yle.fi

Tiedote 25.11.2008: YLE tekstittää Euroviisujen Suomen karsinnat

Julkaistu Ti, 25/11/2008 - 10:07
  • Suomen karsinta 2009 (Kuva: YLE)
  • YLE tekstittää Euroviisujen Suomen karsinnat tammikuussa 2009. Tekstitys toteutetaan teksti-tv:n sivulla 334.

- Pyrimme tekstittämään kaiken, jonka pystyy etukäteen kirjoittamaan eli olemassa olevat spiikit ja laulujen sanat. Suorissa lähetyksessä tulee myös tilanteita, joita ei voi ennakoida eikä näin ollen tekstittääkään, Euroviisujen Suomen karsinnan vastaava tuottaja Merete Manninen kertoo.

Tekstitystä ovat toivoneet mm. Kuurojen liitto ja Kuuloliitto sekä lukuisat YLEn tv-katsojat, joilla on ongelmia kuulon kanssa.

Tekstityksen toteuttaa YLE Importin ohjelmatekstitys.

Kilpailukappaleet julkistetaan 3. joulukuuta

Vuoden 2009 Suomen euroviisukarsintaan osallistuvat artistit ovat Janita, Tapani Kansa, Kwan, Passionworks, Remu, Riikka, Sani, Signmark, Jari Sillanpää, Tiara, Vink ja Waldo’s People. YLE on valinnut artistit yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa. Kilpailukappaleet julkistetaan 3. joulukuuta uusituilla Euroviisujen verkkosivuilla.

Euroviisujen alkukarsinnat lähetetään suorina tv- ja radiolähetyksinä Tohlopin tv-studiolta kolmena peräkkäisenä perjantaina 9. tammikuuta alkaen. Jokaisessa alkukarsinnassa on mukana neljä artistia, joista kaksi parasta etenee suoraan finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella.

Alkukarsinnoissa karsiutuneiden kuuden artistin kesken järjestetään erillinen jatkokarsinta, ns. toinen mahdollisuus, josta kaksi parasta pääsee finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella. Jatkokarsinta käydään lauantaina 31. tammikuuta järjestettävän finaalilähetyksen aluksi.

Suomen karsinnan finaali vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun järjestetään yleisötilaisuutena Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Leonardo-hallissa 31. tammikuuta. Finaalissa on mukana yhteensä kahdeksan esitystä. Niiden joukosta tv-katsojat valitsevat karsinnan lopullisen voittajan ja Suomen edustajan vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun kaksivaiheisessa puhelin- ja tekstiviestiäänestyksessä.

Vuoden 2009 Suomen karsinnat tuottaa YLE Viihde. Ohjelmat televisiossa lähettävä kanava on YLE TV2. Euroviisukarsinnat juontavat Jaana Pelkonen ja Mikko ”Peltsi” Peltola. Myös YLE Radio Suomi on jälleen tiiviisti mukana Eurovision laulukilpailuissa.

Euroviisutunnelmaan voi virittäytyä jo viikkoa ennen alkukarsintojen alkua. Ohjelmassa Belgrad Remix '08” seurataan Teräsbetonin matkaa viime kevään Euroviisuihin. Ohjelma alkaa YLE TV2:ssa perjantaina 2. tammikuuta klo 21.00.

Lisätietoja medialle:
Merete Manninen