Skip navigation.
Home

"Miks ette oo mun kaa"?

Kiusaamisessa on kysymys vallasta. Toisilla on valta pitää toisia silmätikkuina. Päivi Hamaruksen väitöskirjan mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Sitten kiusatulle rakennetaan maine, jota ruokitaan yhteisesti kerrotuilla tarinoilla pelon ilmapiirisissä. Yhteisö jakautuu ”meihin” ja ”heihin”. Pelko joutua yhteisön ulkopuoliseksi pitää yllä yhteishenkeä kiusaajien leirissä. Valitettavan tuttua kauraa työelämän ja harrastustoiminnan kuvioistakin. Kuka on meidän mieleisemme työntekijä tai meidän äänemme kannattaja? Portinvartijat ja siunauksen antajat ovat jokaisessa instituutiossa. Kumman kaa olisin jos kutsua ei näy? Rakenna siinä sitten yhteisöllisyyttä itseksesi!

Päiväkodin ja koulun kiusaajat ovat usein ihailtuja ja haluttuja kavereita, joilla on sosiaalisia kykyjä vetää jengiä pauloihinsa. He osaavat manipuloida.

Kiusaaminen tapahtuu hetkessä. Sen havaitseminen ja tunnistaminen voi olla ulkopuoliselle vaikeaa. Opettaja voi pitää jotain lasten tapaa tervehtiä hyvänä vaikka tervehtimiseen liitetty äänensävy tekee tervehdyksestä itse asiassa kiusaamista. Ylentämällä voidaan alentaa ja pilkata työyhteisöissäkin. Joku toinen voidaan vaientaa kuoliaaksi. Ja kas hän masentuu ja ehkä ymmärtää lähteä pois.

Päiväkodeissa lapsia voidaan töniä ja potkia. Mutta jo kolmivuotias ymmärtää hyvin, kun hänet eristetään ulkopuolelle. " Me ei leikitä sun kaa". Selän takana osataan lällättää ja haukkua. Laura Kirveksen ja Maria Stoor-Grennerin tutkimuksesta selviää, että pieni lapsi yritti päästä porukoihin antamalla muille rahaa. " Joo, mä annan teille kaikille rahaa, jos ootte mun kavereita."

Surullinen kuva ja tosi. Liittyy siihen iki-aikaiseen pahan kierteeseen, jota hyviksen ja pahiksen hahmoissa esitetään.

Suomalaisessa yhteiskunnassa lähdetään elämän ulkokehälle luokan peräpulpettien kautta. Vanhempien oma kouluhistoria nöyryyttämisen kokemuksineen siirtyy suorina asenteina seuraavalle polvelle. Se voi rikkoa koulun opettajalta auktoritetti-aseman ja yhteyden lapseen. Kun vanhemmuus on lapselta hakusessa johtaa lisääntyvä levottomuus osan lapsista kouluyhteisön ulkopiiriin ja syrjäytymisen uran alkuun. Se on traaginen väärinkäsitys, jossa hän joka eniten kaipaa ohjausta ja tukea kieltäytyy suorasukaisesti kommunikaatiosta. Tämä vaatii viisautta aikuisilta.

Nuoret ja lapset tarvitsevat ennen kaikkea läsnäolevaa aikuista, jota on alettu ennakkoluulottomasti etsimään koulun ja nuorison parissa työskentelevien nuoriso-ohjaajien sekä nuorisojärjestöjen aktiivien välisestä yhteistyöstä. Viime vuosina Suomen kouluissa on haettu Kiva koulu- hankkeesta ja Vaaka-mallista kättä pitempää eli konkreettisia toimia kiusaamisen kehän katkaisemiseksi. Miten saada syrjäänvetäytyneet nuoret innostumaan tekemisen ja oppimisen iloista?

Päivi Hamaruksen tutkimukseen perustuvaa Vaaka-mallia toteutetaan mm. Tikkakoskella, jonka opinto-ohjaaja Tapio Kortekallio on mukana Kainuun aatelisen seurassa suorassa lähetyksessä tiistaina 23.2. Kiusaamista yrittävät katsoa silmästä silmään myös päiväkotien kiusaamista tutkinut, MLL:n suunnittelija Laura Kirves sekä yhdeksäntoistavuotias ylioppilas Antti Väre, joka käsittelee Siperia teatterin Pää edellä- esityksessä kokemuksiaan koulukiusaamisesta.

Liittyykö kiusaamiskeskusteluun mitenkään se, että yhteiskunnan eriytyminen ja luokkaerojen kasvu on totta?

Ollaan luusereita ja sankareita kaikki kun oikein silmiin katsotaan.
Sopii kysyä ja saa osallistua:)

Suomi on johtava maa

Suomi on johtava maa työpaikkakiusaamisessa, koska lasten hyvinvoinnista ei oikeasti välitetä kouluissa ja päiväkodeissa. Ryhmäkoot ovat liian suuria. (tekstiviesti)

KIUSATUILLE VOIMIA, MUTTA

KIUSATUILLE VOIMIA, MUTTA KIUSAAJAT OVAT MYÖS VAKAVAN HENKISEN VAMMAN UHREJA. (tekstiviesti)

Olisitte ottaneet

Olisitte ottaneet KIUSATTU-teemaan mukaan myös työpaikkakiusaamisen! Yhtymäkohtia löytyy: koulukiusaajien kunkut mahd. aikuisena (narsistisia) kiusaajia työpaikoilla. (tekstiviesti)

Eräs nelivuotias kevensi

Eräs nelivuotias kevensi pienen sydämen huolia hoitopaikassa.Kodin reaktiona lapselta kiellettiin tapaamiset.Pienen ihmisen ilo silmistä sammui.Sen sijaan tilalle alistettu,vaiennettu lapsi..surusilmien vuoksi huolestunut lastenhoitaja. (tekstiviesti)

Opettajilta on viety

Opettajilta on viety auktoriteetti ja sen myötä keinot tarttua ongelmiin.Lapset tietävät sen.Rajattomia ovat sekä lapset että heidän vanhempansa nykyään.SH (tekstiviesti)

kiusaaminen/väkivalta

kiusaaminen/väkivalta perustuu luokkayhteiskunnan sovittamisesta sosialistiseen muottiin,josta johtuu eriarvoisuuden/erilaisuuden hyväksyttömyyden summa...
(tekstiviesti)

lapsilla on vanhemmat,joiden

lapsilla on vanhemmat,joiden työpaikoilla,vapaalla ,perheissä rehottaa kaikenlainen henkinen väkivalta ja kilpailu et ei mikään ihme et heijastuu jälkikasvuun (tekstiviesti)

Tyttäremme ja naapurin

Tyttäremme ja naapurin tyttö oli parhaat kaverit parivuotiaasta asti kuin "vakka ja kansi" - kunnes nyt 10-v. jälkeen yht'äkkiä sanoi ettei halua olla kaveri! Koulussa pyrkii johtamaan porukkaa ja samalla tietoisesti hylkimään tyttöämme.Tiedossa ei ole mitään konfliktia? "ihmettelevä vanhempi (tekstiviesti)

Vasta hiljakkoin olen

Vasta hiljakkoin olen tajunnut, että 11-vuotiaana kiusasin tyttöä, kun jonossa nostelin hänen helmaansa. Olin vain ihastunut! Hän oli tietty kiukkuinen. (tekstiviesti)

Yhteiskunta nyt perustuu

Yhteiskunta nyt perustuu kilpailuun ja lapset kilpailevat myös. Tappelut ja jatkuva kiusaaminen eri asia. (tekstiviesti)

Kiusaamisen ennaltaehkäisy

Kiusaamisen ennaltaehkäisy alkaa jo kodeissa, JOS ALKAA! Liika kiire ja kireys laiminlyövät kasvatuksen ja tuen antamisen. Myös väkivaltaiset TV-ohjelmat, kirjallisuus yms. sekä väkivaltainen urheilu, esim. nyrkkeily, lisää aggressiivisuutta ja kiusaamista. Myös isot koulukeskukset mahdollistavat kiusaamisen. Pakkaspäivän terveisin Blondimummi. (tekstiviesti)

Asenne lähtee usein lapsen

Asenne lähtee usein lapsen kotoa. Niin kuin vanhemmat suhtautuvat lähimmäisiin, esim. naapureihin. Niin lapsikin suhtautuu halveksuvasti toisia kohtaan. T: Kiusattujen vanhemmat (tekstiviesti)

Tarkkailija

Kasvatuksen tulos. Ensimmäisen lapsen syndrooma. Yritetään kasvattaa täydellistä, ei tappele,lauhkea kuin lammas. Tunteet jää käsittelemättä.

En ole aina "ihana". Puolustautuminen kaikkea vastaan EI OSAA:( Televisio syöttää kaikkea muuta mm. uutisissa. Oleppa siinä oma itsesi. "Eihän se käynyt kipeää." Puhutaan toisen puolesta. Oma mielipide jää tuottamatta.

Mistä "luokasta perhe on" vanhemmat puhuu tietäväisenä kuinka nämä ovat "alempiarvoisia" tästä lapsi ottaa opiksi AHAA. Kiusaus siirtyy. Raha ratkaisee.

"Luonto tarjoaa katsottavaksi ja kuultavaksi erilaisuutta. Kilpailusta luopuminen ainutkertaisuuden kunnioittaminen johtaa hienovaraisuuteen paitsi lähimmäisten, myös luonnon kohtelussa." Edelliset=Intiaanien viisautta.

Kun muuttaa opiskelemaan muualle. Mistä kiinni, jotta pystyy saamaan kavereita, kun omalla paikkakunnallakaan ei ole ollut. Mikä on elämässä olennnaista ystävyys ja yhdessäolo.

"Vitsa ja nuhde antavat

"Vitsa ja nuhde antavat viisautta,mutta kuriton poika on äitinsä häpeä"!San.l.29:15."Joka vitsaa säästää,se vihaa lastaan,mutta joka häntä rakastaa,se häntä ajoissa kurittaa"!San.l.13:24. OLISIKO SYYTÄ PALATA OIKEAAN KASVATUKSEEN? (tekstiviesti)

Perkele

Kaikkien pitää puolustaa itseään. Oppi ja ikä kaikki. Vanhemmat siihen vaikutta sekä ystäväpiiri. Televisio sekä nykyään tämä tietokone. Radiosta kuuluu ei näy. Alkoholistiperheen lapset joutuu vaikenemaan.

Tekstiviesti

Lapsi, joka tuntee olonsa rakastetuksi ja turvalliseksi, hänen ei tarvitse kiusata!

Kiusaaminen ainakin vähenee tai saattaa jopa loppua, kun vanhemmat ja koulu ottavat asian jämerästi haltuun. Nostavat asian rohkeasti esille ja ovat tosissaan. Ja valvovat että se loppuu. T. Kiusattu kiusatun isä. Ps. asiat nyt kait reilassa.

Mistä lapset oppivat kiusaamisen tai empatian, miten heistä kasvaa vastuullisia aikuisia? Koti, perhesuhteet ja ympäristö! Ollaan esimerkkinä hyvässä. ELMA

Kiusaamista pystyy ja pitää estää "jokaisen" aikuisen niin kotona kuin koulussa. Arvot saadaan 5-7-v. iässä!

Aivan samalla tavoin kuin kouluyhteisössä joku - hyvin menestyvä ehkä - kiusataan ulos porukasta, työyhteisössä toisinajattelija tai muuten uudella tavalla ajatteleva vaietaan ryhmän ulkopuolelle.

Lääkäri haukkui narsistiksi, kun "kuvittelen" olevani kiusattu vuosikausia.

Koko kansakoulu ajan olin koulukiusattu. Koko elämä on mennyt pieleen. T: Yksinäinen vanhus

OLen tyttö. En koskaan luopunut. Veljeni joutui lopullisesti mielisairaallaan. Asetuin aina kiusattujen puolelle.

Olen vapaaehtoinen sovittelija. Yhä enenevissä määrin sovitteluun tulee tyttöjen välisiä nujakointeja. Tytöt mennen tullen nimittelevät ja muksivat toisiaan. Minua koskee se, ettei nuorilla ole yhteyttä omaan tunnemaailmaan eikä siksi myöskään ymmärrystä miltä toisesta tuntuu. Olen itse ollut rajusti kiusattu ja tiedän sisimmän sopukoita myöten miltä se tuntuu. Nollatoleranssi kaikkinaiseen toisten nälvimiseen ja nimittelyyn. Empatiaa oppii empatialla.

Tekstiviestejä

Kodeissa voidaan kieltää lapselta hänelle tärkeitten ihmisten tapaamiset peläten lapsen kertovan kodin salaisista asioista..

Suurin ongelma on siinä,kun opettajat eivät puhu "samaa kieltä" suhteessa kiusaamiseen/työrauhaan!

Sen jälkeen kun "keksittiin" ja yleistyi nämä ns. kertakäyttöiset, lyhytkestoiset parisuhteet -lisääntyivät myös pahoinvoivat ja oirehtivat lapset. Media nimenomaan ruokkii ja opettaa tätä parinvaihtoa.

Totta-jos on kiusanhenki ollut lapsena,harrastaa sitä kyllä palvelu/vanhainkodissakin.Ja joukolla aletaan erilaisemman asukin nokitus.Nyt aihetta yhteiskunnassa arvomaailman tarkistamiseen.

Kiusaaminen voi alkaa kotoa jo sillä, että vanhempi kiusaa lastaan asettamalla heidät eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden

kasvatustieteetkö

kasvatustieteetkö oikeuttavat ryhmadynamiikan lait lastentarhanopp ulkoistavat 50 vuotta, josta lapset tykkaavat lapset ihmeissaan ! Onko tama evoluution suunta? (tekstiviesti)

MIELENKIINTOISTA ON SE,

MIELENKIINTOISTA ON SE, ETTEI KUKAAN KESKUSTELIJOISTA MAINITSE SANAA RAKKAUS (tekstiviesti)

Ikiaikaista

Ihminen on laumaeläin, joka muodostaa ryhmän ja rakentaa siihen hierarkian jo lapsesta alkaen. Muodostetaan mikä tahansa koululuokka, varusmiesten tupa, työyhteisö, palloilujoukkue tai parin päivän seminaariporukka, niin ei mene kuin hetki, kun jokaiselle asettuu jokin rooli ryhmän hierarkiassa. Ja mitä ne sanoikaan presidentti Kekkosesta, hänhän oli kuulemma mestari nokittelemaan aina sitä porukan huonointa.
Ei ole mikään klisee, että lapset ovat julmia. Joskus aatteellisella 70-luvulla radiosta kuului laulu, jonka mukaan maailmassa olisi rauha, jos lapset saisivat päättää. Luulen, että puolet maapallosta olisi jo tuhottu, jos lapset saisivat päättää.
Mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Aikuisuus on vastuullisuutta ja vastuun kantamista. Kiusaamiseen pitää puuttua. Mutta miten? Siinä se ongelma onkin.

Lapsuudessani sekä koulun

Lapsuudessani sekä koulun opettajat että vanhemmat tuomitsivat kiusaamisen yhtenä rintamana. Tarvittaessa opettajat uskalsivat pitää puhutteluja, ottaa yhteyttä vanhempiin enkä koskaan muista kenenkään vähätelleen kiusaamista tai vältelleen aikuisen vastuuta. Jos joku aikuinen kuuli kiusaamisesta, jotain seurasi. Kiusaamista esiintyi, mutta loppujen lopuksi aika vähän. Muutamat kiusaamiset jopa loppuivat aikuisten aktiivisuuden vuoksi.

Nykyään tuntuu, että opettajat eivät uskalla tai viitsi puuttua. Vanhemmat eivät keskustele keskenään eivätkä opettajien kanssa. Oma eskarilainen sanoo kiusaamisesta, että hoitajat eivät välitä. Tai eivät viitsi, koska kiusaaja voi kiusata aikuistakin. Hoitajat taas avoimesti toivovat, että kiusaaja otettaisiin kotihoitoon. Vastuunvälttelyä mun mielestä. Ei 6 vuotias voi olla niin pelottava ja toivoton tapaus ammattilaisten mielestä.

Opettajaksi opiskeleva sukulaistyttö kuittasi kiusaamisen kouluihin kuuluvana asiana, jolle opettaja vaan ei voi mitään. Pitäisikö opettajien koulutuksessa panostaa tähän enemmän?

ihastuminen/kiusaaminen

Muistin oitis 6.luokalta erään opettajan,70-luvulta.Vaalennettu nutturakampaus,hyvinhoidetut kädet,kalliit vaatteet ja meikit.Tunti kului pääasiassa hänen hakiessaan puheeseensa hienoja ilmaisuja.Monesti ehti nukahtaa ennen kuin hän sai lauseensa loppuun.
Erästä uutta tyttöä alettiin kiusaamaan.Monesti jälkeenpäin mietin syytä.Ainoaksi keksin vain sen,että hän tuli uutena jo vakiintuneeseen porukkaan.Lähinnä jotkut tytöt naljailivat,mutta muutama poikakin lähti mukaan.Pojat olivat jotenkin hämillään,ehkä tajusivat ettei hommassa ole mitään järkeä,mutta näihin muutamaan kiusaajaan ihastuneina heittelivät välillä ikäviä kommenttejaan.
Niin tämä opettaja.Kerran kesken tunnin hän kuuli nuo ikävät heitot.Hymy pinkiksi punatuilla huulillaan hän totesi sen olevankin poikien puolelta tuohon tyttöön ihastumista,se on vain poikien tapa ilmaista ihastustaan.
"Rakkaudesta se hevonenkin potkii".Syvä hiljaisuus.Olen katunut monesti etten ujoudestani huolimatta valistanut opettajaa asioiden oikeasta tolasta.
Olin tuon tytön kaveri koko yhteisen kouluaikamme.Joku noista kiusaajista kysyi kerran miksi olen sen kans.Totesin että siks koska hän on mukava."Ai jaa".

Kiusaamiseen on puututtava.Se kun voi invalisoida ihmisen loppuiäkseen.

Mielenterveyshän

Mielenterveyshän määritellään meillä niin, että ihmisen normaali psyyke ja tunne-elämä, joka ei hyväksy eikä kestä kiusaamista, LUOKITELLAAN mielenterveysongelmaksi.

Minusta jokaisella, jolla on tarve purkaa pahaa oloaan ja
negatiivisia tunteitaan muihin, on PALJON SUUREMPI ongelma.
Mutta me suomalaisethan ihailemme ennen kaikkea vahvoja -
tai vahvalta vaikuttavia!

Lasten kiusaaminen syntyy siitä, että itse hiljaa hyväksymme väkivallan.

Jokaisen aikuisen suomalaisen tulisi käydä läpi ajokortti
hyväksyttävästä käyttäytymisestä. Tästä inssiajosta ei moni
pääsisi läpi! Emme tunne itseämme kansakuntana. Mm. sotien
traumat ovat edelleen yli 60 vuoden jälkeen käsittelemättä
edelleen ja kulkevat suvuissa, perheissä, yhteisöissä...
niin kauan kunnes selvitämme väkivalta-asian itsellemme!

terv. Sekä tukea että huomautteluja saanut

kiusatusta saa hienoimman ystavan

Minulle tapahtui kouluaikana sama asia. Entinen lapsuudenystavattareni muuttui vihollisekseni, joka johti kiusaamista kertomalla minusta pahaa muille, jotka eivat minua tunteneet ennestaan.

Tyttarellesi kannattaa selittaa, etta ystavatar ei kesta murrosian paineita koulussa vaan luulee olevansa vahvempi kieltamalla lapsuusystavansa.

Lukiossa olimme uudestaan kaverit, mutta sen jalkeen ymmarsin, etta tuollainen ystavyys ei ole mistaan kotoisin, kun siihen ei voi luottaa.

Tyttojen kannattaa miettia valitessaan ystavatarta: Toivooko han, etta mina menestyn koulussa ja olen iloinen? Vai onko han helposti kateellinen tai ei osoita mitaan kanssaelamisen tunteita?

Parhaat ja pisimmat ystavyydet sain koulussa sellaisista tytoista, jotka olivat nokkimajarjestyksen alaosassa kuten minakin. Olimme omat itsemme ja olemme pysyneet omina itsenamme aikuisiksi saakka. He ovat erityisen hienoja persoonia ja uskollisia ystavia. Jos olisimme etsineet kavereita suositummuuden perusteella, emme olisi varmaan pysyneet ystavina aikuisikaan saakka.

Suurperheen äiti

Suomessa tarvitaan paljon arvokeskustelua ja perheiden kasvatuskeskustetelua lasten kasvaessa, muuten yhteiskuntamme kehittyy nykyiseen huonoon suuntaan, jossa kilpailu kaikessa ylittää kaikki muut arvot. Jos lähtökohtana olisi, ettää jokainen kansalainen on ihmisenä yhtä arvokas ja lapsia opetetaan kunnioittamaan lähimmäisiään ja heidän ihmisyyttään, vähenisivät ongelmat paljon.

Tekstiviestitkin

Nykypäivänä teksti/multimediaviestit ovat viheliäisiä tapoja kiusata toisia. Eräs koululainen kertoi minulle kuinka hänen päivänsä alkoi hyvin, kunnes hän sai kiusaamiseksi luokiteltavan viestin. Hän kertoi olleensa koko päivän masentunut siitä. Juteltuamme kävi selväksi, että opettajat eivät ole pystyneet tekemään mitään taikka eivät ole tehneet mitään. Tämä asia ei käynyt selväksi. Tätä kiusaamista oli siis kestänyt jo pitemmän aikaa.

Ymmärrän opettajien ongelman puuttua asiaa koska kiusaaminen ei tapahdu kouluaikana. Toisaalta viesteissä on se puoli, että kiusaajan saa kyllä yleensä tietoon. Siitä miten tuollaisen toiminnan saisi loppumaan, en osaa sanoa. Nykypäivänä jos otat lapselta kännykän pois, joku vanhemmista nostaa äläkän samantein koska ei välttämättä saa lastansa kiinne tarvittaessa. Ymmärrettävää tämäkin.

Sama lapsi on kuulemma myös väkivaltainenkin ja mukiloinut lautasilla lapsia ruokalassa. Kyllä opettajien pitäisi tällainen huomata. Toisaalta ks. koulussa on paljon oppilaita ja liian vähän opettajia ja muita aikuisia joilla olisi mahdollisuus puuttua asiaan.

Tämän takia olen myös hirvitellyt sitä, että ekaluokilla voi olla lähemmäs 30 oppilasta. Siis millään järkevällä syyllä ei tällainen voi olla mahdollista. Olen itse huomannut eron pienten koulujen / luokkien ja isojen luokkien / koulujen välillä. Kuitenkin aina vain puhutaan kuinka pitäisi lakkauttaa kouluja aina vain enemmän. Kyllä tulevaisuudessa sitten tajutaan kuinka idioottimaisia ratkaisuja tämän hetken kouluja koskevat päätökset ovat. Ja vielä kehtaavat tapella jostain ulkomaalaisten opiskelijoiden koulumaksuista kun olisi tärkeämpiäkin asioita hoidettavana.