Haastoimme viisi runoilija katsomaan Peter von Baghin esikarsimia dokumenttielokuvia sota-ajalta. Tehtävänä oli valita kolmen minuutin kohtaus ja tehdä siihen uusi kommenttiraita.
Nyt voitte katsoa, millainen oli runoilijoiden valitseman materiaalin alkuperäinen ääniraita. Ne löytyvät Ylen Elävästä arkistosta. Lukuunottamatta Joose Keskitalon runontamaa kuvamateriaali sotavangeista.
Runoilija, kirjailija ja Absoluuttinen nollapiste -yhtyeen sanoittaja-solisti Tommi Liimatta tulkitsi uusiksi kuvia propagandaelokuvasta, jossa mainostetaan Suomen sotilas-lehteä ja sotilaita valmennetaan kotiinpaluuseen. Vuosi on jo 1944. Esko Vettenranta laulaa sotilaskorsussa Pahlmanin ja muiden muusikoiden säestyksellä. Materiaalin on kuvannut ja ohjannut mestari eli Felix Forsman.
SUOMEN SOTILAS SOTAVÄESSÄ JA VÄHÄN KOTONAKIN
Vilja-Tuulia Huotarinen pohti tekstissään kotirintaman näkymättömiä ristipaineita. Elokuva kertoo talkoista vuonna 1942 ja dokumentti on mitä kauneinta kuvaa. Kuvien laatua ja runollisuutta selittää, että elokuvan on tuottanut elokuvayhtiö Aho & Soldan.
KAIKKI KANSA TALKOOTÖISSÄ
Maija Vilkkumaa sanoitus kotikaupungin jonoja kuvaavaan elokuvaan on haikean kevyt. Alkuperäisen elokuvan kommenttiraita on pakinamainen ja jopa hilpakka.
JONOJA, AINA VAIN JONOJA.
Jyrki Kiiskinenei tehnyt uutta kommenttiraitaa vaan loi sanan ja kuvan kohtaamisesta uuden teoksen nimeltä Sankarielävä - runo kahdelle äänelle: Hänen inspiraationsa on propagandaelokuva sotaorvoista.
Elokuvan oli tehnyt Propaganda-Aseveljet, joka oli erityisestijatkosodan aikana aktiivisesti toiminut järjestö, joka perustettiin kesällä 1940 henkisen sodankäynnin tueksi. Kuvaajana on Heikki Aho.
Kansalta kansan hyväksi
Joose Keskitalo valitsi materiaalikseen sotavankeja Suomessa esittelevän dokumentin, jota ei löydy Elävästä arkistosta. Kuvissa näkyy kenraali ja myöhemmin kirjailija Kurt Wallenius.