Peliala ei ole enää aikoihin ollut pienen porukan bisnestä. Nykyään massapelien valmistajat voisivat halutessaan ottaa kantaa maailman epäkohtiin. Jostain syystä musiikki- ja elokuva-alalle tyypillisiä kannanottoja ei juuri peleissä näy.
GTA – pelin kehittäjät pääsivät äskettäin Time-lehden 100 vaikutusvaltaisinta ihmistä – listalle. Mutta onko auto- ja räiskintäpelien vaikutus kuitenkaan kovin suuri pelialan ulkopuolella?
Tällä hetkellä jako on suhteellisen selvä. Hittipelit porskuttavat omassa maailmassaan ja mielipidevaikuttamiset ja kannanotot jätetään muiden tehtäväksi. Avustusjärjestöt, hyväntekeväisyysyhdistykset ja vastaavat ovat kuitenkin myös lähteneet pelien kehittäjiksi. Tarkoituksena ei ole niinkään tehdä miljoonia myyviä pelejä, vaan levittää tietoa ja nostaa tietoisuutta.
Pelit ovat havaittu jo aikoja sitten tehokkaiksi opetusvälineiksi. Monet yritykset käyttävät pelinomaisia virtuaalimaailmoja koulutustarkoituksiin. Tietokoneen ruudulle on esimerkiksi vaivatonta kehittää palvelutilanteita, joista uudet työntekijät voivat oppia vuorovaikutusta.
Hyväntekeväisyyttä ja sotimista
Pelien mahdollisuudet on huomattu myös YK:ssa. Yhdistyneiden kansakuntien tuottama Food Force -peli ohjaa ihmisiä tutustumaan kolmannen maailman kriiseihin.
mtvU:n julkaisema Darfur is Dying pyrkii herättämään pelaajia Darfurin nykytilanteeseen. Kuolevat ihmiset ovat usein viihdettä tietokoneen ruudulla, mutta asetelma kääntyy ylösalaisin jos vastaava tilanne on todellisuutta joillekin.
Vähemmän shokeeravalla tasolla pelejä on tehty mm. kulutusyhteiskuntaa, liikalihavuutta (Fatworld) ja apatiaa (Disaffected!) vastaan.
"Vakavista peleistä" on tullut bisnestä
ImpactGames ja Persuasive Games ovat tehneet tiedostavista peleistä liiketoimintaa. Impactgames mm. myy Isrealin ja Palestiinan väliseen konfliktiin perustuvaa Peacemaker –peliä. Sivuillaan yritys tarjoaa pelialustaa myös muiden konfliktien pohjalta tehdyille peleille
Pelejä lapsille
Suuri osa tiedostavista peleistä on suunnattu lapsille ja nuorille. Ehkäpä eläinoikeusjärjestö PETA on luokitellut aikuiset lihansyöjät liian hankalaksi kohderyhmäksi, ja päättänyt keskittää tarmonsa lasten ja nuorten suuntaan. Mama Kills Animals –peli ei ole pelinä kummoinen, mutta kyseenalaistaa hauskasti lihansyönnin.
Asetelmien kyseenalaistamista
Tekniseltä tasoltaan tiedostavat pelit eivät tietenkään ole hittipelien veroisia. Niiden teho perustuu siihen että pelien viraalitodellisuus on todellisuutta joillekin. Yleensä kun pelien maailmaa pidetään raakana ja julmana mielikuvituspaikkana.