Mediasirkus saapui kaupunkiin jo etukäteen

Julkaistu Pe, 31/07/2009 - 11:55
  • Madonna, Madonna, Madonna (Kuva: Kuva: anirudhkoul @ Flickr (cc))
  • Ai, tuleeko Madonna Helsinkiin? Ei vaiskaan! Pitäisi nimittäin olla vähintään kuollut, jotta olisi voinut välttyä Madonna-hehkutukselta.

Anteeksi vaan, mutta mikä ihme siinä Madonnan konsertissa on niin ennenkuulumatonta? Miksi tapahtumasta on pitänyt kirjoittaa jo etukäteen noin yhden sademetsän verran lehtijuttuja ja tuulivoimalan edestä nettijuttuja?

Madonnan konserttipaikalla on 500 festarivessaa, so what?

Kun keikasta ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole mitään oikeasti kiinnostavaa kerrottavaa, niin lehtiä myydään nippelitiedolla.

Tietysti sapluunaan kuuluu, että lööpit vedetään takkuilevasta lipunmyynnistä. Lippupiste ja R-Kioski joutuvat epäkiitolliseen rooliin. Kun 80 000 lippua myydään kolmessa tunnissa, niin melko varmaa on ettei kaikki mene ihan putkeen. Kumpi on uutinen? ”Koira puri miestä” vai ”Mies puri koiraa”?

Ja hei ajatelkaa, Madonnan kunniana on lyödä Suomen ennätys yksittäisen keikan bajamajavessojen lukumäärässä. Ressu Redford paikalla kirjaamaan tulos Guinnessin Finland Editioniin.. Mahtavaa!

Tupla tai kuitti

Popviihde on sillä lailla raadollista, että perintöprinsessat ei paljon kiinnosta. Britney Spears kävi juuri Suomessa, huomasiko kukaan? Populaarikulttuurin kanonisoituihin tähtiin eivät päde median normaalit julkaisukynnykset. Uutisen voi tehdä vaikka siitä etteivät kaikki 80 000 katsojaa näe Madonnaa läheltä.

Ilmatila kiinni, vesialueet suljettu

Ihailevaan sävyyn kirjoitetut artikkelit Madonnan keikan järjestelyjen valtavuudesta ovat myös olleet vahvasti edustettuna. Suomeksi megajärjestelyt kuitenkin usein tarkoittavat tavisten elämän vaikeutumista.

Tuska-festareiden aikaan muistetaan aina kirjoittaa tapahtuman aiheuttamasta häiriöstä ja mielipahasta. Yleensä juttuihin kaivetaan jostain naapuritalon kattohuoneistosta 89-vuotias mummo kommentoimaan: ”Kun ne on vielä niin pelottavan näköisiä. Että kun joutuu tällä iällä omassa kodissaan pelkäämään.”

Madonnan tapauksessa samat mediat hehkuttavat järjestelyjen suuruutta. Mitä suurempaa, sen parempaa?

Samaan aikaan poliisi toimii toimivaltansa ylärajoilla sulkemalla merialueet keikkapaikan lähettyviltä. Veneilypiireissä virallisten meriväylien sulkeminen on herättänyt ihmetystä. Suojaisa Lauttasaarenselkä on paljon käytetty Helsingin ohitusreitti. ”Pahat kelit, vai? Menkööt mokomat merikarhut jotain muuta kautta!"

Mutta hei, se on Madonna! Jos Britney olisi esiintynyt Jätkänsaaressa, niin olisiko poliisi sulkenut vain osan Lauttasaarenselkää?

Kuka tarvitsee markkinointikoneistoa, kun media markkinoinnin ilman kustannuksia?

 

Artikkelin kirjoittajan tarkoituksena ei ollut tehdä juttua Madonnasta.