Osittain siihen on vaikuttanut von Baghin tausta: isä oli Pietarista, eikä isoäiti ikinä oppinut suomen kieltä. Von Bagh tunnustautuu patriootiksi, joka erilaisista palasista tarkastelun kautta on rakentanut suomalaisuuttaan.
Von Baghin aikana ei ollut videoita, vaan elokuvia mentiin katsomaan teatteriin. Rio Bravo teki aikanaan niin suuren vaikutuksen, että von Bagh istui joka arki-ilta sen katsomassa. Von Bagh onkin verrannut elokuvateatteria syliin. Äitinsä von Bagh menetti ollessaan kuusivuotias, ja kuitenkin hän kokee saaneensa enemmän perintöä äidiltään kuin psykiatri-isältään, jota von Bagh kuvailee etäiseksi. ”Hän oli syventynyt itseään lähellä olevien asioiden tutkimiseen elämän kustannuksella”.
Arvostettu Taideteollisen korkeakoulun elokuvahistorian opettaja kertoo jokaisen tyrmäyksen virittäneen hänet uuteen innostukseen. Niin kävi Kreivi-elokuvan kohdalla, jonka kriitikot lyttäsivät, ja samoin kävi von Baghin lisensiaattityön, jota ei hyväksytty.
Von Baghille on myönnetty tiedonjulkistamisen elämäntyöpalkinto ja hänen Suomen taiteiden historiasta kertova Sininen laulu -kirja voitti Tieto-Finlandian. Von Bagh arvostaa oivaltavaa kritiikkiä ja hänen mielestään kriitikko on tunteikas välikäsi elokuvan ja katsojan välillä.
Von Bagh kertoo olleensa varsin laiska historian tunneilla, joten elokuvat ovat olleet hänelle 1900-luvun korkeakouluhistoriaa. Elokuvien johtolangat ovat antaneet von Baghille inspiraation tutkia erilaisia asioita.
Von Baghin musiikkivalinta on Kiti Neuvosen esittämä Nuoruustango, joka liittyy läheisesti Kreivi-elokuvaan.
Kommentit (0)
Ei kommentteja.