Skip navigation.
Home

Missä kommunismi kukkii?

Slavoj Žižekin, slovenialaisen filosofin ja kulttuurikriitikon, Helsingin
yliopistolla Porthania luentosalissa pitämänsä luento veti maanantaina
marraskuun viimeisenä päivänä enemmän porukkaan kuin suomalainen
mielenosoitus vuosikausiin. Tupaten täynnä oleva iso luentosali kuunteli kolme
tuntia poliittista tähtiluennoitsijaa, joka osaa hauskuuttaa kärjistämällä
ja eksyttämällä. Lontoossa pidettyyn kommunismi-seminaariin olivat liput
niin kalliit, että vain kauniilla ja rohkeilla oli niihin varaa. Žižekin
mukaan kommunistin ei tarvitse kurjistella, vaan tietää oma arvonsa niin,
että osaa elämän kulttuurista myös nauttia. ”Kaikki tuntemani marxilaiset
ovat hulluna rahan perään. He eivät liikuta persettäkään ilman muutamaa
tuhatta dollaria", sanoo Žižek.

Žižekillä, joka on siis kommunisti, on halu tuoda politiikan ja
ideologiset vastakkainasettelut takaisin tähän post-poliittisen hallinnan
ja toisaalta populismin aikaan. ”On paljon helpompaa kuvitella ekologinen
katastrofi tai maapalloon osuva meteori ja koko ihmiskunnan tuhoutuminen
kuin kuvitella vaihtoehtoa kapitalismille”, kirjoittaa Slavoj Žižek. Hän
näkee internetin kuitenkin alueena, jossa kommunismi kukkii. Marxilaiset
teoriat etsivät yhä päivitystä. Bill Gatesin, maailman rikkaimman miehen,
jota Žižek nimittää liberaaliksi kommunistiksi, rikkaus ei perustu
lisäarvon riistämiseen työntekijöiltä vaan vuokraamisen ideologiaan.

Kulttuuriteorian Elviksen Suomen vierailun innoittamana pohdimme, miksi
kapitalismille, joka varioituu liberaalin demokraattisen ja
autoritaarisen kapitalismin muotoihin ei löydy vaihtoehtoa? Mitä voimme
kohtalolleme, jota määrittää liberaaliin kapitalismiin kuuluvat
vastakkainasettelut ja ristiriidat?

Kainuun aatelisen seurassa etsivät tietä kollektiivisuuteen Voima-lehden
päätoimittaja Kimmo Jylhämö, joka on yhdessä Hanna Kuuselan kanssa
toimittanut kirjan Zizekin ajattelusta Poltiikkaa, Idiootti,
Vapaasana.netin päätoimittaja Sampo Syreeni sekä tutkijatohtori Pilvi Torsti.

Tekstiviesti

Kommunismin teoria puhtaimillaan on eettis-moraalisesti korkea, humaani ja maapallon pelastamiseksi mitä parhain työkalu. Mutta, koska missään eikä koskaan sitä ole inhimillisen heikkouden vuoksi pystytty puhtaasti toteuttamaan, me saimme kristinuskon ja kapitalismin.

Tekstiviestejä

"Sijoitusharrastelijana olen huomannut, että teoriassa on mahdollista pienellä alkupääomalla luoda vuosien saatossa itselleen huomattavan suuri varallisuus, jos opiskelee aiheesta tarpeeksi, pitää päänsä kylmänä markkinoiden myllerryksessä ja onni sopivasti potkaisee matkalla. Jos vaurastuisin näin, missä vaiheessa minut luokitellaan "riistokapitalistiksi" tai toisten siivellä porskuttavaksi? Onko vaurastumiseni minun vai järjestelmän vika vai kenen? Vai voidaanko tilanteeni rinnastaa yrittämiseen?"

"Hei haloo! Niin kauan kuin öljy eli raha ja valta pyörittää maalimaa, ihan sama onko kapitalismi vai kommunismi johdossa! TEKOJA tarvitaan, mieluummin rauhan kuin sodan keinoin! Isänmaallisuus ja perinteiset suomalaiset arvot kunniaan! Sitten pärjäämme globaalisestikin!"

"Omistaahan Putinkin öljyn vientiyhtiötä yms. Omaisuus myös miljardeissa jos ei kymmenissä."

"Teknologian ja automaation syrjäyttäessä ihmisen työvoimana, on aika siirtyä resurssipohjaiseen talousjärjestelmään."

Tekstiviestejä

"Kapitalismi ei ole hyvää eikä huonoa, se on vain kapitalismia. Mitä siltä odotan? Työtä niille , jotka siihen kykenee. Vajaakuntoisille kans."

"Kun saatais todelliset kustannukset näkymään kaikissa hinnoissa, niin markkinatalous olis OK. Saastuttajat ja muut maksaisivat aiheuttamansa ongelmat."

"Milloin raha muuttui vaihdon välineestä ylivertaiseksi tuotteeksi?"

Tekstiviesti

"Ihmisoikeuksien muuttuminen kauppatavaraksi on markkinatalouden suurin ongelma. Yksinkertaisin ratkaisu olisi ottaa käyttöön perustulo koko maailmassa."

Demokratian kiirastuli...

joopa... on tullut mietittyä kapitalismia, sen luonnetta ja vähän ihmistäkin siinä sivussa. Kolmekynmmentä vuotta yrittäjänä takana, ja par'aikaa yhteenvetoa siitä mitä tuli tehtyä ja miksi.

Mitä pidempään olen elänyt, katsellut tätä menoa puolelta jos toiseltakin, yhtä selvää on se, että kapitalismi on järjestelmänä tiensä päässä... (vai oleko kenties itse oman tieni päässä?) Minusta näyttää siltä, että monet ovat valmiitä muuttamaan käsitystään monistakin asioista.... kuten esimerkiksi siitä mitä on demokratia, ja onko se välttämätöntä, eli mihin sitä oikeastaan tarvitaan. Minusta näyttäisi siltä, että nimenomaan se, mitä kutsutaan demokratiaksi on riistoa ja epätasa-arvoisuutta ylläpitävä voima numero yksi.

On totta, etten ole koskaan ollut yrittäjä henkeen ja vereen... Siis, että omatuntoni olisi käypää vaihtotavaraa... Tästä kai johtuu myös se, että olen tullut ajanoloon melko pessimistiseksi vaikkapa sen suhteen mitä demokratiassa halutaan tehdä (sanotaan) nyt vaikkapa köyhyyden poistamiseksi.

Pari vuotta sitten valtion kassa pursusi rahaa, ministerit paistattelivat päivää kykyineen... Piti 'demokratian' mukaisesti muistaa omaa kannattajakuntaa, minkä vuoksi rahat loppuivatkin kesken = köyhyysasia jäi taas kerran hoitamatta. Nyt puhutaan talvisodan hengessä tapahtuvasta talouden jaloilleennostamisesta...

Mitähän oikein yritän sanoa? No, sitä mietin usein itsekin, mutta niin kuin jo totesin: en usko demokraattisten olojen poistavan epätasa-arvoa ja köyhyyttä. Pyrkimykset siihen suuntaan ovat iskulauseita vaalien lähestyessä.

Mikä siis neuvoksi? Se, mitä seuraavaksi kirjoitan on täysin omaani, enkä oikeastaahn suosittele sitä muille... Jotta edes jonkinlainen vapaus/tasa-arvo olisi mahdollinen, pitäisi jokaisella olla oma Kalashnikov, ja siihen riittävästi panoksia. Yllättävä ajatusko? Ehkä, mutta samalla kuitenkin tietyn kehityksen tuloksena syntynyt.

Ajatus on se, että kun kerran ei oikeasti haluta tehdä mitään sellaista, mikä jäisi historiaan hyvänä tekona, niin miksi ei kansa itse saa ottaa (demokraattisesti)sitä, mikä on sille itselle parasta. Tähän Kalashnikov on mainio apuväline.

USA:ssa jokaisella on ase. Se on siellä vapauden symboli. Siis, etteivät kommunistit pääse heidän vapauttaan viemään.
Kuullun ohjelman perusteella voi päätellä, että on lyhyt matka kapitalismista kommunismiin(tai päinvastoin). Milloin Amerikan kansa kääntää aseensa vihollista päin? Siis kapitalismia päin. Sitten tietenkin, kun Amerikan kansa tiedostaa vihollisen... Se aika on toivottavasti lähellä, ja siksi Suomessakin pitäisi emnnakoida tuleva historian vääjäämätön kulku.

Lopulta olen siis tullut toteamaan, että kaikki hyvä lopulta tapahtuu vain veren kautta. Se on ikään kuin vaadittava uhri jumalille...

Hyvinvointimme tulee kapitalismista.

Kapitalismin vajaan 200-vuotisen historian aikana ihmiskunnan vauraus on yli 50-kertaistunut. Eniten kasvua on ollut vapaimman markkinatalouden maissa, joissa nyt riittää köyhillekin paljon enemmän hyvinvointia kuin ennen keskiluokalle, myös niissä maissa, joissa "ei ole sosiaaliturvaa" suomalaisten lehtien mukaan, koska paljosta on helppo nyhjäistä.

Kapitalismi on se, minkä ansiosta tiede, taide ja hyvinvointi ovat niin korkealla tasolla.

Kannatan perustuloa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä ihmisoikeuksien kanssa.

Saasteille tietysti haittaverot, sehän on markkinatalouden perusasia, että resurssien kulutuksesta pitää maksaa.

Myötätuntoisella järjellä onnellisuus löytynee varmemmin?

KIITOS HYVÄSTÄ OHJELMASTA; tavallaan onnen etsintää?
Onnellisuuden lähteitä 1.12.09 /Väinö Å.
• Onnellisuus ja sisäinen rauha ei tule nautintojen
tai mielihyvän metsästyksestä. ”Onnellisuus ja tyytyväisyys riippuvat yksinomaan mielestämme, eivät ulkoisista
kohteista tai olosuhteista.”/A.
Ellei tunne olevansa hyödyksi muille, masentuu.

ONNELLISUUDEN lähteitä: > < EPÄONNEN lähteitä:
1.Myötätunto ajatusten ja Itsekkyys, vallan-maineen-
tekojen motiivina kunnianhimo,ja omistava
kiintymys
2.Pyyteetön palvelu ilolla Rahan,hyödyn,nautinnon,huvin
ja viihteen vaatimus
3.Armeliaisuus/anteeksianto Oikeudenmukaisen koston vaade
eli oikeamielisyys ja suuttumus
4.Nöyryys,hyveistä korkein Tietämättömyys paheista suurin
5.Ahkeruus – uutteruus Laiskuus,vitkuttelu,aistihimot,
tyydytyshimo
6.Iloisuus–tyytyväisyys– Jatkuva kritisointi,syyttely,
hymy;sisäinen rauha valittaminen
7.Suojaavat 6 jumalominai- (Ylläol.epäonnen lähteet)sekä
suutta, Bhagavatim: siveettömyys,pettyminen,
Armeliaisuus,siveellisyys, kärsimättömyys,katkeruus ja
kärsivällisyys,tarmokkuus, meditoimattomuus(=ajatusten
kontemplaatio, wiisaus. keskittymättömyys)
8.Avulias spontaanisuus, Liiallinen aikatauluorjuus,
auttavaisuus vapauden puute
9.Toisten onnen rakentaminen Oman onnen metsästys;
/edesauttaminen,antaminen loukkaantuminen,
ilman 'muistamista', kilpailu ja voittamisella
kiitollisuus. toisen alistaminen
10.Elämäntotuuksien etsiminen: Keskittymättömyys, ajatusten
O.M.P.Hum (Hyvyyden/Jlan hallitsemattomuus,
lapseus velvoittaa) rukoilemattomuus,meditoimat-
A-T-S-Ts-Ananda( Olemme tomuus,hiljentymättömyys.
osa Ykseyttä,olevaisuutta,
pyhän tietoisuuden opiskelua
ja autuutta)

MYÖTÄTUNTO on henkistä agape-rakkautta.
Sympatia ja empatia ovat vain sielullista mielen toimintaa ja usein tietämättömyydestä johtuen harhaanjohtavaa. {Sielu eli MIELI on tietämättömien ajatusten virtaa, jossa on useimmiten ikävä tunnetausta perustuksena. Ajassa tapahtuva mielen (joukahais-) ajattelu rakentuu aina astraali- eli tunneaineen (louhiaineen) päälle ja sisään.} Omistava KIINTYMYS eli VALERAKKAUS pettää meitä, kunnes tunteet ja tunteilut on muutettu MYÖTÄTUNNOIKSI. Wiisaus syntyy, kun myötätunto/rakkaus ohjaa ajattelua. Wiisaus on rakkauden korkein muoto.
(KUVA ihmisen sisäisestä olemuksesta, lintupäinen faarao
ja takana kuningatar: Lintu on symboli ajatuksista,
joita rakkauden tulee takaa ohjata ja kääntää.)
Wiisas ei pety kun petetään, vaan on itse oikeamielisyys eli antaa anteeksi. Fyysinen/aineellinen onni kestää makeisen ajan, sielullinen mielen onni viikon, joiden molempien jälkeen seuraa mielen krapula. Henkinen onnellisuus eli autuus on pysyvää ikionnea ja sisäistä rauhaa. ”Mitä kylvää, sitä niittää.”/J

”Tärkeintä ja vaikeinta on ensin tuntea itsensä (mm. tietämättömyytensä ja eläimellisyytensä
määrä), sitten hallita itsensä (mm. aistiensa ja mielensä himot) ja lopuksi luottaa itseensä.”/B

Agricola: ”Jokaisen kohtalo eli menneisyys on kirjoitettu tähtiin, mutta vai tyhmä tähtiin
kirjoitettua kohtaloaan tottelee eikä muuta elämäänsä kurssia hyväksi (=myötätuntoiseksi, anteeksiantavaksi, palvelevaksi, jne.),jolloin kohtalo muuttuu lempeäksi kaitselmukseksi"
Omistavasti kiintynyt ei osaa rakastaa
naapurin lapsia kuten omiaan.
KIITOS ohjelmasta, lisää samankaltaisia, VÅ.
*******************************************************

Fiksujen ihmisten keskustelua oli mukava seurata

ja mieli syyhyää joidenkin yksityiskohtien murskaavaan kommentointiin. Rajoitun kuitenkin vain yleiselle tasolle.

Smithiläinen markkinatalousnäkemys edellyttää, että kilpailu on vapaata ja reilua. Tästä seuraa implisiittisesti, että markkinat tarvitsevat tuomarin, jotta näkymätön käsi toimii yhteiseksi hyväksi. Tuomarin rooli sopii hallitsijalle tai poliittiselle järjestelmälle, joka ei itse saisi olla aktiivinen markkinaosapuoli. Periaatteessa voisi ajatella, että Kiinan kommunistinen puolue sopii tuomariksi siinä kuin länsimainen demokratiakin: käytäntö osoittaa järjestelmien paremmuuden.

Kun itse pidän demokratiaa taloutta tärkeämpänä kallistun länsimaisen mallin kannalle. Meillä ei kuitenkaan aina ymmärretä näitä eri rooleja ja riippuvuuksia. Markkinaosapuolet pyrkivät vääntämään sääntöjä omaksi edukseen ja poliittinen järjestelmä taas pyrkii hyödyttämään 'omiaan'.

Yhteisen hyvän toteutuminen jää paljolti valistuneen median ja kansalaiskeskustelun varaan. Kun esimerkiksi Wahlroos puhuu markkinatalouden puolesta ja Lyly laulaa proletaarin laulua kuulijoiden on oltava riittävän valistuneita huomatakseen tähän teologiaan liittyvät rajatut ja salatut intrigit.

Toive valistuneesta mediasta on valitettavasti alati karkaava haave, minkä voi päivittäin todentaa pääkirjoituksia ja otsikoita lukemalla.