Kulutus kulutus, minne sä menet? Jakelu Jakelu, kuka sä olet? Kuluttaja kuluttaja, juoksen sen perään. Hitti hitti, en ennätä enää
Miten musiikkibisnes aikoo pärjätä jatkossa, kun digitaalinen vallankumous leviää vaikkapa Spotify-musiikkipalvelun muodossa?
Spotify on osittain levy-yhtiöiden omistuksessa: noin viidesosa palvelusta myytiin jo ennen sen lanseerausta viime syksynä.
Spotify on siirtymässä hiekkalaatikolta isojen poikien leikkeihin. Odotukset ovat korkealla, mutta Spotify ei silti lähde Amerikkaa valloittamaan henkseleitä paukuttaen.
Saksassa jo 20 vuoden ajan järjestetty musiikkialan monipuolinen tapahtuma Popkomm peruutettiin tältä syksyltä vedoten talouskriisiin. Peruutuksen takana on kuitenkin ilmiselvästi muutama muukin takaisku.
Onko pieni levy-yhtiö aina monikansallista jättiläistä parempi?
"Reznorin rakkaudentunnustukset tai kuvat vinttikoirista eivät vastanneetkaan fanien mielikuvia angstisesta industrial-gootti-rokkarista, joka vähintään kerran päivässä viiltelee itseään."
Vuonna 2007 perustettu Songkick on aikaisemmin keskittynyt keikkoja suosittelevan palvelun rakentamiseen.
”Meillä ei ole tarkoitusta vaikuttaa tottumuksiin vaan tarjota vaihtoehto”
Ilmaisen livelevyn saa kaikki tänä vuonna bändin keikalla käyvät. Muut voivat ladata levyn bändin nettisivuilta.
Nykypäivänä ei pelkällä musiikin kuunnelluttamisella enää kilpailla: pitää olla toimintaa, mahdollisuus jakaa, interaktiota ja ilotulitusta.
Billy Corgan on keksinyt veloittaa Smashing Pumpkinsin faneilta maksua uuden levyn tekemisistä kertovista videopätkistä.
Musex järjestää suomalaisten musiikkiviennin ammattilaisten kanssa kansainvälisen musiikkialan ”Is This It” -huippukokouksen Helsingissä.
Onko ilmaisuus vääjäämätön trendi, josta tulee lopulta vallitseva todellisuus? Mitä tapahtuu jos ja kun musiikkia jaetaan ilmaiseksi?
Emmat on jaettu.
Sveitsiläinen musiikki- ja tapahtumaportaali mx3.ch on yhdistänyt bändit, levy-yhtiöt, radiot ja tapahtumat samaan nettipalveluun.
Monsp - levy-yhtiön Keijo Kiiskinen sanoo tekevänsä töitä tekemisen ilosta, ei dollarin kuvat silmissä. Minkälaista on julkaista nykyaikana musiikkia isojen yhtiöiden varjossa?
Viola-yhtye luopuu kokonaan pitkäsoitoista ja cd-levyistä. Tästä eteenpäin bändi julkaisee netissä uuden biisin kuukausittain - ilmaiseksi. Mistä moinen järjettömyys johtuu?
Nyt, kun on kyse puhtaasti rahasta, niin helpostihan sitä uuden maailman valtiot haastavat neljä parikymppistä miestä oikeuteen.
Parillakymmenellä eurolla kuussa saa käyttöönsä rajattoman määrän biisejä, mutta soitto katkeaa samalla hetkellä kuin maksutkin.
Mainoksilla ja kuukausimaksulla toimiva Spotify voi hyvinkin muuttaa rajusti musiikkibisneksen rakenteita. Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan striimimusiikista?
Harva rikastuu poplauluja rustaamalla. Biisin breikkaaminen ulkomailla olisi kuin lottovoitto, niin todennäköisyydeltään kuin rahallisesti mitattuna.
Uudistetusta iTunesista ladatut musiikkitiedostot ovat jäljitettävissä alkuperäiseen biisin ostajaan.
Musiikkibisnes elää jatkuvaa muutoksen aikaa. Kotistudiot, nettikaupat, kopiosuojaukset, vertaisverkot ja uudet formaatit pitävät alan varpaillaan. Kuka tienaa nykyjärjestelmällä ja miten?
Ostaisitko käytetyn auton häneltä? Rokkareita ja poppareita on jo pitkään yritetty saada tuotemannekiineiksi, mutta harvoin yhteistyö on ollut toimivaa.
iTunesin päätöksen myötä voidaan suhteellisen helposti ennustaa, että koko musiikin kopiosuojausjärjestelmä tulee vähitellen tiensä päähän.
Kaikista vuoden 2008 suurista innovaatioista huolimatta, halusin vain todeta, että olen edelleen sitä mieltä, että levyteollisuuden tulevaisuus on eri asia kuin musiikin tulevaisuus.
"Massamedia on sitä, että sä lösähdät, ja joku viihdyttää sua." - Jotain mitä perinteinen media voi tarjota, ja jotain, minkä puuttuminen YouTubesta tekee siitä niin suositun.
Meteli.net juhlii tänään uuden MP3-kauppansa avautumista Helsingin Tavastialla. Loppuunmyydyissä bileissä pääesiintyjänä soittaa Apulanta.
Viime viikolla kotimainen digitaalinen musiikkikauppa The Ground ilmoitti panevansa pillit pussiin. Sittemmin kaupan perustaja Antti Peisa tuli toisiin ajatuksiin. Digitaalista puolta päätettiin vielä jatkaa.
Kuluttaja tarvitsee digitaalisen musiikkikaupan, jonka tarjonta on tarpeeksi kattava ja jonka musiikki on ostamisen jälkeen omistajan täydellisessä hallinnassa.
Tuomari Nurmio, Sielun Veljet, Pelle Miljoona ja kumppanit olivat mukana tekemässä parasta suomalaista tribuuttilevyä - Tapio Rautavaaralle. Mistä siis on kyse?
Voitaisiinko esimerkiksi Metallican uusimman albumin monumentaalisen pitkien raitojen ajatella toimivan yhtenä esimerkkinä siitä, että kappaleita ei tehdä enää ainakaan hittiradioon.
Kaikki tuntuu niin sovinnaiselta ja mukavalta, kaikilla on yhteinen päämäärä; tehdä vitusti rahaa. Missä kapina? Missä välissä se tulee? Minkälainen se on?
En ollut Tampereella Musiikki&Mediassa. Ensimmäinen, hermostunut viesti tuli lauantaiaamuna. Miten niin et ole paikalla, se sanoi.
Rumba-lehden vuosittain julkaisemasta Suomen musiikkimaailman 40 vaikutusvaltaisimman henkilön listasta löytyy yksi nainen.
Luovuuteen sisältyy huomattava määrä kliseitä. Luovuus terminä pitäisi musiikkibisneksessä kieltää.
On todella sääli, että bändin ja levy-yhtiön toimesta pyritään tällä tavalla pitämään mediaa kyykyssä kiristämällä haastatteluilla.
Rolling Stones on ollut mukana monissa suurissa muutoksissa mitä rockbisnekseen tulee. Ehkä heidän vaikutustaan tuotemerkkien ja brändäyksen historiaan tullaan myös tutkimaan.
Haluavatko ihmiset tulevaisuudessa vastaavanlaisista palveluista maksaa, verkosta kun löytyy ilmaista tarjontaa ihan riittämiin.