yle.fi


Antagonisti on kuollut

Antagonisti on kuollut

16. maaliskuuta 2010 Kommentit: 2

Keskeisen kuoliniskun antoi Thomas Harrisin kirjaan perustuva menestystrilleri Uhrilampaat vuonna 1991. Siinä eräänlaiseksi sankariksi nostetaan sarjamurhaaja Hannibal Lecter, jonka apua poliisi tarvitsee voidakseen ratkaista kaupunkia kuohuttavan kidnappausdraaman. Perinteisen hyvän ja pahan, protagonistin ja antagonistin välisen taistelun sijasta elokuvan keskiöön nousee moraalin kompleksisuus. Toki asiaa oli käsitelty aiemminkin elokuvissa, mutta Uhrilampaat toi tämän modernin ajatuksen maailman epämustavalkoisuudesta suurelle yleisölle sellaisella tenholla, ettei trilleri ole ollut sen jälkeen enää entisensä. Ja hyvä niin.

Viime vuonna parhaasta sovitetusta käsikirjoituksesta elokuvallaan Doubt  Oscar-palkittu John Patric Shanley kertoo Creative Screenwriter lehden podcastissa, ettei hahmota kirjoittaessaan tarinaa antagonistin ja protagonistin kautta, koska kokee tällaisen teknisen jaottelun epäinhimillistävän tarinaa ja johtavan helposti harhaan omasta elämänkokemuksesta. Shanleyn mielestä ulkopuolelta tulevan formulan sijasta kirjoittajan olisi hyvä pysähtyä toistuvasti kysymään itseltään, miten hän maailman näkee, mitä hän siitä todella ajattelee. Kirjoittajan tulisi olla rehellinen omalle kokemukselleen ihmisenä olemisesta. Shanley kertoo oman maailmankuvansa olevan sellainen, ettei hän voi koskaan tietää varmaksi sitä miksi ihmiset tekevät mitä he tekevät tai edes sitä miksi hän itse tekee mitä tekee. Hänellä on vain tiedon murusia, eräänlainen faktojen kollaasi, jonka pohjalta hän voi kehittää erilaisia teorioita ihmisten toiminnasta. Nämä teoriat saattavat muuttua hetkessä, kun tiedon muruset muuttuvat. Tämän kokemuksen hän haluaa välittää elokuvillaan.

Hieman samaa sanoo Mark Boal, joka voitti tänä vuonna Oscarin parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta elokuvallaan The Hurt Locker. Hän kertoo, ettei ole kiinnostunut laittamaan henkilöitään sellaisiin muotteihin kuin protagonisti tai antagonisti. Fokus on todellisten henkilöhahmojen kirjoittamisessa ja hahmojen sisäisissä ristiriidoissa. Näin siitä huolimatta, että kyseessä on testosteronin katkuinen ja erittäin jännittävä sotaelokuva.

Selkeän antagonistin väistyminen roolifunktiona lienee seurausta yleisestä maailmankuvan muutoksesta ja siinä etenkin moraalin suhteellistumisesta. Nykyihmisellä on paljon tietoa ja jopa kokemusta siitä miten eri kulttuureissa vallitsevat, meille itsellemme hyvinkin vieraat moraalikäytännöt saattavat olla varsin relevantteja eri olosuhteissa. Vanhakantainen jaottelu hyviin ja pahoihin kulttuureihin ei tunnu enää niin uskottavalta kuin ennen.

Psykologian kehittyminen on tuonut puolestaan lisää ymmärrystä mielenterveyden häiriöitä ja häiriökäyttäytymistä kohtaan. Emme näe enää pahantekijöitä niinkään pahuuden riivaamina vaan vaikean lapsuuden ja olosuhteiden uhreina. Tiedämme myös, että pahojen tekojen takana saattaa olla puhtaasti aivokemiallinen häiriö. Nykyelokuvien tyypillinen murhaaja on insestin uhri, joka kärsii skitsofreniasta tai vähintään maanisdepressiivisyydestä.   

Nykyihmisen kuuluu myös etsiä vikaa aina itsestään. Vika on aina lopulta omassa asenteessa, omissa päämäärissä, omassa traumassa, joka pitää voittaa, pelossa, joka pitää ylittää, harhassa, josta pitää herätä tai lukossa, josta pitää avautua. Tässä asenteessa piilee samaan aikaan sekä suuri viisaus, että kylmä armottomuus.  Arvottomuutta ja syyllisyyttä ei pääse ulkoistamaan naapuriin, työnantajaan tai vierasmaalaisiin, kuten enne.    

Toisin kuin personoitu ja muuttumattomana pysyvä antagonisti, antagonismi draamassa elää ja voi hyvin. Draamaa ei synny ilman vastavoimia, ristiriitaa ja konfliktia. Modernissa tarinassa antagonismi voi kuitenkin olla hyvin abstrakti asia, joka ei kiteydy yhteen henkilöön. Usein kyse on juuri päähenkilön sisäisestä ristiriidasta. Tämä ei tarkoita, etteikö kirjoittajan pitäisi hahmottaa tarinansa antagonismia kirkkaasti. Oman kokemukseni mukaan ilman selkeitä vastavoimia draama ei generoidu luontevasti – sitä joutuu pakottamaan. Sisäisen antagonismin dramatisoiminen elokuvalliseksi eli toiminnalliseksi draamaksi on muutenkin vaikeaa, saati sitten, jos tuo antagonismi on itsellekin hieman hämärä.  

Ei ulkoinen antagonistikaan kokonaan ole kuollut – eikä tule varmaan kuolemaankaan. Selkeälle ja personoidulle jaottelulle hyvään ja pahaan tulee aina olemaan tilausta etenkin nuorten katsojien keskuudesta. Nuoruuteen kuuluu asioiden hahmottaminen voimakkaan mustavalkoisesti. Ehkä juuri siksi nuoret pitävät niin paljon fantasiasta ja animaatioelokuvista, jotka ovat sen verran etäännytettyjä todellisuudesta, että niissä hyvä voi olla vielä selkeästi hyvä ja paha puhtaasti paha. Tämä kaipuu vanhan maailman selkeisiin arvoihin ja sankarillisiin velvollisuuksiin näkyi hyvin esimerkiksi J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta –trilogian uudessa menestyksessä elokuvien muodossa.

Minusta on hienoa, että elokuvien ihmiskuva ja moraali on muuttunut moniulotteisemmaksi, mutta välillä tuntuu, että tekijät itse tuppaavat unohtamaan sen tosiasian, että kaikki elokuvat ovat enemmän tai vähemmän fantasiaa ja aina tekijöidensä symbolistisia jäsennyksiä todellisuudesta. Elokuvat ovat satuja – vaikka muuta teeskentelisivät. Toisin kuin tärkeilevät tekijät, katsojat ymmärtävät elokuvat saduiksi eivätkä ota niin vakavasti sitä, jos joku taho on sattunut samaan kyseisessä sadussa pahiksen roolin. Oikeassa elämässä ihmisiä ei ehkä voi jakaa hyviin ja pahoihin, mutta valkokankaalla kaikki on sallittua - kunhan tarina toimii.    

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Teemu Salohalme 16.03.2010, 12:30

Hienoin muutos ulkomaalaisessa (ja nimenomaan siinä, koska suomalaisessa draamassa tätä kehitystä ei ole näkyvissä) draamassa on se, että varsinainen antagonismi ja paha pahana on katoamassa. Sen sijaan vastavoima on ihminen, jolla on omat ymmärrettävät ja logiikan tasolla hyväksyttävät motiivinsa, sen sijaan että ne olisivat automaattisesti tuomittavia ja selkeästi "vääriä".

Minusta jonkinlainen objektiivinen ymmärrys siitä, miksi ihminen toimii niin kuin toimii, vaikka toimisikin miten väärin tahansa, on tärkeintä, mitä draama voi antaa.

Petja p. 16.03.2010, 13:44

Hyvä kirjoitus aiheesta jota olen miettinyt usein sekä työni kautta että yleisemmin. Lapsille satuja lukiessani törmään usein tähän, samoin kun joitakin lastenohjelmia seuratessani. Niissä on usein "vanhanaikainen" paha, jonka päähenkilöt sitten lopulta peittoavat. (esim Grimmin sadut). Se tuntuu pelottavan mustavalkoiselta, voi kun elämä olisikin noin helppoa.
Pahan olemassaoloa olen kuullut perusteltavan sillä, että se opettaa lapsia kokemaan turvallisella tavalla pelkoa. En ole samaa mieltä. Tänä päivänä maailma on niin monimutkainen, että toivoisin mieluummin lasteni oppivan ymmärtämään asioiden eri puolia ja syy-seuraussuhteita. Pelkoa he todennäköisesti kokevat joka tapauksessa.
Valintoja joutuu tekemään joka päivä ja ne ovat vaikeita. Useimmiten ihminen on itse itsensä pahin vihollinen. Siksi minusta on hyvä, että tämä näkyy myös käsikirjoittamisessa. Ulkopuolisen antagonistin löytäminen harvoin oikeasti ratkaisee ongelmia, vaikka niin olisikin houkuttelevaa ajatella. Niin elämässä kuin käsiksessä.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Jos uskoisin kaiken, mitä epäilijät sanovat, en saisi mitään aikaiseksi.