Auton osto: uusi vai vähän käytetty?

Auton osto: uusi vai vähän käytetty? Kuva: stock.xchng

Mitä saan kun ostan uuden?

Ensimmäisenä tulee vastaan uuden auton takuu. Uusi on aina uusi - sen mukana tulee myös uusin kehitys. Kun hankin uuden auton, pääsen itse päättämään muun muassa värin, varustelutason ja oman maun mukaan toteutetut yksityiskohdat. Rasti ruutuun -varusteluvaiheessa hinta nousee kuitenkin helposti aivan uudelle tasolle. 


Entä jos sittenkin otettaisiin se vähän ajettu?

Käytetty auto on varusteluiltaan ja väriltään aina jonkun toisen valinta. Joku on halunnut auton uutena juuri tuollaisena. Siihen pitää vain sopeutua. Vähän käytettynä hankittuna saan ”arvokkaamman”, isomman ja paremmin varustellun auton. Joku toinen on ajanut uuden auton kalliit kilometrit. Rahat siis riittävät enempään. Mutta auton takuu on ainakin osin hukattu. Liikkuvia osia joutuu kenties vaihdattamaan eikä vuosihuollon hinta ei ole täysin ennakkoon arvioitavissa.

Jos käytetyn auton saa esimerkiksi 3000€ halvemmalla, sillä kompensoi jo muutamaa pyyhkijänsulkaparia tai jarruhuoltoa. Itse suosin autohankinnoissa vähän käytettyä uuden asemesta. Luotettavuus, turvallisuus ja kokonaistaloudellisuus ovat pitkää varustelistaa ja väriä tärkeämpiä.

 

Rohkeasti vaan kaupoille - ja ihan omista lähtökohdista.

Kun autonhankinta tulee ajankohtaiseksi ja käytettävä rahasumma on tiedossa, kannatta tehdä vertailuja. Kun merkki, malli ja muut yksityiskohdat ovat faktoina mielessä, homma on huomattavasti helpompaa.

Vertailevaa tutkimusta voi tehdä netissä. Esimerkiksi www.nettiauto.fi, www.autotalli.com ja www.autotarjotin.fi ovat hyviä tiedonlähteitä. Vertailu on eri poimintatapojen ja lajittelujen avulla helppoa.

Tarkkana tulee kuitenkin olla, koska ilmoitettavat hinnat ovat aina myyjän pyyntihintoja ja ”osumien” määrä on riittävä vain kaikkein yleisimpien autojen hintoja tarkasteltaessa.

Käytettyjen autojen hintamaailma on hyvin monitahoinen. Hinnat merkeittäin ja yksilöittäin eivät ole johdonmukaisia eivätkä toteuta tarkalleen tiettyä kaavaa. Hintaan vaikuttavat mm.

  • vuosimalli ja ensirekisteröintikuukausi
  • varustelu
  • mallimerkintä
  • kilometrit
  • käyttötapa (huolellinen, huolimaton jne)
  • edelliset omistajat
  • ja jopa maakunta

Aiheesta lisäää Puskurissa YLE TV2 ma 21.3. klo 21.20

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

kommentit

Täyttä roskaa tämä juttu. Asiasisältö täysi nolla. Aivan turhaa kirjoittaa tuommoista. Sama, kun kirjottaisi jutun siitä, että kuka tahansa voi ostaa kaupasta mitä tahansa kahvia, oma maku ratkaisee hyvänen aika sentään.

>hjpniemi Ti, 2011-03-22 06:10

...Toivottavasti kenellekään ei makseta tämäntasoisesta kirjoittelusta. Muutama rivi sisällötöntä jorinaa itsestäänselvyyksistä ei anna lukijalle mitään.

>Hoh-hoijaa Ti, 2011-03-22 08:20

... Samaa mieltä - jutun otsikko herätti kyllä mielenkiinnon, mutta sisältö oli yhtä tyhjän kanssa! No, ehkä tarkoitus olikin vain herättää keskustelua ja antaa lukijoidan tehdä toimituksen työ kuten nykyään taitaa olla tapana.

Itse suosin auton hankinnassa noin 4-5 vuotta vanhoja autoja - hinta on silloin pudonnut alle puoleen, mutta varsinkin jos löytää vähän ajetun kappaleen niin auto on vielä ihan uudenkarhea. Tällä tavoin voi ajella varsin pramealla autolla mutta ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Totta kai huoltokustannukset ovat tuon ikäisessä jo hiukan korkeammat kuin aivan uudessa, mutta verrattuna uuden auton pääomakustannuksiin ne ovat aivan toista luokkaa.

>käytetty kannattaa Ti, 2011-03-22 08:45

itse suosin autoja joissa on arvo pudonnut asialliselle tasolle ja mahdolliset valmistusviat takuuseen korjattu.
koska osaan itse huoltaa autoa muutenkin kuin pesemällä, niin kustannukset ovat hyvin pieniä.

>seurailija Ti, 2011-03-22 09:09

Täällähän on oikeita medialukutaidon maistereita! Hieman pitäisi myös miettiä, mitä itse kirjoittaa. Nimim. "käytetty kannattaa" väittää kirjoituksessaan, että saman merkkinen ja mallinen auto, olkoon nyt vaikka neljän vanha, maksaa aina saman verran. Pitää vain etsiä vähiten ajettu, niin saa parhaan. Veikkaan, että tuolla päättelyllä on edessä vielä monia mielenkiintoisia autokauppoja.

>Myyjä kehui hyväksi... Ti, 2011-03-22 16:39

Iltalehtitasoista otsikointia ja jutunkirjoitusta: otsikkoon jotain mahdollisimman monta ihmistä koskettavaa tyyliin "Näin pysyt terveenä" ja itse sisältö on sitten että nuku tarpeeksi, syö monipuolisesti ja terveellisesti ja harrasta liikuntaa.

>Ihanko tottaaaa Ti, 2011-03-22 09:27

"Jos käytetyn auton saa esimerkiksi 3000€ halvemmalla, sillä kompensoi jo muutamaa pyyhkijänsulkaparia tai jarruhuoltoa."

Kuinka vähän käytetty pitää auton ollakaan, että se on esim. 3000€ halvempi kuin uusi? Ei kai semmoisessa ole vielä edes lastentauteja korjattu, saati sitten ajettu pois niitä kalliita kilsoja?

>ikkana Ti, 2011-03-22 10:52

Voi herran pieksut!

"Rasti ruutuun -varusteluvaiheessa hinta nousee kuitenkin helposti aivan uudelle tasolle."

Joka ruksin perässä on lisävarusteen hinta. Mitä tilaat, sen maksat.

Olisiko pitänyt vielä mainita, että jos heität summmamutikssa ososkärryn täyteen kamaa, voi lasku kassalla nousta suureksikin.

>martti s Ti, 2011-03-22 14:04

Aikamoisia aivopieruja sitä nykyään valtamediassakin julkaistaan. Herää vain kysymys, että tällaista sisältöäkö varten ihmisten pitäisi maksaa TV-maksua?

>Älä ihmeessä! Ti, 2011-03-22 19:30

Tuossa tuntuisi olevan toimittajan provokatiivinen vastaus yhteen vastaukseen. On saanut tehtäväkseen provosoida vauhdikkaan keskustelun.

>Ihmettelen... Ke, 2011-03-23 06:58

Kummallinen tuo "Joku toinen on ajanut uuden auton kalliit kilometrit"-kohta. Käytetty auto on juuri sen verran uutta halvempi että kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Jos käytetty auto on kolmetuhatta halvempi, tarkoittaa tämä sitä että se on merkkinoiden mielestä sen verran huonompi. Ei ostaja voi tässä kohtaa mitään "ihmetiliä" tehdä.

>Satunnainen autoilija La, 2011-03-26 14:14

No voihan näitä asioita kommentoida miten vaan. Tilastollinen totuus auton hinnanmuutoksesta on se, että kun uusi auto ajetaan liikkeen pihasta ulos on hinnasta kadonnut jo 10% verrattuna hankintahintaan. Siis käytännössä ilman kilometrin ajoa. Käytetyn auton hinnan määrittelyssä suurin tekijä on auton hankintavuosi, ei ajetut kilometrit. Itse olen autoillut yli 30 v ja ostanut vain yhden uuden auton. Käytettyä, 1-2 vanhaa, n 10000-25000 km ajettua etsiskelen parhaillaan. Myös väri on aina osunut kohdalleen. Katsastuksessa pärjää ja muutenkin kun huoltaa auton säännöllisesti.

>käytetyn puolella Su, 2011-03-27 10:06

Kyllä käytetty on hyvä vaihtoehto, jos löytyy vähän ajettu yksilö. Kovin vanhoja ei uskalla enää itse hankkia, kun ei autoista itse tiedä niin paljon.

>samis Ke, 2012-05-02 12:21

Niin ja liikkeestä ne esittelyautot on tosi hyviä vaihtoehtoja, jos haluaa uutta autoa. Tietenkin väriä ja muita tehdasvarusteita ei pääse valitsemaan mutta muuten hyviä vaihtoehtoja -s

>samis Ke, 2012-05-02 12:23

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä