Kaikki sujui hetken hyvin, kunnes hotellin oman njetnjetnjet ja njet -mies ilmaantui kieltämään valo- ja videokuvauksen. Hööpöötin sille kaikenlaista, ja kuvaajien moottoriperät lauloivat. Tulokset luultavasti tämän päivän lehdissä.
Kun päivän virallinen osuus oli ohi, lähdimme lähiöön katsomaan toisenlaista Moskovaa. Yllätys, yllätys! Ei se nyt niin pahalta näyttänyt. Tosin 80-luvulla rakennetut kerrostalot olivat kyllä päässeet pahasti rapistumaan. Oppaamme Artem eli Arska selitti, että venäläiset ikään kuin alistuvat kohtaloonsa ja odottavat, että joku muu korjaa kaiken. Yritimme myös ostaa paikallista liha- ja/tai kaalipiirakkaa, kun maksoivat vain 10 senttiä, mutta Arska sanoi, että NJET! Paitsi jos halusimme kokea aidon ”russian experiencen”. Jätimme väliin.
Moskovassa puhutaan muustakin kuin viisuista. Paikallisen Moscow Timesin mukaan eläinaktivistit syyttävät hallitusta, että viisujen edellä hallituksen määräyksellä on paikallisia kulkukoiria myrkytetty ja teloitettu kaupunkikuvan siistimiseksi. Asiasta oli mielenosoituskin ja banderolleissa luki mielikuvituksellisesti ”Eurokilling 2009”. Hallitus kieltää kaiken, vaikka samanlainen koirien hävitys toteutettiin ennen vuoden 1980 olympialaisia.
Lama on iskenyt myös Moskovan metroon. Päivittäinen matkustajamäärä on enää 700 000, mikä on sodanjälkeen alhaisin. Stalinin vuonna 1935 avaama metro vetää normaalisti 9-10 miljoonaa matkustajaa päivittäin. Kun työt loppuvat, loppuu paikasta toiseen liikkuminenkin.
Lamasta sen sijaan ei ole pihaustakaan, jos kiertää hotellimme parkkipaikkaa. Audit, mersut ja Lexukset ovat lähinnä kauppakasseja, kun punaisen maton kohdalle rullaa Maybach tai Rolls Royce. Melko messevän sulavalinjainen mersumalli kerää myös katseet. Peltsin mukaan sellainen lähtee Suomessa kaupasta 300 000 eurolla. Alkaen. Mahtavin näky on kyllä ollut Hummerin jatkettu valkoinen limusiini. Siinä on tyyliä! Eikä paha ole kuvan maasturikadillakkikaan.
Kirjoittaja toimii YLEn euroviisudelegaation tiedotuspäällikkönä