Skip navigation.
Home

Maassako maan tavalla?

Virallinen Suomi odottaa maahanmuuttajista maan vinoutuneen ikärakenteen oikaisijoita ja vapautuvien töiden tekijöitä. Markku Heikkinen vieraineen tutkailee, millaista on kotoutumisen arki nyt joulun alla? Suomalaiskouluissa, joissa lapsista jo puolet on maahanmuuttajaperheistä?

Yhtäällä maahanmuuttajia pidetään uhkana, joka tuo työttömyyttä ja vie hyvinvoinnin. Tutkimusten mukaan uhkakuvat eivät pidä paikkaansa.

Toisaalla elätellään humaanimpaa lähestymistapaa, jota Suomen ratifioimat ihmisoikeusartiklat heijastelevat.

Suomi näyttää olevan valmistautumaton nykyistä mittavampaan ja aktiivisempaan maahanmuuttoon. Kansainvälisen arviointiraportin mukaan Helsingillä on parannettavaa maahanmuuttajien kotouttamisessa.

Maahanmuuttajien kotouttaminen ei toimi. Hyvään kotouttamiseen tarvitaan koulutusta, kielen opetusta, työpaikkoja ja monenlaista sosiaalista ohjausta. Jollei tämä toimi, työhaluiset ja -kykyiset maahanmuuttajat jumittuvat erilaisiin jonoihin.

Maahanmuuttajien osuus Helsingin väestöstä on lähestymässä kymmentä prosenttia. Joissakin lähiöissä on ghettouttumisen merkkejä.

Suomessa on kaikkiaan noin 25 000 kouluikäistä maahanmuuttajataustaista lasta ja nuorta. Suurin osa heistä asuu Etelä-Suomen kaupunkimaisissa kunnissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Markku Heikkisen seurassa keskustelemassa ovat sosiaaliohjaaja Mukhtar Abib, maahanmuuttoasioiden johtaja Mervi Virtanen ja opetuspäällikkö Marjo Kyllönen.

Hra Abib puhuu asiaa!

Poikani, siis syntyperältään ja kieleltään suomalainen, kävi ekaluokan Ranskassa, umpiranskalaisessa koulussa - ei siellä olisi voinut ottaa puheeksikaan että suomea puhuttaisiin tunnilla tai muutenkaan..

Ottakaa nyt jo kartta kauniiseen käteen ja katsokaa missä asumme ja mitä puhumme. Hienoa kuulla että onneksi edes maahanmuuttajilla on asenne ja ajatukset kohdallaan, kun viranomaiset leijailevat.

Oikea näkökulma

Kiitos tämän aamun keskustelusta. Vieläkin selvemmin olisi voinut tulla esiin se kuinka marginaalinen ongelma on maahanmuuttajalasten asema suomalaisessa koulussa. On selvää, että ongelmia on muutamassa koulussa etelän suurissa kaupungeissa, mutta ne ongelmat on ratkaistava paikan päällä eikä ryhdyttävä remontoimaan niiden perusteella koko koulujärjestelmää. Surkuhupaisinta on keskustelu siitä voiko suomalaisessa koulussa pitää yllä suomalaisia perinteitä! Niihin perinteisiin kuuluu myös ystävällinen suhtautuminen toisista perinteistä tuleviin. Maassa maan tavalla on terve ajatus, joka ei kuitenkaan saa johtaa kenenkään huonoon kohteluun.
Uskonnonvapaudesta puhuttaessa on aina syytä muistaa, että se koskee myös luterilaisia. Meillä on täysi vapaus harjoittaa omaa uskontoamme. Sitä vapautta ei kenelläkään ole oikeutta esim. koulussa rajoittaa.
Harri Raitis, Turku

Vs: Harri Raitis

Mutta onko lapsi omasta tahdostaan luterilainen? Tai muslimi? Tai marksilainen? Minusta on iljettävää, että toisaalla vaaditaan uskonnon ja omantunnon vapautta suomatta sitä lapsille. Suomea tuskin voi kutsua maalliseksi tai suvaitsevaksi valtioksi jos valtion laitoksessa, jolle meidän on lapsemme pakko antaa, painostetaan sen Yhden Ainoan uskonnon harjoittamiseen.

En näe myöskään, miten juutalaisen profeetan ja jumalan palvominen on suomalaista perinnettä sen enempää kuin Coca-Cola ja pääsiäispupu.

Kristityt harjoittakoot uskontoaan omissa temppeleissään ja kodeissaan omalla kustannuksellaan niin kuin muutkin.

Eeva Kulmala