yle.fi


Sijaisäiti - henkilöt 2.versio

Sijaisäiti - henkilöt 2.versio

8. maaliskuuta 2010 Kommentit: 3

Dramaturgi Leena Virtanen: Mitä päähenkilö joutuu pistämään likoon saavuttaakseen tavoitteensa? Huomio kiinnittyi myös Jaanan haluttomuuteen adoptoida lapsi, mistä ominaisuudesta tämä kertoo?

Halu äitiyteen vie Jaanan valintojen eteen. Hän on saanut mennä ja tulla kuten haluaa, keskittyä vain itseensä. Sijaisvanhemmaksi ryhtyessään hän sitoutuu Pyryn aikatauluihin, ruokkimiseen ja huoltamiseen. Hänen täytyy hyväksyä ympärilleen ihmisiä, joita hän on ennen halveksinut.

Hän ymmärtää, että elämä ei ole aina tahdosta kiinni. Hänen kotinsa, työaikansa ja maailmankuvansa muuttuvat, hän kasvaa aikuisemmaksi. Jaana joutuu uusiin ympäristöihin kuten haisevalle, hiiriä vilisevälle hevostallille seuraamaan Pyryn terapiaratsastusta.(vaihdoin pojan harrastuksen)

Tunnetasolla voisi ajatella, että Jaana jollain tavalla antautuu, laskee aseensa ja katsoo hyväksyvämmin ympärilleen. Elämäänsä tiukasti kontrolloivana ihmisenä hänen täytyy astua sivuun ja antaa mennä. Lopuksi hän tulee huomaamaan, että tätä hän tarvitsi – arki on rosoisempaa, syvempää ja todempaa. Hän voi elää elämää, jossa on kuraa, tahmaa ja keppejä. Se on parempaa kuin täysin hygieeninen, suojattu, valkoinen elämä. 

 ”Haluan lapsen. Voin tinkiä vähän jostain, jos sen saan. Voin tinkiä aika paljonkin. En halua jäädä yksin. Haluan hoivata. Haluan päästä neuvolaan ja vanhempainvarttiin. Haluan ostaa potkupukuja ja pikku tarralenkkareita. Haluan keskustella ruokatunnilla siitä, millainen on paras syöttötuoli. En halua olla kiukkuinen vanhapiika, outo, erilainen ja ylimääräinen. Haluan olla tärkeä jollekin. Haluan, että almanakassani on muitakin menoja kuin konsertteja ja ystävien lasten ristiäisiä. En halua olla vanhana yksin. Haluan muistoja, perheen, ääntä. Kaikki ympärilläni on jo valmista ja järjestyksessä. Olen suoriutunut kaikesta, lokeroinut, järjestänyt ja pannut kaiken tapahtumaan. En halua, että elämäni on tässä. Haluan aloittaa jotain, en vain uutta kielikurssia kesäyliopistossa. Se ei valitettavasti enää riitä.”

Jaana on päätynyt sijaisvanhemmuuteen, koska hän ei tahdo lasta kaukaa ja eri kulttuurista, eikä hänellä ole aikaa pitkiin prosesseihin. Biologista lasta hän ei saa, kipeä asia, jonka hän on jo käsitellyt edellisessä liitossaan. Häntä myös pelottaa se, että häntä ei luultavasti hyväksyttäisi adoptiovanhemmaksi yksin asuvana naisena. Ehkä sijaisvanhemmuudessa Jaanaa hivelöi se pieni sädekehä, jonka siitä voi saada. Kun pelastaa huostaan otetun lapsen, on Jaanan mielestä ilman muuta hyvä ihminen. Tätä hän ei myöntäisi ikinä kenellekään. Jossain alitajuntansa sopukassa hän myös ajattelee, että sijaisvanhemmuudesta voi perääntyä kunniallisemmin kuin adoptiosta, jos tällainen tilanne eteen tulee. Jaana haluaa myös päättää kuka hänet perii. Jaana on kuin rotta, hänellä on aina perääntymisreitti mietittynä valmiiksi.

Dramaturgi Leena Virtanen: Mistä me pidämme Jaanassa?

Jaana laittaa kaikki peliin sellaisen syyn vuoksi, jota ei voi täysin ymmärtää. Ihminen on kait sellainen. Ehkä toivomme hänen onnistuvan? Hän on etäinen ja kylmä, mutta kotioloissa näemme hänen lukevan vauvalehteä suurin toivein. Nyt ollaan niin herkillä alueilla, että vain katsoja tietää.

Jaana on tarinan hyvä ihminen, joka joutuu näkemään keskeneräisyytensä. Hän oppii hyväksyntää ja huomaa, että kaikkea ei voi hallita. Oman elämän kontrollointi on monen toive, olisiko tässä samaistumispintaa?

Pelkäämme Jaanan epäonnistuvan, menettävän työnsä ja itsekunnioituksensa. Toivomme onnellista loppua, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Näin ei välttämättä tule tapahtumaan.

Jännitämme sitä, hyväksytäänkö hänet sijaisvanhemmaksi, miten hän pärjää Pyryn kanssa, miten hän selviää sossun ja sijaislapsen vanhempien kanssa? Jääkö hänelle omaa elämää enää ollenkaan? Mikä on ihmisen omaa elämää? Mistä hän saa apua? Saako hän epäonnistua? Jatkaako hän suhdettaan Jyrkiin? Miten hän selviää töihin valvoneena ja kotinsa menettäneenä? Miksi hän rupesi koko touhuun?

Dramaturgi Leena Virtanen: Mitä Pyry ajattelee uudesta kodistaan ja Jaanasta sijaisäitinä? Mitä hän tuntee ja miten tämä kaikki ilmenee hänessä? Entä mitkä ovat Jaanan ja Pyryn välisen suhteen kipupisteet ja miten heidän suhteensa kehittyy tarinan aikana?

Pyry katsastaa uuden kotinsa: ”Täällön vähän siistiä. Taulutelevisio, Applen Mac Pro ja kalliit kännykät. Puhtaat lattiat ja oma huone. Saan olla vähän aikaa rauhassa, ja jaksan kohta taas hoitaa isää ja äitiä”. Pyry on väsynyt oman elämänsä kannattelusta, hän tahtoo ensiksi vain nukkua. Jaana on hänelle kuin päiväkodin täti tai opettaja, yksi naama muiden samanlaisten joukossa. Pyry esittää välinpitämätöntä, mutta pikku hiljaa hänen panssarinsa alkaa murtua, sillä Jaana on sitkeä, eikä anna periksi.

Kipupisteitä sijaisäidin ja pojan välillä on useita: he eivät ole toistensa näköisiä, he pitävät eri asioista, Jaana haluaisi hoitaa ja Pyry on tottunut pärjäämään yksikseen. Pyry pitää roiskeista, vauhdista ja isoista arvaamattomista hevosista. Jaana tykkää siististä tiskipöydästä, pinseteistä ja merkkivaatteista. Jaana on ollut aina mallioppilas, Pyry saanut laiskan ja tyhmän leiman. Pyry on oppinut, että kiintyminen tuo lisää kipua, Jaana taas haluaa kiintyä. Jaana tahtoisi olla äiti, Pyrylle hän on vain Jaana. Jotta suhde näiden kahden välille syntyy, tarvitaan vaikeista tilanteista yhdessä selviytymistä ja aikaa.

Kun Pyry monien tapahtumien jälkeen lopulta näkee, miten menetys ja epäonnistuminen Jaanaan sattuvat, uskaltaa hän ajatella, että hänen elämässään voisi olla paikka Jaanalle. Silti hänen on koeteltava sijaisäitiään ollakseen aivan varma. Lasten tavoin hän kuitenkin toivoo kaikille parasta ja kantaa syyllisyyttä.  

Dramaturgi Leena Virtanen: Minkä jännitteen Pyryn vanhemmat tuovat tarinaan, ovatko he pelkkä este Jaanan uudelle roolille vai voivatko he esimerkiksi toimia väylänä Jaanan lisääntyvään itsetuntemukseen. Samoin Jaanan rehtori-rakastajan funktio tarinassa kaipaa kirkastusta.

Pyryn vanhempiin tutustuessaan Jaana kokee inhoa ja raivoa. Hän kamppailee vanhempia vastaan, kantelee heistä sossuun ja haukkuu heitä Pyrylle. Kun hän saa enemmän tietoa vanhempien taustoista, oppii hän ymmärtämään, että omaa käytöstään muuttamalla hän voi pärjätä vanhempien kanssa. Hän joutuu myös huomaamaan, että kaikesta huolimatta vanhemmat ovat Pyrylle tärkeitä ja osa pojan identiteettiä. Sossussa hän syyttää myös yhteiskuntaa vanhempien huonosta voinnista.

Rehtori-rakastaja Jyrki on enemmän tarinan sivuhenkilö. Hän voi antaa tiukkoja pedagogisia neuvoja Jaanalle ja sekaantua Pyryn kasvatukseen jonkinlaisena kaikkitietävänä isähahmona. Rehtori haluaa olla tätä päivää nuorine rakastajattarineen. Jaanalle hän on jonkinlainen korvike. Jyrki on tarinassa edustamassa vanhaa elämää, josta Jaana oivaltaa luopua jossain vaiheessa.

 

Sijaisäiti

Jaanassa on suuri voimavara henkilönä, nimittäin se että katsojana hänestä voi helposti pitää ja toisena hetkenä häntä voi oikeasti vihata. Älä hukkaa tätä ominaisuutta.

Päähenkilön kaksijakoisuudesta kannattaa kirjoittajana ottaa kaikki irti. Sen avulla voi säädellä katsojan tunteita. Esimerkiksi johdattaa ensin pitämään Jaanasta, toivomaan hänelle parasta, sitten sopivalla hetkellä esitellä päähenkilöstä toinen puoli ja kyseenalaistaa hänen täydellisyytensä, hyveellisyytensä tai jopa soveltuvuutensa sijaisäidiksi. Tällä tavoin luot parhaimmillaan vahvan jännitteen henkilön ja katsojan välille.

Pyryn huoli omista vanhemmistaan, että ”jaksaa taas hoitaa isää ja äitiä” on hyvä lisä tähän hahmoon. Se on uskottava seuraus Pyryn menneisyyden kokemuksista ja suuntaa henkilöä Jaanan kannalta hankalalla tavalla kohti tulevaisuutta. Jaanan ja Pyryn välille syntyy tätä kautta hyvä ristiriita, Pyrylle sijaisäiti on vain ”yksi naama muiden joukossa”, kun taas Jaanalle poika on suorastaan kohtalon kysymys. Molemmilla on siis järeät aseet toisen haavoittamiseen, jopa kuolettavasti. Tästäkin asetelmasta kaikki irti!

Miten paljon kukin meistä voi itse, tietoisesti määritellä ja muuttaa elämänsä suuria linjoja? Jaana päättää, että voi, paljon. Hänelle ei enää riitä kesäinen kielikurssi. Hän päättää satsata lapseen. Siinä on sekin etu, Jaanan mielestä, että sijaislapsen äidiksi ryhtyvä on ilman muuta hyvä ihminen. Miten väärässä ihminen joskus voi olla, ajattelee tämän salaisuuden paljastuttua katsoja, joka haluaa epäilemättä nähdä tämän jälkeen, miten Jaanalle käy.

Tämä herättää vielä yhden kysymyksen. Tarvitsisiko Jaana vierelleen nk. mittakaavahenkilön? Sellaisen hahmon, joka suhteuttaisi Jaanan tavoitteet ja tekemiset, ottaisi tavallaan etäisyyttä päähenkilöön, kulkisi ikään kuin lähempänä katsojan ajatus- ja tunnemaailmaa? Tässä tapauksessa varmaan maanläheisen, ei kontrollifriikin, lahjomattoman ystävän tai vihollisen. Sen joka aina esittää kiusallisen kysymyksen, vetää maton alta juuri kun luulee että kaikki menee mahtavasti…

Leena Virtanen

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ari Mattila 09.03.2010, 16:48

Voisiko päähenkilön rehtorirakastaja saada toisen persoonan ja roolin? Voisiko hän olla Leena Virtasen esille tuoma mittakaavahenkilö?

Ari Mattila 09.03.2010, 16:53

Entä jos rehtori rakastajana olisi päähenkilölle isähahmo? Viisas ja välittävä, tätä kautta suhteellisuudentajuinen mittakaavahenkilö? Päähenkilöön voisi tuoda uuden, katsojassa sympatiaa herättävän piirteen, jos hän itse edelleen tarvitsee vanhempaa, isähahmoa. Ensimmäisessä päähenkilön ja rehtorin kohtauksessa ehkä katsojalle selviäisi vain isähahmoluonne, rakastajaluonne vasta myöhemmin...

Älä välitä palautteestani, jos se on täysin hakoteillä, kuten saattaa hyvin olla.

3 + 3 11.03.2010, 19:19

Kiinostavia henkilöhahmoja, mutta voiko tällaista tapahtua Suomessa? Jaana on sellainen nainen, jonka voisi kuvitella olevan vaikka työpaikallaan, tyypillinen itsekäs sitisinkku. Sopiiko hän muka äidiksi? No se varmaan vielä nähdään. Tsemppiä kirjoittajalle!

test

  • Sijaisäiti

    Kirsikka Arkimies kuvittelee kirjoittaessaan kutovansa mattoa. Välillä loimilankojen väliin pujotetaan ohuinta silkkikudetta, toisinaan papan kauhtunutta flanellikalsaria. Arkimies hakkaa tietokonettaan kuin entisajan naiset kangaspuitaan. Uusi räsymatto tuo ilon taloon.

Pertti

Jos uskoisin kaiken, mitä epäilijät sanovat, en saisi mitään aikaiseksi.