Yhteiskunta murroksessa | Kulttuurielämä | Taiteilijaystäviä | Muistojen seutuja
Vuosilukuja | Taustakirjallisuutta

MUISTOJEN SEUTUJA

Matkalaukkuelämää ja Hausjärven aika

Yhteiselämänsä alkutaipaleella Venny ja Juhani Aho viettivät matkalaukkuelämää. Venny piti Ullanlinnan kylpylästä vuokrattua huonetta ensimmäisenä yhteisenä kotipesänä, vaikka kyseessä ei ollutkaan varsinainen koti. Kaivopuiston kauniissa maisemissa viihtyivät myös monet muut taiteilijapersoonat. Ahot pitivät usein illanistujaisia yhdessä Jean Sibeliuksen, Pekka Halosen ja Järnefeltien kanssa.

Pariskunta alkoi etsiä vakinaista kotia Vennyn ensimmäisen raskauden aikoihin vuonna 1894. He päätyivät Hausjärvelle ja ehtivät asua siellä muutaman vuoden, kunnes päättivät muuttaa lähemmäksi Helsinkiä.

Aholan maalaisidylliä

Jussin matkustaessa Pariisiin Venny alkoi etsiä uutta taloa ja kirjoitti lopulta miehelleen löytäneensä Tuusulanjärven rantamaisemista ihastuttavan paikan. Venny muisteli myöhemmin sen idylliä seuraavasti: "Laskeva aurinko valaisi järvelle viettävän rinteen ja vanhat riippakoivut, joiden suojassa uinui vaalea, matala rakennus, kuin kutsuen meidät luokseen. Onko maailmassa mitään kauniimpaa kuin riippakoivujen hienot, harsomaiset varvut, vasta puhjenneine lehtineen, joita heikko tuulen henki huojuttelee?"

Paikka oli nimeltään Vårbacka, mutta nimi vakiintui Ahojen sinne asetuttua vuonna 1897 Aholaksi. Aholasta tuli perheen koti 14 vuodeksi. He eivät koskaan omistaneet taloa vaan asuivat vuokralla.
Aholan kahvittelukuistilta oli näkymä Tuusulanjärvelle. Jussilla oli talon eteläisessä päädyssä oma rauhallinen alueensa, kulmahuone sekä sen vieressä sijainnut vierashuone, joka myöhemmin muuttui Jussin makuuhuoneeksi. Muu perhe asutti talon pohjoisosaa.

Rakas Toska

Aholan vuosina Venny kaipasi pakopaikkaa, rauhallista tienoota, jossa saisi maalata keskeytyksettä, sillä Aholan taiteilijakodin vilske häiritsi hänen keskittymistään. Vuonna 1907 Venny löysi perheen kesäpaikaksi Väli-Toskan niemen, joka sijaitsi Hangon lähettyvillä Suomenlahden rannalla. Toskasta muodostui Vennylle tärkeä paikka, jossa hän oleskeli perheineen lyhyitä aikoja kerrallaan.

Ahot eivät halunneet rakentaa Toskaan prameaa kesähuvilaa vaan tontille nousi vaatimaton mökki lisärakennuksineen. Vennylle erityisen rakkaaksi muodostui pieni ateljeemaja, jossa hän teki useita töitään. Raikas ilma ja merimaisemat graniittikallioineen inspiroivat häntä maalaamaan.

Toskan rakennukset tuhoutuivat talvisodassa eikä Venny palannut sinne enää koskaan. Hän rakennutti Lohjanharjulle mökin, jota alettiin kutsua Vennyläksi. Se ei kuitenkaan koskaan saavuttanut Vennyn elämässä Toskan veroista asemaa.

Takaisin Helsinkiin

Ahot irtautuivat Tuusulanjärven taiteilijayhteisöstä vuonna 1911 ja muuttivat Helsingin Eiraan Armfeltintielle. Venny hankki ateljeen Bulevardilta ja Jussi sai kotoa oman rauhallisen soppensa, jonka ikkunasta oli näkymä merelle.

Venny ja Jussi muuttivat 1910-luvun lopulla erilleen. Jussi asettui Heikin kanssa siskonsa luo Pietarinkadulle ja Venny Antin kanssa Bulevardin ateljeehen. Vanha Venny siirtyi Etu-Töölössä sijaitsevaan Lallukan taiteilijakotiin vuonna 1933 ja löysi vihdoinkin kiinnostavia maalauskohteita myös Helsingistä. Kaupunki alkoi vähitellen tuntua omalta.

Yhteiskunta murroksessa | Kulttuurielämä | Taiteilijaystäviä | Muistojen seutuja
Vuosilukuja | Taustakirjallisuutta