Hyppytunnin aiheet keväällä 2011
31.1. Onko koulussa turvallista?
Miksi koulussa on turvatonta ja mitä sille pitäisi tehdä? Opetusministeriön työryhmä suosittelee valvontakameroita kouluihin. Aiheesta puhumassa muun muassa poliisi ja Kauhajoen koulun rehtori. Keskustelun vetää Arno Kotro.
7.2. Nuorten medialukutaito ja valeopettajat
Onko netin yksityisyyden suoja olematon? Entä pitäisikö opettajat rekisteröidä, jotta vältyttäisiin valeopettajilta? Juontajana Niina Jokiaho.
14.2. Suuria pedagogeja ja uusia opetusmenetelmiä
Moni lapsi oppii paremmin tekemällä kuin lukemalla. Miksi näin ja miten koulussa päästäisiin tekemisen tohinaan? Juontajana Niina Jokiaho.
21.2. Kiusattu opettaja
Kun opettaja joutuu oppilaan vanhemman kiusaamaksi, loppuun palaminen on lähellä. Heli Schroderus kertoo tarinansa.
28.2. Mikä tekee ihmisestä sivistyneen?
Antti Nylen ja Arno Kotro pohtivat sivistyneen ihmisen olemusta. Voiko tulla sivistyneeksi lukemalla kirjoja?
7.3.Liikuntaa inhoava opettaja sekä PISA-tulosten varjopuolet
Pisa-menestyksen takaa löytyy yllättäviä asioita. Liikuntaa inhoava opettaja ryhdistäytyy.
14.3.Ovatko opettajat vääränlaisia?
Valikoituuko opettajiksi vääränlaisia ihmisiä? Pekka Räihällä on asiasta kriittinen mielipide.
21.3. Miksi opettajat vaihtavat alaa?
Eija Vilpas kertoo miksi vaihtoi alaa opettajasta näyttelijäksi.
28.3. Opettajainhuoneiden ilmapiiri
Miehet ja naiset vastakkain – kysely paljastaa opehuoneiden työilmapiirin.
Koulu kasvattaa alamaisia, ei aktiivisia kansalaisia. Kuka poisti politiikan ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen perinteet kouluista?
4.4. Onko suomalainen koulu tasa-arvoinen?
Pystyykö suomalainen laadukas ja tasa-arvoinen peruskoulu vaalimaan myös erityislahjakkaita? Mihin suuntaan peruskoulun pitäisi muuttua?
11.4. Perusopetuslaki muuttuu - miten käy erityista tukea tarvitsevien oppilaiden?
Yhä useampi erityistukea tarvitseva koululainen opiskelee tulevaisuudessa lähikoulussaan. Miten kunnat tästä selviävät?
18.4. Miten saada lapset liikkumaan?
Heinolan Jyrängön koulun rehtori päätti saada liikkeelle sekä itsensä että oppilaat. Ohjelman toisena aiheena koulujen arkkitehtuuri - miten koulu rakennuksena voi edistää opiskelua?
Tutustu hyötyihin