(YLE Radio 1, ti 9.12.2008 klo 9.06-10.00)
Julkisessa keskustelussa ja tiedotusvälineissä paha havaitaan ja sitä etsitään "hyvän alueen" ulkopuolelta.
Paha nähdään toisaalla, valtaväestöstä jollain tapaa poikkeavissa, ei "meissä".
Entä jos paha viihtyykin tavallisuuden ja normaaliuden arjessa?
Ihmistyön ammattilainen voi joutua työssään kasvokkain pahan kanssa. Tällöin yleisenä toimintamallina on tapahtuneen moraalisen luonteen ohittaminen tai kiertäminen.
Äärimmillään tapana on vaieta ja jättää sekä pahaa kokenut että sitä tehnyt ihminen selviytymään yksin, jolloin paha muodostuu kohtalokkaaksi kaikille osapuolille.
Miksi pahaa psykologisoidaan pois? Voiko kaiken mitä maa päällään kantaa, luokitella psyykkiseksi sairaudeksi?
Markku Heikkisen seurassa keskustelemassa ovat tutkija, kirjailija Virpi Hämeen-Anttila, oikeuspsykiatrian dosentti Hanna Putkonen, kirjailija ja kulttuurintutkija Jari Ehrnrooth.
'paha' on mieliä kiihottava
'paha' on mieliä kiihottava aihe...'
Pahaa voi lähestyä monella tapaa. Se on hyvän kumppanina jokapäiväisessä elämässämme, sillä joudummehan joka hetki valitsemaan. Kaikkia valintoja ei ehkä voi kategorisoida hyvä, tai paha akselilla, mutta luultavasti kuitenkin siten, onko jommasta kummasta valinnasta meille hyötyä, vai haittaa. Hyötynäkökohta onkin nykyihmiselle ratkaiseva. Ja jos ko. valinnasta katsotaan olevan itselle enemmän hyötyä, kuin haittaa katsomme sen hyväksi valinnaksi, vaikka valinta tuottaisi haittaa...sanokaamme vaikka ihmisille maapallon toisella puolella. Lopulta valintamme ehkä siis soittautuisi huonoksi... pahaksi.
Jos ajatellaan asiaa poliittisten motiivien kautta, olemme nähneet, miten voimakkaasti uskonto sekoittuu politiikkaan. Uskonnollisia termejä käytetään kuvaamaan vihollista uskonnon ulkopuolella olevaksi vastustajaksi, joka pitää tuhota. Siihen on oikeuskin, jos 'meidän' uskontomme on se oikea uskonto. Vastustaja on joko vääräuskoinen, tai sitten kokonaan uskonnoton.
Talebanit ja Bush sekoittuvat keskenään tavalla, mistä ei ota selvää, kuin etäisyyttä ottamalla kumpaiseenkin. Bushille paha on hänelle totunnaisia arvoja kohtaan osoitettu piittaamattomuus, ja vastaanottohaluttomuus niiden suhteen.. Talebanien paha kumpuaa uskonnon ja perinteen sekoituksesta, halusta säilyttää vanha yhteiskuntarakenne piittaamatta maailman menosta...sanoisi Bush.
Kumpuaako mielikuvamme pahasta suoraan kristinuskosta? Näin varmaan on asianlaita, sillä ainakin herännäisliikkeissä pahan rooli on yhtä vahva, kuin hyvänkin. Paha taistelee tasavertaisesti ihmisen sielusta hyvän kanssa, ja ainoastaan pyytäessämme Jumalaamme karkottamaan pahan onnistuu hyvän voittaa....pelastumme.
Mutta onko herra Taleban sitten paha, jos hän ei anna naiselleen mitään arvoa? Mielestäni ei ole. Asiat eivät kulje näin... ihmisen pahuus on jotain muuta, kuin halu olla vastaanottamatta ulkomailta tarjoiltuja ärsykkeitä.
Sitten voisikin kysyä mikä olisi pahan rooli, jos olisimme vapaita kristinuskon tarjoamasta pahaselityksestä. Paha näyttäytyisi luultavasti vähemmän vaarallisena. Se tulisi hyväksytyksi tavalla, mikä antaa ihmiselle todellisen vapauden valita... ja asettaa itsensä mihin rooliin sitten asettaakin. Kristinuskon vallitessa meillä ei ole todellista valinnanvapautta pahan suhteen, sillä olemme sitoutuneet moraaliimme....
Pahan poispsygologisointi helpottaa ihmisen asemaa uskonnon paineessa. Tietenkin voi sanoa myös, että se on vastuun pakoilua, mutta ainahan on myös se todellinen mahdollisuus, että jos asiat olisivat menneet toisin, olisi lopputuloskin toisenlainen...
Mielestäni paha viihtyy ns. normaaliudessa vallan hyvin. Se on osa sitä. Normaaliushan on epänormaaliuden kääntöpuoli, ja normaalien ihmisten mielestä epänormaaliudessa on jotakin epäilyttävää. Mutta normaali ihminen on normaali vain itsensä mielestä. Kun normaalia katsoo kyllin tarkkaan, huomaa sen sairaan luonteen...
ma.22.59 pietroboy