Spotify aikoo valloittaa maailman

Julkaistu Pe, 24/07/2009 - 11:55
  • Spotify (Kuva: Logo: Spotify)
  • Spotify on siirtymässä hiekkalaatikolta isojen poikien leikkeihin. Odotukset ovat korkealla, mutta Spotify ei silti lähde Amerikkaa valloittamaan henkseleitä paukuttaen.

Suomessa paljon hehkutettu musiikkistreamipalvelu Spotifyta on tähän mennessä päässyt käyttämään vain Ruotsissa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa ja Suomessa. Nyt yritys on valmis ottamaan ison askeleen beta-vaiheen testailusta suoraan Yhdysvaltoihin.

Amerikan markkinat ovat olleet monen it-musiikkipalvelun kompastuskivi. Suuret, mutta hankalat jenkkimarkkinat vetävät kuitenkin Spotifyta puoleensa. Isossa maassa on valtavasti potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi musiikkiteollisuus on keskittynyt sinne. Jos Spotify saa jenkit innostumaan, niin sen jälkeen on varmasti helpompi laajentua muualle

Sopparit järjestykseen

Teknisesti Spotify toimii kuin unelma. Puskurointiviive on lähes olematonta ja käyttöliittymä on kätevä. Se, missä Spotify voi vielä kompastua pahasti, on kansainvälisten sopimusten tekeminen.  Tähän asti Spotifyta on voinut käyttää vain muutamassa maassa, mutta jos ja kun homma kehittyy kokeilu- ja puuhasteluasteesta maailmanlaajuiseksi bisnekseksi, niin innostumaan pitää saada sekä levy-yhtiöt että tekijänoikeusjärjestöt. Raha on varmasti pääroolissa näissä keskusteluissa. Levyfirmat ja tekijänoikeusjärjestöt joutuvat miettimään Spotifyn suhteen rahan ansaintalogiikkaansa täysin uusiksi. Näyttää kuitenkin siltä ettei tilanne ole täysin mahdoton. Spotify viilasi juuri diilin ison digimusiikkijakelija IODAn kanssa.

KännykkäSpotify

Sopimusten lisäksi Spotifyn pitäisi saada mobiversionsa kuntoon, jotta laaja mp3-laitteisiinsa kiintynyt kuluttajakunta ottaisi musiikkipalvelun ainoaksi musiikkisoittimekseen. Tietokone on vielä hieman hankala laite musiikin kuuntelemiseen, mutta taskussa muutenkin kulkeva puhelin kuuden miljoonan laulun musiikkivalikoimalla kuulostaa jo käytettävyydeltään yleispätevältä. Saadakseen tulevaisuudessa Spotifyn kännykkään, joutuu suunnitelmien mukaan kuitenkin siirtymään Spotifyn maksavaksi asiakkaaksi.

Spotify tarjoaa tällä hetkellä ilmaista ja maksullista palvelua. Maksuttomassa joutuu kuuntelemaan ja katselemaan mainoksia, mutta niitä on ollut (ainakin Suomessa) niin vähän, että harva on viitsinyt maksaa kymppiä kuussa päästäkseen mainoksista eroon. (Vaikkakin laadullisesti mainokset ylittävät heittämällä ärsytyskynnyksen..)

Lähitulevaisuudessa Spotifyn pyörittäjät pyrkivät houkuttelemaan käyttäjiä maksulliselle puolelle parantamalla sen äänenlaatua 320 kilobittiin sekunnissa. Myös ennakkokuuntelutäkyjä on testailtu maksullisella puolella. Premium-asiakkaat ovat saaneet kuunnella joitain uusia albumeja ennen niiden virallista julkaisupäivää. Näillä näkymin suurin porkkana maksaa kymppieuro kuussa on kuitenkin kännykkäspotify.

Omistamisesta käyttämiseen

Kävi Spotifylle Amerikassa miten vain, on vaikea uskoa musiikkiteollisuuden pystyvän kauaa estämään vastaavien palvelujen yleistymisen. Tulevaisuudessa omistaminen ei ehkä olekaan itseisarvo? Vai onko?