Kiihdytyskaista – konfliktisimulaattori?
Toisten mielestä taas päätiellä ajaa itsekkäitä ja ylimielisiä tyyppejä, joita ei kiihdytyskaistalta tulijat kiinnosta tippaakaan.
Totuus on, että kun kuljettajat pitävät moottoritiellä tai muulla päätiellä riittäviä turvavälejä, niin väliin mahtuu aina yksi kiihdytyskaistalta tuleva, ilman konfliktia. Kun seuraava auto päästetään taas seuraavaan väliin on vetoketju valmis. Tämä vaatii kaikkien tilanteessa mukana olevien yhteistyöhalua ja -kykyä.
”Kiihdytyskaistalta tulee liittyä pääsuunnan liikennevirtaan liukumalla, ei kääntämällä” on joku viisas todennut. Ja tämä pitää ehdottomasti paikkansa.
Kiihdytyskaistalta pääväylälle tultaessa turvaväli ja ennakointi yhdistettynä oikeaan tilannenopeuteen ovat siis avain onneen.
- pääsuunnassa ajavana havainnoin kiihdytyskaistalta tulevan
- pääsuunnassa ajavana varmistan, että turvaväli on riittävä
- kiihdytyskaistalta tuleva ”merkkaa” itselleen sopivan välin (punaisen h-auton ja keltaisen p-auton väli on minun välini)
- kun kiihdytyskaistaa on riittävästi ajettu, niin kiihdytyskaistalta tuleva kuljettaja ajaa ajoneuvonsa liukuen sopivaan väliin pääsuunnan liikenteen nopeudella
- kiihdytyskaistalta tuleva sovittaa nopeutensa pääsuunnan nopeuteen
Kiihdytyskaista-ajo on toimenpide, jota kannattaa harjoitella
Kiihdytyskaistalta tulevalla ei ole oikeutta työntää pääsuunnassa ajavaa vasemmalle ohituskaistalle. Toisaalta pääsuunnassa ajavalla ei myöskään ole mitään syytä väistää vasemmalle ja näin aiheuttaa häiriötä vasemman kaistan liikenteeseen.
Kiihdytyskaistalta tuleva on vastuussa oman operaationsa onnistumisesta. Ajoneuvoa sivusuunnassa eli kaistalta toiselle siirrettäessä vastuu on aina siirtyjän. Tilanteessa mukana olevat muut autoilijat voivat helpottaa tätä siirtymistä antamalla tilaa ennakoimalla ja jättämällä turvavälin.
Vastuukysymys on voimassa myös silloin, kun autoilija siirtyy oikealta kaistalta vasemmalle antaakseen tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle. Mutta näin ei tarvitse toimia, sillä edessä oleva turvaväli riittää.
Vetoketju toimii myös ruuhkautuneessa jonossa
Jonoutuneessa liikenteessä on vähemmän tilaa käytössä kuin normaaliliikenteessä. Samat säännöt pätevät silti myös jonoissa: kiihdytyskaistalta tuleva liukuu pääsuunnassa ajavien joukkoon ja käyttää tilanteen helpottamiseksi koko kiihdytyskaistan pituuden tehokkaasti hyväkseen.
Yhdeksänkymmenen asteen käännökset pääsuunnassa ajavien joukkoon ovat sieltä hölmöimmästä päästä. Kiihdytyskaistalta tulee tulla ajojärjestyksessä, sovussa, turhia hermoilematta.
- Pääsuunnassa ajavana seuraan kiihdytyskaistalta tulevaa liikennettä ja erityisesti niitä, jotka ovat kiihdytyskaistalla sivusuunnassa edelläni.
- Ennakoin, tarkistan turvavälin ja sovin itseni kanssa, että tuo ja tuo auto tulevat edelleni.
- kiihdytyskaistan lopussa voin todeta, miten ennakkosuunnitelma toteutui. Mikäli kiihdytyskaistalta tuleva on ollut pelissä mukana, niin kaikki on sujunut sujuvasti ja ilman häiriöitä.
- liikenteessä olen vastuussa vain omista tekemisistäni. Voin joko helpottaa tai hankaloittaa toisten tekemisiä.
Intialainen liikenneohje: Se kaikki mikä tapahtuu sivupeiliesi etupuolella on sinun vastuullasi. Toisaalta kaikki mikä tapahtuu taustapeilien takapuolella on muiden hoidettavissa.
Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.
kommentit
Puskuri on täydellisen turha ohjelma. Keille sitä oikein tehdään?
Täällä Tampereella muutama kiihdytyskaista on niin lyhyt, että kaikki hienot neuvot valuvat käytännössä kankkulan kaivoon. Asiaa ei helpota surkea näkyvyys valtaväylälle tullessa.
Kaiken kukkuraksi 50 metrisen kiihdytyskaistan loppuosa on varattu niille jotka ryhmittyvät pois valtaväylältä kääntyen oikealle.
Kokeilkaapa hervannan valtaväylälle liittymistä moottoritieltä, epäilen vetoketjun onnistumista vilkkaaseen aikaan.
Kyllähän se on niin, että se oikeanpuoleisin poljin on kaasupoljin. Sitä kun oikaisee hieman enemmän siroa nilkkaa ja kiihdyttää reippaasti muun pääväylää ajavien nopeuteen, samaa nopeutta ajettaessa mahtuu hyvin mukaan.
Sitten on myös niitä p....len äijän käppänöitä, joita akan eteen tuleminen ottaa niin vietävästi pattiin, että pitää tehdä kiusaa. Mutta siihen ei voi todeta kuin, että osta pappa auto! Älä viitti Ladalla Porschea kiusata. Aina löytyy niitä, joilla on isompi ja parempi. ;)
Naisautoilija unohti yhden tärkeän asian, että se kolmio joka on kiihdytys kaistan alussa vaikuttaa koko oituskaistan ajan!!
Anteeksi, mutta miten tuo kolmio tähän nyt liittyi????
no se kolmio tarkoittaa että kiihdytyskaistaa tuleva joutuu väistämään pääväylää ajavia!?!
Hyvät herrat ;)
Kyllä tiedän, mitä kärkikolmio tarkoittaa, mutta miten sen nyt liittyy siihen, että tulen Porschellani kiihdytyskaistaa, kiihdyttäen reippaasti muun liikenteen nopeuteen??? Siis kyllä, minun pitää väistää pääväylää ajavia, mutta jos minun tulo ei aiheuta vaaraa tai haittaa pääväylää ajavalle liikenne virralle, niin mitä pahaa siinä on??? Vai onko se niin, että nainen ja Porsche on sellainen yhdistelmä, että sen pitää pitää 200 metrin "turvaväli" muuhun liikenteeseen.
Minun mielestäni Suomessa pitäisi päästä eroon härkäpäisestä kateudesta ja oman edun tavoittelusta. Minua ei häiritse, vaikka joku ajaisikin vaikka sillä Ladalla minun ohitseni. Jos jollain on kiire ja on valmis ottamaan riskin tullakseen sakotetuksi, se on sen oma asia. Ongelma on siis aivan selvästi suomalaisen liikenteen asenne maailmassa. Yhteispelillä homma toimii, jos jokainen vain tuijottaa omaa napaa, niin lopputulos tiedetään.
Joku tässä keskustelussa on kirjoittanut ihan oikein moottoriteillä keskikaistalla "nukkujista". Ollaan ohittavinaan toista. Siinä kun sitten kaksi ajaa tasan sitä 120 km tunnissa, on aivan varmasti pitkä jono takana. Liikun erittäin paljon Keski-Euroopassa, sielläkin näkee samaa roikkumista, mutta siellä on aivan pakko ohituskaistalle siirryttäessä katsoa peiliin. Kun siellä tullaan isoalujaa niin sitä sitten kanssa tullaan. Tosin sitten osataan antaa tilaa ja olla kohteliaita autonkin ratissa. Niin miehet on siellä muutenkin kohteliaampia naisille.
Kolmio on vain ja ainoastaan siksi, että ellei sitä olisi, liittyjä tulisi aina oikealta... paitsi että (ketokaa poliiseillekin) moottoritie on aina ylempiarvoinen , eli etuajo-oikeutettu tie. Kahden motarin samanarvoisia risteyksiä on hyvin vähän.
Takaa tulevat: siirtykää suosiolla vasemmalle kaistalle ajoissa, niin kaikille on helpompaa eikä tule niin usein vaaratilanteita.
Rampilta tulevan pitää olla varovainen tulleessaan liikenteen sekaan, mutta päättäväisesti mentävä sinne jonoon eikä jäädä odottamaan kiihdytyskaistalle pitkäksi aikaa.
Suomalaiset ovat liian usein sarvikuonoja: omista oikeuksista pidetään liikaa eikä olla joustavia.
Tämä sama pätee valitettavan usein myös muihin asioihin.
Vasemmalle poukkoilu häiritsee turhaan vasemman kaistan liikennettä. Helpoiten homma sujuu, jos kiihdyskaistalla sananmukaisesti kiihdytetään liikennevirran nopeuteen. Jos 120:n tielle yritetään 80:tä, häiriöitä on takuulla luvassa, ellei sitten ajeta yöllä tyhjällä tiellä.
Ja vaikka vastuu onkin liittyjällä, tiellä jo ajavilla ei pitäisi olla mitään syytä hankaloittaa toisten liittymistä. Kaikki kun ovat omasta mielestään niin hyviä ajamaan, se hyvyys voisi näkyä esim. yhteispeliin pyrkimisessä.
nimenomaan vasemmalta kaistalta EI SAA SIIRTYÄ oikealle kaistalle antaakseen jollekkin saatana tilaa!!!
täällä pääkaupunki seudulla ei näitä ongelmia ole. esimerkiksi tuusulantietä hyrylästä helsinkiin sekä lahdentietä järvenpäästä helsinkiin ajetaan silloin kun on enemmän liikennettä - ruuhka aikana koko matka OHITUSKAISTAA!!! vaikka olisi piiiitkäkin väli vasemmalla kaistalla ei ohitettavia, niin siinä vaan körötellään!!! uskomatonta!!!
viidessä vuodessa oikealta ohitukset moottoritiellä on räjähdysmäisesti lisääntyneet!!!
ihmiset ajaa asenteella ME,MYSELF and I ...
jos tavalliset ihmiset on menossa jonnekkin ja vaikkapa navigaattori ohjaa oikeaan suuntaan, ei oteta huomioon millinkään vertaa muita autoilijoita!!! suuntavilkun käyttäminen ja/tai muille kaistan vapauttaminen siksiaikaa kun katselee mihin olen menossa ovat täysin vieraita asioita nykyään!!!
muistatteko ohjeen 80-90-vielä 2000 luvun alusta: älä ohita aura-autoa se antaa kyllä tietä, ja samoin traktorit yms työkoneet.... sellaista ihmettä EI IKINÄ enää tapahdu jossa joku näistä antaa muiden mennä edelle!
kaikki menee paskaan suuntaan!!!
Jos sinulla on sama nopeus kuin valtaväylällä ajavilla niin silloin pääset liikenteseen mukaan aiheuttamatta turhia jarrutuksia tai vaaratilanteita. Lahdesta kun tullaan moottoritielle jossa nopeus on nyt 120 km tunnissa kiihdytyskaistalla ajavat autoilijat 80 km tunnissa sitten toisten eteen, siinä ne jarrut vinkuvat ja väistellään mihin sattuu. Jos moottoritielle haluaa niin kiihdytyskaistalla on kaistan nimen mukaan kiihdytettävä.
Juuri näin. Sinervän jutussa kehotettiin hyödyntämään tehokkaasti koko kiihdytyskaista. Siitäpä muutama ajokulttuuriin liittyvä huomio Saksasta, jossa asuin aiemmin. Ensinnäkin, kiihdytyskaista tuli ajaa sen loppuun saakka ennen kuin liittyi muuhun liikennevirtaan. Automäärät ja vauhti oikeastaan edellyttivät sitä, mutta se oli kuulemma ihan yleinen sääntö. Eikä sieltä kiihdytyskaistalta seuraava poukkoillut ennen tätä ensimmäistä autoa liikennevirtaan, vaan järjestyksessä. Yleensäkin tämä "vetoketju" toimi hyvin - myös silloin kun kaksi kaistaa muuttuikin yhdeksi, jolle siististi joka toisen kaistan auto siirtyi vuorollaan.
Jos moottoritiellä oli ruuhkaa siten, että jono oli pysähtynyt, niin viimeiseksi jääneen auton tuli käyttää hätävilkkua ilmaisemaan, että jono seisoo. Tämä on jälleen niillä nopeuksilla tarpeellista, mutta yhtä hyvin meilläkin Suomessa esim. Kuopion taannoisessa lumipyrykelin kolarisumassa tämä olisi ollut hyvinkin käyttökelpoinen ele.
autokoulussa opetettiin ainakin ennenvanhaan että kiihdytyskaistalla kiihdytetään kaasu pohjassa! ei säästellä bensaa eikä autoa!!!
Ruotsissa liikenne on erilaista. Päätiet ovat usein kolmikaistaisia niin, että ohituskaistaa on vuorotellen molempiin suuntiin.
Ja mikä mielenkiintoista: liittymistä päätielle tulevat pääsevät "etuoikeutetulle" jatkavalle kaistalle, päätietä pitkin ajavat joutuvat siirtymään oikealle kaistalle ikään kuin päättyvältä ohituskaistalta.
Ainakaan päätielle tulevan ei tarvitse kiihdytellä ja kiilata päästäkseen mukaan. Kokemukseni mukaan tällainen systeemi lisää huomaavaisuutta ja joustavuutta liittymissä.
Kyllähän Suomi on hyvä maa, mutta esim. liikennekultturissa ollaan vielä paljon jäljessä. Asenteetkin kun näyttävät olevan syvältä sieltä. Olen ajellut paljon Euroopan väylillä ja nyt parin vuoden aikana USA:ssa, jossa 300 milj kansa ajelee pitkin moottoriteitä. Eräs tärkeä asia liikenteen yhteispelissä on pitää nopeuserot mahdollisimman pieninä. Tähänhän nuo kiihdytyskaistatkin myös tähtäävät. Amerikkalaisen käytännön mukaan lähes poikkeuksetta tehdään tilaa liikennevirtaan liittyvälle. Siis yhteispeliä ja kaikien liikuminen on silloin helpompaa. Suomessa on tilaakin moottoriteillä enemmän, kuin missään muualla. Kyllä siellä voi vaihtaa kaistaa jopa tehdäkseen tilaa muulle liikenteelle. Tietysti ensin pitäis saada meidän "viralliset tiedottajat" myös ymmärtämään joustavaa liikennettä.
Ai, sisko, sinäkö se Porsaallasi tukit Espoo-Helsinki moottoritiellä Kehä I:n jälkeen kaksi vasemmanpuoleisinta kaistaa. Et halunnut sitten päästää moottoripyörää ohitsesi, kun se kiihtyy 0-100km/h nopeammin kuin sadan tonnin autosi. On niin kuin Ladalla ajelisi, vai? Vaan etpä lopulta onnistunut kaistanvaihdoista huolimatta! Kiire ei kuitenkaan ollut kun et rynninyt perään niin kuin Buimurikuskit yleensä.
Onneksi mp:llä joku 50m kiihdytyskaista ei haittaa mitään. Eka kerralla uudella mp:llä olin tömäyttää henkilöautojen välin sijaan edempänä ajavan pakun perään. Kiihtyvyys yllätti kun oli tottunut "Ladan" tyyliin: talla tiskiin jos meinaat päästä mukaan. Sitä ei todellakaan kannata/tarvitse tehdä mp:llä. Vähällä rahalla käsittämätön ohituskiihtyvyys! Mutta vain kesäaikaan... :-( Pitäis kai ostaa joku Audi A4 Quattro talviautoksi?? (ei oo lompsassa tarpeeksi)
Ns. Kiihdytyskaistalta liikennivirtaan tulevat ovat lain mukaan jopa pysähtymisvelvollisia tullessaan esim moottoritielle. Sen ilmoittaa kaistalla oleva Keltainen kärjellään oleva kolmio. Eli se siitä ylimielisyydestä.
Itse en ainakaan anna tilaa milliäkään jos joku kooho kohdalle sattuu tulee kolari.Miksi näin, siksi että liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi, jos jokaisella olisi omat tulkinnat ja omat säännöt niin liikenteestä ei tulisi mitään.
aiheet
linkit
Pahimmat virheet kiihdytyskaistalta tultaessa
- väärä tilannenopeus
- itsekkyys yhdistettynä turhan kiireeseen ja röyhkeyteen
- keskittyminen johonkin aivan muuhun kuin liikennetilanteeseen
- jyrkät käännökset
- yllätykset
Tilannenopeus - Tieliikennelaki 23 §
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
uusimmat
Kajahtanut käsityönäyttely!
TEE ITE – Kajahtaneet kudelmat SM-kilpailun parhaimmistoa voi nähdä Helsingissä Annantalolla järjestettävässä näyttelyssä.
Tee itse 0
Voita ja Sokeria -reseptit siirtyvät uuteen osoitteeseen
Lauantaiaamun 15.2. Voita & Sokeria -resepti on Heidi Pakarisen runsas uunilohiateria. Aamu-tv:n reseptit löytyvät jatkossa yle.fi:n Ruoka-sivulta.
Tee itse 0
Oscarit suorana Yle Teemalta
Yle Teema esittää Oscar®-gaalan suorana lähetyksenä Hollywoodista varhain maanantaiaamuna 3. maaliskuuta 2014. Järjestyksessään 86. Oscar®-gaala esitetään suorana yli 225 maassa.
Minä 0
Kaaso, älä kaadu häätaakan alle
Kaason tehtävä on tukea ja auttaa morsianta häätaakan alla, mutta kuka auttaisi kaasoa? Olotila kokosi vinkkilistan kaasoille.