Alkoholia lasten seurassa?

Alkoholia lasten seurassa? Kuva: Vince Petaccio.

Kuinka paljon alkoholia saa nauttia lasten seurassa? Onko edes saunakalja sallittu? Saako äiti nauttia kuohuviiniä juhlissa, jos isä on autolla? Voiko lasten kanssa mennä aikuisten juhliin? Vai pitääkö vanhemman kieltäytyä alkoholista lasten seurassa kokonaan? Ja onko olutpullo sallitumpi isän kuin äidin kädessä?

Hanna on kolmen kouluikäisen lapsen äiti. Hänen perjantai-illan nautintoihin kuuluu saunasiiderin lisäksi muutama rentouttava viinilasillinen.

- Pieni hiprakka on sallittu vasta lasten nukkuessa, Hanna sanoo.

- Tietenkin juon saunasiiderin lasten nähden. Ei lapsilta voi alkoholia piilottaa. He löytävät sen joka tapauksessa muutaman vuoden päästä, Hanna puuskahtaa.

Hanna on miettinyt myös etukäteen tilannetta, jossa muutaman alkoholiannoksen jälkeen tarvittaisiinkin ajokuntoa vaikka sairaalaan.

- Tilaisin taksin tai soittaisin vanhemmiltani kyydin.

Ei alkoholia?

Niina käytti ennen äidiksi tuloa alkoholia toisinaan hyvinkin paljon. Nyt hän on kolmen lapsen äiti. Lapsista vanhin on ala-koulun viimeisellä luokalla, nuorin on alle kolmevuotias.

- Vielä esikoisen ollessa pieni saatoin osallistua aikuisten illanviettoihin ja juhlia aamuun saakka. Toisen lapsen syntymän jälkeen en ole juonut pisaraakaan alkoholia. Siitä on yli viisi vuotta. Mieheni kyllä käy ulkona kavereidensa kanssa ja juo saunaoluita, mutta itse en tarvitse alkoholia.

Niina on harvoin poissa lastensa luota, koska hoitoapua ei löydy läheltä, eivätkä nuoremmat lapset Niinan mukaan viihdy hoidossa. Niina kertoo, että ei enää viihdy edes yksinään juhlissa, jossa muut ovat humalassa.

- Ja lapsiani en sellaisiin juhliin veisi, joten kutsuihin on melko helppo vastata kieltävästi. Haluan opettaa lapsilleni, että elämä voi olla hyvää ilman alkoholia. Yritän itse elää niin kun opetan.

- Minusta äitiys ja juominen eivät vain kuulu yhteen, Niina painottaa.

Yhden lapsen yksihuoltajaäiti Maisa kertoo juovansa harvoin. Hän on huomannut esikouluikäisen poikansa tarkkailevan häntä, jos hän tilaa ravintolassa lasin viiniä.

- Minun pitäisi varmaan juoda useammin vaikka saunakalja.

Maisaa mietityttää, saako hänen oma kitsas alkoholin käyttönsä pojan käyttämään aikanaan alkoholia varovaisesti vai holtittomasti.

- Jos annankin tietämättäni sellaisen kuvan, että alkoholi on tabu? 

Lasillinen viiniä voi olla nautinto

Ida on kahden alle kouluikäisen lapsen äiti, joka ajattelee käyttävänsä alkoholia normaalisti. Viinilasillinen ruuan kanssa tai siiderilasi sipsien kera on Idan mielestä vanhemmille luvallista. Tärkeintä on varmistaa, ettei humallu. Toisen vanhemman on hyvä olla aina ajokunnossa.

- Jos otan lasillisen viiniä ruuan kanssa, mieheni ei ota mitään ja toisinpäin, Ida sanoo. Idan mielestä lasten on hyvä nähdä vanhempien käyttävän alkoholia kohtuullisesti.

- Keneltä he muuten oppisivat, että lasillinen viiniä voi olla nautinto, eikä koko pulloa tarvitse juoda kerralla, Ida miettii.

Ida painottaa, että jos aikuinen on humalassa, lapsen paikka on hänen mielestään jossain muualla.

- Lapsi ei ymmärrä humalaista, vaikka turvana vierellä olisikin toinen aikuinen, joka on selvin päin.

Lapsen silmissä humaltunut aikuinen voi olla mörkö. Kuinka usein tulemme ajatelleeksi tätä?  

kommentit

Lapsen syntymän jälkeen kannattaa juoda kuten ennenkin, mikäli juominen pysyi alunperinkin kohtuuden rajoissa. Ei juomista lapselta piilottaa tule, mikäli sitä aikoo tehdä. Ruokajuomaksi ne viinit kuten ennenkin tai saunajuomaksi se olut kuten ennenkin.

Sitä lapsi ainakin ihmettelee, jos tulee nukkumaan menon jälkeen vaikka vessaan ja näkee että vanhemmat juovat 'salaa' jotain. Minusta lapselle voi kertoa asioista kuten ne ovat.

>Tee Ke, 2013-02-06 10:58

Suomalaisten suhde alkoholiin on todella kummallinen: kyllä muualla Euroopassa viinin nauttimista ruokajuomana pidetään ihan normaalina lastenkin seurassa. Samoin lasten syntymäpäivillä on tavallista tarjota aikuisille kuohuviiniä. Toisaalta niitä juopottelevia lapsia olen kyllä nähnyt eniten siellä Suomessa.

>Ulkosuomalainen ihmettelee Ke, 2013-02-06 11:03

Miksi pitäisi ylipäänsä alkoholin kanssa läträtä? Lapsille voi opettaa malliesimerkin kautta, että iloakin voi olla ilman alkoa.

Tyttöni on jo aikuinen ja poikani ala-asteella ja kumpikaan ei halua, että äiti ottaa edes yhden lasillisen viiniä ruuan kanssa. Heitä pelottaa se, vaikka en ole ollutkaan koskaan humalassa lasten nähden.

He ovat saaneet nähdä isänsä eli ex - mieheni humaltuvan lasten aikana, että sieltä on tullut pelkotila, jota en halua lasteni kokevan minun kanssa. Ex- mieheni ei ole aggressiivinen humalassa,vaan päinvastoin hän on hilpeä, mutta silti se pelottaa lasta.

>iloa voi olla ilman viinaa Ke, 2013-02-06 12:26

Olet oikeassa ! Mä olen myös pohtinut tätä , miksi suomalaiset ovat tässä asiassa hyvin mustavalkoisia - joko tai ihmisiä ?
Meillä kotona alkoholia käytetään myös lasten nähden , mutta muualla Euroopassa harvoin juominen on humalahakuista. Hyvän ruoan kanssa kuuluu joskus ottaa lasi kaksi viiniä , saunan jälkeen maistuu se saunakalja ja synttäreitä , uusia vuosia tms. kun juhlitaan skoolataan kuohuviinillä ja nautitaan se viini ! Mutta mun lapseni ei näe äitiään tai isäänsä humalassa ! Lapsi saa parhaan mallin suhtautumiseensa alkoholiin juuri vanhemmiltaan : alkoholi on nautintoaine kuten hyvä ruokakin ... kaikkea kohtuudella !

>Myös ulkosuomalainen To, 2013-02-07 13:19

Itse olen toisinaan ollut lasteni nähden myös humalassa. Huonoa esimerkkiä? ehkä. Kuitenkin humalaisia maailmaan mahtuu, jos alkoholi ja juopumus 'piilotetaan' lapselta, osaako suhtautua elämään ja kaikkiin sen puoliin? Entä kun lapsi kasvaa ja alkaa itse 'kokeilla' alkoholia? Ja viini ruoan kanssa tai kylmä olut, jos se minusta on nautinto, pitääkö minun esittää lapselleni sen olevan jotain pahaa/kiellettyä? Toki alkoholikeskeisyys lienee pahasta, jos aina ja joka tilanteessa pitää alkoholijuomien kanssa läträtä, mutta kohtuukäyttö on kuitenkin mielestäni ok.

>vilunki Ke, 2013-02-06 11:08

En ole milloinkaan humalassa. Silti 6-vuotias poikani kysyi minulta, että ethän äiti ole Matin kanssa (miesystäväni) milloinkaan niin juovuksissa, että ette pystyisi huolehtimaan minusta. Päässä pysähtyi. emme olleet milloinkaan juoneet enempää kuin lasillisen viiniä tai joskus kaksi. En ollut sitäkään mitenkään salaillut.

Poika oli kuitenkin isänsä syntymäpäivillä nähnyt, miten kaksi miestä olivat juovuksissa joutuneet käsirysyyn, ja alkoi vetää siitä omia johtopäätöksiään. Siihen loppui meillä se vähäinenkin viininjuonti. En juonut tippaakaan mitään, ennen kuin lapsi muutti kotoa. Lapsi lakkasi pelkäämästä ja kyselemästä.

Nyt poika juo joskus yhden kaljan, mutta kammoaa kaikkia humalaisia.

Keski-Euroopassa juodaan ja lapset näkevät sen, mutta juominen siellä ei olekaan humalahakuista. Päin vastoin, humala on häpeä. Suomessa ei vanhempien kannata juoda mitään, koska lapset rinnastavat sen kaupungilla pörrääviin humalaisiin. Lapset, ihan ymmärrettävää varmasti kaikille, tarvitsevat tunteen siitä, että ovat vanhempien luona turvassa.

>Lisa Ke, 2013-02-06 11:46

Lisa sanoi, että "Nyt poika juo joskus yhden kaljan, mutta kammoaa kaikkia humalaisia." ja "Siihen loppui meillä se vähäinenkin viininjuonti. En juonut tippaakaan mitään, ennen kuin lapsi muutti kotoa. Lapsi lakkasi pelkäämästä ja kyselemästä."

Ärsyttää se, että Suomessa pitää mennä alkoholin käytössä aina ääripäähän. Entä jos lapsi ymmärsi, että alkoholin juominen johtaa aina tappeluun. Että kaikilla katoaa kontrolli juodessaan? Olisiko asian voinut ratkaista jollakin muulla tavalla, kuin myös itse pelkäämällä?

Vähän säälittää kyllä lapsesi puolesta, jos hän on muuttanut pois kotoa ja pelkää alkoholia. Opiskelut alkavat taas, joka viikko käydään ulkona pari kertaa. Siellä voi olla ilman alkoholia tietysti, mutta jos KAMMOKSUT humalaisia, niin eihän siitä tule yhtään mitään. Pahoin pelkään, että kasvatit pojastasi nössön.

Suomalainen kulttuuri on vähän tälläinen. Itse ainakin aion ottaa parit saunakaljat huoltajana. Aion ostaa pojalleni kaljaa ja sanoa, että älä juo liikaa. Itselläkin mennyt "muutaman" kerran yli, ei niitä voi välttää.

>Poika Ke, 2013-02-06 12:08

Tottakai olemme kaikki samaa mieltä siitä, että lasten pitää tuntea olonsa turvalliseksi, mutta kysymys onkin siitä pelkäävätkö kaikki lapset automaattisesti muutamankin lasillisen alkoholia nauttineita. Minun lapseni esimerkiksi eivät pelkää, enkä ole itsekään ollut peloissani, vaikka muistan lapsuudestani oikein hyvin mm. rapujuhlia, jolloin osa porukasta kyllä nautti muutaman snapsin liikaa... loppuillasta laulu raikui jo melko kovalla äänellä. Ruokailimme alkuillasta yhdessä aikuisten kanssa ja leikimme loppuillan omiamme. Tosin kellään ei ollut sellaista ongelmaa alkoholin kanssa, että olisi tullut vihaiseksi tai väkivaltaiseksi. Mutta jos niin käy, niin se onkin mielestäni ongelma, eikä tällaisen henkilön tietenkään pidã juoda.

>Ulkosuomalainen ihmettelee Ke, 2013-02-06 13:18

Kumma juttu, Suomessa saa juoda ja puolustaa humalaisia ja heidän örvellystään, mutta jos sanoo humalaisista jotain pahaa, saa osakseen henkilökohtaisia loukkauksia.

Pojastani ei ole tullut mitään rassukkaa, jos asiaa voi mitata kavereiden tai tyttöystävien määrällä.

Olen sitä mieltä, että äidin alkoholitoiveilla ei ole mitään merkitystä, jos lapsi pelkää. Pidättäytyköön äiti silloin alkoholista, jos pystyy. Minä pystyn.

>Lisa Pe, 2013-02-15 13:15

Lisa: olen kanssasi samaa mieltä. Myös itse pyrin välttämään juomista lapsen seurassa.

Suomessa alkoholi on tabu. Alkoholin käyttämistä ei saa kritisoida tai sitä ei saa edes ihmetellä. Edes täysin alkoholisoituneiden ihmisten alkoholinkäyttöä ei saa ottaa heidän itsensä kanssaan puheeksi, ksoka silloin puuttuu toisen juomiseen.

Alkoholin ostaminen alaikäiselle on Suomen laissa kiellettyä. Myöskään omalle lapselleen (! miten omituinen jo ajatuksenakin) lapselle alkoholin välittäminen on laitonta.

On lapsellista kuvitella, että nuori joisi vain ne äidiltä ja isältä saadut alkoholit. Sen lisäksi tulevat tietysti ne muilta saadut ja ostetut.

>Liikenainen Su, 2013-02-17 10:32

Meillä juodaan viiniä sunnuntaiillallisella ja kun käydään ravintolassa. Harrastan viinejä ja meillä on viinikaappi näkyvällä paikalla kotona. Lapset tietävät että viini on osa ruokailua. Me emme juo itseämme humalaan, vaan korkeintaan pari lasia. Lasten mentyä nukkumaan saatamme juoda vielä pari lasia, mutta ei sillonkaan humalaan.

Jos haluamme irrotella, se tehdään aina joko niin että toinen on kotona lasten kanssa, tai sitten lasten ollessa yökylässä.

Minä en henkilökohtaisesti allekirjoita väitettä että lapset pelkäävät humalaisia. Humalaisia voi pelätä jos he ovat agressiivisia tai uhkaavia, mutta jos he ovat vain puheliaampia ja puhuvat vähän kovemmalla volyymillä, niin en usko tähän väitteeseen. Omasta lapsuudesta voin kokemuksella sanoa että vanhempani kutsuivat tuttavapariskuntia illalliselle ja alkoholia nautittiin humalatilaan asti. Minua se ei koskaan pelottanut eikä siitä aiheutunut traumoja. Lapset söivät alkuillasta yhdessä aikuisten kanssa, menivät sitten omien leikkien pariin. Illalla lapset laitettiin nukkumaan ja vanhemmat jatkoivat omaa istumista.
Toki riippuu vanhemmista, eikä sama ole mahdollista alkoholismiin taipuvaisilla tai agressivisiksi muuttuvilla ihmisillä, mutta siksi olenkin sitä mieltä että tämä sääntö ei päde kaikkiin. Muuten voitaisiin myös ehdottaa kieltoa näyttää lapsille miten vanhemmat pelaavaat joukkopelejä. Jotkut muuttuvat täysin kilpailutilanteessa ja se voi pelottaa lapsia.

>Burni Ke, 2013-02-06 12:00

Välillä isä dokaa viikonloppuisin, välillä ei. Koko ikäni vierestä seurattuani en ole toistaiseksi tuntenut himoa mitään alkoholipitoista kohtaan. Välillä vanhemmat ovat jopa yrittäneet tarjota alkoholia minullekin, jotta "tietäisin mitä se on", mutta en ole halunnut edes tietää. Kasvoin raittiiksi, mutta minulla ei ole siihen mitään moraalista perustetta, kuten monilla, enkä paheksu alkoholin käyttöä.

Itse en vain halua menettää hetkeksikään vähää harkintakykyäni, muistia, motoriikkaa, tasapainoa, enkä halua tieten tahtoen käyttää ainetta, joka saattaa aiheuttaa pahoinvointia (krapulan).

En tiedä olisiko käynyt toisin jos isäni olisi raitis tai jos vanhempani olisivat juoneet jatkuvasti. Jotenkin tuntuu että alkoholin normaalia käyttöä vaarallisempaa on sen piilottelu tai vanhempien asenteiden mukainen pakkokasvatus, olipa se alkoholimyönteinen, tai -vastainen.

>Lapsenmielinen Ke, 2013-02-06 15:35

Meillä kotona vanhempani käyttivät alkoholia meidän lasten nähden. Oli saunaoluet, viinit ruoan ja konjakit kahvin kanssa. Ehkä jopa satunnainen paukkukin silloin tällöin. Koskaan en kuitenkaan kumpaakaan vanhempaani ole nähnyt humalassa.

Ja kyllä meillä myös molemmat joivat viiniä samaan aikaan,jos jonnekin tarvitsi äkkiä lähteä, silloin soitettiin taksi.

Lapsena saimme myös kastaa sormenpään vanhemman lasiin ja maistaa mitä siellä oli (useitakaan juomia ei tarvinnut maistaa toiste). Eikä ole tähän päivään tarvinnut krapulaa kokeilla, kun hyvät juomatavat on opittu kotona.

Suosittelisinkin rentoa, mutta vastuullista asennetta alkoholinkäyttöön lasten nähden. Ja kertokaa lapsille mitä alkoholi on, vastatkaa kysymyksiin ja näyttäkää hyvää esimerkkiä.

>Vanhemmistaan ylpeä aikuinen Ke, 2013-02-06 18:02

Muistan lapsuudestani viikonloppuja jolloin vanhempani joivat. En muista pelanneeni vaan pikemminkin olin hyvillani silla heilla selvasti oli hauskaa.

En muista, etta juominen olisi mennyt "yli". Ehkä on voinutkin nukkumassa ollessani.

Joillekin alkoholi ei sovi, tai ainakaan tietyn rajan ylittyessa.

Olen toissa Norjalaisten kanssa ja he ihmettelevat kun sanon, etteivat kaikki Suomalaiset juo saunassa vodkaa.

Anyhow, mielestani muutama silloin talloin, jopa viikolla on suotavaa lasten nahden. Ei alkoholia tarvitse mielestani liitaa aina vain vikonloppuun. Talloin siita tulee arkisempi asia.

>Viikonloppu Ke, 2013-02-06 18:46

En minäkään oikein ymmärrä miksi viinilasin ruokailun yhteydessä ottava vanhempi osoittaisi lapselleen ettei ilman alkoholia voi olla hauskaa?

Meillä on ainakin lasten kanssa paljon yhteistä aikaa ja hauskaa. Se aika osoittaa että ilman alkoholia on hauskaa. Sitten taas saatan ruokailussa vaikkapa ravintolassa ottaa lasin viiniä. Toivottavasti se osoittaa että alkoholia voi juoda kohtuudella. Tätä asiaa tuskin edes mietitään Etelä-Euroopassa, missä alkoholismia esiintyy vähemmän kuin Suomessa.

Pahoin pelkään että Suomessa sen yhden oluen tai viinilasin lasten läsnä ollessa nauttiva aikuinen saa paheksuvat katseet ja hänen vanhemmuuttaan arvioidaan. Kun sitten samat osoittelijat kohtaavat lapsen jonka perustarpeista ei huolehdita runsaan alkoholinkäytön takia niin ei uskalleta tarttua asiaan.
Kuka sellaisesta tilanteesta hyötyy? Ei ainakaan lapsi.

Alkoholittomuus ei ole huono asia,mutta lapset tulevat kohtaamaan alkoholin jossain vaiheessa elämää. Silloin saattaa ilmaantua ongelmia jos aihetta on hyssytelty.

>Viivi Ke, 2013-02-06 18:50

Vähintäinkin mielenkiintoinen tämä suomalaisten suhtautuminen. Kun mainitaan kannabis, ollaan yhdessä päivittelemässä, kauhistelemassa, syyttämässä narkkariksi, pilviveikoksi ja ties miksi "pahaksi". Mutta kun on kyse selkeästi vahvemmasta huumeesta, eli alkoholista, vedotaan yksilönvapauteen ja keksitään tuhat ja sata selitystä millä oikeuttaa oma alkoholinkäyttö. Ja jokainen suomalainenhan on omasta mielestään "kohtuukäyttäjä".

Miksi alkoholia yleensäkään pitäisi käyttää?? Miksi opettaa lapselle "oikeaa" suhtautumista alkoholiin... siis huumeeseen??

>NoMore Ke, 2013-02-06 19:00

Kohtuudella kyllä, sekä arkena että juhlissa.

>Atro Niiniluoto Ke, 2013-03-13 12:51

lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä