Meidän aikamme animaatiovelho Jan Svankmajer palaa töissään ja ajatuksissaan usein Rudolf II:n aikaan: kenties se olisi ollut elokuvantekijällekin paratiisin puutarhan veroinen.

Habsburgien noustua valtaan nukketeatteri sai kantaakseen suuren tehtävän: saksalaistumisen vuosisadoilla se säilytti tsekin kielen elävänä kansan keskuudessa ja piti kaikessa hiljaisuudessa yllä pienen kansan omaa identiteettiä.

Vallanpitäjät ovat kautta aikojen unohtaneet tarkistaa, mitä takapihojen ja lastenhuoneiden halvat nukke-esitykset pitävät sisällään...

1800-luvulle tultaessa lähes kaikilla kaupunkien keskiluokkaisilla perheillä oli jo oma, toisinaan varsin loisteliaskin kotiteatteri, jonka vaihdettavilla kulisseilla ja suurella marionettimäärällä pystyttiin esittämään monimutkaisiakin draamoja. Myös katuteatteri kehittyi omaan suuntaansa ja kierteleviä nukketeatterisukuja kierteli vakituisesti maaseudulla.

Tämän vuosisadan puolella tsekkiläisen animaation mestari oli Jiri Trnka ja nykyään työtä jatkaa Hafan Film Sudio.
animaatiosarjan nukkeja

Hafan Film Studio

Katariina Lillqvist: Elämäni nuket  

Jiri Trinka