yle.fi

Tiedote 10.9.2010: Lähes 280 demoa Euroviisujen avoimeen kilpailuun

Julkaistu Pe, 10/09/2010 - 13:09
  • Euroviisujen avoin kilpailu 2011 (Kuva: YLE / Lauri Leskinen)
  • Ylen järjestämä Euroviisujen avoin kilpailu kasvatti suosiotaan viime vuodesta. Demoja saapui kaikkiaan 277 kappaletta.

Viime keväänä Yle teki kauaskantoisen päätöksen lisätä avoimen kilpailun osuutta euroviisuehdokkaiden etsinnässä.

- Kuten demojen lukumäärä osoittaa, Euroviisujen avoin kilpailu on saanut musiikin tekijöiden parissa varsin positiivisen vastaanoton. Kasvaneesta suosiosta voidaan päätellä, että tekemämme päätös lisätä avoimen kilpailun osuutta euroviisukappaleiden etsinnässä on ollut oikea, sanoo YLE Viihteen päällikkö ja Suomen karsinnan vastaava tuottaja Tuire Lindström.

- Avoin kilpailu tarjoaa niin uusille kuin kokeneillekin artisteille uuden väylän päästä mukaan yhteen suurimmista musiikkikilpailuista Suomessa. Lisäksi saamme tätä kautta Euroviisuihin mukaan parhaat mahdolliset lauluntekijät, jatkaa Lindström.

Euroviisujen nettikilpailu 1.-15.10.

Ylen raati valitsee kaikkien avoimeen kilpailuun lähetettyjen demojen joukosta kappaleet lokakuussa (1.-15.10.) järjestettävään nettikilpailuun. Nettikilpailuun valitut kappaleet julkistetaan 30. syyskuuta.

Tekstiviestiäänestyksen perusteella kolme suosituinta kappaletta etenee nettikilpailusta tammikuussa järjestettäviin alkukarsintoihin.

Niiden lisäksi Yle valitsee 12 artistia suoraan kilpailuun Suomen edustuspaikasta Saksassa järjestettävään vuoden 2011 Eurovision laulukilpailuun. Yksi suora paikka on varattu hallitsevalle tangokuninkaalle Marko Maunukselalle. Loput Yle valitsee levy-yhtiöiden ehdotusten ja avoimen kilpailun ehdokkaiden joukosta. Artistit julkistetaan 30. syyskuuta.

Lisätietoja medialle:
Tuire Lindström
päällikkö, vastaava tuottaja, YLE Viihde
puh. (09) 1480 5635
sähköposti: tuire.lindstrom@yle.fi

Matti Grönberg
tv-tuottaja, ohjaaja, YLE Viihde
puh. (03) 345 6361
sähköposti: matti.gronberg@yle.fi

Huomenna ilmoitetaan vain

Huomenna ilmoitetaan vain netti äänestyksen artistien nimet mutta miksi ei samantien voisi jo silloin kuunnella niitä itse kappaleita!!!!??? :( pläääähhh....

Voi että en malta oottaa

Voi että en malta oottaa huomista! Toivottavasti on monipuolisesti eri musiikkityylejä edustavia artisteja valittu mukaan ettei kaikki kappaleet ole samanlaisia renkutuksia. Se on hölmöä kanssa ettei niitä kappaleita voi kuunnella kuin netistä. Ehdottomasti pitäis telkkarissakin ne soittaa ja vaikka radiossakin välillä.

Kannattaa siis varautuu

Kannattaa siis varautuu huomenna sivun ruuhkautumiseen

Toivoisin, että Yle

Toivoisin, että Yle julkistaa myös muualla kuin euroviisun sivuilla karsinnassa olevien kappaleiden nimet. Viime vuonna Euroviisu sivut välillä ruuhkautuivat, mutta hoksasin, että biisit löytyy myös Yuotubesta joten niitä pääsi kuuntelemaan.

Todella mielenkiinnolla odotan kappaleita, koska mukana on mahdollisesti sellaisiakin monille tuttuja artisteja, joilla ei varsinaisesti ole tällähetkell levytyssopimusta. Viimeksi oli Roni Tran Idols. Olisiko nyt Jani Wickohlm (sanoin joskus haastattelussa jos hyvä englanninkielinen biisi syntyy niin voisin mennä euroviisuihin). Voisiko mukana olla Mia (Popstars Jane) yhtyeestä. Vieraillut viime aikoina Cheekin ja Uniikin levyilä.

Uskon, että mukana on

Uskon, että mukana on mahdollisesti, jokin tuttu suomalainen yhtye, joka ei ole vielä tehnyt läpimurtoa maailmalle. Se ei nyt vain tässä tule mieleen. Todellakin sopii toivo, että ne parhaat olisi valittu äänestykseen. Onneksi tällä kertaa 3 menee jatkoon edellisen 2 sijaan.

Olsiko Enchant yksi

Olsiko Enchant yksi ehdokkaista?

Toivottavasti yle valitsisi

Toivottavasti yle valitsisi edes TÄNÄ vuonna erittäin viisaasti hyvät ja järkevät ehdokkaat netti äänestykseen... toivotaan...

Rock, hevi ja metalli on

Rock, hevi ja metalli on musiikkia mitä Suomelta odotetaan. Jotain minkä suomalaiset osaavat parhaiten. Ei kuitenkaan mitään vanhanaikaista kasarimeininkiä kuten Recless love.

Viime vuoden voittokappale on ok. Moderni ja naiviudessaan hauska. Lena ei osaa laulaa, tanssia eikä esiintyä kameroille, epävarmaa. Toivottavasti tyttö esittää Saksan eduskappaleen 2011 äidinkielellään aksenttinsa takia.
Kokonaisuus ratkaisee, mutta tuskinpa sama linja jatkuu ensi vuonna...

Kyllähän se on niin, et

Kyllähän se on niin, et nämä teidän hehkuttamat "Ammattilaiset" ovat myös olleet joskus aloittelevia artisteja ja raivanneet tiensä (osa) erilaisten juttujen kautta suosioon. Miksi siis aina suomea pitäisi mennä rutinoitunut ammattilainen edustaan?? Siellä on ollu vuodesta toiseen "ammattilaisia" edustamassa ja mikä tulos. Kyllä se on ihan kokonaisuudesta kiinni mikä natsaa ja mikä ei.
viimevuoden voittaja oli todella noviisi musiikki piireissä ja kas vain!! voitto tuli! Toivottavasti emme enään ikinään näe remun kaltaisia surkeita suorituksia viisukarsinnoissa vain siksi, et hän on ollut kova jätkä 70-luvulla!

Totta! Tuntuu, että

Totta! Tuntuu, että Suomessa ollaan jonkinlaisessa oravanpyörässä näiden Euroviisujen suhteen. Mediassa annetaan jatkuvasti negatiivinen kuva kilpailusta, väitetään, että se olisi jonkinlainen kuolonsuudelma artistin uralle. Tämän vuoksi sitten nimekkäät artistit eivät viitsi karsintoihin osallistua, jolloin edustamaan lähtee sellaista musiikkia, johon ei ole panostettu kunnolla ja joka ei luonnollisesti menesty. Ja sitten negatiiviset jutut vain jatkuvat... Kumma homma kuitenkin, että esim. Laura Voutilaisen ja Jari Sillanpään urat ovat jatkuneet menestyksekkäinä, vaikka sijoitukset ovat olleet esim. Kuunkuiskaajia huonompia...

Toista se oli joskus 1980-luvulla, kun karsinnat oli täynnä hyviä kappaleita hyviltä artisteilta. Ja sijoituksetkin olivat hetken aikaa sen mukaisia, vuosina 1984-1985 olimme jopa kärkikymmenikössä.

Suomen median tulisi muuttaa

Suomen median tulisi muuttaa suhtautumistaan euroviisuihin.

Viisuista annetaan helposti negatiivinen kuva.
Karsintoja alla viisuehdokkaiden tekemiset kaivetaan esiin ja niillä myydään iltapäivälehtiä.
Viime vuonna yksi riepotelluimmista ehdokkaista oli Amadeus Lundberg. Maria Lund on hyvä ääninen, kaunis ja persoonallinen esiintyjä. Media on kuitenkin luonut hänestä kuvan tunnetun äidin diiva tyttärenä.
Sensijaan Eläkeläisistä tehtiin ennakkosuosikki.
Ristiriitaista koska kyseessä on sävellys- ja laulukilpailu.

Olisipa TODELLAKIN

Olisipa TODELLAKIN täälläkin sama äänestys!!!!!!!!

Turkissa järjestettiin

Turkissa järjestettiin viime vuonna äänestys: Kenet / minkä bändin kansa haluaa edustajakseen Osloon. Sama tänä vuonna.

Rasmus, Sunrise Avenue tai

Rasmus, Sunrise Avenue tai Indica Saksaan. ( HIM:ä ei uskalla toivoa ) Naissolisteista Tarja Turunen, Anna Eriksson, Chisu.

Myös Suomelta eturivin

Myös Suomelta eturivin artistit mukaan, please.
Esim. Ruotsissa ja Norjassa euroviisuja arvostetaan enemmän kuin meillä. Suomessa heikko menestys viisuissa koetaan helposti uhkaksi uralle ? Euroviisut ovat helppo tapa saada itsensä tunnetuksi euroopassa.
Esim. Turkki lähetti Osloon MaNgan.

Kristiina Wheeler tai Pete

Kristiina Wheeler tai Pete Parkkonen - hyvä ja persoonallinen ääni. Englannin kielen kanssa ei ongelmia.
Teemu Brunila ja Olavi Uusivirta.

chisu olisi aika hyvä

chisu olisi aika hyvä edustamaan sitä millaista musiikkia suomi todella arvostaa tänä päivänä. Erittäin arvostettu, lumoava ja ammattitaitoinen musiikin tekijä, sekä myös laulajana!!! Luulisin että tämä vetoaisi myös muihin maihin. (esim. kappale sama nainen olisi ollut oiva edustuskappale)

Toivottavasti Kolmas nainen

Toivottavasti Kolmas nainen olisi mukana kisassa.

Yö olisi hyvä vaihtoehto,

Yö olisi hyvä vaihtoehto, mutta Olli Lindholm on maininnut tyytymättömyytensä kisan tasoa kohtaan, joten Yötä on turha odottaa.

Jussi Hakulinen sen sijaan julkaisee uuden soololevyn lokakuun 6. päivä. Ei sitä tiedä vaikka mies olisi osallitunut myös avoimeen karsintaan jollakin kappaleella, Joutsenlaulukin oli alunperin Euroviisuihin suunniteltu.

Mitä mieltä olisitte, jos

Mitä mieltä olisitte, jos kappale laulettaisiin kansainvälisellä romanikielellä, jota suomen mustalaisten lisäksi ymmärtävät kaikki romanit ympäri eurooppaa.

Kolmas nainen olisi loistava

Kolmas nainen olisi loistava euroviisuedustaja, sellaista ei ole vielä ikinä ollut.

Tai sitten vaikkapa Yö. Olli Lindholmin upea tulkinta sulattaisi eurooppalaisten sydämet.

Tärkeintä olisi vain että

Tärkeintä olisi vain että itse KAPPALE olisi se raikaiseva asia!!! Sen täytyy vain jotenkin selkeästi kolahtaa laajasti moniin maitten kuulijoihin eikä vain suomen tai parin maitten välillä ja luulen että yleisesti englanti olisi tässä vahvemmassa asemassa kuin suomi mutta se taas riippuu missä musiikki tyylissä se esitetään ja tietenkin edelleen millainen kappale se itsessään on eli ihmeenkaupalla se itse KAPPALE vain merkitsee!!! Se on vain tuuria tuleeko sellaista tänä vuonna vai ei!!!!!

Kyllä myös Suomen

Kyllä myös Suomen kielellä pärjää. Kuunkuiskaajien esitys Oslossa oli ammattitaitoinen sekä tyylikäs ja keräsi siksi puhelinääniä. Työlki ellää kappale sävellyksenä ehkä liian yksinkertainen, tavanomainen ja vanhanaikainen.

Edellisvuotta ei kannata

Edellisvuotta ei kannata alkaa matkimaan. Joka vuosi on omat juttunsa.
Norjan Rybak voitti kansanlaulullaan, mutta kuinkas kävikään Suomen ja Slovakian vastaavien seuraavana vuonna. Molemmat jäivät semifinaaliin.

Joten ei naiveja pikkutyttöjä, kiitos.
Saksan voittokappale on hauska, nykyaikainen mutta Lena laulajana keskinkertainen. Tytön aksentti tavallaan sopii kappaleeseen.

"Suomenkielellä ei

"Suomenkielellä ei pärjätä" -myytti on minun mielestäni silkkaa puppua. Otetaan esimerkki. Waldo's People oli oman karsintansa 12:s, ja suomeksi esiintyvä Kuunkuiskaajat puolestaan 11:s. Tosin, näitä kahtahan ei voi eri äänestystavan takia verrata, mutta jos jury-äänet olisi jätetty pois, Kuunkuiskaajat olisivat olleet sijalla 6. Se on kuusi sijaa korkeampi kuin englannin kielinen Waldo's People.

Onko kappaleen esittäjät

Onko kappaleen esittäjät isoilla estraadeilla kokeneita vai kokemattomia, niin on aivan sama. Jos kappale on hyvä tai mielummin loistava, niin se ratkaisee!!! Osoittihan tuon viime vuoden voittajakin!!! Vuodessa tytön elämä mullistui ja uusi tähti oli syttynyt.

NIINPÄ!!!! ei tänä

NIINPÄ!!!! ei tänä vuonna suomenkielistä vaan tulisi olla varmaa kansainvalistä kieltä eli ENGLANTIA!!!!!!! Sillä tullaan varvemmin pärjäämään!!!

Ei sitte tällä kerralla

Ei sitte tällä kerralla lähetetä suomenkielistä biisiä! Yksinkertaisesti suomenkielellä ei pärjää!!

YLE Kutsukaa Suomen

YLE
Kutsukaa Suomen euroviisukarsintoihin vihdoinkin ammattilaisia, jotka osaavat laulaa sekä persoonallisia esiintyjiä.
Euroviisukarsintojen ei tulisi olla kykyjen etsintäkisa aloitteleville artisteille, jotka etsivät levytyssopimusta. Euroviisuedustus vaatii hieman enemmän kuin että laulaja on julkaissut yhden singlen.

Suomalaisten tulisi osata arvostaa hyviä artistejaan.
Viime vuodesta jäi harmittamaan Maria Lundin ja Osmo Ikosen kohtalo. Molemmat hyvä-äänisiä, taitavia esiintyjiä.
Osmo Ikonen oli itse tehnyt esittämänsä kappaleen. Kyseiset artistit hävisivät kuitenkin semifinaalissaan Eläkeläisille.
Eläkeläisten musiikki on ok. oikeassa ympäristössä mutta euroviisulavalla ei, ala-arvoinen.
Toivon että tänä vuonna ei nähdä yhtään "pelleä" vaan YLE haluaa ottaa kisat vakavissaan ja ylläpitää kuvaa Suomesta hyvänä musiikkimaana.

HYVÄÄ VARMAA

HYVÄÄ VARMAA KANSAINVÄLISYYTTÄ!!!!!!!

Toivottavasti Turmion

Toivottavasti Turmion kätilöt tai joku hyvä bändi pääsee messii, ei mitää paskoja tangokuninkaita tai eläkeläisiä..... =D Uskon et suurin osa nuorista on samaa mieltä =|

Toivottavasti tänä vuonna

Toivottavasti tänä vuonna ehdokkaat olisivat paljon paljon parempaa tasoa kuin viime vuonna... enemmän monipuolisuutta ja kansainvälisyyttä!!!