Helsingissä järjestettävä ideariihi kokoaa pyöreän pöydän keskusteluihin 70 kansainvälistä musiikkibisneksen tekijää ja 70 alan suomalaista ammattilaista.
Tilaisuus on brändätty nimenomaan musiikkiseminaariksi. Liekö se syynä että tapahtumaan on ilmoittautunut mm. kansainvälisten tähtien managereita sekä maailman suurimpien musiikkikustantamojen ja levy-yhtiöiden tuotantopäälliköitä. Osallistujien ansioluetteloista löytyy muun muassa Madonnan ja Linkin Parkin kaltaisia artisteja.
Musiikki on pääosassa
Järjestäjät alleviivaavat ettei kyseessä ole internetajan tekijänoikeusasioita pähkäilevä foorumi, vaan musiikkipainotteisesta workshopista. Is This It menee jopa niin pitkälle, että mainostaa itseään ainoaksi alan tapahtumaksi, jossa keskustellaan musiikista.
Lähtökohdat ja näkökulma tuntuvat olevan kohdillaan. Musiikkia tehdään ja kuunnellaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Ja se on hyvä asia, muistuttavat tilaisuuden järjestäjät.
– Nyt jos koskaan on entistä tärkeämpää keskittyä hyvien tuotteiden ja menestystarinoiden luomiseen; molemmille löytyy edelleenkin markkinoita kaikkialla maailmassa, kommentoi Music Export Finlandin johtaja Paulina Ahokas.
Myös brändäystä ja teknologiaa
Vaikka kokousta markkinoidaan nimenomaan musiikilla, niin joidenkin puhujapöntössä vierailevien ydinosaaminen on selvästi muualla kuin musiikin tekemisessä. Osallistujille puhuvat mm. Mainosfirma Bob Helsingin toimitusjohtaja Mika Sarimo sekä Nokian Ovi-musiikkipalvelua luotsaava Pekka Pohjakallio.
Pyöreissä pöydissä konkreettisia keinoja
Järjestäjien tavoitteena keksiä sata uutta ideaa parempien musiikkituotteiden kehittämiseksi. Ideariiheen kokoontuu 140 hengen maineikas ryhmä koti- ja ulkomaisia ammattilaisia. Luentojen jälkeen osallistujat jakautuvat pienempiin ideariihiin miettimään muun muassa tuottamista, luovuutta ja brändäystä.
Ammattilaisia ja kutsuvieraita
Tilaisuus ei ole taviksille ja harrastelijamuusikoille suunnattu, eikä paikalle voi noin vain mennä kuuntelemaan ammattilaisten mietteitä. Osallistujat ja puhujat on käsin valittu erillisen toimikunnan toimesta, johon kuuluu mm. A&R pomot Warner Musicin Asko Kallonen ja Warner/Chappellin Tom Frisk sekä HIM-manageri Seppo Vesterinen.
Paljon yhteistyötä
Is This It -huippukokouksen taustalla on aikamoinen kasa rahoittajia ja sponsoreita. Tukea tilaisuudelle on jakanut mm. Työ- ja elinkeinoministeriö, Opetusministeriö, Ulkoasianministeriö, Euroopan sosiaalirahasto, Svenska Kulturfonden, Suomen Lontoon instituutti. Kaupallisista toimijoista mm. Nokia, Hilton Helsinki Strand, Greater Helsinki Promotion, Helsingin kaupunki, Live Nation Finland ja MTV.
Sata uutta ideaa parempien musiikkituotteiden kehittämiseksi on aikamoinen lupaus. Nähtäväksi jää minkälaisten eväiden kanssa osallistujat kotiin palaavat.