Last.fm listasi vuoden 2008 soitetuimmat

Julkaistu Pe, 05/12/2008 - 12:55
  • MGMT (Kuva: Tomi Mikola)
  • Wemppa Koivumäki: "Tämä antaa aika paljon suoremmin tietoa siitä, mitä siellä kentällä ihan oikeasti tapahtuu."

Nykyisin yhdysvaltalaisen mediajätti CBS:n omistuksessa oleva sosiaalinen musiikkimedia Last.fm listasi käyttäjiensä vuonna 2008 kuunnelluimmat biisit, albumit ja yhtyeet. Kyse ei ole myyntiluvuista vaan musiikista, jota 21 miljoonaa aktiivista käyttäjää ovat vuoden aikana eniten kuunnelleet.

Ei mikään nettiradio

Vaikka Last.fm:n kautta on mahdollista kuunnella artistin, tyylin ja lopulta käyttäjän mieltymysten mukaan rakentuvaa radiostriimiä, palvelun tärkein ominaisuus on kuitenkin ihmisten musiikinkuuntelun kartoittamisessa ja tiedonkeruussa. Edellinen tapahtuu nk. audioscrobblauksen avulla.

Audioscrobbleri on koneelle asennettava ohjelma, joka pitää kirjaa ja raportoi käyttäjän musiikinkuuntelua, kuunneltiin se sitten MP3-formaatissa tai suoraan cd-levyltä. Mobiilikuuntelua, MySpacessa ja YouTubessa kuunneltua musiikkia palvelu ei kuitenkaan (vielä) kartoita, käyttäjien Last.fm-profiiliin kirjautuu ainoastaan soitinohjelmalla kuunneltu musiikki.

Kun perinteisesti listoja toteutetaan myyntilukuja silmällä pitäen, Last.fm tarjoaa katsauksen siihen, mitä musiikkia ihmiset ovat ihan oikeasti vuoden aikana kuunnelleet. Tai ehkä paremminkin, mitä Last.fm-palvelun 21 miljoonaa aktiivikäyttäjää ovat vuoden aikana kuunnelleet.

Kasvaako sosiaalisen median listausten merkitys tulevaisuudessa?

Minkälainen merkitys sosiaalisen median listoilla on esimerkiksi levy-yhtiötasolla. Aiheeseen vastaa EMI Music Finlandin toimitusjohtaja, nykyisin myös Music Export Finlandin hallituksen puheenjohtajana toimiva Wemppa Koivumäki.

Minkälainen merkitys perinteisillä myyntilistoilla on levy-yhtiöille?

- Listojen merkitys on aika moninainen. Yksi on tietysti se, että me nähdään sitä kautta, miten eri kappaleet, levyt tai artistit toimii kuluttajalle kulloisenakin aikana. Listojen avulla saadaan paremmin kuvaa siihen, miten hyvin me ollaan hoidettu työmme kilpailijoihin verrattuna. Jos me menestytään listoilla, niin kyllähän media noteeraa aina ihan eri tavalla. Tämä tietysti vaikuttaa artistin menestykseen tukevasti, korjaan, tukien. Listojen merkitys ja näkyvyys eri medioissa on laskenut lähivuosina.

Kertooko Last.fm:n lista jotain enemmän kuin perinteinen myyntilista?

- No esimerkiksi radioiden soittolistoilta ja myyntilistoilta ei välttämättä löydy yhteneväisyyksiä. Tämä on tietysti yksi puoli musiikkikenttää: on paljon musiikkia, jota voi kuluttaa omistamatta sitä. Toisaalta, jos kyse tällä listalla on ihmisten kotonaan kuuntelemasta musiikista, kyllä se aika paljon enemmän kertoo.

Uskotko, että sosiaalisen median listausten merkitys kasvaa tulevaisuudesssa?

- Totta kai, kyllä mä uskon sen. Toihan on myös aika mielenkiintoinen alue, jos puhutaan kuunnellusta musiikista. Perinteisesti informaatio on enemmänkin ollut kiinni siitä, mitä sähköiset mediat ja heidän musiikkipäällikkönsä ovat päättäneet sinne lautaselle laittaa. Tämä antaa aika paljon suoremmin tietoa siitä, mitä siellä kentällä ihan oikeasti tapahtuu.

Mitä musiikkia ihmiset oikeasti kuuntelevat?

Vaikka jokaisen listan kärkikolmikkoa dominoi ainakin yksi erittäin paljon viime vuonna levyjä myynyt artisti, listat eroavat esimerkiksi USA:n sekä Iso-Britannian myyntilistoista suhteellisen paljon.

Vaikka palvelu on periaatteessa avoin hyväksikäytölle, luvut ovat niin suuria, että ne todennäköisesti pitävät suurimmilta osin paikkaansa. Lista pienentää virhemarginaalia, kun pohditaan mikä toimii ja mikä ei. Ehkä joidenkin tahojen mielestä pelottavankin paljon, .