#775136 - 20-01-2012 07:39
Re: Valmennus aiheinen tennis blogi..
[Re: Hurski]
|
nolorysty
Jäsen
Rekisteröitynyt: 13-06-2009
|
[quote=Hurski] Laitan kaksi videon pätkää, missä reenailen kaverin kanssa lyömään avoimella lavalla rystyä. Kaveri slaissaa. [/quote]
Ok. Nyt ymmärrän. Aika normaaleja yläkierrerystyjä monelle. Moni ei muuta lyökään.
[quote=Hurski]Tästä on kai kome vaihtoehtoa..molemmat kädet koukussa, kuten useimmilla naisilla, molemmat suorahkoina tai toinen koukussa ja toinen suorana.[/quote]
Ja kaikki on yhtä hyviä?
[quote=Hurski] Tässä on huomannut blogia kirjoittaessa, että tekstejänsä saa muokata todella moneen kertaan. Itsekkin kun luen juuri kirjoittamiani tekstejä, niin monesti tulee mieleen että hetkinen tämänhän voi ymmärtää näin ja näin, ja sitten kirjoitan uusiksi.. [/quote]
Editointimahdollisuus on tärkeä.
|
Alkuun
|
|
|
|
#775186 - 20-01-2012 15:05
[Re: nolorysty]
|
Hurski
Jäsen
Rekisteröitynyt: 04-07-2008
|
Tämä on nyt sitten suora lainus Fuzzy Yellow Ballsin premium sivuston videosta: Andrei Agassi molemmat kädet suorana, Monilla naisilla tourilla molemmat kädet taivutettuina ja kuulemma monilla miehillä tourilla toinen käsi taivutettuna ja toinen suorana. Dominoiva käsi suorana ja "apukäsi" taivutettuna. Mikä vaan näistä vaihtoehdoista käy, mikä sinulle tuntuu luonnollisimmalta ja parhaalta. Mikään näistä "kasiasennoista" ei ole parempi tai huonompi, kuin toinen jotenka se on kiinni itsestäsi mikä tuntuu sinulle parhaalta. Se mikä on lyöntikäsiasennossa tärkeää ja välttämätöntä on se, että käsien asento ei muutu, kun lyöntikäsiasento "lukkiutuu" eteenpäin swingatessa. Sinun on pidettävä tämä asento pitkälle saattoon samana.
Eli äsköinen oli täydellinen lainaus fybin videosta Will Hamiltonin selostamana.
Ja oma selvennys vielä sekaannuksen välttämiseksi, dominoiva käsi on oikeakätisellä vasen käsi ja apukäsi on oikea käsi.
Ai niin unohdin vilä sanoa sen, että mikäli maila videdään korkealla luupilla taakse, on molemmat kädet yleinsä bendattuna ja jos viedään maila ns. sivusta pienellä tai ilman luuppia on kädet joko suorana tai toinen suorana ja toinen taivutettuna.
Elikkä esimerkkeinä käy esim. korkealla luupilla delpotro ja monet naispelaajat ja tuo lähes luupiton versio löytyy esim marat Safinilta..
Editoinut Hurski (20-01-2012 15:19)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775187 - 20-01-2012 15:26
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Hurski]Ja oma selvennys vielä sekaannuksen välttämiseksi, dominoiva käsi on oikeakätisellä vasen käsi ja apukäsi on oikea käsi. [/quote]
Oliko se vasen dominoiva B. Borgillaki joka päästi vasemman käden irti osumassa? Toisaalta, eihän sitä dominointia osuman jälkeen enää tarvita.
Ihan ensin ajattelisin, että dominoiva käsi olisi -kahden käden rystyssä- oikea käsi oikeakätisillä... mutta vaikea sanoa. Mitä se dominointi tarkoittaa? Kaikki muut näyttää väittävän toisin. Olenko mä ainoana oikeassa ollessani eri mieltä? ;)
Editoinut nolorysty (20-01-2012 15:27)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775191 - 20-01-2012 15:44
|
Hurski
Jäsen
|
"Oliko se vasen dominoiva B. Borgillaki joka päästi vasemman käden irti osumassa?"
Katoppas sitten tämä uusin Jeff Salzensteinin video. Tässä selitetään juuri tuo asia Eka, eli uusin video sivustolla, pomppaa ekana silmään.. http://www.jeffsalzensteintennis.com/
|
Alkuun
|
|
|
|
#775204 - 20-01-2012 17:05
|
Hurski
Jäsen
|
Leikkasin videon, missä Nole joutuu lyömään rystyn avoimella lavalla ja sen perään lyö normaalin rystyn http://www.youtube.com/watch?v=HshtDz5L9B4&feature=youtu.be
Ja sama matsi ja Rafalta Avoimella lavalla rysty http://www.youtube.com/watch?v=PGtM-tmshVo&feature=youtu.be
Editoinut Hurski (20-01-2012 17:17)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775207 - 20-01-2012 17:27
|
Hurski
Jäsen
|
"Ihan ensin ajattelisin, että dominoiva käsi olisi -kahden käden rystyssä- oikea käsi oikeakätisillä... mutta vaikea sanoa. Mitä se dominointi tarkoittaa? Kaikki muut näyttää väittävän toisin. Olenko mä ainoana oikeassa ollessani eri mieltä? ;)"
No saat olla mitämieltä itse haluat =) Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka on reenannut kahdenkäden rystyä vasemmalla kädellä lyöden (olen oikea kätinen). Eli pelkästään vasen käsi kiinni mailassa ja normaalilla rysty swingillä lyöntejä. Ja sitten olen reenannut ihan tavallista vasurin kämmentä. Välillä pidän oikealla kädellä vaan peukalolla ja nimettömällä mailasta kiinni, jotta saisin hyvän vauhdin mailan kärkeen.. Ja niin ne vaket ainakin Tampereella opettaa.. Välillä aloittelijoita laitetaan lyömään (oikeakätisiä) pelkästään vasemmalla kädellä.
http://www.youtube.com/watch?v=WezW20Vlh4w Sitä en tiedä, miksi tämän jannun pitää näyttää lyönti noin vammasesti, mutta on kuitenkin entinen atp-tason pelaaja. Videossa vaan hyvin selitetään tuo 90-10% juttu. Muuten itse lyönnin näyttö on ihan sieltä..=D
http://www.youtube.com/watch?v=p1QtQbnqafM
Editoinut Hurski (20-01-2012 17:41)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775277 - 20-01-2012 21:32
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Hurski]Katoppas sitten tämä uusin Jeff Salzensteinin video. Tässä selitetään juuri tuo asia [/quote]
Jep. Itse käden irroitus tuossa tapahtuu paljon lyönnin jälkeen. (Borgilla näköjään melkein samanlainen, paitsi ettei hartiat kierry niin paljon lyönnin jälkeen)
Ja tuossakin mainitaan se yleinen ongelma: Alempi käsi usein dominoi liikaa. Itse siis mietin lyöntiä enemmän vetävänä liikkeenä, jolloin kädet ei tekis juurikaan "työtä". Ne vain pitää mailasta kiinni.
Tossa Borgin lyöntejä: http://www.youtube.com/watch?v=bSQFGWlkphM http://www.youtube.com/watch?v=Cg2gzBR9Klg
[quote=Hurski]Leikkasin videon, missä Nole joutuu lyömään rystyn avoimella lavalla ja sen perään lyö normaalin rystyn[/quote]
Niin. Ensin lyödään vähemmän kierteinen ja sitten enemmän kierteinen lyönti. Kierteen määrään vaikuttaa moni tekijä: -mailan asento -mailan liikerata (miten maila tulee palloon) -ajoitus -saatto (liittyy liikerataan, mutta enemmänkin minne maila menee osuman jälkeen)
Hyvä pelaaja vaihtelee lyöntiä, ei vain tietyssä tilanteessa vaan milloin tahansa. Ihan vastaavasti tuosta tilanteesta voisi lyödä alakierrettä tai kovempaa yläkierrettä. Ei sellainen kannata, että aina lyö samoin tietyssä tilanteessa... vastustaja oppii ja rankaisee.
[quote=Hurski]Välillä pidän oikealla kädellä vaan peukalolla ja nimettömällä mailasta kiinni, jotta saisin hyvän vauhdin mailan kärkeen..[/quote]
Itse löin kahden käden rystyä (siis kokeilin) siten, että vain vasemman käden pari sormea (peukku+etusormi) kiinni mailassa. En koskaan kuvitellut, että oikea käsi olisi "heikompi" käsi. Mulla on aina ollu vasen käsi se apukäsi. Siis silloin kun löin rystyn oikeakätisenä kahdella kädellä.
Siksi siis tuntuu oudolta, että vasen käsi olisi dominoiva. Mutta olen ilmeisesti poikkeus... niin kuin monessa muussakin. Yritä tässä nyt sit valmentaa muita... onneks se on vaan harrastus. Mun filosofia on se, että kädet ei tee työtä, ne vain välittää liike-energiaa. Kuten ruoska: Kahva on vartalo/lantio/jalat ja kahvan jälkeen ruoskan loppuosa on ylävartalo ja kädet. Ja ruoskan (kärjen) vauhti riippuu siitä, miten kahvaa liikutetaan. Se mitä tapahtuu ruoskassa kahvan yläpuolella on vain energian siirtymistä. Sama pätee niin kämmen- kuin rystylyönnissäkin. Ja syötössä. Siihen Jarkkokin syöttönsä kanssa kertoi keskittyneensä viime Urheilulehden haastattelussa.
Silti, yhä kapinoin vastaan. Ja se mitä golfissa olen oppinut, puoltaa käsitystäni. Ehkä siinäkin vain luulen ymmärtäväni... näin mä tän näen/tunnen.
Editoinut nolorysty (20-01-2012 21:41)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775284 - 20-01-2012 22:16
|
Hurski
Jäsen
|
Jep, mutta hyvä että tuli keskustelua aikaiseksi! =) Pääasiahan swingissä on nimen omaan saada sille mailan kärjelle vauhtia, minkä tuossa mainitsitkin!
Tuota Borgin lyöntiä katsellessa, niin se on kyllä todella erilainen. Tosin kaveri oli niitä ensimmäisiä!
"[quote=Hurski]Leikkasin videon, missä Nole joutuu lyömään rystyn avoimella lavalla ja sen perään lyö normaalin rystyn[/quote]"
Halusin vain havainnoida sitä omaa videota, jossa kaverin kanssa harjoiteltiin "spesiaali tilanteen lyöntiä"
Leikkasin vain videon näyttääkseni toteen sen jonkun a-tason pelurin vinkin..
Jep mutta niinkuin sanoin hyvä, että tulee keskustelua.. Pistää ainakin meikäläisen miettimään ja pohtimaan ja kyselemään...
Mutta ainakin omalta osaltani aihe on puitu..
"Yritä tässä nyt sit valmentaa muita... onneks se on vaan harrastus" Oletko valmentaja? Ihan heräsi vaan mielenkiinto, tuosta lausahduksesta..
Itse olen pelaaja harrastelia, tartuin mailaan vasta 2006 ja nyt sitten perehtynyt eri asioihin huimalla nopeudella ja 14.1.2012 tuli Valkeakoskella käytyä tenniksen perusteet kurssi, joka on se ensimmäinen osa tennis ohjaaja koulutusta.. Että ei tässä ainakaan itsellä vielä kauheasti kokemusta ole/löydy, mutta pyrin parhaimmalla mahdollisella tavalla kertomaan/jakamaan omia ja muiden kokemuksia, jotka itse nään hyödyllisiksi. Se on sitten valmentajan/pelaajan asia ketä kuuntelee..
Editoinut Hurski (20-01-2012 22:20)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775295 - 20-01-2012 23:07
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Hurski]Oletko valmentaja? Ihan heräsi vaan mielenkiinto, tuosta lausahduksesta..[/quote]
Joo, on tennisvalmentamista tullu harrastettua jo 26 vuotta ja kilpavalmentajatutkinto käytynä (sielläkään ei tosin paljoakaan oppinu tästä tekniikan teoriasta). En kai ihan pöllömpi ole (seura)valmentajana ja pelaajanakin A1 tasolla ollu vuosia. Mutta nöyränä silti... sen olen oppinut, että kukaan ei ole oikeassa mutta toiset vaan osaa enemmän kuin toiset. Ja joskus se ei ole kiinni siitä mitä itse osaa vaan siitä, että osaa opettaa... Kuten Jukka Tanninen monesti sanoo: (vapaasti lainaten muistin varassa) "En mä tiedä, mutta näin mä tän näen".
[quote=Hurski]Jep, mutta hyvä että tuli keskustelua aikaiseksi! =) Pääasiahan swingissä on nimen omaan saada sille mailan kärjelle vauhtia, minkä tuossa mainitsitkin![/quote]
Pääasia olisi kehittää ajatus/keino miten selittää/opettaa lyönti pelaajille.
Golfissa liike on vetävä mutta sielläkin riidellään paljon siitä kumpi käsi ohjaa ja mitä kädet/ranteet tekee ja milloin tehdään jotain vai tehdäänkö mitään. Ja golfswingiä on varmasti analysoitu tieteellisesti enemmän kuin tenniksen lyöntejä.
Sama ongelma lienee tenniksessä? Itse olen vetävän liikkeen ja voiman välittämisen ajatuksen kannalla.
[quote=Hurski]Että ei tässä ainakaan itsellä vielä kauheasti kokemusta ole/löydy, mutta pyrin parhaimmalla mahdollisella tavalla kertomaan/jakamaan omia ja muiden kokemuksia, jotka itse nään hyödyllisiksi. Se on sitten valmentajan/pelaajan asia ketä kuuntelee.. [/quote]
Nauti intosi palosta ja jatka ihmeessä mitä tähänkin asti oot tehnyt. Itsekin opin tässä, kun ajatuksiasi luen. Mutta muista, että se mikä on sulle selviö, voi olla toiselle utopia. Ja minkä itse näet toimivana ei ehkä toisella toimi.
Valmentaminen on filosofiaa: Jokaisella on eri näkemys melkein kaikesta. Ja miksi ei olisi, kun jokaisella pelaajallakin on eri tekniikka. Pitää vain löytää ne keinot joilla jokaista kehittää ja eri keinot toimii eri pelaajille. Onhan siellä kaikilla samat peruselementit mutta niiden löytäminenkin on yksilöllistä.
Valmentaja pyrkii esittämään ja tarjoamaan työkaluja joilla pelaaja kehittyy. Mikään opas ei kerro mikä työkalu toimii kenellekin tai edes parhaiten useimmille.... Tai jos sellaisia on, niin kerro ihmeessä!
Editoinut nolorysty (20-01-2012 23:14)
|
Alkuun
|
|
|
|
#775306 - 20-01-2012 23:42
|
Hurski
Jäsen
|
Hienoa kuulla, että olet noinkin aktivoitunut tennisvalmentaja! Juu kyllähän se itselläkin pääpaino on saada ihmiset oppimaan itse lajia, tapahtui se sitten miten vaan, kunhan yksilö kehittyy! Ja itse kun valmennan/ohjaan, olen aika pitkälti hiljaa ja tarkkailen. Tarpeen tullen puutun ja esitän mahdollisesti pelaajalle kysymyksiä ja kuuntelen heidän näkemyksiä asioista, ja miten he ne ymmärtävät. Tällöin olen tietoisempi pelaajan ymmärrys tasosta/näkemyksistä. Saatan esittää oman mielipiteeni/näkemykseni ja antaa ns. työkaluja pelaajalle ratkoakseen ongelma tilanteita. Pelaajan kehittyessä pelaaja tulee kokoajan itse tietoisemmaksi, oppii valitsemaan tilanteisiin ne itselle oikeat ratkaisut ja ns valmentaa itseään paremmaksi pelaajaksi. Itse annan neuvoja, vaihtoehtoja, "työkaluja" jne..Mutta ajatus on itsellä se että jokainen on erilainen ja niin se kuuluukin olla. Pyrin opettamaan hyviä "tapoja" lyöntien/taktiikan suhteen ja pelaaja "täyttäkööt" loput omalla persoonallaan/tekemisellä..
Täityi vääntää fysiikka juttuja välillä... Ei ole niin teknistä =D
|
Alkuun
|
|
|
|
#775854 - 22-01-2012 17:46
|
mimy
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-12-2004
|
Näkisin, että käsien dominanssiin vaikuttaa suuresti oikean käden ote. Aikoinaan oli ehkä tavallisempaa, että 2-käden rystyssä oikealla kädellä oli itäinen rystyote (luonteva jatke 1-käden rystylle). Tässä tapauksessa oikella kädellä lienee isompi rooli. Nykyään varsinkin naisten puolella on paljon pelaajia, joilla oikean käden ote on mallia kämmen, jolloin oikea käsi on ikäänkuin vetoasemassa mailaan nähden, ja vasemman käden rooli korostuu; lähennellään vasemman käden kämmenlyöntiä. Näillä pelaajilla 1-käden alakierrerysty tai rystylentolyönti on usein aika heikko johtuen siitä, että tuollaisella oikean käden otteella ei rystypuolelta yhdellä kädellä pysty kovin luonteviin suorituksiin. Mannermainen ote lienee nykyään melko tavallinen oikean käden ote 2-käden rystyssä ainakin miesten puolella.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776048 - 23-01-2012 07:57
[Re: mimy]
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=mimy]Aikoinaan oli ehkä tavallisempaa, että 2-käden rystyssä oikealla kädellä oli itäinen rystyote (luonteva jatke 1-käden rystylle). Tässä tapauksessa oikella kädellä lienee isompi rooli.[/quote]
En muistele itäisen otteen olevan peruja vanhasta yhden käden lyönnistä. Varsinkin silloin vielä aiemmin, kun juurikaan kukaan ei yläkierrettä rystyltä edes lyönyt, ei itäistä otetta juuri käytetty. Oletan, että itäisen otteen yhden käden rysty tuli vasta 80-luvulla, kun mailat vaihtui ja yläkierteet alkoi tulla peliin. Mutta saatan olettaa väärin...
[quote=mimy]Nykyään varsinkin naisten puolella on paljon pelaajia, joilla oikean käden ote on mallia kämmen, jolloin oikea käsi on ikäänkuin vetoasemassa mailaan nähden, ja vasemman käden rooli korostuu; lähennellään vasemman käden kämmenlyöntiä.[/quote]
Hmm. Mielestäni nimenomaan itäisellä otteella tulee lyönnistä enemmän vetävä -eli oikealla kädellä lyöty- ja kädet on suorempana. Lyönnin lopuksi vasen käsi tekee sen tuulilasinpyyhkäisyn. Sitten taas "kämmenotteella" lyödyssä rystyssä vasen käsi dominoi ja lyönti ei ole "vetävä" vaan vasen käsi "työntää". Näin mä sen tunnen.
Editoinut nolorysty (23-01-2012 08:01)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776172 - 23-01-2012 20:12
|
Hurski
Jäsen
|
Juu itsekin luin ja kurkkasin Avain tennikseen kirjasta, että on olemassa "kämmenotteella" vedettävä rysty. Nolona täytyy myöntää, että en ole moisen otten käytöstä ollut koskaan tietoinenkaan. Itse käytän ja opetan Oikeakätiselle, ottamaan oikealla "vasaraote" eli continental ja vasemmalla vasurin semi-western..en osaa paremmin selittää..
Suoraan Avain Tennikseen kirjasta lainaus: "Jotkut jättävät alempaan käteen kämmenotteen, jolloin mailakäden ranne taittuu osumassa ilkeän näköisesti, tai sitten käsien täytyy työskennellä voimakkaasti koukussa. En suosittele, mutta kyllä tätä tyyliä näkee toimivankin, fyysiset vaatimukset vain ovat kovat."
Jep näin kirjassa.. Nyt hiljenen tässä rysty keskustelussa, sillä en ole asioista ihan varma. Kaippa sitä asioita voi voi suorittaa hyvällä toimivalla tasolla monella tavalla tehokkaasti. Pääasia kunhan ei loukkaannuta!
Keskustelua on ainakin herättänyt ja kiva kuulla eri ihmisten näkemyksiä.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776174 - 23-01-2012 20:20
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Pahoittelut etten jaksanut lukea ihan kaikki viestejä kahden käden rystystä, mutta borgin erikätiset dominassit kun tuli mainittua, niin siihen pakko vähän kommentoida. Borghan oli kuten usein menestyvät pelaajat ovat, eli itsepäinen. Nuorena hänelle sanottiin, että menestyäksesi sinun tulee unohtaa tuo kahden käden rysty ja siirtyä yhden käden rystyyn. Borg antoi periksi aavistuksen. Hän irrotti saatossa vasemman käden.
Borgin rystytekniikkaa seuratessa huomaa, että Borgin rysty on monella tapaa kuin yhden käden rysty kahdella kädellä lyötynä ja eräs pointti johon usein viitataan on juuri se, että muista hyvistä oikeakätisistä kahdenkäden rystylyöjistä poiketen Borgilla dominoi oikea käsi. Borgin rystyä verrattiin myös jääkiekkolämäriin ja kieltämättä siinä on paljon samaa, kuinka kineettinen ketju toimii. En osaa sanoa mikä on tehokkain tai paras tapa lyödä rystyä, mutta nykyisin suurin osa huipuista kahden käden lyöjistä lyö Borgista poiketen vasen käsi dominoivammassa osassa. Sanoisin kuitenkin, että jos aivan kauheasti keskittyy rystylyönnissä käsien dominanssin miettimiseen on aivan metsässä. Tärkeintä kaikissa peruslyönneissä on pitää kädet rentona ja tuottaa voima keskivartalosta kuten missä tahansa muussakin heitossa tai taistelulajin iskussa.
Pahoittelut jos toistin jo jotain aiemmin kirjoitettua. Nykyisin ehtii tänne forumille vähemmän ja kun omakin pelaaminen on vähän telakalla, ei jaksa aina tätä palstaa kokonaisuudessaan kahlata.
Editoinut Pahansuopa (23-01-2012 20:21)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776179 - 23-01-2012 20:42
[Re: Pahansuopa]
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Pahansuopa]Sanoisin kuitenkin, että jos aivan kauheasti keskittyy rystylyönnissä käsien dominanssin miettimiseen on aivan metsässä. Tärkeintä kaikissa peruslyönneissä on pitää kädet rentona ja tuottaa voima keskivartalosta kuten missä tahansa muussakin heitossa tai taistelulajin iskussa. [/quote]
Hyvin sanottu. Näin mäkin sen näkisin. Myös syötössä.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776183 - 23-01-2012 20:59
|
Hurski
Jäsen
|
[quote=Pahansuopa]Sanoisin kuitenkin, että jos aivan kauheasti keskittyy rystylyönnissä käsien dominanssin miettimiseen on aivan metsässä. Kyllä minäkin komppaan! =D En nyt sitten tiedä miksi otin nuo käsijutut tuonne blogiin aiheeksi..Kaippa se varmaan johtui siitä kun aiheena oli kaksi erilaista taakse vientiä..Korkealla loopilla ja matalemmalla.. Näistä tosin en jaksanut itse kirjoittaa ja pyysin vaan katsomaan videon asioiden tiimoilta..
Kaippa, kun videossa oli ns aiheena kädet/mailakäsi niin sitten tuli pari omaa kommenttia heitettyä mailakäteen/käsiin liittyen.
Tiesin, että tulen leimautumaan, kun en viitsinyt kyseiseen blogi tekstiin lähteä sepittelemään niitä muita "tärkeämpiä asioita" itse lyönnin kannalta, kuten painonsiirto jne..
Enkä tosiaankaan kenellekkään opeta rystyä, tyyliin lyö käsillä, vaan opetellaan kropasta tuottamaan tehot ja kädet swingaavat rennosti...RENNOSTI!!!
Editoinut Hurski (23-01-2012 21:01)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776184 - 23-01-2012 21:05
|
Hurski
Jäsen
|
Asiasta kolmanteen Jeff Salzenstein on näemmä "vihdoinkin" julkaissut ilmaissivustolleen videon horse stanciin liittyen. Linkki löytyy sivuiltani: http://pelinimeltatennis.blogspot.com/
Näyttää jannulla olevan aivan huikeat jalkalihakset =D Hirveät parrut =D
|
Alkuun
|
|
|
|
#776194 - 23-01-2012 21:54
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Hurski] En nyt sitten tiedä miksi otin nuo käsijutut tuonne blogiin aiheeksi..Kaippa se varmaan johtui siitä kun aiheena oli kaksi erilaista taakse vientiä..Korkealla loopilla ja matalemmalla..[/quote]
Ihan hyvää asiaa. Älä nyt luovuta. Ei se rentous yksi riitä. Alkuasento, valmistautuminen, kädet, jalat, rytmi, vartalo, jne. Kaikki vaikuttaa lyöntiin.
[quote=Hurski]niin sitten tuli pari omaa kommenttia heitettyä mailakäteen/käsiin liittyen.[/quote]
Ihan mielenkiintoista pohdiskelua. Ja meillä kaikilla on joistaki asioista eri näkemys. Ei se silti siitä omasta näkemyksestä väärää tee. Ihan hyvä kirjoitus, tuli itsekin funtsittua asioita rystyyn liittyen.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776196 - 23-01-2012 22:00
|
Ball
Jäsen
Rekisteröitynyt: 05-11-2007
Loc: Helsinki
|
[quote=nolorysty][quote=Pahansuopa]Sanoisin kuitenkin, että jos aivan kauheasti keskittyy rystylyönnissä käsien dominanssin miettimiseen on aivan metsässä. Tärkeintä kaikissa peruslyönneissä on pitää kädet rentona ja tuottaa voima keskivartalosta kuten missä tahansa muussakin heitossa tai taistelulajin iskussa. [/quote]
Hyvin sanottu. Näin mäkin sen näkisin. Myös syötössä. [/quote]
Kommentoisin hieman tuota käsien käyttöä, vaikka puheenaihe on tainut jo muuttua. Ainakin itselläni rystyn ongelmat selittyvät lähes aina sillä, että vasen käsi passivoituu. Kun muistan lyödä vasurilla "kämmenenomaisesti", niin lähtee lyönti todella hyvin, usein kovempaa kuin kämmeneltäni.
Myös lähes kaikki valmennettavat, kenelle olen tätä tapaa neuvonut, ovat kokeneet siitä olevan valtavasti hyötyä. Vasemman käden aktivoiminen ei suinkaan tarkoita sitä, että vartaloa pitäisi passivoida.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776199 - 23-01-2012 22:20
[Re: Ball]
|
Hurski
Jäsen
|
"Ei se rentous yksi riitä. Alkuasento, valmistautuminen, kädet, jalat, rytmi, vartalo, jne. Kaikki vaikuttaa lyöntiin." Noh väännän vaikka videon rystylyönnistä, en jaksa kirjoittaa, kun tekstistä tulisi ihan super pitkä!
|
Alkuun
|
|
|
|
Moderaattori: sportadmin
|
|