#781130 - 21-02-2012 08:34
Re: Valmennus aiheinen tennis blogi..
[Re: nolorysty]
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Kun meillä on käytössä hidastuskuvaa 210 frames per second, niin silloin saaton tarkkailu on aivan turhaa. Kaikki oleellinen näkyy jo ennen saattoa. Siis jos määritellään saatto niin, että osumahetki ollaan jo reilusti ohitettu.
Valmentaessaan valmentaja joutuu toki katsomaan saattoa tehdessään tulkintoja pelaajan lyönnistä. Tässä olen saaton korostajien kanssa samaa mieltä. Hänellä ei ole käytössään koko ajan hidastuskuvaa :) Silti sanoisin, että valmentajan ohjeissa pitäisi kuitenkin korostaa enemmän sellaisia asioita jotka vaikuttavat lyöntiin, eikä sellaisia jotka ovat seurauksia lyönnistä.
Esimerkiksi: koeta saada mailanpää rennosti kiihtyvään liikeeseen osumahetkellä versus koeta saada rauhallinen saatto jossa otat mailan kiinni toisella kädellä ylhäällä olkapään päällä.
Kaikkein paras tapa kuitenkin valmentaa on olla puhumatta yhtään mitään ja näyttää esimerkillä. Sanat useimmiten vain sekoittavat.
Editoinut Pahansuopa (21-02-2012 08:35)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781133 - 21-02-2012 08:59
[Re: Pahansuopa]
|
nolorysty
Jäsen
Rekisteröitynyt: 13-06-2009
|
[quote=Pahansuopa]Kun meillä on käytössä hidastuskuvaa 210 frames per second, niin silloin saaton tarkkailu on aivan turhaa.[/quote]
Tämä on totta, mutta aika harvalla seuravalmentajalla on tuollainen kamera. Mullakaan ei ole kuin 60fps. Ja videoiden näyttäminen ja niistä keskustelukin pitää erikseen järkätä...
[quote=Pahansuopa]Valmentaessaan valmentaja joutuu toki katsomaan saattoa tehdessään tulkintoja pelaajan lyönnistä. Tässä olen saaton korostajien kanssa samaa mieltä.[/quote]
Ok. Niin minäkin. Tätä itseasiassa juuri tarkoitan.
[quote=Pahansuopa]Silti sanoisin, että valmentajan ohjeissa pitäisi kuitenkin korostaa enemmän sellaisia asioita jotka vaikuttavat lyöntiin, eikä sellaisia jotka ovat seurauksia lyönnistä.[/quote]
Tässä on tutuuden siemen. Mutta kun alkuasento on hyvä ja loppuasento hyvä, niin siinä välilläkin yleensä kaikki menee suht hyvin. Eli kun keskittyy pääsemään alkuasennosta loppuasentoon, niin itse lyönti menee oikein miettimättä mitä siinä pitää tapahtua. Se kun tulee automaattisesti. Näin huippu-urheilijat (Teemu Selänne, Janne Ahonen, jne) sen näkee. Osumaa ei tulisi liikaa (lainkaan) miettiä suorituksen aikana.
[quote=Pahansuopa]Kaikkein paras tapa kuitenkin valmentaa on olla puhumatta yhtään mitään ja näyttää esimerkillä. Sanat useimmiten vain sekoittavat. [/quote]
Venäläinen malli. Tämäkin on hyvä tapa. Mutta kannustaa ja tsempata pitää myös. Usein pelaaja kuvittelee matkivansa, mutta ei oikeasti matki...
Editoinut nolorysty (21-02-2012 09:00)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781143 - 21-02-2012 12:09
|
Hurski
Jäsen
Rekisteröitynyt: 04-07-2008
|
"Valmentaessaan valmentaja joutuu toki katsomaan saattoa tehdessään tulkintoja pelaajan lyönnistä. Tässä olen saaton korostajien kanssa samaa mieltä. Hänellä ei ole käytössään koko ajan hidastuskuvaa :) Silti sanoisin, että valmentajan ohjeissa pitäisi kuitenkin korostaa enemmän sellaisia asioita jotka vaikuttavat lyöntiin, eikä sellaisia jotka ovat seurauksia lyönnistä."
Olen aivan samaa mieltä! Se mitä hyvän kokeneen valmentajan on hyvä tietää on eri asia, mitä tennis tunnilla itse puhua/ohjata pelaajaa. Eli monet näistä esille nostamistani aiheista ovat sellaisia, joista on edes turha puhua pelaajalle. On asioita joita ei tarvitse muuttaa ja sitten on joitain asioita, joihin ehkä on hyvä puuttua, mutta aina on tarkkaan tietysti harkittava, miten tämän saan helpoiten tapahtumaan. Eli sanotaankon näin, että tälläistä hidastuskuvista lyöntien tarkastelua, ei saa sotkea itse tuntivalmennukseen!!! Analysoiminen on eri asia, kuin itse valmennus tapahtuma kentällä..
Itse varmaan rupean käyttämään esim kämmenessä näitä Jeff Salzensteinin yksinkertaisia asioita, Oikeanlainen liikkeelle lähtö lyöntiin ja haluttu lopetus, niin pelaaja alkaa tekemään useasti "siinä välissäkin" niitä hyviä asioita! Hän myös kommentoi, että osuma tapahtuu liian nopeasti, että siihen ei juuri pysty vaikuttamaan itse osumakohtaan keskittymällä. Joten alla oleva kommentti osuu aikalailla nappiin tämän asian kannalta =)
"Tässä on tutuuden siemen. Mutta kun alkuasento on hyvä ja loppuasento hyvä, niin siinä välilläkin yleensä kaikki menee suht hyvin. Eli kun keskittyy pääsemään alkuasennosta loppuasentoon, niin itse lyönti menee oikein miettimättä mitä siinä pitää tapahtua. Se kun tulee automaattisesti. Näin huippu-urheilijat (Teemu Selänne, Janne Ahonen, jne) sen näkee. Osumaa ei tulisi liikaa (lainkaan) miettiä suorituksen aikana."
Editoinut Hurski (21-02-2012 12:11)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781160 - 21-02-2012 14:21
[Re: Hurski]
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Kannustus on myös minusta tärkeä asia. Itse ainakin motivoidun huomattavasti paremmin positiivisesta kuin negatiivisesta palautteesta. Yllättävän usein vieläkin näkee kentällä: "Ei--iii, ei noin!" Siihen sitten jatketaan, että kuinka sinä voit lyödä noin huonosti ja kuinka surkeasti liikut jne... alentuvaan ja sättivään äänensävyyn huudetaan oppilaalle. Mietin usein, että onko tämä 'valmentaja' järjissään. Useimmiten sanoisin, että varsinkaan sillä hetkellä ei ole. On mielestäni järjenvastaista nolata oppilasta. Toki joillakin junnuilla voi jossain vaiheessa nousta tennis hattuunkin, mutta silloinkin asiasta tulisi puhua kentän ulkopuolella.
|
Alkuun
|
|
|
|
#781208 - 21-02-2012 21:58
[Re: Pahansuopa]
|
Hurski
Jäsen
|
"Kannustus on myös minusta tärkeä asia. Itse ainakin motivoidun huomattavasti paremmin positiivisesta kuin negatiivisesta palautteesta. Yllättävän usein vieläkin näkee kentällä: "Ei--iii, ei noin!"
Kyllä! Harmittavan usein tuota negatiivista palautetta kuulee. Siitä, kun ei juuri ole hyötyä, hokea mitä ei pidä tehdä. Se vain tappaa kaiken innostuksen. Olisi syytä keskittyä asioihin positiivisella kannalla, mitä tehdä!
Olen itse ollut toistuvasti tennistunnilla oppilaana, jossa valmentaja sanoi: " Nyt sitten kaikki tsemppaa! Nyt ei sitten lyödä yhtään palloa verkkoon! EI VIRHEITÄ!
Ja sitten alkaa feedaus ja joka lyötyä palloa kommentoidaan, korostan sanaa joka palloa kommentoidaan!! ja heti kauhea voivotus, kun tulee virhe =D
Ensinnäkin siinä että neljän lyönnin aikana tulee 4-6 kommenttia, esim alas jaloista, lyö eteenpäin, katse pallossa, lyö ylöspäin, ei virheitä, keskity
Tiedän että tämä on ikävä kyllä arkipäivää joidenkin kohdalla. En näe tuossa tyylissä mitään järkeä. Se ei opeta mitään se vain sekoittaa, eikä oppilaat edes kuuntele moista, kun korvat suodattavat 80% moisesta hölinästä!
Ja tämä alku kommentti menee näin, jos se käännetään Inner game of tennis (suomennos versio kuuluisasta tenniskirjasta, joka keskittyy henkiseen puoleen tenniksessä) "Voita Vastustajasi, Voita Itsesi".
Nyt sitten kaikki stemppaa! Nyt ei sitten lyödä yhtään palloa verkkoon! EI VIRHEITÄ!
Aivomme rekisteröivät asian näin: Nyt sitten kaikki tsemppaa! Lyö pallot verkkoon! Tee virheitä!
Editoinut Hurski (22-02-2012 01:28)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781210 - 21-02-2012 22:13
|
Hurski
Jäsen
|
Ja sen verran vielä, että palautettahan pitää antaa! Sitä on vain osattava jakaa positiiviseen sävyyn! Jos joku on esim huonon päivän jälkeen aivan maissa ja uhoaa tyyllin lopettaa koko touhun. Tässä mahdollinen esimerkki, mitä voi puhua oppilaalle:
Hei ei syytä huoleen "Petteri". Huomenna on uusi päivä! Kaikille tulee heikompia ja parempia päiviä, jopa ammattilaisille. Tennis on haastava laji kuten tiedät, eikö vain? Mutta ajatteleppas, jos se olisi helppoa kaikille. Jos se olisi niin helppoa, ettei siinä olisi mitään haastetta, mitään uutta opittavaa. Kummasta pidät enemmän voittaa itseäsi monta kertaa heikompi pelaaja 6-0,6-0 vai pelata tiukka haastava ottelu itseäsi huomattavasti paremman kanssa ja voittaa se!
Monet meistä rakstaa tätä lajia, sen haasteellisuuden takia! Jos pelissämme ei olisi haasteita, voisi tennistä pitää tylsänä lajina, vai mitä olet itse mieltä?
Itse yleinsä kehityn parhaiten, juuri heikkojen suoritusten kautta. Se pistää mittimään, miksi en suoriutunut hyvin. Välillä sieltä löydän niitä kehityksen kohteita ja pian tuntuu paljon paremmalta. Tiedän taas mitä kehittää. Kehitys yleinsä tapahtuu näin, mennään alas, jotta päästäisiin ylös seuraavalle korkeammalle taito tasolle!
Tsemppiä vaan eiks jee! Nähdään huomenna!
Jep sellanen sepitys =D
Editoinut Hurski (21-02-2012 22:17)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781218 - 21-02-2012 23:06
|
DFOA
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: 10-01-2012
|
Juu silloin kun puhutaan _huomattavasti_ osuman jälkeisestä saatosta niin silloinhan sillä ei ole väliä, niinkuin joku sanoi, mutta se, mitä tapahtuu tai on tapahtumatta juuri osuman jälkeen on kuitenkin vielä oleellista. Sitten tietysti koetellaan valmentajan ammattitaitoa siinä, miten asiaa lähdetään korjaamaan kenenkin pelaajan kanssa. Jollekin pelaajalle näytetään, jollekin sanotaan, jotain kielletään.
Kannustamisesta: Tuostahan taitaa olla jotain tutkimuksia tehty, mistä Hurski höpisee, että jos ajattelee "älä syötä tuplaa" niin tupla tulee helpommin, kun taas jos ajattelee "syötä kakkossyöttö verkon yli". Kun mielessä näkee onnistuneen lyönnin, niin toteutuskin toimii suuremmalla todennäköisyydellä.
Sekä, välillä voi joutua hidastuskuvalla tai muulla videonpätkällä todistamaan valmennettavalle jotain, joten kyllä nekin saattavat kuulua tunnille. Esimerkiksi volleyharjoituksessa kun kehottaa pelaajaa olemaan viemättä mailaa taakse, ja pelaaja sanoo että hän ei vie. Sitten voi todistaa parilla eri tavalla..yksi on video.
Sitten tämmönen juttu, että mites pyritte olemaan seuraVALMENTAJA ettekä seuraTENNISOHJAAJA? Vai pyrittekö? Onko siihen tarvetta? Onko se perusedellytys?
Discuss.
Editoinut DFOA (21-02-2012 23:29)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781223 - 22-02-2012 00:52
[Re: DFOA]
|
Hurski
Jäsen
|
"Sitten tämmönen juttu, että mites pyritte olemaan seuraVALMENTAJA ettekä seuraTENNISOHJAAJA? Vai pyrittekö? Onko siihen tarvetta? Onko se perusedellytys?" Nyt sinun täytyy ainakin minulle hieman avata tätä asiaa, en ihan ymmärrä, mitä haet takaa?
Puhun nyt omasta puolestani: Olen tarttunut tennismailaan ensimmäisen kerran 2006-vuonna. Ruvennut hankkimaan internetistä oppia joskus 2007-2008 ensin Fyzzy Yellow Ballin ilmais sivustolta.
Sitten siinä tuli ostettua joitain tennis opetus kursseja netistä, ennen Fyzzy Yellow Balls Premiumia, jonka parissa vierähti puolitoista vuotta. Tämän parissa taktiset asitat käytiin niin hyvin läpi, että sen jälkeen taktinen ymmärrys ei juuri ole parantunut. Opin ymmärtämään pelaajien ratkaisut, tilanteessa, kuin tilanteessa. (Voin vaikka laittaa blogiini pienen linkin, blueprint kuvan, mitä kaikkea tämä 1,5 vuotta sisälsi HUH aikalailla =D)
Sitten tuli samoihin aikoihin perehdyttyä henkiseen puoleen joskus talvella 2009, useamman kirjan kautta.
Valmennus alkoi kiinnostamaan 2010 tienoilla, jolloin annoin kesällä ensimmäisiä tunteja randomisti eri ihmisille. Rupesin hankkimaan valmennus keskeistä tietoutta netistä, ja pyrin keskittämään hyvään laatu tietoon, joka kävi yhteen omien näkemyksieni kanssa=minkä näin/koin järkeväksi, minkä koin että näin hän tämä tulisi mennä.
Joten oma ohjaamiseni on yhdistelmä kaikesta mitä olen lyhyen tennis "urani , ei todellakaan ole ura =D" aikana kokenut/oppinut. Olen aivan alku teillä ja kokoajan opin valmentajana uusia asioita, niin kuin pelaajanakin. Valmennus touhuissa suurin oppi ehkä itselle tulee siinä, mitä opettaa kellekkin. Pikku hiljaa olen siirtynyt aina vain yksinkertaisempiin asioihin, ja todennut niiden toimivan paremmin. Pyrin saamaan pelaajan "aistimaan asioita". Kuulemaan, näkemään, tuntemaan ja ajattelemaan asioita. Pyrin tekemään pelaajista oman itsensä tuntijoita, oman elämänsä hallitsijoita, kyvykkäitä tekemään analyysejä itse (itse pelin sisällä esim) ja täten valitsemaan itse oikeat ratkaisut.
En ole ketään vielä noin pitkälle päässsyt coutsaamaan, mutta todennäköisesti se voisi olla jotain tuollaista. Minusta olisi hienoa, että pelaaja ottaen hänen iän huomioon, tulisi ongelman ratkoja/taktisen pelinsä oma herra =)
Niin ja itse todella aloitin tämän Tennisohjaaja koulutuksen juuri alkutalvesta. Siinä on kolme osaa. Ensimmäinen osa on vapaaehtoinen, Starttikoulutus, missä seurat voivat tilata ilmeisesti aluekouluttajan puhumaan eri koulutuksen tasoista ja siitä mitä ohjaaminen ja valmentaminen on. Kommentoikoot, ne jotka ovat käyneet, minä en käynyt..joten en tiedä mitä tarkalleen sisältää...
Itse alotin Tennis perusteet osioilla. Se on noin 8-tunnin perehdytyskurssi pääasiassa minitennikseen, joka toteutetaan yhden päivän aikana. Sisältää ennakko materiaalin noin 35-sivua uusittu 2011, siitä pidetään koe itse kurssi päivänä. Kurssi päivä muuten sisältää ainakin meillä 6-hengen ryhmä hyvää rakentavaa keskustelua, itse kasvattamisesta jne..eri valnmennus asioista, herkkyys vuosista. Sitten on käytännön opetusta/kokemusta, tehdään kaikkia yleistaitoharjotteita erilaisia pallon pompotus juttuja kentällä leikin omaisesti, käydään peruslyöntien näytöt varjolyömis idealla läpi, lisää paljon miellekkäitä harjotteita ja loppuun suunnitellaan kaverin kanssa kolme tennis harjoitetta minitennis tunnille.
Olin itse erittäin tyytyväinen itse päivän antoon. En odottanut mitään, mutta sain kauhean kipinän minitenniksen opettamiseen, leikin omaisesti. Itsellä ei ole koskaan ollut yhtä hauskaa tennis kentällä samoja leikkejä/harjotteita tehdessä, kuin 5-10 vuotiaille muksuille =D Kerrassaan loistava päivä ja loistava ryhmä!!!
Tämän jälkeen tulee hommata noin. 50-tuntia tennisohjaus kokemusta käytännössä...
Tästä pitäisi sitten jatkaa kahden päivän kursseilla, jotta tennisohjaajan paperit ovat viimein kätösessä. Ilmeisesti jotain ennakko materiaalia tulee ja jotain pikku kokeita.
Itsellä oli tarkoitus mennä jo heti huhtikuussa, mutta tenniskyynärpää+työt ilmeisesti estävät tämän. Mennään sitten myöhemmin kesällä.
Sitten itse tuohon sun kysymykseen, jota en täysin ymmärtänyt, mutta vastaan kuitenkin. Koulutan nyt ensin itseni tennisohjaajaksi ja myöhemmin ehdottomasti seuravalmentajaksi (toinen aste), mikäli näen että saan sen verran hommia tennisojaaja touhulla, että tennisvalmennus, voisi olla ns. kakkos tulonlähde.. 200-300 euroa kuussa esim, loput päätoimeen tulosta. Kunhan nyt ensin saisi edes jalkaa ovenväliin Tatsiin ja näyttämään osaamisensa. Jos kulukorvaukset Orivesi-tamperi hoituvat ensialkuun, olen jo niilläkin pelkästään tyytyväinen =)
Mikäli töitä on tarjolla, haaveni on ehdottomasti tennis valmennuksen parissa. Haluan auttaa mahdolisimman montaa ihmistä tämän lajin parissa ja kouluttaa itseäni kokoajan lajin myös kehittyessä kokoajan ja muuttuessa!
Ja loppun lainaan vielä Helsingin seudun aluekouluttajan Östmanin sanoja: Ne menestyvät parhaiten, joilla on luontainen palava halu, itse kehittymistä kohtaan ja tulevat hyvin toimeeen ihmisten kanssa. (koskee niin valmentajia, kuin pelaajia!) Ylipäätänsä se, että valmentaja selkeästi välittää ja haluaa sinun parasta. Hyvällä valmentajalla on intoa itse tekemisessään, hän saa porukan viihtymään;)
Editoinut Hurski (22-02-2012 01:49)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781226 - 22-02-2012 08:17
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=DFOA]Sitten tämmönen juttu, että mites pyritte olemaan seuraVALMENTAJA ettekä seuraTENNISOHJAAJA? Vai pyrittekö? Onko siihen tarvetta? Onko se perusedellytys?[/quote]
En tiedä onko noilla muuta eroa kuin koulutus? Jokainenhan on valmentaja joka siellä kentällä junnuja "vahtii" - tai miksei aikuisiakin.
Tuon palautteen anto, valmentaminen ja tavoitteiden esittäminen ilman negatiivisia sanoja on todella vaikeata. Itse olen sitä jo vuosia "harjoitellu", mutta ei niistä juuri mitään missään koulutuksessa puhuta. Paitsi niissä mitä itse pidän.
Olen pitkään kaivannut kommunikaatio-ohjeita koulutuksessa. Itse olen niitä netistä etsinyt ja opiskellu...
Editoinut nolorysty (22-02-2012 08:18)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781229 - 22-02-2012 09:08
|
DFOA
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: 10-01-2012
|
Tennisohjaus on enemmän tai vähemmän toimivien tuntien pitämistä, kun taas tennisvalmennus on kokonaisvaltaisempaa ja tavoitteellisempaa.
Eli, valmentajan tarkoitus olisi kehittää systemaattisesti pelaajan ominaisuuksia, jotka varmastikin rajoittuvat tällaisissa junnu-ja aikuisryhmissä (ei kilpa) lyöntien _systemaattiseen_ kehittämiseen. Koulutuksellahan ei sinänsä tässä ole niin paljon väliä kun loppujen lopuksi riippuu siitä, mitä siellä kentällä tekee. Koulutus antaa vain työkaluja tehdä työt hyvin.
Ja Hurski ajoin sitä takaa, että onko tällainen systemaattinen tietyn asian harjoittelu vaadittava junnu-ja aikuisryhmissä? Onko sellaiseen syytä pyrkiä? Miten siihen pyritte jos pyritte? Tai miksi olette pyrkimättä jos ette pyri.
Hoho, selvensikö?
ps. ja hyvä sana tuo "vahtiminen". Sehän on ohjausta silloin.
Editoinut DFOA (22-02-2012 09:09)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781244 - 22-02-2012 12:45
|
Markus___K
Jäsen
Rekisteröitynyt: 02-08-2006
|
"Juu silloin kun puhutaan _huomattavasti_ osuman jälkeisestä saatosta niin silloinhan sillä ei ole väliä, niinkuin joku sanoi, mutta se, mitä tapahtuu tai on tapahtumatta juuri osuman jälkeen on kuitenkin vielä oleellista."
Juuri osuman alkaessa mailan kärjen liikkeen pitäisi olla maksimissaan, mutta siinä samassa hetkessä sen liike hidastuu jonkin verran. Mitä enemmän silloin on takana "voimavauhtia", sitä vähäisempi on pallosta johtuva mailan liikkeen hidastuminen osuman aikana. Mutta aina se kuitenkin hidastuu! Vaikea ajatella, että jotensakin normaalissa peruslyönnissä jonkun ihmisolennon reflekseillä pystyttäisiin tarkoituksellisesti jarruttamaan mailan vauhtia LISÄÄ "omin käsin" osuman kestoaikana eli sekunnin tuhannesosan (!?) aikana. Kyllä tuo näin epäonnistuneeksi tuomitun "saaton" on täytynyt alkaa jo ennen osumaa, sillä kontaktin jälkeen ei enää millään mailatempulla voi vaikuttaa pallon kulkuun.
Tulee muuten mieleen, onko "saatto" jostain erityisestä syystä tärkeämpi tenniksessä kuin esim. lentopallossa tai jalkapallossa?
|
|
|
|
#781251 - 22-02-2012 13:10
[Re: Markus___K]
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Markus___K]Kyllä tuo näin epäonnistuneeksi tuomitun "saaton" on täytynyt alkaa jo ennen osumaa, sillä kontaktin jälkeen ei enää millään mailatempulla voi vaikuttaa pallon kulkuun. [/quote]
Vastaavasti "onnistunut" saatto alkaa jo ennen osumaa. Osuman jälkeen tapahtuvalla aktiivisella saatolla ei sitten ole enää merkitystä palloon. Pelaajaan tietysti on.
[quote=Markus___K]Tulee muuten mieleen, onko "saatto" jostain erityisestä syystä tärkeämpi tenniksessä kuin esim. lentopallossa tai jalkapallossa? [/quote]
On. Syy on selkeä. Se on (mun mielestä) tenniksessä tärkeämpi kuin pingiksessä, squashissa ja sulkapallossa. Noissakin saatto on tärkeämpi kuin lentopallossa ja jalkapallossa. Lentopallo menee kyllä jalkapallon edelle. Keilatessa saatto on myös erittäin tärkeä... ehkä jopa tenniksen tasoa. Golf menee silti ehkä jopa tenniksenkin edelle. Mun mielestä!
Vaikea vertailla. Kaikissa saatto on hiukan erilainen ja sen merkitys korostuu eri tavoin. Ja mikä se (erityinen) syy on, osaatko yhtään arvata? Sen syyn voi myös pilkkoa useampiin osiin...
Editoinut nolorysty (22-02-2012 13:18)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781254 - 22-02-2012 13:32
|
Markus___K
Jäsen
|
"Golf menee silti ehkä jopa tenniksenkin edelle." Siinä lyödään jänteettomällä, pitkävartisella mailalla tosi kovaa palloa. Osuma-aika on varmaan minimaalinen (0,0001 sek?) tennikseen verrattuna. Joten tuikitärkeän saattovaiheen täytyy siis tapahtua kokonaisuudessaan ennen osumaa..... Mitäs saattoa se semmoinen on?!?
JK. Vai tarkoittaako saatto golfissa vain ja ainoastaan pallon matkaan saattamista? Toki silloin ymmärrän sen tärkeyden!
Editoinut Markus___K (22-02-2012 13:41)
|
|
|
|
#781257 - 22-02-2012 13:46
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Markus___K]"Golf menee silti ehkä jopa tenniksenkin edelle." Siinä lyödään jänteettomällä, pitkävartisella mailalla tosi kovaa palloa. Osuma-aika on varmaan minimaalinen (0,0001 sek?) tennikseen verrattuna. Joten tuikitärkeän saattovaiheen täytyy siis tapahtua kokonaisuudessaan ennen osumaa..... Mitäs saattoa se semmoinen on?!? [/quote]
Et nyt kai ihan ymmärrä tai paremmin sanottuna näe saattoa kuten moni muu. Golfissa harvoin lyödään tosi kovaa. Yleensä vain n. 80% "voimalla". Long drive kisat on sit erikseen... Tenniksen syöttö on kovempi ja rajumpi liike kuin golfissa mikään lyönti.
Liittyykö saatto mielestäsi osumahetken pituuteen jotenkin? Mitenkäs saaton näet keilaamisessa, jossa "osuma" on varsin pitkäaikainen ja päättyy vasta, kun pallo irtoaa kädestä? Silti saatto on siinä tärkeä. Pidätkö tuollaisessa pitkäaikaisessa osumassa saattoa tärkeämpänä?
Saatto on osa lyöntiä, osa suoritusta. Saatto alkaa ennen osumaa ja päättyy sitten joskus loppuasentoon. Saattoon valmistautuminen ja siihen vaikuttaminen alkaa jo alkuasennosta. Se, mitä saatossa tapahtuu osuman jälkeen, kertoo myös itse osumasta, koska osuman jälkeisen tapahtuman syyt on tehty paljolti jo ennen osumaa - vaikuttaen siis myös tapahtumiin osumahetkellä.
Kyllähän hyvän suorituksen voi tehdä ilman (hyvää) saattoa, mutta vaikeampaa se varmaankin on.
Editoinut nolorysty (22-02-2012 14:00)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781267 - 22-02-2012 15:39
|
Markus___K
Jäsen
|
[quote=nolorysty] Saatto on osa lyöntiä, osa suoritusta. Saatto alkaa ennen osumaa ja päättyy sitten joskus loppuasentoon. Saattoon valmistautuminen ja siihen vaikuttaminen alkaa jo alkuasennosta. Se, mitä saatossa tapahtuu osuman jälkeen, kertoo myös itse osumasta, koska osuman jälkeisen tapahtuman syyt on tehty paljolti jo ennen osumaa - vaikuttaen siis myös tapahtumiin osumahetkellä. [/quote]
Keilailuväen käsitys on selvä ja yksinkertainen: "Saatto: Irrotuksen jälkeen heittokäsi jatkaa matkaa pallon perään jääden rennosti heilumaan."
http://www.keilailu.fi/ennenkuinaloitat.php
Eli saattoa on VAIN irroituksen jälkeen. Siten sen täytyy olla merkityksetön. On aivan nurinkurisen kausaliteetti-pohdinnan tulosta väittää, että huonosti onnistunut käden rento loppuheilunta vaikuttaisi heikentävästi heiton onnistumiseen.
Tuohon linkin listaan "saatto" on jäänyt eräänlaiseksi suorituksen loppupisteeksi. Olisi sinne vielä voinut laittaa patteristotapahtumien seurannankin; on jopa paljon tärkeämpikin kuin saatto (mikä meni pieleen jos meni..)!
Editoinut Markus___K (22-02-2012 15:42)
|
|
|
|
#781268 - 22-02-2012 15:53
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Markus___K] Keilailuväen käsitys on selvä ja yksinkertainen: "Saatto: Irrotuksen jälkeen heittokäsi jatkaa matkaa pallon perään jääden rennosti heilumaan."[/quote]
En nyt menisi analysoimaan saattoa jonkin aloittelijoille tarkoitetun perusohjeen perusteella.
[quote=Markus___K]Eli saattoa on VAIN irroituksen jälkeen.[/quote]
Jos noin ajattelet, niin sille en mitään voi. Minä ja moni muu urheilija sekä valmentaja ajatellaan, että se saatto alkaa jo paljon ennen osumaa. Englanniksi se voisi olla tuo "follow through". Onhan siitäkin eri mielipiteitä.
[quote=Markus___K]Siten sen täytyy olla merkityksetön.[/quote]
Vaikka saatolla tarkoittaisi vain tapahtumaa osuman jälkeen, ei se silti ole merkityksetön osumalle. Kuten jo sanoin, se mitä tapahtuu osuman jälkeen on laitettu alulle jo ennen osumaa
[quote=Markus___K]On aivan nurinkurisen kausaliteetti-pohdinnan tulosta väittää, että huonosti onnistunut käden rento loppuheilunta vaikuttaisi heikentävästi heiton onnistumiseen.[/quote]
Niin onkin ja tuskin kukaan tuollaista edes väittää. Mutta jos käsi ei toimi oikein heiton jälkeen, se tuskin on toiminut oikein sitä ennenkään.
Mutta että saatto olisi jokin käden rento heiluttelu suorituksen jälkeen, niin ei se sitä ole.
Nyt on vähän kiire...
Editoinut nolorysty (22-02-2012 15:54)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781325 - 23-02-2012 08:09
|
nolorysty
Jäsen
|
Tässä pari linkkiä tenniksen saatoista tuolta Fuzzy Yellow Balls paikasta:
Kämmenen saatosta: The fourth thing professional players do when they hit a forehand is follow through. From contact, pros extend out in the direction they are hitting the ball and bring the racket across their body in a smooth, relaxed motion. http://www.fuzzyyellowballs.com/video-tennis-lessons/forehand/forehand-fundamentals/follow-through/
Syötön saatosta: http://www.fuzzyyellowballs.com/video-tennis-lessons/serve/serve-fundamentals/follow-through/
Rystyn saatosta: http://www.fuzzyyellowballs.com/video-tennis-lessons/backhand/two-handed-backhand-fundamentals/follow-through/
Vaikka tuollakin puhutaan, että saatto alkaa vasta osuman jälkeen, niin monen mielestä kuitenkin toiminnot sen toteuttamiseksi alkaa jo aiemmin, eli ennen osumaa. Aivan kuten itse lyönti alkaa jo ennen kuin maila lähtee liikkeelle... ja aivan ensin lyönti alkaa pään sisällä ennen kuin mikään jäsen, tai maila, edes liikahtaa. Silloin alkaa myös saaton valmistelu.
Editoinut nolorysty (23-02-2012 08:10)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781356 - 23-02-2012 14:08
|
Markus___K
Jäsen
|
Minä käsitän onnistuneen saaton vain lyönnin jälkeiseksi seuraamukseksi, jossa lyönnin liike hiipuu ilman kovinkaan aktiivista, tahallista (jopa loukkaantumisvaara!) hidastamista.
Mutta mitä siitä väittämään jos joku katsoo että jo valmistautuminen on osa sitä. Saman jonkun mielestä jo pallojen valitseminen on osa syöttöä.
Edelleen siis olen vahvasti sitä mieltä, että valmentaja joka katsoo epäonnistuneen lyönnin viaksi saaton unohtumisen, on aika pahastikin harhateillä. Jos fiksu "uhri" vielä ymmärtää, ettei lyönnin jälkeinen mikä tahansa touhuaminen (sinänsä vaaraton!) voi millään enää vaikuttaa lyöntisuoritukseen, niin hän epätoivoisesti kiinnittää huomiota siihen lyhyeen pallon ja mailan osumisaikaan, ja yrittää aloittaa sen unohtuneen saaton siinä kohdassa. Ei onnistu tähtääminen käytettävissä olevaan n. 0,001 sekuntiin; liian aikaisin ja omituinen soppa vain sakenee! (liian myöhään, so what!) Lyönnin virhettä etsitään aivan väärästä paikasta, aikaa ja pinnaa kuluu.... Minun neuvoni:"Unohda saatto!"
Editoinut Markus___K (23-02-2012 14:09)
|
|
|
|
#781358 - 23-02-2012 14:22
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Markus___K]Edelleen siis olen vahvasti sitä mieltä, että valmentaja joka katsoo epäonnistuneen lyönnin viaksi saaton unohtumisen, on aika pahastikin harhateillä. [/quote]
Jos se on syynä. Ei se aina ole syynä. Koska useimmat asiantuntijat pitää saattoa tärkeänä etenkin lyönnin suuntaamisessa, niin mielestäni siihen keskittyminen on tärkeätä. Eri mieltä tietysti saa olla...
[quote=Markus___K]Jos fiksu "uhri" vielä ymmärtää, ettei lyönnin jälkeinen mikä tahansa touhuaminen (sinänsä vaaraton!) voi millään enää vaikuttaa lyöntisuoritukseen[/quote]
Hyvä valmentaja osaakin selittää miksi saatto on tärkeä osa lyöntiä. Kyse ei siis ole vain tuosta lyönnin jälkeen "touhuamisesta".
[quote=Markus___K]niin hän epätoivoisesti kiinnittää huomiota siihen lyhyeen pallon ja mailan osumisaikaan, ja yrittää aloittaa sen unohtuneen saaton siinä kohdassa.[/quote]
Ei kiinnitä. Nyt sinä kiinnität huomiosi vain osumaan. Saattoon keskittyminen ei tarkoita huomion kiinnittämistä (ainoastaan) osumahetkeen. Eikä saatosta puhuminen tarkoita puhumista osumahetkestä, kuten nyt esität.
Voisi jopa sanoa, että saattoon keskittyminen auttaa unohtamaan osumahetken... koska se pitää unohtaa, sen pitää vain antaa tapahtua.
Unohtuneen saaton uudelleenaloitus osuman jälkeen on aivan sama kuin jos saattoa ei olisi ollutkaan.
[quote=Markus___K]Ei onnistu tähtääminen käytettävissä olevaan n. 0,001 sekuntiin; liian aikaisin ja omituinen soppa vain sakenee! (liian myöhään, so what!) Lyönnin virhettä etsitään aivan väärästä paikasta, aikaa ja pinnaa kuluu....[/quote]
En ymmärrä miksi alat puhumaan ainoastaan osumahetkistä, kun minä puhun saatosta. Ei onnistu tähtääminen, ei onnistu, siis ilman saattoa.
Onko sulla muuten esittää jokin teksti, jossa joku asiantuntija kertoo, ettei saatto ole tärkeä? Vai itsekö sen keksit? Minä löysin jutun, jossa mainitaan saaton tärkeys ratsastuksessakin... [quote=Markus___K]Minun neuvoni:"Unohda saatto!" [/quote]
Enpä ole vielä keneltkään tuollaista kuullut, en missään lajissa...
Editoinut nolorysty (23-02-2012 15:18)
|
Alkuun
|
|
|
|
#781863 - 27-02-2012 12:56
|
Markus___K
Jäsen
|
[quote=Markus___K]Jostain omituisesta syystä suomen kielen tennissanastoon on otettu tämä omituinen "saatto" merkitsemään lyönnin jälkiheilahdusta, ja ehkä sen johdosta käsitteestä on tullut aivan ylikorostunut. [/quote]
Saatto-käsitteen toi suomenkieliseen tenniskirjallisuuteen kielimies Aarre Nenonen vuonna 1955. Hänen yhdessä äskettäin kuolleen Sakari Salon kanssa kirjoittamansa Tenniksen käsikirjan (Otava, 1955) esipuheessa mainitaan:"Käytännöllisistä syistä meidän on ollut pakko eräiden vieraskielisten lyöntinimitysten tilalle muodostaa uudet suomalaiset vastineet, joihin toivomme lukijoiden suhtautuvan suvaitsevaisesti."
Suomen tenniksen ensimmäiset 44 vuotta tultiin ilman sitäkin toimeen. Esim. Elsa Hagan Verkkopallopelissään (Otava, 1929) kuittaa asian kämmenlyönnin esittelyn yhteydessä yksinkertaisesti, että "sallikaa" mailan päättää heilahduksensa loppuun saakka. Olen Haganin linjoilla tässä. Siis kaikkinainen ylimääräinen aktiivisuus herkkänä, lyhyenä lyönnin osuma-ajanjaksona on vain pahasta.
Sen sijaan muuten arvostamani Nenonen (ainakin parissa ketjussa täälläkin kehumani) innostuu täydellisemmässä vuoden 1980 Nykytennis-kirjassaan omistamaan kokonaisen pienen luvun "keksimälleen" saatolle. Ote:... "koska mailalla varsinaisen saaton tapahduttua on vielä huomattava nopeus, sen tulee saada kaartaa aivan luonnollisesti loppuun saakka."
Saatolla olisi mukamas vielä joku oma loppunsa, joka ei enää olisi saattoa vaan jotain muuta.... vai onko kyseessä saaton saatto....On lyhyttä ja pitkää saattoa, komeaa ja loppuun-saakka-saattoa, nousevaa ja laskevaa saattoa jne... Kummastuttavaa hoipertelua Nenosen tasoiselta!
Salo ja Nenonen mainitsevat Bill Tildenin tennisoppaat vuoden 1955 kirjansa esipuheessa. Oliko "follow-through" ensimmäisenä juuri Tildenille jonkinlainen keppihevonen, jonka Nenonen sitten kritiikittä adoptoi? Halukkaat tutkikoot!
Omista muistilokeroistani en löydä "saattoa" 60-luvun puolivälin tenniskurssilta (vetäjinä P. Säilä ja H. Hedman), mutta muistamattomuuteni ei kyllä todista mitään... JK. Sorry Aarre, jos vielä näet tämän... Saatto on huono ilmaisu, ja jopa huono käännös follow-through'lle!
Editoinut Markus___K (27-02-2012 13:20)
|
|
|
|
Moderaattori: sportadmin
|
|