Skip navigation.
Home

Joko lyö arpansa Kainuun kansa?

Kainuhun kansa ah arpasi lyö!

Oulun yliopisto, joka perustettiin aluepoliittisista syistä nelisenkymmentä vuotta sitten päätti ajaa 110 vuotisen tulosavastuullisen Kajaanin opettajankoulutusyksikön alas. Mielenkiintoista, miten 1974 Oulun yliopistoon liitetty Kajaanin menestyksekäs yksikkö muodostui silmätikuksi ja riipaksi. Päätös on sydämetön Kainuun kulttuuriselle maisemalle. Se vie sadalta ihmiseltä, tutkijalta ja opettajalta työn ja viideltäsadalta opiskelijalta tulevaisuuden näyn?

Kajaanin opettajainkoulutus on yritetty ajaa alas kolme kertaa aiemmin. Edellisen kerran 90-luvun laman vuosina jolloin Kainuun onneksi politiikan huipulta löytyi maakunnallisen korkeakoulusivistyksen suoraselkäisiä puolestapuhujia. Ei pelkkiä sulavasanaisia kuoria. Kun Kajaania yritettiin kaataa 1960-luvun lopulla jyrähti Kekkonen ja korpimaan sivistyksen kehto sai jatkaa elämäänsä. On aivan poikkeuksellista, että 1640 alkaneen suomalaisen yliopistolaitoksen historiassa ajetaan Kajaanin tapainen toimiva yksikkö alas. Jostain kumman syystä ei alueellisille fiskaaleille kuten Kajaanille löydy nyt porvarihallituksen masinoiman uuden yliopistolain aikana tukea. Ei näy ryhtiä Keskustapuolueessa, joka aikoinaan elämöi olevansa maakuntien ääni. Ei löydy tahtotilaa Kokoomuksestakaan, joka juhlapuheissa maalailee koulutuksen ja sivistyksen korskeita arvopuheita. Ja vihreät nyt ovat ihan yksi ja sama. Ei kuulu solidaarisuutta OAJ:stä, Akavasta. Kusi sukassako ihmisten tulevaisuutta rakennetaan. Aivan kuin pienemmät fiskaalit eli Hämeenlinna, Savonlinna ja Rauma pelastaisivat nahkansa vaikenemalla kun Suomesta tehdään 5 kasvukeskuksen maa. Väärin. Sinä siellä olet seuraavana jonossa poistettavien listalla!

Moraalisesti on alamittaista, että Kainuun kansa on jäänyt yksin puolustamaan maakunnan elinvoimaisuuden kannalta keskeistä sampoa. Iso voi jyrätä pienen. Keskus periferian kuten niin usein on tapahtunut. Mutta vaihtoehto on olemassa. Hyvä elämä voi olla myös toisaalla. Syrjästä käsin Helsinki on kaukana. On olemassa toinen vaihtoehto kaiken keskittämisen sijaan. Kaikkien kukkien voisi antaa kukkia,

Mistä politiikasta tässä on kyse?
Minkalaisia hallinnollisia vääntöjä on Oulun yliopiston ajaman päätöksen takana?
Minne kuuluvat KOKYn aktivistien visiot?

Suorassa lähetyksessä Kainuun radion studiossa ovat lehtori Pentti Mankinen ja opiskelija-aktiivi Toivo Peppanen sekä Oulun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Riitta-Liisa Korkeamäki ja puhelimen päässä
opetusministeri Henna Virkkunen sekä korkeakouluneuvos Ari Saarinen opetusministeriöstä.

Taantuuko taika ja vanhoillisuus?

Loistavaa!!!

Huutavan ääni korvesta kuuluviin!

Pohjois-Suomessa koulutetaan liikaa opettajia!

Kajaanin opettajankoulutuksen siirto(/lakkauttamis)päätös on valitettavan ikävä asia yksikön henkilökunnalle, opiskelijoille ja koko Kainuulle.

Lakkauttaminen on kuitenkin välttämätöntä ja erittäin tervetullutta.

Nimittäin meillä pohjois-suomessa koulutetaan aivan liikaa opettajia suhteessa kysyntään. Ei ole mitään järkeä kouluttaa kortistoon opettajia aikana jolloin yhtä avointa virkaa kohti saattaa olla pahimmillaan satoja hakijoita.

Mielestäni kahdessa jäljellejäävässäkin voi olla yksi yksikkö liikaa, sen verran kova on opettajien työttömyys.

Mikä opettajankoulutuksesta tekee niin erilaista suhteessa esim. lääkärikoulutukseen tai vaikkapa pohjoismaiseen filologiaan, että sitä on koulutettava Raumalla, Savonlinnassa, Hämeenlinnassa ja Kajaanissa? Vastaus on tämä: seminaariverkostoa purettaessa joitakin isommilla paikkakunnilla sijainneita poliittisesti tärkeitä yksiköitä oli yksinkertaisesti jätettävä pystyyn.

Nyt on tullut aika saattaa seminaariverkosto lopullisesti haudan lepoon, mutta myös lopettaa opettajien ylikoulutus alueilla joilla tarvetta ylisuurelle koulutukselle ei ole.

t. Itsekin työtön opettaja

Pitäisikö Kainuu autioittaa?

Nykyään tuntuu, että maalla asuminen on rikos. Erityisesti jos ajaa henkilöautolla (käytetään tarkoitushakuista nimitystä yksityisauto) ja lämmittää talonsa sähköllä.
Mediassa ekotehokkuus liitetään tiiviiseen kaupunkiasumiseen kehäkolmosen sisällä. Kajaani ja Kainuu ovat kaukana tästä ihanneyhteiskunnasta ja niiden kehittymistä kampitetaan kaikin mahdollisin keinoin.

Puolueet ratsastavat vallalla olevan ismillä ja laskevat vain nettoäänisaaliin hetkellistä määrää. Kehityksen aikajänne on vaalikausi ja tehdyt virheet piilotetaan budjettiin veroilla kuitattavaksi.

Vuosikymmeniä rakennetun infran annetaan rapautua tai se myydään halvalla. Samat toiminnot rakennetaan kalliilla kehälle ja ihmiset pakkosiirretään uusurbaanisiin lähiöihin, joiden ainoat kriteerit ovat tiivis rakentaminen ja sijainti radan varressa.

Vedotaan synergiaetuihin ja huippuyliopiston statukseen, vaikka niistä ei ole minkäänlaista näyttöä.
Tehokkuuden hakemisessa mennään kiivaasti perä edellä puuhun.
Parempi tapa on karsia ensiksi hallinto niin ohueksi, ettei sillä ole resursseja pyörittää rukousmyllyään, vaan sen on oikeasti palveltava organisaatiota. Yliopistoille voisi myös kertoa tietotekniikan uusista saavutuksista ja niiden käytöstä opetuksessa.

Kainuuseen itsenäinen yliopisto

Korkeinta opetusta ja tutkimusta on tarjottava koko Suomessa. Jyrkkä EI sivistyksen katvealueille! Yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen pitää olla tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.
110 vuotta on suomalaisten sivistyshistoriassa jo sellainen merkkipylväs, että vain raukkamaisin raukka ja historiansa unohtanut moukka voi häpeämättä lakkauttaa kulttuurilaitoksen.
Kerätään rahaa itsenäiselle riippumattomalle Kainuun yliopistolle! Siinähän voisi olla myös ammattikorkeakoulu mukana.

Pensselit santaan.

Selittelyt seis. Kyllä homman nimi on se, että Aalto yliopisto nielaisi leijonan osan rahoista. Tämän jälkeen muut yliopistot laitettiin kerjuulle. Eli firmojen kautta hakemaan rahoitusta. Oulu taktikoi siinä, että rahoitusta ei tule Kajaanista, koska yrityselämä muutenkin tökkii Kajaanissa. Opettajankoulutuksella ei voi myöskään rahastaa yrityksillä, joten 1+1=3.

Pääministeri pitää

Pääministeri pitää Itä-Savo-lehden mukaan valitettavana Kajaanin Okl:n lakkauttamista! Eikö hän ole itse vastuullinen?! (tekstiviesti)

Miksi sotketaan

Miksi sotketaan aluepolitiikka ja korkeakoulukoulutus?? Suomen oloissa ylimitoitettu korkeakoulutusta on todella aihetta supistaa ja kohdentaa varat tason nostamiseen. Miksi korostetaan tutkimusta kun lähes kaikki opiskeliijat valmistuvat töihin. Nimerkki opintovelalla nopeasti töihin (tekstiviesti)

Moni KOKY:n opiskelija on

Moni KOKY:n opiskelija on ollut järjestämässä Kainuun alueella aktiivista lapsi- ja nuorisotoimintaa. Tätä tulee ikävä. Lapsia ajatellen suuri menetys! Pätevien opettajien ja sijaisten saaminen kouluille vaikeutuu - en olisi löytänyt tänne opettajaksi, jos en olisi käynyt juuri Kajaanin OKL:a. (tekstiviesti)

Häpeä Oulu! Kokoomuksen

Häpeä Oulu! Kokoomuksen kova kapitalismi näyttää Virkkusen markkinakynnet, jotka raapivat vereslihalle kaiken. Jos lapsillenne haluatte koulutuksenja työtä, äänestä toisin! Nykyiset vallanpitäjät välittävät vain itsestään ja rahasta.T.I.B. Kansalaiset on VAIN VAIVAKSI (tekstiviesti)

Omahyväistä ja kateellista

Omahyväistä ja kateellista porukkaa nuo oululaistuneet muka johtajat. Yrittivät vain pelastaa omat nahkansa muulla ei väliä. (tekstiviesti)

Kaiken taustalla on

Kaiken taustalla on kiinalaisten ontuva kiinalainen ns. laatulista. Kumma hinku saada sinne kaikki Suomen yo:t. Pisa kertoo laadusta paljon enemmän. Aaltorahotusmallilla pilataan suomalainen sivistys. (tekstiviesti)

Kajaanista hiljattain

Kajaanista hiljattain valmistuneena, Pentinkin luokassa harjoitelleena ihmettelen kovasti päätöstä! Oulussa opiskeleva ystäväni puolestaan ihmettelee,miten opetus MAHDUTAAN ja onnistutaan järjestämään,nyt jo niukkiin puitteisiin. (tekstiviesti)

Tämä on vain taas

Tämä on vain taas aluepolitiikkaa saada maaseutu tyhjäksi. Ei opettajia ei kouluja, lapsiperheet siirtyy etelään kuinka moni joka etelässä opiskelee palaa takasin =kamalaa (tekstiviesti)

KANSAINVÄLISESTI on aivan

KANSAINVÄLISESTI on aivan sama Oulu tai Kajaani, periferiaa. OULU dominoi täysin opetus sektoria. Esim. Raahen AMK. Itsekeskeisten piiri pieni pyörii. (tekstiviesti)

Mahdummeko kaikki Ouluun

Mahdummeko kaikki Ouluun 2013 tai 2015 jälkeen, jotka aik. valtionviranhaltijoita? Työtä 7-kymppiseksi vielä yli 20 vuotta. (tekstiviesti)

Syytä olisi rehtorin ollut

Syytä olisi rehtorin ollut olla Kajaanissa, koska koskee koko kajaanilaisen pysyväistyöntekijöitä! Tänne jää vain määräaikaisia projektilaisia tähän Lajusen lempilapseen Cemikseen. Ehkä 2013 jälkeen ei Oulun yliopistoa ole Kainuussa. (tekstiviesti)

Luikurointia! Ihmeellistä

Luikurointia! Ihmeellistä valehtelua koko Lajusen ja Korkeamäen sakki! Selvästi ovat hoitaneet nämä selvitykset Oulun maun mukaan. Kenen strategiaa toteutetaan? (tekstiviesti)

Huhu kertoo, että Kainuun

Huhu kertoo, että Kainuun maakunta olisi ollut valmis rahoittamaan suurella summalla (1,5 milj.eur) KOKYn jatkamista. Tuelle kuitenkin viitattiin kintaalla. Pitääkö huhu paikkansa?T.helsinkiläinen (tekstiviesti)

Sirpaloituminen

Millä mitataan yliopistokentän sirpaloitumista ja mikä on tavoitearvo? Taitaa olla 1 = Aalto

Aineenopetuksen merkitys

Luokanopettajien koulutuksen tulee olla läheisessä yhteistyössä aineenopetuksen kanssa. Vuosikymmenten kokemuksesta voin sanoa että erityisesti nuorten luokanopettajien aineenhallinta (siis esim. biologian tai matematiikan taidot) ovat luvattoman huonot. Tämä näkyy yläasteelle tulevien oppilaiden tiedon tasossa, ja on tutkimuksillakin osoitettu. Luokanopettajilla on kuitenkin esimerkiksi biologiassa ja maantiedossa suurempi tuntimäärä kuin mitä yläasteella on varsinaisilla aineenopettajilla. Pelkkä pedagogia ja pesäpallosääntöjen opiskelu ei riitä.
Terveisin biologian ja maantiedon opettaja yläasteelta

Suomen koko

Suomen koko korkeakoulujärjestelmä yhdessä ei vastaa määrältään keskiverto yliopistoa maailmalla. Saarisen löpinät OECD:n keskittämispolitiikkaa! Hyvin ovat opetelleet jardensa. Kuulostaa fasistiselta tämä yliopistoasioiden hoito Suomessa. Poliittinen eliitti virkamiehistöineen näyttää sitoutuneen Suomen kannalta tuhoisaan lopputulokseen.
(tekstiviesti)

1,5 miljoonaa vuodessa

Aiemmin mainittu tuki olisi ollut huhun mukaan vuosittaista. Silti KOKY loppuu?

Kielikeskus menee myös kajaanin mukana

Kielikeskus ollaan myös lopettamassa

Toimittajan taso

Hei Heikkinen,

olen pitänyt monista juontamistasi ohjelmista, mutta nyt kyllä oli sinulta varsinainen riman alitus. Olit todella agressiivinen ja keskeytit heti kun joku agressioisi kohteista vastasi asiallisesti väitteisiin. Oli todella vastenmielistä kuunnella ohjelmaasi. Olit itse jo täysin selkeästi asennoitunut niitä vastaan jotka eivät olleet sinun mielipiteittesi puolesta. Vähän lisää tasoa, niin ohjelmiasi voisi taas kuunnella.

Terv.
Lea Laaksonen

Perustakaa Kainuun vapaa yliopisto

ja vaatikaa valtion tukirahoitusta. Jos markkinavoimat on maamme uusi ikuinen totuus ei markkinoita voi "vääristää" tukemalla vain valtion rahoittamia oppilaitoksia, sehän lienee EU-kilpailuoikeudenkin vastaista? Koulutusmarkkinat vapaiksi!

Vihaksi pistää

Hienosti toimitettu ohjelma. Härskiä oli oululainen puhe. Mikä tahansa argumentti käy, että saadaan se päätös joka on haluttu tehdä. Millään ei näköjään ole mitään väliä. Vaikka:

- Kajaanissa on opettajankoulutuksella 110 vuoden perinteet.
- Kajaanin OKL:ssä on tehty perusteelliset remontit ja uudisrakennuksia.
- Seminaarialue on hieno kulttuurikokonaisuus.
- Pitääkö kaiken kulkea kohti suuria yksiköitä? Onhan maailmalla huippukoulutusta hyvinkin pienissä yksiköissä.
- Kajaanin OKL:ssä opettaneena havaitsin, että sieltä valmistui opettajia Kainuuseen ja ylipäätään monipuolisesti ympäri Suomea myös pikkupaikkakunnille. Kajaanin OKL oli tähän hyvä lähtökohta.

Mitä hyötyä on mistään Kainuu-projekteista, jos ehdoin tahdoin ajetaan alas tällainen hieno perinteikäs oppilaitos joka on pienelle kaupungille tärkeä ja osa sen identiteettiä?

Missä hallittu ja harkittu Suomen koulutus- ja tiedepolitiikka?

Syngergiaetujen hakeminen yhä suurempien tutkimusryhmien mantraa jauhamalla ei liene järkevää riskienhallintaa. Kaikkia muniahan ei pitäisi laittaa samaa koriin. Suomalaisen tutkimuksen "tehostaminen" tutkimusyksiköiden määrää vähentämällä johtaa ennen pitkää pienempään valikoimaan vaihtoehtoisia kehityslinjoja jolloin riskit "tuottamattomasta" tutkimuksesta kasvavat. Esimerkkejä epäonnistuneesta tiedepolitiikasta löytyy esimerkiksi natsisaksan tiedehistoriasta, jossa "vääränlaista" tiedettä (onneksemme) kitkettiin ja ajauduttiin vähëmmän "tuottaville" kehityslinjoille.

Kajaanista valmistuu aineopettajia!

Kajaanista on valmistunut ja valmistuu aineopettajia! Avoimen yliopiston kautta Kajaanissa on ollut mahdollista pätevöityä vaikka lukion aineenopettajaksi (historia, matematiikka, äidinkieli jne.). Liikunnan aineenopettajia on tuotettu Kajaanin kampuksella vuosikymmeniä yhdessä Jyväksylän yliopiston kanssa ja ruotsin kielen kielikylpy- ja aineenopettajia Vaasan yliopiston kanssa.

Työlki ellää, mutta kauppa se vasta kannattaa

Toimittajan tasosta

Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Toimittajalla saa, ja pitääkin, olla mielipiteitä. Mutta Markku Heikkisen asennoituminen "toisen mielisiin" oli kyllä ala-arvoista. Ohjelmassa MH itsekin taisi huomata "no okei" -kommentista päätellen suistuneensa toimittajasta mielipiteen esittäjäksi. Ammattilainen ei tee moista virhettä!

Työtön ope kirjoitti hyvin

Toisaalta...toisaalta. Toisaalta hyvä, että aluepoliittisesti on yliopisto perustettu joka niemeen, notkoon... mutta toisaalta paha, niitä on liikaa näin pieneen maahan, kun ikäluokatkin vaan pienenee. Kohta olisi maistereita, tohtoreita melkein jokainen. Ari Saarinen puhui siinä mielessä asiaa. Totta kai hyvästä koulutuksesta haluttaisiin pitää kiinni, kun se on kerran ollut (oliko se nyt 110 vai 120 vuotta)? Tarkoitetaan tietenkin kansakoulunopettajaseminaarin perustamisesta alkaen. Kuka nyt omastaa luopuisi. Se on vakava paikka. Mutta ei tämä mikään herrojen salaliitto ole, sitä en usko, vaikka minäkin olen kiivas vasemmistolainen. Tosiasiat tosiasioina. Ja jatkoa seuraa, meinaan kiinnipantavia yksikköjä.

Mutta, mutta, kaiken kaikkiaan tämä yliopistolaki. Siitä rahoituksesta yksi omituinen piirre, johon haluan kiinnittää huomiota. Kun yliopisto kerää rahaa (minullekin tuli kerjuukirje Jyväskylän ylioistosta, kun olen siellä joskus opiskellut) jonkun summan tämän vuoden loppuun, niin VALTIO ANTAA 2,5 x KERÄTYN RAHAMÄÄRÄN VERRAN LISÄÄ. Vai oliko kerroin 2,5 sentään, mutta joku kumminkin? Tässä siis annetaan sille, joka jo muutenkin on saanut rahaa yksityisiltä rahoittajilta. Ahneudesta palkitaan. Tietenkin sanotaan, että YRITTELIÄISYYDESTÄ JA AKTIIVISUUDESTA.

Valtio on tässä laatinut menoihinsa yhden menoautomaatin lisää, vaikka rahat on muutenkin tiukalla.

HT

Cemis

Joo ja niistäkin työntekijöistä osa asuu ja oleskelee pääasiassa muualla...vieden myös veromarkkansa muualle.

Strategia vs. käytäntö

Käytännössä Oulun yliopiston strategia ontuu. Juuri ohjelmassa dekaani ehti vedota Oulun yksikön aineopettajakoulutuksen läheisyyteen. Kajaanista on voinut suorittaa aineopettajaopintoja sekä opettajakoulutusyksikön sisällä että avoimen yliopiston kautta. Maantieteelliset etäisyydet eivät ole olleet esteenä!

Nyt kuitenkin yliopisto itse rajoittaa opiskelijoiden opintomahdollisuuksia. Juuri Kalevassa olleessa tiedossa tuodaan esille kuinka rajoitus aiheuttaa etenkin opettajaksi opiskeleville päänvaivaa. Uudenmuotoiseen tutkintoon ei mahdu useaa opetettavaa ainetta! Lähde: http://www.kaleva.fi/uutiset/humanistiopiskelijat-taistelevat-akateemisen-vapauden-puolesta/849247

Late Man

Muchos gracias, buenos noches, adios Henna, adios Lauri!

Kyllä Heikkisen äidin poika antoi kyytiä Kajaanin opettajankoulutuksen murhanneille androideille. StarTrek kalpenee juonen kehittelyssä, kun rehtori toteaa kaiken olevan näytelmää. Näppärä käsikirjoittaja tempaisee uuden 500-osaisen saippuasarjan tästä tragikoomisesta tapahtumasarjasta.

Kainuulaiset! Taistelkaa!

Minusta tuli MH-fani kertaheitolla!

Masentavaa journalismia

kun Heikkisen heitoilla ei ollut muuta perustaa kuin se että on itse Kainuun aatelinen. Taitaa tuo poroisäntien tormakka itsetietoisuus valuneen myös etelämmä.

Jos sekä Kekkonen että Uosukainen ovat estänneet sulkemisen, on siihen aiemminkin ollut aihetta, nyt mentiin melkein jo Putinin puheille. – Kerran olen käynyt Suomussalmella 70-luvulla, siellä pankolla maannut terve nuori työtön pohti päivärahalla olisiko itärajan takana paremmin? - Liekö edelleen elätettävänäni?

Korkeakoulu tarvitsee kriittisen massan eikä noin pohjoisessa parane tulia viritellä turhien kiinteistöjen tarpeisiin.

Aikoinaan luokanopettajien opetuksen status muutettiin seminaarista korkeakouluksi. Seurauksena yleisin professorin nimike oli kasvatustieteiden professori ja tulevat opet joutuivat laatimaan gradun, jotka ainakin aluksi vastasivat yliopistojen seminaaritöitä. Kun kerran ollaan akateemisia niin ollaan sitten kunnolla, maaseutukaupungit ylläpitäkööt käsityö- ynnä tuohenpunontaopistoja.

Vaikka ehkä olisi jossain mielessä hyväkin, että osa opiskelisi kotinurkilla - ja jäisi sinne.

Olipa asenteellinen ohjelma

Tämä Heikkisen ohjelma oli todellinen riman alitus. Varsinaista brezneviläisyyttä; vain yksi (Kainuu) oli oikea mielipide, muut suljettiin langoilta tai lopetettiin puheenvuoro. Jo ohjelman asetelma käänsi mielipiteeni Oulun puolelle, pelkkää sympatiaa Oulunkoulutukselle :-)