Suomenruotslaiset
Kirjoitan vaihteeksi suomeksi. Tein FST:lle ohjelman ruotsinkielisten perusoikeuksista. Palaute on ollut osittain masentavaa.
En masennu siitä, että moni on kanssani eri mieltä. Masennun oudosta politiikan, muka-juridiikan ja rasismin sekoituksesta, jota tulee tuutin täydeltä, heti kun yrittää aiheesta keskustella.
Muutama tosiasia:
-meitä on noin 300.000 ja määrä ei ennusteiden mukaan vähene edes pitkässä juoksussa.
-olemme ihan tavallisia. Emme rikkaampia, emmekä köyhempiä kuin muut suomalaiset. Asumme kaupungeissa ja maaseudulla. Juomme aamuisin kahvia.
-maksamme veroja yhtä paljon kuin muutkin. Emme tule yhteiskunnalle muita kansalaisia kalliimmiksi. (Mitä nyt kadunnimet pitää joillakin paikkakunnilla varustaa kaksikielisillä kylteillä.)
-suurin osa ruotsinkielisistä ei osaa suomea niin hyvin, että pärjää potilaana, poliisikuulustelussa tai oikeudessa tai edes rakennuslupaa hakiessa. Siksi ruotsinkieliset tarvitsevat palveluita omalla äidinkielellään.
14 kommenttia
To 04.02.2010 @ 18:36
ruotsissa oli 600 000 suomalaista, eikä heillekään järjestetty mitään virkakilipakko suomea , puhumatakaan edesz vähäisestä vastaantulosta.
meillä tömä menee täysin kohtuutomuuksiin.
Suomi ainoaksi viralliseksi kieleksi ja sillä siisyti.
Vapaasti saa itsekukin opetella sitten muita kielia tarpensa mukaan.
Toiseksi parhaiten meillä ymmärretäään Englantia, muita erittäin tarpeelisia on Venäjä
Kiina
ja siten ehkä vähäisessä määri ruotsi.
Ti 09.02.2010 @ 17:13
Laskeudu Pekka hyvä sieltä pilvistä nyt alas. Suomi on paljon laajempi alue kuin se mitä suomenruotsalaiset asuttavat. Suurimmalle osalle suomenkielisistä ei ole mitään kosketusta suomenruotsalaisiin, eivät näe heitä missään, eivät kuule heidän puhuvan missään..pitää ajaa satoja kilometrejä länteenpäin, että edes näkee suomenruotsalaisen. Se, etten halua lukea kieltä, jota en koskaan tarvitse missään, ei tee minusta rasistia vaan realistin.
Totuus on se, ettei pakkoruotsilla tulla koskaan saavuttamaan niitä palveluita, joita te tarvitsette. Ruotsia pitää pystyä ja saada lukea vapaaehtoisesti ja kas kummaa, kun motivaatio opiskeluun on kohdallaan, kielen myös oppii. Virkamiesruotsi pitää heti poistaa korkeakouluista, koska sen suorittaminen ei riitä kuitenkaan suomenruotsalaisille vrt. Oulun virkamiehet, jotka ovat jo virkamiesruotsinsa suorittaneet ja tästä huolimatta heidät laitetaan ruotsin tunneille, koska heidän kielitaito ei kelpaa teille (eli virkamiesruotsi korkeakoulussa ei tuottanutkaan vaadittavaa tulosta, vaan oli vain rasite opiskelijoille). Näinhän sen tulee ollakin, pois kaikki pakkoruotsitukset ja ne työpaikat, joissa kieltä aidosti tarvitaan voivat järjestää työntekijöilleen kielen opetusta. Ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Miksi on niin vaikea käsittää, ettei ruotsinkieltä tarvita eikä pidäkään osata KOKO Suomen laajuisesti. Elämme sentään jo 2000-lukua.
Ke 10.02.2010 @ 10:46
Kiitos Pekka,
olet hienosti valaissut suomenruotsalaisten ahdinkoa.
Suomen kielilainsäädäntöä on pidetty pitkään esimerkkillisenä, koska sekä ruotsinkielisten kielelliset ihmisoikeudet ovat suhteessa valtiohallintoon hoidettu yhdenvertaisuusperiaatteella valtaväestön kanssa. Akateemikoita ja sosiologea Suomen kaksi-kielisyys järjestely ei kuitenkaaan ole vakuuttanut.
Kanadalainen monikielisyystutkija Kenneth McRae (1999) totesi jo yli kymmenen vuotta sitten, että Suomen järjestely on vähemmistönäkökulmasta hyvin heikko. Vastaavanlaista järjestelyä ei ole havaittavissa missään toisessa kaksikielisessa valtiossa. Niin, Sveitsissä, Belgiassa, Kanadassa kuin Irlannissa kielivähemmistön oikeudet ovat kansalliskielen, eli virallisen statuksen ohella varmistettu järeillä, territoriaalisilla-, kollektiiviratkaisuilla. Suomenruotsalaiset - toisin kuin vaikkapa romaanit, somalit tai venäläisvähemmistö - ovat vahvasti territorioon-sidottu kansallinen vähemmistö, suurin osa suomenruotsalaisista elää vieläkin alueilla, joissa he muodostavat alueellisen enemmistön.
Suomi sai yhdessä Irlannin kanssa vuonna 2004 uuden kielilain. Toisin kuin Suomessa, Irlannissa kielelliset oikeudet katsottiin tärkeäksi ihmisoikeudeksi, ja niiden rikkominen kriminalisoitiin. Parhaillaan Irlaniissa puhutaan vielä vahvempia territoriaalisia suojamekanismeja iirinkielen puhujille.
Suomenruotsalaiset joutuvat elämään täysin enemmistön mielivallan alla. Kielelliset hallintorakenteet, jotka tukevat vähemmistön kulttuurillista integriteettiä voidaan hajottaa Suomessa, ilman että vähemmistöllä olisi takanaan minkäänlaista juridista suojaa. Tämä on ongelma. Hallintorakenteet ovat vähemmistöllä aina elämän ja kuoleman kysymys, koska niiden toimiminen takaa käytännössä kielikulttuurin jatkumisen. Suomen kaksikielisyys on kuin talo, ilman kivijalkaa.
Suomenruotsalaisilla on existentiaalinen oikeus (ja velvollisuus) puolustaa maan vanhojen ruotsalaisalueiden ruotsinkielisyyttä.
Ke 10.02.2010 @ 11:21
Suomenruotsalaisilla on existentiaalinen oikeus (ja velvollisuus) puolustaa maan vanhojen ruotsalaisalueiden ruotsinkielisyyttä.
Nimenomaan suomenruotsalaisilla on velvollisuus. Tällä hetkellähän suomenruotsalaiset haluavat valjastaa suomenkieliset puolustamaan heidän kieltään ja kulttuuriaan. Onko kulttuuri ja kieli todellakin niin huonolla pohjalla, etteivät tämän kulttuurin edustajat kykene itse pitämään sitä yllä. Näinhän tekevät saamelaiset ja monet, monet muut vähemmistöt tälläkin hetkellä Suomessa, eivätkä odota kaikkien opiskelevan heidän kieltään..Suomenruotsalaisuus ei kuulu omaan identiteettiini ja tämän vuoksi en halua pakolla oppia kieltänne, saattaisin olla kulttuuristanne kiinnostunutkin, mikäli se tulisi vapaaehtoisuuden pohjalta, mutta tällä hetkellä ei voisi vähempää kiinnostaa, koska sitä pakolla yritetään tyrkyttää ja vielä väitetään, että se on jotenkin oleellinen osa omaa pohjoismaalaista identiteettiäni..mutta kun ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan!
Ke 10.02.2010 @ 11:44
Suomenruotsalaisten kokeman rasismi ja systemaattinen syrjintö viranomaisten puolelta on kuvottavaa. Kuriositeettina voin mainita, että Gröönlannissa pieni tanskalaisvähemmistö on täysin samanlaisten stereotyyppien uhri kuin suomenruotsalaiset Suomessa. Tämäkin seikka vain vahvistaa tuoreen tutkimukseen, jossa Uraalin-kielinen suomalainen kulttuuri nähtiin osana arktisia kulttuureja.
http://www.amazon.co.uk/Finnuit-Finnish-Culture-Religion-Uniqueness/dp/9630587319
Pekka Palmgrenin dokumentilla ei ollut mitään tekemistä "pakkoruotsin" kanssa. Dokumentti käsitteli ruotsinkieltä tukevien hallintorakenteiden tuhoamista. Rakenteiden joiden ylläpito oli pitkälti ruotsinkielisten omissa käsissä, ja rakenteet jotka varmistivat suomenruotsalaisten oikeusturvan käytännössä, ei pelkästään paperilla.
Ke 10.02.2010 @ 12:17
Suomenruotsalaisten kokeman rasismi ja systemaattinen syrjintö viranomaisten puolelta on kuvottavaa.
Rasismi? Tätä korttia suomenruotsalaiset vetävät joka välissä esiin. Tuo rasisti sana on loukkaavaa näin suomenkielisen näkökulmasta katsottuna, koska jokainen normaali suomenkielinen ihminen haluaa, että kaikilla suomalaisilla olisi hyvä elää Suomessa. Sitten tulee yksi kieliryhmä, joka haukkuu suomenkielisiä milloin mistäkin asiasta rasistiksi. Minkä esimerkiksi se hätäkeskuksen työntekijä omalle kielitaidolleen voi, jos ei ole pakkoruotsin tunneilla tarpeeksi oppinut kieltä? Miksi hätäkeskuksiin ei hakeudu äidinkielenään ruotsia puhuvia? Kannattaisi alkaa miettimään voisiko näihin todella tärkeisiin ammatteihin (virkamiehiksi) alkaa ruotsinkielisiä kouluttamaan enemmän, jotta saisitte palvelunne omalla kielellänne. Dokumentti kyllä koski myös ruotsinkielisten palvelujen saantia omalla kielellään...Pakkoruotsi tässä asiassa ei ole tuottanut tulosta, joten pitää unohtaa muutosvastarinta ja alkaa etsimään intensiivisesti uusia malleja palvelujen varmistamiseksi.
Ke 10.02.2010 @ 12:59
Hyvä Luoja Pekka Palmgren! Mikä teitä ruotsinkielisiä vaivaa? Itsekkyys ja valtava itserakkaus ainakin - liika paapominen ja hemmottelu tuntuu ja haisee. Teitä on manner-Suomessa 4,8 %. Suomenkielisiä 93 %. Muita kielivähemmistöjä on jo paljon, Vantaallakin yhteensä enemmän kuin ruotsinkielisiä. Ettekö millään ymmärrä, että PAKKOkieli on kääntynyt teitä itseänne vastaan jo kauan sitten! Emme hyväksy näitä epäoikeudenmukaisia kielikiintiöitä, joilla huonommilla pääsykoepisteillä ruotsinkieliset rynnivät yliopistoihin jättäen paremmilla pääsykoepisteillä olevia suomenkielisiä opiskelijoita oven ulkopuolelle, vuosittain runsaat 500, vaikka teillä on omankielisetkin yliopistot! Ruotsista kielikiintiöt on poistettu jo ikiaikoja sitten kuten kaikista muistakin oikeusvaltioista. Emme hyväksy pakkovirkamiesruotsia, jonka avulla ruotsinkielisille taataan helpommin kuntien ja valtion työpaikat, koska osaavat ruotsia! Emme hyväksy kuntien kaksikielisyysrajaa (300/8%). Emme hyväksy tätä keinotekoista "kaksikielisyyttä". Suomi ei ole kaksikielinen maa.
Missään muussa oikeusvaltiossa ei valtaväestö PAKOLLA opiskele yhden kielivähemmistön kieltä heitä palvellakseen. Haluamme itse valita äidinkielen lisäksi vieraan kielen kouluissa, tietysti tarjonnan puitteissa, kuten muissakin maissa. Ruotsi on saatava valinnaiskieleksi, nyt se on kielitaidon este ja jarru.
Ruotsin uudesta kielilaista myös malli Suomeen - maan valtakieli ainoa virallinen kieli ja muille kielille vähemmistöasemat tai tulkkausavut. Mikään maa ei halua eikä kopioi Suomen PAKKOmallia!
Olen suomenkielinen - ruotsi on minulle täysin vieras kieli, kuten kiina tai saksa - ruotsinkielellä ei ole mitään tekemistä identiteettini kanssa - enkä halua sitä lapsilleni tuputettavaksi pakolla.
Ke 10.02.2010 @ 13:05
Palvelkaa hyvät ruotsinkieliset itse toinen toistanne. Teitä on n. 280 000 - kyllä se siihen riittää - näinhän on Islannissakin.
Tähän asti olette vain täyttäneet akateemiset työpaikat helpon ja vilpillisen koulutuksenne ansiosta, joka takaa korkeapalkkaiset ammatit ja työpaikat. Valmistukaa myös palvelu- ja hoitoammatteihin - niihin vähemmän palkattuihin raskaisiin ammatteihin.
Ei ole suomenkielisten velvoite tuhlata kielikoulutustaan jotta palvelisivat teitä ruotsiksi.
Maahanmuuttajat oppivat valtakielen - ruotsinkieliset ovat kuin käenpojat pesässä.
Ke 10.02.2010 @ 15:14
Rkp:läisten logiikkaa mukaille lainaan tässä Ahvenanmaan yhteiskuntamallia sovellettuna Manner-Suomeen.
1.) Kielienemmistön kieli, suomi, on ainoa virallinen hallintokieli Manner-Suomessa. Muiden kielten käyttäminen on lainvastaista, koska Manner-Suomella on itsehallinto.
2.) Manner-Suomen julkisin varoin kustannettu koulujärjestelmä toimii ainoastaan suomen kielellä. Muunkieliset, julkisin varoin kustannetut koulut on laittomia, koska Manner-Suomi on itsehallintoalue.
3.) Muita kieliä kuin suomea puhuvat eivät saa omalla äidinkielellään mitään opetusta julkisin varoin, koska Manner-Suomella on itsehallinto.
4.) Muitä kieliä äidinkielenä puhuvilta lapsilta on lailla kielletty oman äidinkielen opetus Manner-Suomessa julkisin varoin, koska Manner-Suomella on itsehallinto. Ainoa kieli, jolla on Manner-Suomessa äidinkielen asema koulujen opetussuunnitelmissa on suomen kieli. Muita kieliä kutsutaan kotikieliksi.
5.) Kaikki kunnat toimivat suomen kielellä Manner-Suomessa, koska Manner-Suomella on itsehallinto.
6.)Jokaiseen julkiseen virkaan riittää suomen kielen osaaminen suullisesti ja kirjallisesti, koska Manner-Suomella on itsehallinto.
7.) Manner-Suomeen muuttaneet eivät saa ostaa kiinteistöjä elleivät ole asuneet Manner-Suomessa viisi (5) vuotta ja osaavat suomea, koska Manner-Suomessa on itsehallinto
8.) Katukilvet ja tienviitat on vain suomeksi Manner-Suomessa, koska Manner-Suomessa on itsehallinto.
9.) Kaikki opiskelevat tasapuolisesti suomen kielellä Manner-Suomessa, koska Manner-Suomi on itsehallintoalue.
10.) Yritystä ei saa rekisteröidä Manner-Suomeen ellei yrityksessä ole vähintään yhtä mannersuomalaista yrityksen hallitusjäsenenä, koska Manner-Suomessa on itsehallinto
11,) Manner-Suomessa sallitaan vain suomenkieliset seurakunnat, koska Manner-Suomessa on itsehallinto.
Ahvenanmaan malli on kuulema hyvä esimerkki muille. Erityisesti sen perustelut:). Onhan suomi vähintään yhtä harvinainen ja suojelun arvoinen kieli kuin ruotsin kieli! Jostain syystä suomen kielen ei katsota tarvitsevan samanlaista massiivista suojelua kuin ruotsin kieli tarvitsee. Miksi niin?
Ke 10.02.2010 @ 19:02
Kertonee jotain yksikielisyysfanaatikkojen mielenlaadusta ettei ruotsinkielisten kielellisiä oikeuksia koskevaa keskustelua voi käydä ilman että se sekoitetaan johonkin koulujen pakkoruotsi-keskusteluun.
Ruotsinkielisten kielitarpeet konkretisoituvat pitkälti heidän itse asumillaan alueilla - siksi sillä ei myöskään ole mitään valtakunnan merkitystä mikä ruotsinkielisten määrä kokonaisväestöstä on. Kyllä Kuopiossa saa töitä ilman ruotsin taitoa, se on ihan selvä juttu ja näin pitää ollakin.
Toinen asia on se mitä ruotsinkielisten omilla alueilla tapahtuu. Se ei ole kaunista, varsinkaan ottaen huomioon että puhutaan pitkälti alueista joita ruotsinkieliset itse ovat asuttaneet alusta alkaen ja jonne suomenkielinen väestö on muuttanut vasta ajan saatossa (esimerkkinä vaikkapa Espoo). Mielestäni jokaiselta voidaan vaatia ainakin sen verran ettei varsinkaan yhä eläviä perinteitä lähdetä poistamaan. Kaksikielisellä seudulla elämisen hinta on se että ne kaksi kieltä myös pysyvät, riippumatta mitä siitä itse ajattelee. Mikäli se tuottaa ongelmia, kannattaa ehdottomasti hakeutua yksikieliselle alueelle jota Suomesta kyllä löytyy.
Ke 10.02.2010 @ 19:29
Kertonee jotain yksikielisyysfanaatikkojen mielenlaadusta ettei ruotsinkielisten kielellisiä oikeuksia koskevaa keskustelua voi käydä ilman että se sekoitetaan johonkin koulujen pakkoruotsi-keskusteluun.
Ehkä saisitte hieman myötätuntoa valtaväestöltä, mikäli sitä pakkoruotsia meillä ei olisi. RKP on kuitenkin halunnut asiat järjestää näin ja jollain ihmeellä on saanut isot puolueet taaksensa. Asia tulee toki muuttumaan jossain vaiheessa. Tällä hetkellä tuntuu kuitenkin, ettei teidän ongelmat kiinnosta yhtään, suomenkieliset on oman osansa hoitaneet eli opiskelleet pakkoruotsinsa ja sen jälkeen olette omillanne..ei kiinnosta! Tämä on siis vain minun mielipiteeni, mutta luulenpa monen suomenkielisen olevan samaa mieltä. Tämä luuloni perustuu siihen, että monet suomenkieliset ovat päättäneet olla käyttämättä ruotsinkieltä missään tilanteessa, niin kauan kuin pakkoruotsi säilyy. Joten kyllä tämä kielikeskustelu liittyy ihan oleellisesti tähän-kin asiaan. Mutta jostain syystä kaksikielisyysfanaatikot eivät halua oikeasti muutoksia tilanteeseen, kunhan vaan jostain aina kaivetaan rasistikorttia ja valittamista. Palvelut teillä paranee, kun laitatte lapsianne opiskelemaan palveluammatteihin, eikä niille kiintiöpaikoille korkeakouluihin.
Miten ne saamelaiset, romaanit, somalialaiset jne. pärjäävät täällä ja saavat asiansa hoidettua virastoissa ja lääkäreissä? Pitäisikö ottaa mallia heistä ja lopettaa turhista valittaminen?
Ke 10.02.2010 @ 20:37
Toisin kuin Suomessa, Irlannissa kielelliset oikeudet katsottiin tärkeäksi ihmisoikeudeksi, ja niiden rikkominen kriminalisoitiin. Parhaillaan Irlaniissa puhutaan vielä vahvempia territoriaalisia suojamekanismeja iirinkielen puhujille.
Irlanti on alkuperäiskieli, Suomessa ruotsi ei ole sitä vaan valloittajien mukana tullut.
La 13.02.2010 @ 00:56
Kenties saisit perusturvan puolustukseesi enemmän vastakaikua, jos kaikki voisivat olla samaa mieltä tosiasioista:
- Teitä suomenruotsalaisiksi _rekisteröityneitä_ on noin 300 000. Monia varmasti kiinnostaisi tietää, kuinka monta suomenruotsalaista ei oikeasti tule suomeksi toimeen ja millä alueella he asuvat. Ottaen huomioon kuinka paljon tähän keskusteluun käytetään energiaa, on erikoista että tästä ei ole tutkimustietoa.
- Epäilen vahvasti, että olette ihan vaan tavallisia. Suomenruotsalaiset ovat käsittääkseni tutkitusti terveempiä, koulutetumpia ja kaiken järjen mukaan myös keskimäärin varakkaampia kuin suomenkieliset. Naisen euro on 80 senttiä. Kuinka paljon on suomenruotsalaisen euro?
- Koska olette todennäköisesti suurituloisempia, maksatte myös keskivertoa enemmän veroja. Kyltit varmaan noilla korkeammilla veroilla vielä maksettaisiin, mutta kielipolitiikan todelliset kustannukset syntyvät aivan muusta. Yle käyttää luokkaa 20 % ruotsinkielisiin palveluihin, toivottavasti sama ei päde koko valtionhallintoon…
To 16.09.2010 @ 19:04
"suurin osa ruotsinkielisistä ei osaa suomea niin hyvin, että pärjää potilaana, poliisikuulustelussa tai oikeudessa tai edes rakennuslupaa hakiessa. Siksi ruotsinkieliset tarvitsevat palveluita omalla äidinkielellään."
Mistä tämä johtuu, miksi ihmeessä eivät osaa suomea? Kyllä tästä käsittämättömästä ihmeellisyydestä TÄYTYY pystyä jo puhumaan! Ei tällainen ole mitään "rikkautta"!