yle.fi

Tiedote 29.08.2008: Suomen euroviisufinaali 2009 järjestetään Tampereella

Julkaistu La, 01/11/2008 - 09:45
  • Tampereen messu- ja urheilukeskus (Kuva: )
  • Suomen karsinnan finaali vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun järjestetään yleisötilaisuutena Tampereella 31. tammikuuta.

Kilpailupaikkana toimii Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Leonardo-halli.

Tampere on isännöinyt Suomen euroviisufinaaleja aikaisemmin kaikkiaan kuusi kertaa, viimeksi vuonna 2005. Suomen euroviisuedustaja on valittu Tampereella myös vuosina 1978, 1980, 1994, 2002 ja 2004.

- Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa on riittävästi tilaa lavarakennelmille ja poikkeuksellisen runsaalle tv-tekniikalle. Yleisöäkin halliin mahtuu parisen tuhatta, joten odotettavissa on varsin näyttävä ja tunnelmaltaan erinomainen euroviisufinaali”, sanoo Suomen karsinnan tv-tuottaja Matti Grönberg.

Yle lähettää Suomen euroviisukarsinnan finaalin suorana lähetyksenä sekä televisiossa että radiossa. Lipunmyynnin alkamisesta tiedotetaan myöhemmin.

Yle julkistaa kutsuartistit 25. syyskuuta

Suomen euroviisukarsinta 2009 järjestetään edellisvuosien tapaan kutsukilpailuna. Levy-yhtiöiden ja artistien kanssa käytävien neuvottelujen pohjalta Yle kutsuu 12 artistia kilpailemaan Suomen edustuspaikasta. Kutsuartistien julkistus tapahtuu lehdistötilaisuudessa Helsingissä 25. syyskuuta (tarkka paikka ilmoitetaan myöhemmin).

Kutsuartistilistalla on mukana sekä mies- ja naissolisteja että bändejä. Kukin artisti esittää karsinnassa yhden kappaleen ja artistit joutuvat pudotusuhan alle jo alkukarsintavaiheessa.

Alkukarsintoja järjestetään kaikkiaan kolme, joista jokaisessa on mukana neljä artistia. Alkukarsinnat käydään kolmena peräkkäisenä perjantaina 9. tammikuuta alkaen. Puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella kaksi parasta jokaisesta alkukarsinnasta etenee suoraan finaaliin.

Alkukarsinnoissa karsiutuneiden kuuden artistin kesken järjestetään erillinen jatkokarsinta, ns. toinen mahdollisuus, josta kaksi parasta pääsee finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella. Jatkokarsinta käydään lauantaina 31. tammikuuta järjestettävän finaalilähetyksen aluksi.

Varsinaisessa finaalissa on mukana yhteensä kahdeksan esitystä. Niiden joukosta tv-katsojat valitsevat karsinnan lopullisen voittajan ja Suomen edustajan vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun kaksivaiheisessa puhelin- ja tekstiviestiäänestyksessä.

Vuoden 2009 Eurovision laulukilpailu järjestetään Moskovassa. Ensimmäinen semifinaali käydään tiistaina 12. toukokuuta, toinen semifinaali torstaina 14. toukokuuta ja finaali lauantaina 16. toukokuuta.

Lisätietoja medialle:
Merete Manninen