Linkkejä muualle

 

 

  

 

Kommentteja Voimalasta

Ihmettelijän ihmettelijä (ei varmistettu) 6.3.2009 20:46

meinaat saman viestin vielä laittaa tälle palstalle.

Taitaa olla lestojen tiedotusorganisaatio asialla, kun samaa (asenteellista) viestiä tuupataan tänne jatkuvasti.

Tuulia (ei varmistettu) 6.3.2009 20:22

Heikoilla tarkoitan mm. ihmisiä, jotka eivät pysty 'vastustamaan' vl-oppia ja valtavirtaa, vaikka oma omatunto ei rajoittaisi esim. ehkäisemään sairauden tullen. Heidän pitää ajaa itsensä mahdottomaan tilanteeseen vain yhteisön painostuksen vuoksi. Vl-liikeessä on niin paljon harhaoppia liittyen lasten saamiseen. Kannattaisi tutustua liikkeen historiaan ja Raamattuun tarkemmin. Omatunto ei edelleenkään ole absoluuttinen totuuden ääni, vaan on myös ääni lapsuudesta alkaneeseen aivopesuun.
Jokainen saa olla ehkäisemättä, jos se tuntuu oikealta ratkaisulta. Jumala tosiaan näkee myös jokaisen sydämeen, kuinka 'ilolla' lapset otetaan vastaan. Ehkäisemättömyys ei varmasti ole tie Taivaaseen.

Haen tällä keskustelulla ainakin seuraavia asioita:
-Omien traumojen käsittelyä. Keskustelu on auttanut minua käsittelemään ja ymmärtämään menneisyyttäni.
-Vl-liikkeessä vaikeuksissa olevilla (läheisilläni) olisi mahdollisuus jäädä liikkeeseen, vaikka joutuvat/joutuisivat sairauden takia käyttämään ehkäisyä.
-Vl-liikkeessä todella tajuttaisiin, että muiden makuuhuone-elämä/lisääntyminen ovat yksinomaan pariskunnan sisäinen asia
-Vl-liikkeessä ymmärrettäisiin, että ehkäisemättömyys ei ole tie pelastukseen.
-Tiedän, että monilla vl-uskovaisilla omatunto kyllä mahdollistaa ehkäisyn käytön tarpeen tullen, mutta sosiaalinen paine voi olla julmettu.

Ja lopuksi minulla on oikeus kertoa kokemuksiani ja minulla on jopa vankka tieto- ja kokemuspohja vl-liikkeestä; Sukuni isovanhempineen, täteineen, setineen, serkkuineen+perheeni on ollut vl-liikkeen piirissä. Itse olin mukana n.17 vuotta, olen käynyt vl-rippileirin ja minulla edelleen lähisukulaisia ja kavereita liikkeen toiminnassa mukana.

Ihmettelijä (ei varmistettu) 6.3.2009 19:26

"IHMETTELYÄ

Voimalan ohjelmia katsoessani hämmästyttää toimittajien läpinäkyvä asenteellisuus ja kyvyttömyys ohjata keskustelua rakentavasti esim. jakamalla kysymyksiä tasapuolisesti ohjelmaan kutsutuille (vai onko kyseessä leikkaustekninen asia). Joskus olisi mielenkiintoista nähdä myös ohjelmien leikkaamattomat osuudet.

Ihmetyttää myös, miten ammattatoimittajina itseään pitävät, Mattila ja Rauhamaa, voivat vakavissaan käyttää esim. viime maanantain ohjelmassa keskustelun pohjana nettikeskustelupalstojen kirjoituksia. Nimetön nettikeskustelu on aina epäluotettava lähde.

Ammattitoimittajilta voisi odottaa huomattavasti tukevampaa otetta ohjelmaan ja etenkin ennakkoluulotonta asennetta valitsemiaan aiheita kohtaan. Mallia voisi ottaa esim. ohjelmasta Inhimillinen tekijä."

Täysin samaa mieltä Hannan kanssa. Kaksi ärsyttävää asenteellista toimittajaa, jotain moraalista selkärankaa kaipaisin!

Kokemusta on (ei varmistettu) 6.3.2009 17:12

>Huomaatteko vanhoillislestadiolaisten parjaajat kuinka suvaitsematttomia ihmisiä olette ja millaista jyräämistä harjoitatte?<<

Ketkähän nyt ihan oikeasti ovat suvaitsemattomia? Mekö, jotka emme hyväksy kenenkään ihmisen henkistä painostusta?
Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että tässä keskustelussa on kysymys vain niistä onnettomista ihmisistä, jotka ovat vaikeuksissa liikkeen sisällä??? Minun ja varmaan kaikkien muidenkin uskonnottomien puolesta sinä ja kaikki muutkin veeällät saatte elää harhoissanne onnellisina ihan niin kuin haluatte.
Teidän lahkossanne mielipiteensä sanominen on kiellettyä, mutta täällä se ei ole, eikä se ole kenenkään jyräämistä. Jos näitä lahkolle negatiivisiakin juttuja ei kestä, niin pitää pysyä poissa näiltä palstoilta.

>Yleistätte koko ajan lestadiolaiset vastaan muut. Annatte siis "muista" ihmisistä todella suvaitsemattoman ja kapeanäköisen kuvan. <<

Eiköhän rehellisyyden nimissä "me vastaan muut" asenne tule nimenomaan lahkojen itsensä puolelta.

>HMETTELEN, miten kehtaatte!! Minä en ainakaan ole vienyt teiltä yhtään mitään, enkä viekään, mutta olen maksamassa teidänkin ahdasmielisten (siis valtaväestön - yleistetään, niinkuin täällä on tapana!!!) terapiat ja mielisairaalakulut. <<

Typerään kommenttiin typerä vastaus: Mekin maksamme sinun lastesi lapsilisiä. Veeällät eivät sinun mukaasi tarvitse terapioita ja mielisairaaloita? No eipä tietenkään, koska moiset synnit (kuten henkiset ongelmat) "hoidetaan" liikkeen sisällä.

Yksi asioista tietävä (ei varmistettu) 6.3.2009 16:32

Täällä on nyt ollut monia lestadiolaisten itsensä kirjoittamia viestejä ja kaikkia yhdistää se että vanhoillislestadiolaisuuden ongelmia ja ihmisoikeusrikkomuksia vähätellään ja yriteään selittää parhain päin. Sitten veilä moititaan yleistämisestä mutta minusta vanhoillislestadiolaisuuden ollessa kyseessä, on ihan perusteltua jossain mielessä yleistääkin koska esim. ehkäisyKIELTO (kyllä, todellakin!) on liikkeen rakenteisiin ja oppiin niin syvälle juurtunut ettei käytännössä vl:ssa ole mahdollista käyttää ehkäisyä, kertoa se iloisesti toisille ilman raskaita seuraamuksia, puhutteluita, erottamisia, eristämistä ja helvetintuomioita. Näistä kaikista on riittävästi faktaa joten turha yrittää kieltää asiaa. Ei siis todellakaan ole kyse vain "joistain ylilyönneistä" vaan koko liikkeen sisäänrakennetusta opista joka koskee kaikkia.

Nuoret tytöt Voimala ohjelmassa siis värittivät tarkoituksellisesti totuutta sievempään suuntaan! Se on minun ja lukemattomien muidenkin ko. liikettä tuntevien mielipide.

Hämmästyttävintä on että myös liikkeen johto (Olavi Voittonen Suomi expess ohjelmassa) harjoittaa samanlaista silmänkääntötemppuilua! Tuo kaksinaamaisuus kertoo mielestäni paljon vanhoillislestadiolaisuudesta.

Niin, mitäpä hyödyttää saivarrella siitä onko ehkäisykielto kielto vai vapaaehtoinen pakko? sama lopputulos kuitenkin. Tottakai tuhansien ihmisten joukosta löytyy aina noita kellokkaita jotka pitävät kaksinaamaisesti pystyssä kulisseja ulospäin. Eri mieltä olevat sen sijaan vaikenevat pelon ja seuraamusten takia. Hoitokokoukset eivät jääneet 70- luvulle.

Kerronpa tähän vain todisteeksi sen että eräs nimeltä tietämäni vl- mies kertoi nimeltä mainiten liikkeen ulkopuoliselle henkilölle, -menevänsä puhuttelemaan (nimeltä mainiten) yhtä "omistaan" toisen vl- miehen kanssa koska tämän oli nähty ostamassa olutta kaupasta. Että näin 2000-luvulla...

Älkää lestadiolaiset selittäkö! Eivät ihmiset ole niin tyhmiä minä heitä pidätte.

Yhdeksän äiti (ei varmistettu) 6.3.2009 15:22

Huomaatteko vanhoillislestadiolaisten parjaajat kuinka suvaitsematttomia ihmisiä olette ja millaista jyräämistä harjoitatte? Yleistätte koko ajan lestadiolaiset vastaan muut. Annatte siis "muista" ihmisistä todella suvaitsemattoman ja kapeanäköisen kuvan. Hui! Miten sitä uskaltaa edes pulkkamäkeen lasten kanssa mennä, kun saa petätä teitä eli valtaväestöä!!!

IHMETTELEN, miten kehtaatte!! Minä en ainakaan ole vienyt teiltä yhtään mitään, enkä viekään, mutta olen maksamassa teidänkin ahdasmielisten (siis valtaväestön - yleistetään, niinkuin täällä on tapana!!!) terapiat ja mielisairaalakulut. Lähtekää lenkille tuonne auringonpaisteeseen ja ottakaa se kiristävä pipo pois päästänne, niin jospa se edes vähän helpottaisi!!!

Alan olla täynnä tätä mollaamista!!!

Yhdeksän äiti (ei varmistettu) 6.3.2009 15:12

Vielä Tuulialle
Kysymys vielä, että mitä tarkoitat näillä "heikoilla" vl-yhteisössä? Et varmasti osaa kuvitella, kuinka paljon tämän ehkäisyasian kanssa olen kamppaillut ja kuinka vaikea asia tämä minulle on joskus ollut. Silti, tämä on nimenomaan OMANTUNNON ASIA. En ole uskaltanut puuttua Jumalan luomistyöhön, vaikka kuka olisi sanonut minulle, että ehkäiseminen on tuossa tilanteessa ihan OK. Vaikka SRK:n johto tai Rauhanyhdistys olisi kehoittanut minua ehkäisemään, niin omassa sydämessäni olen päätynyt siihen, etten uskalla puuttua lasten syntymiseen. Se on suuri Jumalan luomistyö, ja Jumala kyllä näkee jokaisen ihmisen sydämeen, vaikka kukaan toinen ihminen ei näe eikä tiedä.

Mitä siis haet takaa tällä keskustelulla? Sitäkö, että VL-yhteisössä (tai SRK:n organisaation johdossa) annettaisiin lupa/oikeutus ehkäistä? Eihän nämä ihmiset ole nytkään kenellekään _ihmiselle_ tilivelvollisia tekemisistään. Kysymys on siitä, että nämä kuvailemasi "heikot" eivät itse halua omantuntonsa vuoksi kuitenkaan käyttää ehkäisyä. Eikö niin?

Vl-isä (ei varmistettu) 6.3.2009 13:50

Vanhoillislestadiolainen yhteisö tuottaa minulle hyvinvointia, ei pahoinvointia. Tässä yhteisössä on myös ihmisiä, jotka voivat pahoin ja heidän ääni on saatava kuulumaan ja heidät on huomattava. Vanhoillislestadiolaisen elämän kriminalisointi sen sijaan tuntuu pyrkivän siihen, että nekin, jotka tässä yhteisössä voivat hyvin, alkaisivat voida pahoin.

ajatuksia (ei varmistettu) 6.3.2009 13:35

Tulkintaa ihimisoikeusliiton vastauksesta?!!! Sittehän tässä olisi
vähän asiaakin, eikö se nyt tullut tutkittua ko. juttu!!! Sotahan on
nyt päättynyt, vastaus tullut.

uikku (ei varmistettu) 6.3.2009 12:04

vl isälle
Miksi pitäisi löytää vertailukohtia, jehovat, katoliset tms?
Ainahan lisää pahaa löytyy, kun etsitään.
Vai ajatteletko, että on oikeutetumpaa kuolla harvemmin synnytykseen, kuin useammin verenhukkaan.
Ja jos yhteisö tuottaa pahoinvoimista, kieltäen vielä sen, onhan se tutkimisen arvoinen asia.

Lähetä linkki

YLE Areena



Muualla Yle.fi:ssä