A-studio: Talk – Puolustusministeri pulassa

Julkaistu torstaina 22.03.2012 9 121

A-studio: Talkia juontavat Susanne Päivärinta ja Jan Andersson.

TV1 torstaina 22.3. klo 21.05 - 22.00

Yle Areenassa 7 päivää

Puolustusministeri Stefan Wallinin sekoilu Dragsvikin varuskunnan kohtalosta hämmentää.

Aluksi puolustusministeri kiisti poliittisen ohjauksen Dragsvikin varuskunnan säilyttämisessä. Myöhemmin ministeri kuitenkin myönsi vaikuttaneensa asiaan.

Nyt ihmetystä herättää se, tiesikö pääministeri Jyrki Katainen Wallinin sooloilusta?

Puolustusministerin bunkkeri tutisee, kun opposition pommitus kiihtyy. Keskusta ja perussuomalaiset vaativat, että Wallinin luottamus punnitaan uudelleen.

Jopa pääministeri Jyrki Katainen ja valtionvarainministeri Jutta Urpilainen ovat moittineet Wallinia siitä, ettei hän kertonut avoimesti Dragsvik-päätöksestä.

 

Kohu järkyttää Wideroosia

Kansanedustaja Ulla-Maj Wideroos (RKP) on järkyttynyt Dragsvik-kohun saamista mittasuhteista. ”Totta kai Wallin puolustaa Dragsvikia, hän on RKP:n ministeri. Ihmettelen, miksi Dragsvik pitää ottaa uudelleen käsittelyyn ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa”, sanoo Wideroos.

Kansanedustaja Pentti Oinonen (PS) vaatii ministeri Wallinin viemistä valtakunnanoikeuteen eduskunnan harhauttamisesta. ”Puolustusministeri syö myös puolustusvoimien uskottavuutta. Nyt täytyy ministerin itse ymmärtää erota”, pamauttaa Oinonen.

 

Väärin viitattu

Kansanedustaja Mari Kiviniemi (Kesk.) sanoo, että Dragsvik-kohu osoittaa, ettei hallitus ole enää pääministeri Kataisen hallinnassa. ”Ministeri Wallin on antanut eduskunnalle väärää tietoa. Aikaisemmin on katsottu, että tällaisen toiminnan takia ministeri joutuu eroamaan”, sanoo entinen pääministeri Kiviniemi.

Kansanedustaja Ilkka Kanerva (Kok) pitää käsittämättömänä, jos ministeri ei olisi yhteydessä virkamiehiin puolustusvoimien uudistuksen aikana. ”RKP teki pienen virheen siinä, että he lähtivät viittaamaan siihen, mitä hallitusneuvotteluissa on sovittu. Ei siellä sovittu, että Dragsvik säilytetään”, sanoo Kanerva.

 

Suosittele121 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

torstaina 22.03.2012

Voisitteko ystävällisesti kysyä tältä Wideroosilta että eikö hänen tehtävä ole myös ajaa muutakin kun Ruotsinkielisten asioita,he kaikki suhtautuvat ylimielisesti Pohjois-Karjalan asioihin,eikö he mieti miltä tämän alueen nuorista tuntuu kun joutuvat vieraalle paikkakunnalle satojenkilometrien päähän suorittamaan palveluaan.Ja kuinka paljon se maksaa kun vikonlopuksi tullaan lomalle yksipäivä menee matkoihin että onko se oikein ?.Ruotsinkieliset voivat hyvin siirtyä dragvikista Upinniemeen silti matka on kohtuullinen,Matkakustannukset jäävät huomattavasti pienemmiksi piollustusvoimille.Kyllä tämä muutos täällä Karjalassa on hämmentävä ja oman alueen edustajat ovat kuin kusisukassa eduskunnassa ,he eivät vastaa kyselyihin eivätkä uskalla puollustaa omiaan mutta kunnallisvaalit ovat tulossa ja kyllä sitten tulee hätä kun äänet menee keskustalle perussuomalaisille.Kiitos hyvästä ohjelmasta toivottavasti ei taas mene päällekkäin huutamiseksi odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.

torstaina 22.03.2012

Joo olen samaa mieltä kun ensimmäinen kirjoittaja. Ei voi olettaa, että ruotsinkieliset ministerit ja kansanedustajat ajavat vaan ruotsinkielisten etuja. Siinä ei ole mitään tolkkua. Ihan hyvin voidaan ruotsinkielisistä muodostaa omat ryhmänsä vaikka suomenkielisiin varuskuntiin, ei niin pienen porukan takia kannata kokonaista varuskuntaa ylläpitää.

torstaina 22.03.2012

Ruotsinkielisen joukko-osaston siirto Upinniemeen ei onnistu, siellä ei ole tiloja.

Jupakka tuosta Dragsvik-asiasta on harkäseksi paisunut kärpänen. Ministerit ovat normaalisti valmistelemassa näin suuria päätöksiö. Ei voi kuvitellakaan, että asian voisivat määrätä vain ei-poliittiset asiantuntijat. Wallinin toiminta on ollut ihan asiallista.

Kun tällaiset pikkuasiat ohittavat mediassa tärkeät asiat, niin onpa media vajonnut alas populismin suohon.

torstaina 22.03.2012

Kuinka pitkään tämä Pohjois-Karjalan oma Rauno Repomies (se Oenonen) saa mellasta Raaksviikin varuskunnasta? Persujen kannatus tippuu tippumistaan ja tämä pelle varmistaa sen.

torstaina 22.03.2012

Wallin ei ole tiedostusvälineissä nähdyissä filmeissä kertaakaan pyytänyt anteeksi.

Hän on pahoitellut, joka on aivan eri asia. Pahoitella voi myös muiden mokia, mutta anteeksi -sanaa käytetään silloin, kun todella otetaan vastuu omasta virheestä.

Pahoittelussa hän osoittaa sen, että näin pääsi, harmi kyllä, käymään...

torstaina 22.03.2012

Ulla - Maj Wideroos, ihan oikeassa , Wallin on pyytänyt anteeksi , se pitäisi riittää !!! Wallin on fiksu mies, ei hän mitään rikosta ole tehnyt! Jos jotain jäi sanomatta , hän on nyt korjannut sen !
Jo nyt on kumma että tätä asiaa pitää jauhaa jatkuvasti ! Eikö ihan oikeasti ole niin paljon tärkeitä muita asioita mitä pitäisi hoitaa !!!! Miten ihmeessä kansanedustajilla on aikaa vatvoa yhtä asiaa ? Tuntuu niin ikävältä , nähdä ja kuulla että nykyään Mari Kiviniemi on vastaan kaikkea ja kaikkia , aina eri mieltä kuin muut.Hän mustamaalaa jatkuvasti kansanedustajia.

Voi kun tulisi edes joskus hyviä uutisia, niitä kansa tarvitsee !
Tulisipa yhtä paljon keskusteluja , parantaa vanhuuspalveluja, korjata homekouluja, arvostaa sairaanhoitajia, ym ym ym..

torstaina 22.03.2012

Kyllä suomessa mahtuu puhumaan kaikenlaisista asioista samaan aikaan. Ei se ole vanhuksilta pois. Ja kehitysvammaisten asiat on muuten myös pantava kuntoon.

torstaina 22.03.2012

Oinonen puhuu Sputnikeista ja Kiviniemelle on ihan sama kuka varuskuntarakenteen supistamista pääministerille esittelee - siis puolustusvoimien komenta tai kuka muu tahansa. Tällä tasolla oppositiossa mennään ! Ja kansa on innoissaan lynkkaamaan Walliinia.

perjantaina 23.03.2012

Kylläpä oli osattu valita oivalliset keskustelijat mukaan poliitikon vastuita kommentoimaan. Kaikki ihan pihalla ja oma luotettavuus nollissa. Tämä oli kyllä enemmän hupailua kuin ajankohtaisohjelmaa.
Poliittinen vastuu on savuvana myrskytuulessa.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä