YLE Uutiset Urheilu Ohjelmaopas Tietopalvelu Digitv.fi
Sininen Laulu - Suomen taiteen tarinoita
YLE Teema
Etusivu
Sarjan esittely
Sarjan osat
Teematarinat
Taiteilijat
Haastatellut
Ajan esineet
Pikkutarinat
Lisätiedot
Tekijät
Palaute

Akseli Gallen-Kallela: Sibelius säveltäjänä 1894. Kuvataiteen keskusarkisto.
Sibeliuksen Lemminkäisen uusi tuleminen

Sibeliuksen Lemminkäis-sarja kokonaisuudessaan pääsi esityskiellosta 40-vuotta valmistumisensa jälkeen.

Jean Sibeliuksen neliosaisen Lemminkäis-sarjan (1895/97) osat Tuonelan joutsen ja Lemminkäisen kotiinpaluu olivat kantaesityksestään lähtien muodostuneet osaksi orkesterien kantaohjelmistoa Suomessa ja ulkomailla. Sen sijaan Sibelius piti kahta muuta osaa – Lemminkäinen ja saaren neidot ja Lemminkäinen tuonelassa – esityskiellossa.

Yksi mahdollisista syistä Sibeliuksen päätökseen voi olla se, että juuri näistä osista Robert Kajanus, Sibeliuksen ”hovikapellimestari”, ei pitänyt.

Lähtökohtana toteutumaton ooppera

Sibeliuksen Lemminkäis-sarjan syntyyn liittyy monta ongelmaa, ratkaistavaa ja ratkeamatonta. Sibeliuksen itsensä antaman tiedon mukaan sarjaan sisältyy Kalevalaan perustuvan toteutumattomaksi jääneen oopperasuunnitelman Veneen luomisen alkusoitto: Tuonelan joutsen.
Kriitikko Karl Flodin hyökkäsi järein asein Lemminkäis-sarjan kimppuun Nya Pressenissä 3.11.1897: ”Tällainen musiikki tuntuu ihan patologiselta ja jättää niin sekavia, piinallisia ja luonteeltaan epämääräisiä vaikutelmia, että niillä on hyvin vähän yhteistä sen esteettisen mielihyväntunteen kanssa, jota kaiken kaunotaiteen ja ennen muuta musiikin tulee herättää.”

Vuonna 1920 Sibelius rahapulassaan luovutti koko Lemminkäis-sarjan käsikirjoituksen Kalevalaseuran arkistoon.

Myöhäinen hyväksyntä

Jean Sibelius, Pressfoto
Jean Sibelius
Kun esityskiellossa olleet Lemminkäis-sarjan kaksi osaa esitettiin vihdoin Kalevalan 100-vuotisjuhlan konsertissa Georg Schnéevoigtin
johdolla Helsingin Messuhallissa 1.3.1935, kriitikkojen äänensävy oli muuttunut ylistäväksi:

”Voidaan pitää selviönä että huomio vastaisuudessa tulee kohdistumaan mitä suurimmassa määrin näihin ’uudesti löydettyihin’ nerokkaisiin sävellyksiin.” (Selim Palmgren Hufvudstadsbladetissa 2.3.1935.)

Uutta ääntä odotellessa

Sibeliuksen Lemminkäis-sarjan musiikki liittyy kiinteästi 1890-luvun symbolismiin, ja sillä on henkisiä yhteyksiä Gallen-Kallelan samanaikaisten maalausten ja piirrosten kanssa.

Niinpä on mielenkiintoista havaita, että Sibeliuksen ehkä wagneriaanisin teos sai täyden hyväksynnän vasta 1930-luvulla. Samalla Sibeliuksen nuoruudenteosten uusi tuleminen jätti varjoonsa nuorempien säveltäjien aikaansaannokset, ja täytyy odottaa 1940-luvun loppupuolelle asti, kunnes uusi raikas ääni ilmestyy kuuluville suomalaisessa säveltaiteessa: Einar Englund.

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti; Ateneumin taidemuseo. Kuvaaja: Arja Lento.
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti

Juha T. Koskinen
 

Lähteet

Erik Tawaststjerna : Jean Sibelius 2 ja 5. Otava 1971 ja 1988.

» Alkuun


Sibeliuksen Lemminkäisen uusi tuleminen

Suomalaiset säveltäjät ja kansanmusiikki
Kehystarinat
Sivun sisältö

» Lähtökohtana toteutumaton ooppera
» Myöhäinen hyväksyntä
» Uutta ääntä odotellessa
Teematarinat

» Naiset näytelmäkirjailijoina
» Kalevalan riemuvuosi 1935
Pikkutarinat

» Artek ja nykytaideyhdistys
» Parantolakokemuksia - tuberkuloosipotilaan elämää runoilijan ja arkkitehdin silmin






| Lähetä sivu tuttavallesi   | Tulosta tämä sivu

© 2003 YLE Teema