Alkuun
#67036 - 03-11-2003 17:50 Re: RAC 2003
kaasi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 03-08-2003
Viestejä: 1066
Joo kiitos vaan, jetro. Sieltähän tuo löytyi.
[Edited]

Alkuun
#67037 - 03-11-2003 17:54 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Mutta nyt varmistui samalla se, ettei Burns todellakaan pystynyt voittamaan autolla, jolla on voitettu kaksi kuljettajien ja kolme valmistajien mestaruutta uuden tulemisen jälkeen... Joka tapahtui 4,5 vuotta sitten. Yhteensä viisi mestaruutta siinä ajassa
Alkuun
#67038 - 03-11-2003 18:01 Re: RAC 2003
jetro Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 08-11-2002
Viestejä: 13873
Niin...ja kukas nuo mestaruudet onkaan ajanut?? ...ja varmistanut saman tien nuo merkkimestaruudetkin
Ja myös tehnyt suuren työn tuon auton kilpailukykyiseksi tekemisessä
Riku ei vain onnistunut saavuttamaan ko. autolla yhtään mitään. Nyt auto ei ole enää voittaja auto...mutta onneksi ensi vuonna on auto kunnossa ja kunnon kuljettajat! Pösö päätti sijoittaa laatuun kuljettajien suhteen tulevalle kaudelle

Alkuun
#67039 - 03-11-2003 18:09 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Burnsin hankinta tiimiin oli turha, kallis ja monimutkainen. Subaru ja Peugeothan kiistelivät tämän brittikuskin palveluksista (joka minusta tuntuu käsittämättömältä )

No, saipa Peugeot Francois Delecourin seuraajaksi samanlaisen koheltajan ja kumpikin heistä keskittyi vain kiukutteluun Teleluuri kylläkin vaati vähemmän palkkaa...

Alkuun
#67040 - 03-11-2003 19:42 Re: RAC 2003
Vesku Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-03-2003
Viestejä: 16187
Loc: Helsinki
On ikävää, että yksi on pelistä pois tällä tavalla. Mielenkiinnolla jään odottamaan oikeaa syytä.

Tosin täällä esitetyille "pää ei kestänyt"-kommenteille olen kyllä nauranut, sillä tämän miehen kohdalla ei voi välttyä ajatukselta, että paineet kasvoivat liian suuriksi monta kuukautta kestäneen MM-johdon menettämisen jälkeen. Vaikka sairauden suhteen ei tietenkään saisi laskea leikkiä, pitää muistaa, että kyllähän se pää ainakin toissa sunnuntaina petti, kun Riku jarrutti tasoonsa nähden liian myöhään. MM meni käytännössä jo silloin.

Alkuun
#67041 - 03-11-2003 20:32 Re: RAC 2003
Vesku Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-03-2003
Viestejä: 16187
Loc: Helsinki
Fast-Freddy ajaa RAC:n.
FIA siis antoi luvan - vastoin kaikkia odotuksia?

Alkuun
#67042 - 04-11-2003 16:57 Re: RAC 2003
Vesku Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-03-2003
Viestejä: 16187
Loc: Helsinki
Onneksi Burnsin ajama auto pysyi tiellä hänen pyörryttyään, sillä pahimmassa tapauksessa olisi voinut MM-taistosta pudota kaksi kuljettajaa kerralla: Markko oli kyydissä ja hoiti tilanteen!
Alkuun
#67043 - 04-11-2003 17:08 Re: RAC 2003
UC Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 23-05-2006
Viestejä: 4128
ilmeisen hyvä 'kakkonen'.
Alkuun
#67044 - 05-11-2003 21:12 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Rallimestaruus kolmen kauppa
(05.11.2003, klo: 16.39)

Suomalaiskuljettajat lähtevät MM-sarjan viimeiseen näytökseen Britannian ralliin sivustakatsojina. Jännityksestä ei silti ole puutetta. Päätöskilpailussa mestaruutta tavoittelee samalta viivalta kolme kuljettajaa.
Norjan Petter Solberg on noussut MM-pörssin suosikiksi.


Kaikkiaan 14 kilpailun rallisarja olisi voinut huipentua vieläkin jännittävämmin, mutta MM-pisteissä neljäntenä olevan Richard Burnsin sairaskohtauksesta saama ajokielto pyyhkäisi britin pois taistelusta. Näin mestaruus on Ranskan Sebastien Loebin, Espanjan Carlos Sainzin ja Norjan Petter Solbergin välinen kauppa.
Peugeot-kuljettaja Marcus Grönholm on MM-pisteissä suomalaisista parhaimpana kuudentena, Hänelläkin on mahdollisuuksia parantaa loppusijoitustaan korkeintaan yhdellä pykälällä. Uransa viimeisen MM-rallin ajava Tommi Mäkinen on pisteissä kymmenentenä.

Lähtökohta ei ole haastava kaksikolle, joka on voittanut yhteensä kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta.

- Voittaminen motivoi aina, Grönholmin kartanlukija Timo Rautiainen muistutti ja aiheesta. Pisteet ovat tärkeitä, sillä suomalaisparin työnantaja Peugeot on valmistajien MM-sarjassa toisena vain viisi pistettä johtavaa Citroenia jäljessä. Tallin toista autoa ajaa Burnsin poisjäännin vuoksi belgialainen Freddy Loix.

Grönholm ja Rautiainen voittivat Britannian rallin vuonna 2001 ja olivat kilpailussa selvässä johdossa myös viime vuonna, mutta hienoinen huolimattomuus johti siihen, että auto pyörähti tieltä ja suomalaisparin matka loppui kesken.

Urallaan 24 MM-rallia voittaneella Mäkisellä ei Britannian MM-kisasta ole voittoa, vaikka hän alkoi jahdata sitä jo vuonna 1992 silloisesta RAC-rallista. Parhaimmillaan Mäkinen on ollut Britanniassa kolmas vuonna 2000.

- Tämä on hankala kilpailu. Yleensä aina on märkää. Saa olla tarkkana, Mäkinen ruoti.

Liukasta luvassa

Brittein saarilla tuuli ja sade nostavat ralliautoilussa vaikeuskerrointa tuntuvasti. Britannian ralli ajetaan eteläisen Walesin metsäteillä, joilla ajaminen on pahimmillaan kuin liikkumista liukkaalla avojäällä.Rankat sateet ovat toistaiseksi pysytelleet piilossa.

- Keli on ollut hyvä. Mitä olemme testailleet, teillä ei ole pahemmin ollut vettä, Mäkinen kertoi.

- Tiet ovat täällä valmiiksi märkiä pinnaltaan. Vaikka alkuviikosta ei juuri ole satanut, sää saattaa muuttua yhtäkkiä, Rautiainen huomautti.

Mäkinen on kartanlukijansa Kaj Lindströmin kanssa tutustunut reittiin säästeliäästi. Erikoiskokeet ovat tuttuja vanhastaan.

- Tunti, pari testausta riitti. Tuntuu, että meille olisi parempi, jos olisi sadekeli, Mäkinen sanoi. Subaru ja sen käyttämät Pirellin renkaat ovat tunnetusti vahva yhdistelmä märissä oloissa ajettaessa.

Rallin 377 ek-kilometrin 18 erikoiskokeesta 15 ajetaan vähintään kahteen kertaan. Näin erikoiskokeet jauhautuvat mutaiseen kuntoon.

- Viime vuodesta on vaihtunut vain yksi erikoiskoe, ja sekin on tuttu aiemmilta vuosilta. Reitti ei aiheuta yllätyksiä, vakuutti Rautiainen ja kehui, että testeissä parilla Grönholm/Rautiainen on ollut hyvä tuntuma autoonsa Peugeot 206:een, joka ensi vuonna väistyy uuden 307-mallin tieltä.

Solberg noussut ennakkosuosikiksi

Rallin pääosassa on MM-sarjan kärkikolmikko Loeb (63 pistettä), Sainz (63) ja Solberg (62). Heistä Solbergia voi pitää ennakkosuosikkina, sillä norjalainen voitti kilpailun vuosi sitten. Se oli myös hänen MM-uransa ensimmäinen ykköstila.

Solberg on voittanut tällä kaudella sekä soralla (Kypros, Australia) että asvaltilla (Korsika). Mestariksi yltääkseen Solbergin on peitottava MM-Britanniassa niin Loeb kuin Sainzkin.

Sainzilla on Britanniasta kaksi ykköstilaa RAC-rallin ajoilta 1990 ja 1992. Espanjalainen Citroen-kuski on aina luotettava, mutta huippuvireistä Solbergia vastaan sekään ei välttämättä riitä. Sainz on keskinäisessä voittovertailussa Solbergia ja tallikaveriaan Loebia (voitot Monte Carlossa, Saksassa ja Sanremossa) heikommassa asemassa, sillä Sainz on voittanut vain Turkin rallin.

Walesin oikukkaat sääolot tietäen yllätyksille on jätettävä sijansa. Viime vuonna Britannian rallin joutui Grönholmin ohella huippukuljettajista keskeyttämään mm. rallin kolmesti voittanut Burns.

STT-YLE

Alkuun
#67045 - 05-11-2003 21:18 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Ja vielä vähän lisää ennakkohehkuttelua


Farmilla juhlitaan, jos mestaruus heltiää"
(05.11.2003, klo: 16.48)

Petter Solberg ei käännytä juhlijoita perhetilaltaan Norjan Spydebergistä, jos hänestä tulee viikonvaihteen Britannian rallissa Norjan kaikkien aikojen ensimmäinen ralliautoilun maailmanmestari.
Petter Solberg toivoo Subarulleen vauhtia ja onnea viikonlopun kisaan.


Solbergin mukaan odotukset hänen kotimaassaan ovat korkealla, mutta lupsakka kuljettajalahjakkuus ei anna niiden vaivata mieltään.
- Olen ajanut autoa kuusivuotiaasta lähtien ja moottoriurheilustakin tiedän aika lailla. Nyt ajetaan, nautitaan ja nukutaan yöt hyvin, Solberg kuvailee kisataktiikkansa.

Kotimaassaan, kuten rallipiireissä Solberg on voittanut itselleen ystäviä ammattitaidollaan ja letkeän ystävällisellä olemuksellaan.

Hänen vetovoimaansa kuvaa hyvin se, että viime syksyn Britannian rallin voiton jälkeen noin 2 500 ihmistä ilmaantui juhlimaan menestystä hänen kotitilansa takamaille.

- Jos nyt kaikki menee hyvin, kaikki ovat tervetulleita tilalleni. Ja siitä tulee pitkä viikonloppu, Solberg lupaa.

Solberg takaa-ajajana

Britannian ralli ajetaan Walesin kapeilla metsäautoteillä, jotka ovat marraskuussa petollisen liukkaita. Mäkiset, mutkaiset ja yleensä syvien ojien reunustamat keskinopeat soratiet sopivat hyvin Solbergille ajotavoille.

Kostea tienpinta tarjonnee hienoisen etulyöntiaseman myös Subaru-tallin käyttämille Pirellin renkaille.

- Kaikki pannaan peliin, Solberg hehkuttaa.

Samaa sanovat myös MM-sarjaa 63 pisteellä johtava Ranskan Sebastien Loeb ja hänen espanjalainen Citroen-tallitoverinsa Carlos Sainz. Hän on sarjassa toisena samalla pistemäärällä.

Solberg on sarjassa kolmantena pisteen kärjelle jääneenä.

- Ehkä minua voisi kuvailla saalistajaksi, Solberg kuvailee lähtöasetelmia.

Kolmikosta Sainz, 41, on voittanut Britannian rallin kaksi kertaa ja lähtee taipaleelle jo 15:ttä kertaa. Loeb, 29, ajaa rallia vasta neljättä kertaa, eikä ole vielä koskaan pystynyt voittamaan soralla ajettua MM-rallia. Solbergille Britannian ralli on viides.

- Carlos on erittäin älykäs kuljettaja. Hän tyytynee odottelemaan ja tarkkailemaan tilannetta. Loeb taas on kehittynyt soralla valtavasti, Solberg kuvailee kuluvan kauden asfalttiralleja hallinnutta ranskalaista.

Loeb antoi sorataidoistaan vakuuttavan näytön Australian rallissa, jossa hän hävisi täpärän sekuntitaiston kisan voitosta Solbergille viimeisellä erikoiskokeella.

Solberg arvelee, että hänen ei ehkä tarvitse voittaa Britannian rallissa.

- Luulen, että Colin McRaesta on minulle apua. Hän ajaa kuin hullu, suorastaan lentää, Solberg veikkaa.

Citroen-tallin skottikuski on jättämässä MM-sarjan ainakin vuodeksi, joten se antanee hänelle kotikisan ohella lisää näyttämisen halua.

Korsikassa yllätysvoitto

Solbergille, 28, Britannian ralli on uran 60:s. Viime syksyn Britannian rallin voitto oli hänelle uran ensimmäinen MM-osakilpailun kärkisija.

Tänä vuonna hän on pokannut voittopystyn myös Kyproksen -, Australian -ja Korsikan MM-ralleista.

Norjalaisen voitoista toistaiseksi erikoisin oli Korsikan rallin voitto.

Hän aloitti kisan murjomalla autonsa sähkötolppaan rallia edeltävissä testeissä, mutta nousi sitten rallin aikana sadekelin ja Pirellin renkaiden tukemana voittoon.

STT-YLE

Alkuun
#67046 - 06-11-2003 11:52 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
RAC:ssä testipätkällekään ei pääse ilmaiseksi.... Sääliksi käy brittejä.
Onkohan sama meno huollossakin?

Wales Rally GB announces changes of Shakedown location
Thursday 6th November 03 [06/11/03 - 10:24]

New road for Shakedown

Organisers of Wales Rally GB have confirmed that Shakedown scheduled to run on Thursday 6th November will be in a new location between 08.00 and 14.00.

All spectators with Thursday Day Passes and World Rally Passes will gain access to the new Shakedown location. This is a short drive from the Swansea Rally Centre, Felindre, (Junction 46, M4), where full directions will be provided to pass holders.

No additional passes for the new location will be available on the day – the Shakedown is already sold out.

The decision to move the Shakedown was made by Wales Rally GB organisers following Tuesday's reconnaissance by all entrants, where concerns about the condition of the road and its suitability for Shakedown were raised.

Alkuun
#67047 - 06-11-2003 20:50 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Solberg puts the pressure on his rivals
Great Britain : Shakedown [06/11/03 - 16:21]


Solberg fastest during the shakedown

he shakedown was held in Felindre, near the service area this Thursday morning. The organisers had to make a change since conditions at the original location were not good. The drivers were mostly satisfied with the new course, feeling that it was more similar to the rally stages.

The sky was overcast this morning but there was no rain. Grip was good, even if there was a thin crust of mud on the surface of the road.

Petter Solberg was the fastest driver this morning, clearly ahead of his rivals. It is difficult to know if the Norwegian chose the ideal tyres without spending too much time on set-up work to intimidate his opponents with a very fast time. But the Subaru driver got a scary moment when his Impreza's gearbox suffered from an oil leak. His mechanics were able to fix the problem without any drama.




Solberg was two seconds faster than the Citroën drivers, Carlos Sainz and Sebastien Loeb. The Citroën drivers had to work hard to put the Michelin tyres up to working temperature. The tyre choice was not the best, the compound chosen being too soft. As for the rest, everything was good at Citroën, the team spending some time to find the best set-up for the rally.

Freddy Loix is there to replace Richard Burns at Peugeot. The Belgian started working on a set-up initially made for Burns but requested softer settings. Freddy admitted that we should not expect him to be immediately on pace with the fastest drivers, with so many things to learn in such a short time.

Latest 15 stories, here...Limited programme for Skoda...Škoda Motorsport drivers happy...Solberg puts the pressure on...Who will win the WRC title...Wales Rally GB announces...Freddy Loix will take...Great-Britain as seen by...The tension at its climaxGreat Britain rally on your...Suzuki upbeat for 'home'...''A good result to finish the...''Anything can happen on this...Škoda drivers banking on...Four Focus supported by...Feghali ventures into the...
Hugo GIGUERE
CAPSIS International

Alkuun
#67048 - 06-11-2003 22:03 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Mäkinen ekapätkän kärkipaikalla

Tosin kovin kärki on vasta tulossa... No, kärkipaikka mikä kärkipaikka

Alkuun
#67049 - 06-11-2003 22:16 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
Ohhoh, Grönholm pystyi "vain" tasoihin Mäkisen kanssa! Tommi on näköjään päättänyt vielä näyttää Odottakaas, kun huomenna päästään metsiin

No, eipäs parane innostua vielä... Mutta toivon kuitenkin Mäkiselle viimeisessä MM-rallissaan mahdollisimman kovaa suoritusta

Alkuun
#67050 - 06-11-2003 22:29 Re: RAC 2003
error Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 05-10-2002
Viestejä: 2025
TULOKSET EK1:n jälkeen

1. 7 SOLBERG-MILLS Subaru Impr A8 02'08"700 68.5 km/h

2. 4 MARTIN-PARK Ford Focus A8 02'10"100 + 00'01"40

3. 1 GRONHOLM-RAUTIA Peugeot 206 A8 02'10"500 + 00'01"80

4. 8 MAKINEN-LINDSTR Subaru Impr A8 02'10"500 + 00'01"80

5. 19 SAINZ-MARTI Citroen Xsa A8 02'11"900 + 00'03"20

6. 2 LOIX-SMEETS Peugeot 206 A8 02'12"000 + 00'03"30

7. 18 LOEB-ELENA Citroen Xsa A8 02'12"000 + 00'03"30

8. 17 McRAE-RINGER Citroen Xsa A8 02'12"200 + 00'03"50

9. 21 PANIZZI-PANIZZI Peugeot 206 A8 02'12"500 + 00'03"80

10. 6 HIRVONEN-LEHTIN Ford Focus A8 02'12"500 + 00'03"80

11. 3 ROVANPERA-PIETI Peugeot 206 A8 02'12"500 + 00'03"80

12. 5 DUVAL-PREVOT Ford Focus A8 02'12"700 + 00'04"00

13. 25 SOLA-ROMANI Citroen Xsa A8 02'12"900 + 00'04"20

14. 24 PYKALISTO-MANNI Peugeot 206 A8 02'13"100 + 00'04"40

15. 14 AURIOL-GIRAUDET Skoda Fabia A8 02'13"400 + 00'04"70

16. 22 KRESTA-TOMANEK Peugeot 206 A8 02'13"500 + 00'04"80

17. 15 GARDEMEISTER-LU Skoda Fabia A8 02'14"300 + 00'05"60

18. 20 LATVALA-ANTILLA Ford Focus A8
02'14"600 + 00'05"90

19. 23 WARMBOLD-PRICE Ford Focus A8 02'17"300 + 00'08"60


20. 26 KOPECKY-SCHOVAN Skoda Octav A8 02'17"600 + 00'08"90

21. 33 GINLEY-KENNEDY Ford Focus A8 02'17"900 + 00'09"20

22. 27 PEREZ-BOLSOVER Ford Focus A8 02'22"500 + 00'13"80

Alkuun
Sivu 2 / 8 <12345>Viimeinen »


Moderaattori:  sportadmin 
Siirry

Generated in 0.089 seconds in which 0.012 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression disabled.