Tilaa unelmille

Luin jokin aika sitten uutisen, jossa kerrottiin kiinteistövälittäjiä ärsyttävästä ilmiöstä. Monet näytöissä kävijät eivät ole millään muulla asialla kuin kurkkimassa, miten muut asuvat.

Itsekin joskus samaan syyllistyneenä voin ymmärtää molempia osapuolia. "Asuntoturisti" on kieltämättä aika helppo käräyttää viimeistään siinä vaiheessa, kun hän teeskentelee kiinnostunutta kuunnellessaan selostusta taloyhtiön vesikaton kunnosta.

Mikä asuntonäytöissä viehättää? Tietysti mahdollisuus tirkistellä miten muut asuvat, mutta voisiko vetovoimatekijöitä olla jotain muitakin?

Tilaa unelmille

 

 

Tirkistelynhalu ei nimittäin selitä sitä, miksi asuntoilmoitukset ovat niin kiihottavaa katsottavaa. Useinhan koteja on siistitty ja stailattu kuvia varten siinä määrin, että todellisuudesta on jäljellä vain se sisustuslehteen kelpaava osa.

Suomeenkin rantautui muutama vuosi sitten kotien stailauspalvelu, joka auttoi omistajia saamaan asunnostaan paremman hinnan keveällä ehostuksella. Saipa ilmiö kokonaisen ohjelman televisioonkin. Nyt ilmiö on maailmalla jo vakiintunut, ja asuntonäytöistä on tullut vaihtoehto asuntomessuille.

Ruotsissa (anteeksi lukijat; taas on otettava esimerkki länsinaapurista) kiinteistönvälittäjien sivustoista on tullut sisustussivustojen haastaja, ainakin jos katsotaan mitä kuvia bloggaajat mielellään valitsevat. Kauniit kuvat vetävät vertoja designlehtien reportaaseille ja päihittävät ne siinä mielessä, että näihin koteihin voisi jopa päästä asumaan. Jos vain kukkaron syvyys riittää.

Ehkä asuntoesittelyjen lumous onkin tässä ristiriidassa: ne ovat saavutettavissa, sillä ovathan ne vapailla markkinoilla myynnissä ja samalla saavuttamattomia.

Elämän jäljet2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuka tänään haaveilisi matkasta avaruuteenkaan, ellei ihminen olisi jo käynyt Kuussa?

Kuvat: Fantastic Frank

kommentit

Tähän on helppo ratkaisu jos ilmiö välittäjää niin kovasti kyllästyttää ja paikalle halutaan vain tosiostajia. Asunnon välittäjä esittelee asuntoja vain erikseen sovitusti potentiaalisille ostajille. Mahtaako olla parempi tapa vai miettisikö välittäjä uudelleen omaa kyllästymistään...

>Konsultti To, 2011-06-23 09:16

lisää kommentti

momoblogi

Katja Lindroos. Kuva: Katja Lindroos/Idealist Group

Katja Lindroos on helsinkiläinen toimittaja ja tuottaja, jonka Momokoti.fi-sivusto omistautuu 50-, 60- ja 70-luvun taloille ja niissä oleville kodeille. Momoblogi tarkkailee sisustamisen ilmiöitä ja koteihin liittyviä ajankohtaisia aiheita näiden ihan tavallisten kotien näkökulmasta.

arkisto

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä