Artistit mainosmannekiineina

Julkaistu Ma, 12/01/2009 - 12:55
  • Slash myy autoja! (Kuva: )
  • Ostaisitko käytetyn auton häneltä? Rokkareita ja poppareita on jo pitkään yritetty saada tuotemannekiineiksi, mutta harvoin yhteistyö on ollut toimivaa.

Ulkomailla artistit ovat perinteisesti ostettu kiillottamaan virvoitusjuomamerkkien brändiä sekä satunnaisesti autoja. Suomessa sen sijaan ei ole totuttu näkemään rock- ja popväkeä myynninedistämistoiminnassa. Ehkäpä siksi moni hieraisi silmiään nähtyään ensi kertaa Pelle Miljoonan bussimainoksessa.

Levy-yhtiöihin yhteistyökyselyjä kuitenkin tulee. – Onhan niitä, parhaillaan on muutama diili mietinnässä. Mutta koska markkinat ovat täällä pieniä, ei firmoilla yleensä ole ole omia budjetteja Suomeen, SonyBMG:n brändijohtaja Jan Streng huomauttaa.

- Levy-yhtiön pitää puntaroida tarkkaan hyötyykö artisti sopimuksesta. Levyn julkaisun aikaan lisäjulkisuus voi olla riittävä syy. Sopimuksilla haetaankin usein mediatukea julkaistavalle levylle, selittää Streng.

Suurin osa yhteistyöstä jää huomaamatta, koska sopimuksiin kuuluu vain harvoin tv-spotteja tai lehtimainoksia. – Yhteistyötä tehdään lähinnä arkielämän product placementin avulla. Artistit ajavat tietyllä autolla ja pitävät sovitun merkkisiä vaatteita, valottaa Streng. Firma siis saa näkyvyyttä ja artisti hyödykkeitä.

Perinteisesti muusikot ovat mainostaneet rinta rottingilla instrumentteja ja musiikkilaitteita. Yleensä kyseessä on ollut enemmän yhteistyösopimus kuin mainosmannekiinina patsastelu. Kitaristi suostuu esiintymään lehden mainoksessa soittimensa kanssa ja saa niitä vastapalveluksena ilmaiseksi valmistajalta. Molemmat osapuolet hyötyvät, vaikka raha ei varsinaisesti kulje kumpaankaan suuntaan.

Oma lukunsa on kokonaan omat tuotemerkit, kuten miljoonia litroja myynyt Linda Lampenius –siideri sekä Euroviisuvoiton humussa lanseerattu Lordi –limu.

Ulkomailla on otettu yhteistyökumppaneita myös kiertueita sponsoroimaan. The Rolling Stones kiersi maailmaa osittain Volkswagenin rahoittamana. Diiliin kuului myös tuotemainontaa, ja jopa VW Gol Rolling Stones – automalli.

Mutta omalla naamallaan mainostamista ovat artistit yleensä välttäneet. Isompia mainosdiilejä virvoitusjuomamerkkien kanssa on tehnyt mm. Michael Jackson, Britney Spears ja Shakira.

Mutta mainosmaailmassa liikkuu isot rahat ja monet artistit ja näyttelijät ovat olleet valmiita ottamaan riskin oman brändinsä vesittämisestä.

Hollywood-näyttelijät eivät ole ilmeisesti halukkaita pissaamaan omaan hiekkalaatikkon, joten he ovat suojelleet imagoaan esiintymällä tv-mainoksissa vain ulkomailla. Japanilaiset mainostajat ovat olleet erityisen innokkaita hankkimaan tähtiä tuotteitaan mainostamaan: Tommy Lee Jones mainostaa kahvia, Arnold Schwarzenegger puffaa juomaa, Keanu Reeves markkinoi alkoholia  ja Bruce Willis ajaa Subarua.

Ja onhan se suhteellisen helppoa rahaa piipahtaa nousevan auringon maassa muutaman päivän pistokeikalla kuittaamassa miljoonia.

Tulevaisuudessa mainonta tulee melko varmasti täsmentymään, jolloin myös pienempiä viiteryhmiä tavoittavia artisteja voidaan haluta myyntiä edistämään. – Lähitulevaisuudessa on paljon mahdollisuuksia, joita ei olla vielä hyödynnetty, uskoo Jan Streng. – Mutta tarkkana pitää olla, koska nämä ovat herkkiä juttuja.