Linkkejä muualle
Suora linja Suomi express –ohjelman katsojien ja tekijöiden välillä!
Pelisääntöjä maatalousalan opiskeluun.
Kauppojen mainospylväiden koko ärsyttää.
Palokunnassa tanssitaan taas.
Suunnittelevatko esteelliset asianosaiset koulujen lopettamista?
Tutustu myös näihin:
A-tuubi
Ajankohtainen kakkonen
A-Talk
A-Studio
A-Zoom
MOT
Silminnäkijä
Muita linkkejä:
Facebook Suomi express -ryhmä
Miten lisätä arvokaloja?
Kotkalainen vapaa-ajankalastaja Heikki Helynen on kalastanut Kymijoessa pikkupojasta saakka. Helynen on huolissaan siitä, että Kymijoen arvokalojen kannat ovat liiaksi istutusten varassa. Helynen kysyykin miten jokeen saataisiin entistä enemmän luontaisesti lisääntyviä lohia ja taimenia?
Lokakuun alussa julkistetussa Kymijoen kehittämissuunnitelmassa esitetään varsin seikkaperäisesti keinot, joilla arvokalojen luontainen lisääntyminen saataisiin joessa turvattua. Tärkein yksittäinen seikka on toimivien kalateiden rakentaminen eli se että kaloilla olisi esteetön nousu joen yläjuoksulle parhaille kutupaikoille. Kymijoen virtaamasäännöstelyä tulisi myös muuttaa vaelluskalojen tarpeisiin sopivaksi ja kunnostaa kutusoraikkoja sekä järjestää kalastus kalakannoille sopivaksi.
Esitysaika
Suomi express Areenassa
Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan
Ei näin: Istutetaan taimenta ja lohta kala-autosta velvoitteena (tuotos panos suhde huono) Kymijokeen. Kalat vaeltavat mereen, josta häviävän pieni osa kaloista palaa toiveikkaana kutemaan jokeen, mutta törmäävät voimalaitosten patoihin. Kymijoella vaelluskalojen elinkierto on katkennut voimalaitospatoihin ja osittain toimimattomiin kalateihin. Koska luonto vetää tikanpojan puuhun, myös kalat yrittävät jatkaa sukuaan omasta mielestään biologisesti huonoihin paikkoihin kuten voimalaitosuomaan, kun muutakaan ei ole. Mäti ja poikaset eivät menesty, kun suojapaikkoja ei juuri ole. Mutta kala-auto tuo lisää....
Näin: Jotta lohen ja taimenen luontainen lisääntyminen saataisiin Kymijoessa turvattua tulisi näiden vaelluskalojen elinkierto täyttyä. Kuten tiedetään, nämä vaelluskalat syntyvät joessa ja viettävät siellä nuoruusvuotensa ja sitten lähtevät vaeltamaan isommille syönnösalueille mereen. Jos ketju on katkeamaton, lohet ja taimenet saavutettuaan sukukypsyyden vaeltavat kohti kotijokeaan ja lisääntymisalueita jokien koskiin. Näiden kalojen tulisi päästä lisääntymään jäljellä oleviin koskiin, joita olisi vielä ennallistettu kalanpoikasille sopiviksi. Näistä luonnonvalinnan läpikäyneistä poikasista tulee uusi sukupolvi katkeamattomaan ketjuun. Kymijokeen tulee saada toimivia kalateitä ja jäljelläolevia lohikalojen lisääntymiseen soveliaita koskia tulee ennallistaa, jotta lohien ja taimenten luonnollinen lisääntyminen saataisiin turvattua Kymijoessa nyt ja tulevaisuudessa.
Kymijoki vetää kalastajia ja jopa turisteja, jos taimen ja lohen luonnollinen lisääntyminen saadaan käyntiin. Väistyneen metsäteollisuuden tilalle tarvitaan matkailualan työpaikkoja! Ulkomaaliaset ryhmät ovat valmiit maksamaan mikäli arvokalaa ja kalastuspalveluja on tarjolla.
Jos Kymijokeen saadaan kalateitä ja lisää arvokalaa, niin sehän on hienoa. Joen kehittäminen on käynnissä, mutta epäilen mahtaakohan sekään tuoda tuoda merkittävästi turisteja Kymijoelle? Kyllä Lapin joet tarjoavat paremmat elämykset ja saaliit!
Vaelluskalapoikasten tuotto lisääntyy Kymijoessa kun Korkeakosken, Ahvenkosken ja Klåsaron voimalaitoksille rakennettaisiin kalatiet. Myös Pyhtään jokihaaran virtaamaa tulisi lisätä. Lue lisää Loviisan Sanomista
http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=3768
Kymijoki tarvitsee kunnostusta, sillä se lisää matkailua ja laueen hyvinvointia. Noi kalaportaat ovat varmaan hyvä ratkaisu. Myös ruopattuja koskirännejä pitäisi entisöidä. Kymijoki on puhdistunut, mutta kukahan tietää onko pohjasedimentissä myrkkyjä teollisuuden jäljiltä ja miten niiden kanssa pitäisi menetellä? Helppoja ratkaisuja ei ole, mutta onnistunut kunnostus nostaisi Kymijoen yhdeksi maamme parhaista lohijoista lohen ja taimenen lisääntymisen kannalta.
Korkeakosken voimalaitokseen pitäisi saada kalatie ja voimayhtiöllä olisi moraalinen velvollisuus lähteä mukaan rahoitustalkoisiin.
Kalateiden lisäksi myös lohikalojen kutualueet täytyisi kunnostaa, jos niiden nykykunto sitä vaatii. Taitaa kaikki Kymijoen kosket olla perattuja?
Kymijoen kalatiet pitäisi kunnostaa ja ne pitäisi tehdä mahdollisimman luonnonmukaiseksi. Lohen lisäksi myös myös muiden arvokalojen vaatimukset pitäisi huomioida kalateiden kunnostamisessa ja rakentamisessa.