Puhelioperaattori Sonera on kaikessa hiljaisuudessa noussut kotimaassa musiikin jakelijoiden joukkoon. Yhtiö julkaisi 1.6 Sonera Music Player -palvelun, joka muistuttaa paljolti jo jossain määrin Suomeen vakiintunutta Spotifyta.
Soneran palvelu tarjoaa käyttäjälleen neljän miljoonan kappaleen kuunteluoikeuden 9.90 euron kuukausihintaan. Poikkeuksena palvelu toimii myös uusimissa matkapuhelimissa ja myös silloin, kun Internet-yhteyttä ei ole saatavilla.
Mihin Sonera näkee sijoittuvansa uuden palvelunsa kanssa musiikin jakelukentällä, ja uskotaanko yhtiössä kuukausimaksumusiikin kannattavuuteen. Musiikin myyminen kun ei ainakaan levymyyntien suhteen tuntusi olevan nykyisin kovinkaan kannattavaa.
Spotify on aina ollut kiinnostava palvelu ansaintamallinsa suhteen. Paremmin, mikä on Spotifyn lopullinen ansaintamalli ja tuottaako kuukausimaksullinen musiikkipalvelu ja mitä artistit ja tekijät lopulta saavat?
Kohderyhmänä nuoriso, tavoitteena imagon kohottaminen
Soneran palvelussa ns. rahaa tuottavat ansaintamalli on hyvinkin perinteinen operaattorimaailman malli. Toisaalta, Sonera hakee palvelullaan myös imagollista nostetta, kommentoi yhtiön kaupallinen johtaja Pasi Mehtonen.
– Meillä on käytössämme hyvin perinteinen operaattorimaailman ansaintamalli, joka on kaksijakoinen. Ensimmäinen malli on luonnollisesti se, että toimimme jakelijana: laskutamme asiakkaan ja saamme siitä uutta liikevaihtoa, jonka jaamme muiden tuotantoon osallistuneiden kanssa.
– Toiseksi me haluamme tarjota itse myös sitä mitä asiakkaat haluavat. Haluamme vahvistaa imagoa tietyillä valikoiduilla palvelualueilla. Haluamme olla brändillämme vahvemmin mukana musiikkimaailmassa.
Mehtonen jatkaa, että tuore palvelu on suunnattu ehdottomasti nuoremmille sukupolville. Soneran teettämän trenditutkimuksen mukaan musiikkipalveluiden käyttö olisi vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa. Sonera Music Player ei kilpaile ns. vapailla markkinoilla, vaan palvelu on enemmänkin suunnattu käyttäjille, jotka jo valmiiksi ovat Soneran asiakkaita kommentoi Mehtonen.
Tavoitteena yhtiöllä onkin kasvattaa Sonera Music Player suosituimmaksi musiikkipalveluksi omassa asiakaskunnassa.
Uudet musiikkipalvelut haastavat perinteisen musiikkiradion?
Sonera Music Player on tarkoitettu käytettäväksi tietokoneella ja palvelun mobiilikäyttö on mukana ainoastaan mukavana lisänä. Soneran uusi palvelu tarjoaa kuitenkin vaihtoehdon, missä käyttäjä saa kuunnella mitä musiikkia hän haluaa ja milloin hän haluaa. Edellinen siis vaihtoehtona suhteessa perinteiselle musiikkiradiolle.
– Kun ajattelee tavallisen kuluttajan kannalta, kyllä kaikki media kilpailee sun huomiosta ja ajasta. Tämän kautta voisi kai tietysti ajatella, että myös televisio on meidän kilpailija. Mutta kun ollaan ns. liikkeessä, radio on selkeästi se toinen vaihtoehto, joka tässä kentässä kilpailee kuluttajan huomiosta. On paljon puhelimia, missä radio toimii. Meillä kuitenkin uskotaan aika paljon tämän palvelun tietokonekäyttöön, ja mobiili on ainoastaan kiva lisä.
– Suhteessa musiikkiradioon Sonera Music Player antaa vapauden valita juuri sen musiikin, mitä haluat kuunnella. Meillä ei kuitenkaan ole tarkoitusta vaikuttaa tottumuksiin vaan tarjota vaihtoehto.
Levymyynti romahti jälleen alkuvuodesta
Markkinointi ja Mainonta -lehden IFPI:ä lainaavan jutun perusteella voisi kai aika suoranaisesti sanoa, että kotimainen levymyynti on nykyisin painottunut enimmäkseen Idols-formaatin kautta syntyneisiin tuotoksiin.
Suomessa myytiin tammi–huhtikuussa 25 prosenttia vähemmän levyjä kuin viime vuonna. Huhtikuussa myynti oli jopa 37 prosenttia miinuksella. Kun äänitemyynti ja sen kautta musiikkiala on kovasti murroksessa, onko Soneraan kohdistunut esimerkiksi levy-yhtiöiden toimesta paineita tehdä uudenlaisia palveluita, jotka edistäisivät musiikin myyntiä.
Pasi Mehtosen ei myönnä mitään, mutta palvelun ideointia on kuulemma tehty puolin ja toisin. Lisäksi samankaltainen palvelu on lanseerattu TeliaSoneran toimesta Ruotsissa. Sellaisen ansaintamallin luominen missä kaikki osapuolet hyötyisivät toiminnasta, ei ole kuitenkaan syntynyt itsestään.
– Luulen että tämän palvelun ideointi on lähtenyt meidän ja levy-yhtiöiden toimesta. Me ollaan lanseerattu samantyyppinen palvelu Ruotsissa viime vuoden lopuilla.
– Lopulta on löytynyt sellainen liiketoimintamalli, jossa koko yhtälö hyötyy toiminnasta. On otettu huomioon, mitkä ovat meidän tavoitteet, paljonko on halukkaita maksamaan musiikista, mitä levy-yhtiöt saavat ja viime kädessä mitä ns. luova luokka eli artistit loppukädessä saavat.
– Tämän yhtälön rakentaminen tässä matkan varrella ei ole ollut ihan helppo. Meillä on mennyt pitkään, että palaset ovat loksahtaneet kohdalleen ja ollaan saatu intressit yhtenäiseksi. Palvelua on Suomessa kehitetty noin vuosi. Soneralla on aikaisemmin kuitenkin ollut eräitä yhteistyökuvioita tiettyjen musiikkilataamoiden kanssa.
Digikohinan Jiri testasi Sonera Music Playerin viime kuussa. Hänen kokemuksensa mukaan Sonera Music Player on ihan varteenotettava kotimainen vaihtoehto esimerkiksi Spotifylle vaikkakin tiettyjä alkukankeuksia on vielä olemassa.
Musiikista on tulossa kertakäyttötavaraa
Jos muistellaan minkälainen tilanne digitaalisessa musiikkikentässä vallitsi vielä viime vuoden lopuilla, on todettava, että kuluttajan kannalta nyt puoli vuotta myöhemmin on menty valovuosia eteenpäin. Uusia palveluita on syntynyt puolen vuoden aikana useampia, ja tänä päivänä kuluttajalla on pääsy lähestulkoon minkä tahansa musiikin pariin välittömästi. Sonera on viemässä tätä ominaisuutta nyt myös mobiilikäyttöön.
Suuret musiikkikirjastot vaativat kuitenkin suodattamista ja suositteluja. Lisäksi musiikin kuunteluun voi liittyä myös uudenlaisia sivujuonia mitkä tekevät siitä huomattavasti kiinnostavampaa ja hauskempaa. Edelliseen haasteeseen niin kovin hienosti vastaa The Sixty One.