#776221 - 24-01-2012 00:24
Re: Valmennus aiheinen tennis blogi..
[Re: nolorysty]
|
mimy
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-12-2004
|
Sen verran vielä rystyasiaa, että kyllä itäistä rystyotetta ja yläkierteistä rystyä tavattiin jo puumailakaudella, ja nimenomaan Borgin 2-käden rysty tuntuisi olevan luontevasti sen päälle rakennettu oikean käden hallintoineen. Nenosen Nykytennis-kirjassa (1980) esitellään nuo lyönnit. Kierteen määrä on varmasti lisääntynyt huimasti noista ajoista.
Toinen näihin juttuihin vaikuttava asia otteen lisäksi on mielestäni mailan ja kyynärvarren välinen kulma. 1-käden yläkierteisessä rystyssä se on tyypillisesti lähellä 90 astetta, mutta 2-käden rystyn suhteen löytyy variaatioita.
Ja edelleen, kuten monasti jo on todettukin, jalat ja keskivartalon lihakset ovat avainasemassa.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776226 - 24-01-2012 01:48
[Re: mimy]
|
Hurski
Jäsen
Rekisteröitynyt: 04-07-2008
|
Doudii..Nyt on Rysty perusteet video väännetty =) Ja "vesipullo reeni" ja rystyote..
|
Alkuun
|
|
|
|
#776278 - 24-01-2012 10:04
[Re: Hurski]
|
nolorysty
Jäsen
Rekisteröitynyt: 13-06-2009
|
[quote=Ball]Ainakin itselläni rystyn ongelmat selittyvät lähes aina sillä, että vasen käsi passivoituu. Kun muistan lyödä vasurilla "kämmenenomaisesti", niin lähtee lyönti todella hyvin, usein kovempaa kuin kämmeneltäni. [/quote]
Ja tarkoitatko tuolla, että aktivoit vartaloa ja hartioita tuottamaan voimaa vasemman käden kauttaa? Vaiko ihan oikeasti käytät vasenta kättä? Itse ainakin kämmenessä pyrin olemaan käyttämättä kättä, silloin lähtee kovaa. Sama syötössä, rennolla kädellä tulee parhaat syötöt. Näin sanoo Jarkkokin...
Itse en saa sanoja "rento käsi" ja käden "aktivoiminen" samaan aikaan toimimaan. Pitäähän sillä kädellä joskus vähän töitä tehdä, mutta lähinnä kohdistamisessa eli palloon osumisessa...
[quote=Hurski]Doudii..Nyt on Rysty perusteet video väännetty =) Ja "vesipullo reeni" ja rystyote.. [/quote]
Jahas. Täytyy kurkata illalla. Päiväsaikaan kun ei videot tule palomuurin läpi..
Editoinut nolorysty (24-01-2012 10:04)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776285 - 24-01-2012 11:20
|
Ball
Jäsen
Rekisteröitynyt: 05-11-2007
Loc: Helsinki
|
Tarkoitan sitä, että vaikka pääasiallisesti voima tuleekin vartalosta, niin se viimeinen sivallus (voima+kierre) tulee vasemmasta kädestä. Eihän sitä mailan kärkeä saa liikkelle keskivartalolla, vaan juuri tuolla sivalluksella/kyynärvarren liikkellä. Tottakai käden pitää olla rento, mutta se ei kyllä tarkoita sitä, ettei käsi osallistuisi voimantuottoon lainkaan.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776301 - 24-01-2012 12:56
[Re: Ball]
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Ball]Eihän sitä mailan kärkeä saa liikkelle keskivartalolla, vaan juuri tuolla sivalluksella/kyynärvarren liikkellä. Tottakai käden pitää olla rento, mutta se ei kyllä tarkoita sitä, ettei käsi osallistuisi voimantuottoon lainkaan. [/quote]
Toistaiseksi olen sitä mieltä, että parhaat lyönnit tulee, kun käsiä käytetään mahdollisimman vähän pallon vauhtiin saamiseen. Eli kyllä mailan kärkeä nimenomaan pistetään liikkeelle keskivartalolla. Tarkkuus, kierre ja sellaiset sitten käden lihaksilla.
Vrt. mm karate, Wiki kertoo: "Suoritustekniikoiden voima muodostetaan karatessa tehokkaalla lantion käytöllä sekä jalkojen asentojen avulla."
ja liiton pj kertoo: "Karaten lyönti lähtee lantiosta" http://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/18152-karaten-lyonti-lahtee-lantiosta
Näin sulkapallossa: "Taaimmaisesta jalasta ja lantiosta otetaan alkuvauhti lyöntiin." http://www.lintulaakso.net/sulkapallokirja/luku_tekniikka.php
Vrt ruoskaan. Ruoskassa kahva on pelaajan vartalo ja kahvan heilautuksella pistetään ruoskan pää vauhtiin. Voima välittyy kahvasta ruoskan vartta pitkin kärkeen. Samoin tulisi tehdä tennislyönnissä mailan kanssa. Syötössä se ruoskailmiö on helpompaa saada aikaiseksi kuin peruslyönneissä.
Näin mä siis tän näen ja toistaiseksi tuohon uskon. Vartalosta se voima ja vauhti lähtee. Lisäksi käsien vammat vähenee, kun voiman tuottaa vartalosta...
Edit: Tässä voimantuotosta kämmenlyöntiin: The main power in tennis comes from body rotation. As you move, turn both of your hands towards the ball. This allows for your shoulders and upper body to turn away from the ball. This is also what generates power for the stroke. http://tennis.isport.com/tennis-guides/the-forehand-groundstroke-in-tennis
Editoinut nolorysty (24-01-2012 13:07)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776326 - 24-01-2012 15:17
|
mimy
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-12-2004
|
Jep, olen vahvasti samaa mieltä nolorystyn kanssa kropan osuudesta. Toki pelkällä kädelläkin voi saada kovia lyöntejä, mutta vuosien tai vuosikymmenten jälkeen hajoaa paikat. Osa huippupelaajista näyttää saavan aikaan varsin pienieleisellä kädenliikkeellä painavia lyöntejä, mikä kielii juuri kropan toiminnasta.
|
Alkuun
|
|
|
|
#776359 - 24-01-2012 20:00
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=Hurski]Doudii..Nyt on Rysty perusteet video väännetty =) Ja "vesipullo reeni" ja rystyote.. [/quote]
Rystylyönnissä sulla on tosiaan aika vahvasti vasen käsi mukana. Ehkä vähän liikaakin. Mutta vain mun mielestä... Mutta kämmen on aika komee.
Editoinut nolorysty (24-01-2012 20:01)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776405 - 25-01-2012 00:11
|
DFOA
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: 10-01-2012
|
Kohtuus kaikessa. Jos miettii liikaa että kroppa tekee koko liikkeen ni saattaa käsi olla vaan löysä spagetti siellä perässä ja koko pakka aukeaa liian helposti ja sitte tietty on huono juttu jos kroppaa ei käytä ollenkaan.'
Tuntuu kyllä juu että se vasuri ohjais toimintaa. Eikös se tunnu tukevan paremmin osumassakin kun kämmen on verkkoa kohti?
Tuntuu että jos rystyn vasuria vertaa vasemman käden kämmeneen niin aika harvoin kyllä ranteella tehdään yhtä paljon kuin kämmenessä (siis ettei tiputeta ranteella mailaa ihan samalla lailla alas..).
EDIT: Ja hurskille: vähän on golfmainen rysty ainakin tossa juomapullotreenivideossa.. näyttääs siltä että hartiat vois kääntyä jonninverran enempi lyödessä.
Editoinut DFOA (25-01-2012 00:23)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776442 - 25-01-2012 11:15
[Re: DFOA]
|
Hurski
Jäsen
|
"EDIT: Ja hurskille: vähän on golfmainen rysty ainakin tossa juomapullotreenivideossa.. näyttääs siltä että hartiat vois kääntyä jonninverran enempi lyödessä."
Kiitoksia kommentista! Katselin itse kanssa noita "varjo swingejä" vähän sillä fiiliksellä, että rysty ei näytä silmään kovin hyvältä. Sain Tennis perusteet kurssilla (ensimmäinen kolmesta koulutus päivästä tennis ohjaaja kurssilla) mainintaa ainakin siitä että kun näytän "varjo lyönnin" rystyllä, lyön kuvitteellisen pallon aivan kentän pinnasta!
Aikoinaan tuli paljonkin harrasteltua "tätä varjo lyömistä", mutta nykyään vaan kämmenellä ja syötössä ja lentolyönneissä.
Täytyy pistää korvan taakse aktiivisempi hartijoiden käyttö! Itse lyön pelitilanteissa hyvin rystyllä pitkin linjaa ja noissa näytöissä ns. löin linjaan...Jos olisin lyönyt poikki kentän krossiin, niin sillonhan luontaisestikkin hartijoiden on käännyttävä enemmän.. Tosin en mainitse kun rystyn perusteet videossa, että lyön kuvitteellisesti suoraan eteenpäin eli linjaa pitkin..
Poikki kentän krosseja rystyllä olen oppinut oikeastaan vasta viime kesänä lyömään kunnolla ja talven reeneissä tampereella on itselleni vihdoin hioutunut omalla taisotasollani varma krossi rysty ja jyrkempi kulmainen krossi rystylyönti ulos kentältä. Jotenka aivan satavarmaan minulla on ollut ongelma yläpään kierrossa, sillä aikoinaan vaikka löin kuinka yrittäen rysty kulmasta krossia , en esim osannut lyödä ulos kentältä.. Sitten ihastuin 2011 Djokovicin jyrkkiin lyhyisiin kulmiin kämmeneltä ja rystyltä ja aloin opettelemaan niitä.
Mitään ihmeempää en noissa jyrkissä krosseissa ajattele, kun lyödä pallon ulkoreunaa ja "harjata" voimakkaasti ylöspäin, en saata palloa kovinkaan paljon vaan keskityn voimakkaan yläkierteen tuottoon. Mitä jyrkempi kulma sitä vähemmän pistän tehoa lyöntiin..
Editoinut Hurski (25-01-2012 11:20)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776546 - 25-01-2012 22:40
|
Hurski
Jäsen
|
Blogin seuraava aihe käsitteleekin sitten Lock and roll tennis sivuston erästä kämmen tekniikka aihetta... Blogi tekstejä en ole kirjoitellu, sillä olisi hienoa, jos tästä aiheesta syntyisi jonkinlainen rakentava keskustelu. Jotenka kurkatkaa linkit sivuilta ja pistetään vaikka tänne ideoita kirjoittaen =) Käykäähän kurkkaamassa
http://pelinimeltatennis.blogspot.com/
|
Alkuun
|
|
|
|
#776634 - 26-01-2012 15:55
|
nolorysty
Jäsen
|
Tuli tossa yks tutkimus vastaan golfswingistä ja mietin, että se pätee varmaan myös tenniksen peruslyönneissä. http://www.paulhurrion.com/Comparison_of_Kinematic_Sequence.pdf
Eli ammattilaiset (golf) lyö siten, että ensin liikkeen aloittaa lantio, sitten vartalo ja sitten vasta lähtee käsi ja maila liikkeelle. Tai lantio aloittaa kierron jo kun maila menee vielä taaksepäin.
Yleensä amatööreillä (golf) lähtee liikkeelle ensin käsi, sitten vartalo ja viimeiseksi lantio - tai lantio, käsi, vartalo. Ja mikä merkittävää, niin ammattilaisilla (golf) vartalon kiertyminen hidastuu ennen osumaa, harrastajilla ei.
Kävin just testaamassa itse ilmaveivinä tenniksen kämmentä ja rystyäkin ja tosiaan: Lantio hidastaa kiertymistään ennen osumaa. Harrastajavertailuryhmäni (1kpl) kiersi lantion liikaa, ei siis hidastanut ennen osumaa. Olin siitä jo ennenkin puhunut, mutta nyt löysin ihan dokumenttia aiheesta.
No, tämähän on monelle itsestään selvyys. Tuli vaan taas kerrattua...
Editoinut nolorysty (26-01-2012 15:57)
|
Alkuun
|
|
|
|
#776654 - 26-01-2012 17:53
|
Hurski
Jäsen
|
Kiitoksia nolorysty! Täytyy lukaista, kun kerkiää. "Eli ammattilaiset (golf) lyö siten, että ensin liikkeen aloittaa lantio, sitten vartalo ja sitten vasta lähtee käsi ja maila liikkeelle" Eli ilmeisesti samalla idealla, mitä videossa selitetään/demonstroidaan..
"Yleensä amatööreillä (golf) lähtee liikkeelle ensin käsi, sitten vartalo ja viimeiseksi lantio - tai lantio, käsi, vartalo" Mielenkiintoista!
Itsellä ei mitään kokemuksia, mutta tuossa mietin ja kokeilin mailan kanssa, niin tenniksessä aloittelija tosiaan saattaa lyödä niin, että maila ja lantio ns kääntyvät samaan aikaan. Taidan varmaan itsekkin syyllistyä tähän!
"No, tämähän on monelle itsestään selvyys. Tuli vaan taas kerrattua..."
Ainakin omalta osalta voin sanoa, että ei ole itsestään selvyys =D
Hyvää tietoa/analyysiä! Pistää tietokoneen raksuttamaan Kiitos tästä! Keskustelu on avattu..
Editoinut Hurski (26-01-2012 19:13)
|
Alkuun
|
|
|
|
#779408 - 08-02-2012 18:54
|
Hurski
Jäsen
|
http://pelinimeltatennis.blogspot.com/ Uusi mielenkiintoinen aihe "Hold The Ball"
|
Alkuun
|
|
|
|
#779416 - 08-02-2012 19:11
|
kanapasta
Jäsen
Rekisteröitynyt: 20-11-2011
|
Keskustelunne kuulostaa amatöörimäiseltä! Oletteko niitä, jotka spekuloi, mutta rivät osaa pätkääkään pelata? Puheiden perusteella olette D-luokkaa...
Tekoja, ei puheita
|
|
|
|
#779418 - 08-02-2012 19:18
[Re: kanapasta]
|
Hurski
Jäsen
|
"Keskustelunne kuulostaa amatöörimäiseltä! Oletteko niitä, jotka spekuloi, mutta rivät osaa pätkääkään pelata? Puheiden perusteella olette D-luokkaa..."
Tartuin itse tennismailaan vasta 2006 ja kävin kolmessa tennisliiton turnauksessa ottamassa ensimmäisessä matsissa selkään 2009. Sen jälkeen ei ole tullut käytyä kokeilemassa, joten kyllä ainakin itse olen puhtaasti D-luokkan häntäpäätä..
Tänä vuonna 2012 ajattelin käydä uudestaan kokeilemassa siipiä, mikäli töistä saa jonkun pe-la-su vapaaksi ja lähellä on turnauksia..
Oma kiinnostus on vahvasti harrastamisen liskäsi valmennuksellisissa asioissa..
Editoinut Hurski (08-02-2012 19:20)
|
Alkuun
|
|
|
|
#779438 - 08-02-2012 22:39
[Re: kanapasta]
|
nolorysty
Jäsen
|
[quote=kanapasta]Keskustelunne kuulostaa amatöörimäiseltä! Oletteko niitä, jotka spekuloi, mutta rivät osaa pätkääkään pelata? Puheiden perusteella olette D-luokkaa...[/quote]
Tuo kuullosti todella amatöörimäiseltä kommentilta ;)
Olen hengaillu A1-luokassa useita vuosia. Silti D-luokan pelaajien kanssa on aina kiva keskustella tekniikasta ja miettiä miten voisi parantaa heidän lyöntejään. Aina joskus itsekin oivaltaa jotain uutta.
|
Alkuun
|
|
|
|
#780183 - 14-02-2012 21:54
|
Hurski
Jäsen
|
Jaaha Jeffiltä netissä 4-videon sarja, kanttaa käydä kurkkaamassa.. http://jeffsalzensteintennis.com/T3InnerCircle/lv1/
|
Alkuun
|
|
|
|
#780449 - 16-02-2012 22:55
|
Hurski
Jäsen
|
http://pelinimeltatennis.blogspot.com/ Mielenkiintoinen aihe kämmenlyönnin pronaatiosta ja suponaatiosta. Paljon kuvia ammattilaisista...
|
Alkuun
|
|
|
|
#780475 - 17-02-2012 10:58
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Samaa mieltä nolorystyn kanssa kanankakan kommentista, jos ei parempaan pysty niin parempi ola hiljaa. Usein pitempään pelannut ei enää jaksa kehittää peliä ja ei ehkä ole enää niin innostunut. Aloittelevat ja alemman tason pelaajat voivat olla hyvin innokkaita ja tietämystä voi nykyaikana kerryttää kuka tahansa, jos osaa jonkinmoisella lähdekritiikillä kahlata nettiä. Totta on toki myös sekin, että matsia pelatessa ei saa liikaa miettiä, se vaan sotkee pelaamista ja tenniksen perusta opitaan toistamalla ihan kuten vaikka pianon sormitus. Jankkaat ja jankkaat, niin pikkuhiljaa menee lihasmuistiin. Kuitenkin kun hakee muutosta lyöntiin, jossa on vaikka jokin perusvirhe, on mielikuvaharjoittelusta aka asian miettimisestä hyvinkin hyötyä. Itse olen analyyttistä pelaajatyyppiä ja tykkään keskustella tenniksestä. Toki kukontagliatellen kommentissa on sikäli perää, että itsekin muistan useammankin lahjakkuuden omilta junnuvuosilta, jotka eivät vähääkään välittäneet valmentajan sanomisista tai neuvoista ja olivat silti juuri niitä aivan parhaita pelaajia. Toisaalta meidän seurassa oli silloin valmentajilla niin kivikautiset tennisnormit käytössä, että viisainta olikin olla kuuntelematta :)
|
Alkuun
|
|
|
|
#780484 - 17-02-2012 11:54
[Re: Pahansuopa]
|
Hurski
Jäsen
|
Juu kyllä se laadukkaiden toistojen tekeminen ja palava halu harjoittelemista kohtaan, vievät pelaajan pitkälle. Siinä sitten toivoisi kädet ristissä, että pelaajaa on koutsattu tekemään oikeita asioita jo nuoresta pitäen, ettei ainakaan tekniikan kannalta olisi myöhemmällä iällä liikaa "pois opetettavaa".
Itse tunnen kaverin, joka tarttui tennis mailaan vasta 2009 ja hakkasi itsensä 2011 kaudella B-luokkaan ja viime kesänä otti 2 B-tason turnaus voittoakin. Kaveri 1990 syntynyt ja samalla tavalla, kuin itse pääsasiassa perehtynyt pelin saloihin internetin kautta. Hänellä vaan on se "hullun harjoittelijan maine" reenaa n.16 tuntia viikossa ajatuksen kanssa, niin kyllähän sitä tulostakin tulee ja jopa varsin lyhyessä ajassa. Täytyy rakastaa reenaamista ja itsensä haastamista kohti omaa maksimisuorittamista.
Netistä löytää, kyllä aivan loistavaa tietoa itse lajista, kun vaan oppii suodattamaan ja löytämään ne oikeat kanavat/neuvojat. Ja jos rahallisia kursseja hommaa, niin kannattaa ostaa näiltä laatu kurssien vääntäjiltä, joihinka saa parissa päivässä yhteyden sähköpostin kautta ja halutessa rahat takaisin jos et ole tyytyväinen (Ian Westerman Essential Tennis, Fyzzy Yellow Balls, Jeff Salzenstein) Ja "kurssien" laatu on hyvää luokkaa aina!
Itsellä tuo kiinnostus vähän sahailee kausiluontoisesti ylös ja alas..Välillä laji kiinnostaa 2-kuukautta putkeen ja sitten tulee aikoja jollon ei tennis asiat nappaa. 2010 tuli hieman pidempi tympäytymisen jakso, mutta siitäkin päästiin puolessa vuodessa ylös ja nyt on intoa taas riittänyt.
Hauskaa on ollut huomata, että kun kävin tennis ohjaaja kurssilla ja tutustuin siellä itse aluekouluttajaan ja olen hänen kanssaan keskustellut paljon sähköpostin välityksellä jälkikäteen, hänkin "kouluttaa itseänsä" netin kautta tietoa aktiivisesti hakien. Kysellyt innokkaasti vinkkejä sivustoista ja asioista. Innostuksesta se kaikki lähtee ja avoimmuudesta =)
|
Alkuun
|
|
|
|
Moderaattori: sportadmin
|
|