yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Esseen tiivistelmä

Esseen tiivistelmä

Sijaisena toimiminen arvojen näkökulmasta

Opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet toivoisi jokaisen sijaisena toimivan lukeneen. Eräässä koulussa niistä oli suuri juliste opettajanhuoneen seinällä ja siellä itsekin niihin ensi kertaa törmäsin.

Jokaisella meistä on henkilökohtainen arvomaailma ja omat eettiset periaatteet. Opettajana toimivalla niiden toivoisi olevan sopusoinnussa ammatillisten arvojen ja etiikan kanssa. Vivahde-eroja voi toki olla. Oma arvoperustamme tulee esiin jokapäiväisessä toimissamme haluamattammekin, emmekä voi välttyä välittämästä omia arvojamme oppilaille. Mielipiteen ilmaisussa on tärkeää perustella ja opettaa perustelemaan omat mielipiteet sekä kuunnella ja yrittää ymmärtää toisenlaisetkin perustellut näkulmat asioihin. Yhteiskuntamme on jatkuvassa muutoksessa, niin myös sen arvomaailma. Opettajan omakin arvomaailma ei ole kerran päätetty pysyvä olotila, vaan ammatillisen kasvun myötä sisäistämme opettajan ammattietiikkaa koko ajan muokkaantuvalla tavalla. Dynaaminen käsitys opettajan ammatillisesta etiikasta ja arvoista on sijaisella ehkä vieläkin voimakkaammassa muutosvoimissa; näkeehän sijainen hyvin erilaisia kouluja, oppilaita, toimintakulttuureja ja työyhteisöjä. Näen tämän rikkautena ammatillisessa kasvussa; jos ei ole nähnyt muuta kuin sen yhden ja saman toimintatavan, voi näkökulma jäädä suppeaksi ja arvojen "arkimoninaisuus" huomaamatta.

Arvojen pohdinta on paikallaan niin vakituiselle opettajalla kuin sijaisellakin. Sijaisen on kuitenkin joskus haastavaa toteuttaa kaikkia arvojaan pätkätöissään, jossa päällimäisinä ajatuksina on mitä ja kuinka opetan tulevalla tunnilla, ketä siellä on ja miten heidän kanssaan pärjään.

Kaikkein haastavinta sijaisopettajana toimimisessa arvojen toteuttamisen kannalta on oppilastuntemuksen puute sekä sitoutumattomuuden tunne työhön sekä työyhteisöön. Sitoutuminen ei ole mahdollista, vaikka kuinka haluaisi. Oppilaita ei ehdi oppia tuntemaan eikä suunnittelemaan ja järjestämään opetusta kuten sen parhaiten uskoo toimivan. Opetusmenetelmiä ei voi testata eikä tehdä mitään jatkuvuutta edellyttäviä projekteja. Jotta yksilönkehitys ja oppiminen olisi varmimmalla pohjalla, opettajan ja kunkin oppilaan välinen ainutkertainen, luottamusta ja turvallisuutta osoittava vuorovaikutussuhde on tärkeä.

Kommentit

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje