God morgon världen eller adjö till insändarsidan.

Jag har skippat morgonritualen med papperstidningen. Nätet är mycket bättre! Bredare sortiment. Snabbare. Ingen trycksvärta. Kaffekoppen i vänster hand, höger på musen.

Men man får ju inte allt. Insändarsidan till exempel. Och dödsannonserna. Voj voj. Å andra sidan får man nyheter och artiklar från nära och fjärran om både kultur- och business och vad som helst. Svenska Dagbladet, Financial Times, Hbl, HeSa, Vasabladet, Kauppalehti, Observer, Vanity fair och glöm inte Yles hemsida med lokalnyheter. Vad är viktigare? Insändarsidan?

Jo jag vet. Det finns en hel del men-jag-måste-ju- läsa-mi n–morgontidning- vid-frukostbordet-människor. Men då så.

Det som däremot är ett ökande problem är reklamerna. Reklamnissarna är aggressiva. Vissa tidningar funkar så att det första man ser är en stor reklam, sedan kommer artiklarna med fördröjning. Andra har reklamer som finns mellan artiklarna så att om man av misstag rör vid reklamen startar en filmsnutt med ljud. Husis har ibland reklamer på finska! Ny tvåspråkig image?

Och gratis är det ju. Vi får se hur länge.

 

Pekka Palmgren

Pekka Palmgren jobbar för det grävande programmet Spotlight i FST. Han försöker förstå vad som händer inom ekonomi och media - med varierande framgång.