Millä perässäroikkujista pääsee?
Useimpien autoilijoiden mielestä yksi ehdottomasti ärsyttävimpiä asioita liikenteessä on perässäroikkujat. Eikä syyttä. Liian lähellä perässä tuleva aiheuttaa edellä ajavalle jatkuvan vaaratilanteen ja siinä sivussa ylimääräistä stressiä. Liikenneympäristön harmonia järkkyy.
Missä perässäroikkujia kasvatetaan?
Kun Puskuri-ohjelmassa perässäroikkujilta tivattiin syytä käyttäytymiseen, niin yleisimpinä vaihtoehtoina mainittiin kova kiire, vahinko ja ruuhka. Mutta mikään syy ei anna oikeutta liimautua toisen perään tai jopa ”työntämään” edellä ajavalle lisää vauhtia. Perässäroikkujan synnyttämästä tilanteesta ei kukaan hyödy mitään, ja perässäroikkuja itsekin stressaantuu. Tappituntumassa ajaessa ei pääse ajamaan omaa ajoa vaan on jatkuvasti edellä ajavan ehdoilla. Perässäroikkujia ei ilmeisesti kasvateta missään - heitä sikiää itsestään milloin minkäkin syyn seurauksena. Kuulunkohan minä tuohon joukkoon?
Perässäroikkuja - taparikollinenko?
Liikennepsykologien mukaan joukossamme on kuljettajia, jotka eivät halua ajaa yksin vapaata kaistaa, vaan heillä on tarve seurata toista. Onkohan tuo parantumaton vika vai vain ominaisuus? Oire on helposti havaittavissa nelikaistaisella tiellä. Ajat vasenta kaistaa ja saat perääsi kaverin ihan tappituntumaan. Tilaisuuden tullen siirryt oikealle kaistalle ja kas kummaa - tappituntumassa oleva kaveri seuraa perässä - eikä siis jatka matkaansa vapaaksi tulleella kaistalla. Käsittämätöntä.
Kiire ja tunne siitä, että olen myöhässä, ovat syitä roikkua toisen puskurissa. Näin väitetään. Mutta käsi sydämelle – onko lopputulos eli minuutin parin säästö kaiken sen vaivan ja vaaran arvoinen?
Riittääkö sekunti?
Liikenneturva kertoo, että suomalaiset autoilijat pitävät jonoutuneessa liikenteessä toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. Satasen nopeudella se on noin 30 metriä. Ajattele urheilukenttää ja satasen suoraa. Jos jonossa sekunnin välein ajettaessa yksi osapuoli poikkeaa kaavasta ja tekee jotain poikkeavaa, niin nippu on valmis. ”Turunväylällä on sattunut neljän auton ketjukolari vasemmalla kaistalla”. Jos joudut toisen perässä ajaessa jatkuvasti väläyttelemään jarruvaloja, niin olet aivan liian lähellä. Kun jonossa ajaessa edellä ajavaan olevaa välimatkaa pystyy kontrolloimaan kaasupolkimella, niin väli on vähintäänkin sopiva.
Olisiko minun sittenkin parasta ajaa omilla ehdoillani edellä ajavan asettamien ehtojen sijasta?
Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan on pääsyy peräänajoihin. Jos ajan liian lähellä kaveria, joudun ajamaan hänen asettamillaan ehdoilla. Ajoni on tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa. Kuuluisa pelivara on poissa. Olen liikkeellä ollessani täysin toisten armoilla, oma tahto puuttuu. Tätäkö haluan? En tosiaankaan, vaan…
Kun pidän kunnon välin edellä ajavaan, niin
- näen mitä edessä tapahtuu ja voin ihan rauhassa ennakoida tilanteisiin
- muutkin liikenteessä mukana olevat näkevät minut ja pystyvät ennakoimaan minun toimiini
- minulle jää tarpeen niin vaatiessa aikaa ja tilaa toimia
- teen matkaa rauhallisemmin, tasaisemmin ja taloudellisemmin
Jos perässäroikkuja valitsee minut kohteekseen, niin
- pyrin päästämään hänet ohitseni antamalla tietä. Mutta jos se ei onnistu, niin
- teen tilaa eteeni eli annan pelivaraa, kunnes se ohitus onnistuu
Puskuri-ohjelmassa asiaa perässäroikkujista, YLE TV2 maanantaina 7.3. klo 21.20
Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.
kommentit
"Useimpien autoilijoiden mielestä yksi ehdottomasti ärsyttävimpiä asioita liikenteessä on perässäroikkujat."
Joudun ajamaan satunnaisesti kolmostietä työmatkalaisten seassa; kuitenkin joka kerta kun tullaan lähemmäs pk-seutua turvavälit lyhenevät ja lyhenevät, Keimolassa tehdään jo lukkojarrutuksia kun turvavälit ovat "vahingossa" jääneet liian pieniksi.
Jos useampia tuo ärsyttää miksi fiksu turvaväli on niin harvinainen näkymä?
tuossa on syy miksi menen työmaalle paljon aikaisemmin kun on tarvetta.
en halua olla samassa parvessa toisten parveilijoitten kanssa.
Fiksu turvaväli on pk-seudulla olematon väli.
Pidän aina turvaväliä ja siihen tulee viereiseltä kaistalta se 1-2 pujottelijaa. Turvavälistä ei siis mitään hyötyä kun alat jarruttamaan, sitä ei ole.
Lisäksi näiden "kaista pujottelijoiden" kanssa kun jätät lisää turvaväliä, siihen löytyy pujottelija toisen jälkeen = ajat itse 80 rajoituksella n50-60km/h että saat turvaväliä edellä menijään, sitten takana jono kasvaa ja valot vilkkuu.
Ei perässäroikkujille mitään mahda, meitä vain on erilaisia ihmisiä, eräät eivät vain ymmärrä miksi on luotu standardeja. Peppuun tarrautujat ajavat kolareita, ymmärtämättä miksi. Mietin ovatko tällaiset ihmiset muutenkin elämässä törmäyskurssilla muissakin asioissa. Yksi on varma, peppuun tarrautujat eivät osaa asettautua toisen ihmisen asemaan. Itse teen joskus niin, että ohitan rekan ja jään sen eteen turvallisuutta vaarantamatta niin, että pepputarra ei mahdu väliin taakseni. Turvallista matkaa, ajakaa rauhallisesti.
Esitän vastakysymyksen: Missä alinopeutta ajavat kasvatetaan? Mistä sikiävät ne kuljettajat, joista on hienoa vetää perässään kymmenien ajoneuvojen letkoja? Milloin saadaan "peltipoliisi" välähtämään myös autoilijalle, joka ajaa 80 km/h alueella 7-kymppiä? Se olisi täysi oikeus ja kohtuus muita autoilijoita kohtaan.
Alinopeudesta on turha valittaa ja sillä on varsin huono perustella perässä roikkumista. Varsinkin kun useimpien persiissä roikkujien mielestä autoilija menee alinopeutta, jos ajaa kymmennen kilometriä alle sallitun maksiminopeuden. Ei maanteillä ole minimi nopeuksia, ihan vain muistutukseksi. Eikä se mitään auta, jos roikkuu puskurissa.
Kumma kun itse ajan suomen teillä satoja kilometrejä painamatta kertaakaan jarrupoljinta, mutta hyvin yleistä on, että jonoissa jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti. Yleensä se vilkkuu vielä saman auton persiissä, jopa pari kertaa kilometrin aikana. Jonon muodostaja ei myöskään ole se ensimmäinen auto, vaan yleensä se toinen autoilija, joka roikkuu takapuskurissa, eikä osaa ohittaa.
liian hitaasti ajava vaarantaa myöskin liikenteen. syntyy jonoja ja perässäroikkumista. hidas kuski, siirry moottoritiellä oikealle kaistalle, älä jää tukkimaan vasenta, ohituskaistaa. jos perässäsi on enemmänkuin yksi auto, olet selvästi liian hidas kyseiselle kaistalle, olkoon nopeusrajoitus mitä tahansa. perässäroikkumisia tapahtuu usein, kun vasen kaista tukitaan liian hitaalla kuskilla. ns. kyläpoliisilla.
"jos perässäsi on enemmänkuin yksi auto, olet selvästi liian hidas kyseiselle kaistalle, olkoon nopeusrajoitus mitä tahansa."
Oikeasti, mietihän vielä tätä kommenttiasi..
Kyllä sen nopeusrajoituksen määrää ne kyltit, ei muut autoilijat?
Paljon on rajoitus motarin oikealla kaistalla?
Entä paljon vasemmalla?
Jos joku ajaa liian lähellä takana, niin takasumuvalo päälle. Ja taustapeili yöasentoon..
mitä normaalijärjellä varustetuilta löytyy?
Siis jos on kyse tiestä, jossa ajetaan riittävää nopeutta, 80+ jonossa eikä ohi juuri pääse, voisi kokeilla esim. seuraavia, jos ei takasumuvalo auta (on huvittavaa seurata kuinka joissain tapauksissa kartturin paikalla istuva fiksumpi, useimmiten vaimo, reagoi ensin, katsoen kuskiaan kommentoi jotain ja autojen välimatka alkaakin kasvamaan:
1. Valojen painepesu useamman kerran - auttaa aika usein, jos takana vähänkään fiksuja
2. Varovainen nopeuden vähentäminen, jotta saat reagointitilaa edellä ajavaan mahd. riskitilanteessa.
3. Ottakaa (muut autossa) kuvia takana olevasta - on luvallista julkisella paikalla, useimmiten tehoaa, kun takana huomaavat, että heitä dokumentoidaan
4. Selvitä takana ajajat ja soita heille ystävällisesti- helppoa, jos yrityksen, ammatilaisten tiedot näkyvät. Onnistuu myös rekisterinumeron avulla.
Kokeiltu on, toimii oikein hyvin, kun samalla kysyy, minne he haluavat kuvan itsestään lähetettäväksi. Yleensä syntyy hiljaisuus, joku ymmärtää pahoitella toimiaan, useimmat poistuvat jonosta huoltoasemalle tms.
On harvassa ne liikennöitsijät, jotka haluavat itselleen negatiivista julkisuutta, etenkin palvelualalla. Yleensä lupaavat keskustella firmassaan ja ottaa yhteyttä kuskiinsa.
Ei typeryyden muille kanssaihmisille aiheuttamaa lisäriskiä liikenteessä tarvitse loputtomiin hyväksyä!
Vähintään yhtä rasittavia on edessäroikkujat. Maantiellä ajetaan hitaasti aina kun ohitusmahdollisuutta ei ole, ja sitten kun on, painetaan kaasua hullun lailla ettei vaan tulisi ohitetuksi.
Moottoritiellä homma taas toimii siten että kun takaa tuleva lähstyy niin edellä menijän vauhti alkaa kiihtymään sitä mukaa mitä lähemmäs tullaan. Sitten kun ohituksen aloitus on ilmeinen niin edessä roikkuja nostaa vauhtia niin että välimatka alkaa taas kasvamaan. Näin mennään pumppaamalla kymmeniä kilometrejä. Takaatulijalla on koko näytelmän ajan vakionopeussäädin päällä ja edessä roikkuja suorittaa kuvioitaan. Välillä nähdään mitä erikoisempia edessä roikkujan esittämiä ohitus- ja muita vaaratilanteita hänen nopeutensa käydessä aika-ajoin reippaasti laittoman puolella. Tämmöistä näkee päivittäin joten kaippa sillekin joku selitys löytyisi.
itse tiputan nopeutta heti 10 km/h alle rajoituksen, kun joku tulee nuuskimaan persaustani... Menköön ohi ja aiheuttakoon kolarin jollekin toiselle.. Tai ottakoon kunnon turvavälin niin nostan nopeuteni normaaliin.
Ja Te arvon Vasemman Kaistan Varaajat voivat myös ajatellan muutakin kuin itseään. Joka päivä joku isä tai äiti, veli tai sisko katsoo oikeidekseen varata OHITUSKAISTAN roikkuakseen muiden etupuskurin edessä. Joku vielä kehtaa valittaa siitä että puskurissa ajetaan kiinni.
Katso omaa toimintaasi seuraavasti:
-Olenko tulppana ohituskaistalla
-Tiedänkö missä autossani on peruutuspeili
-Osaanko kiihdyttää nopeusrajoituksen osoittamalle nopeudelle
-Tulisiko minun käyttää linja-autoa tai junaa.
Näitä yksinkertaisia ohjeita kun noudattaa niin ei ole enää puskurissa niitä vaarallisia roikkujia, vaan pelkästään niitä kanssa-autoilijoita jotka ovat tyytyväisiä kun vihdoinkin alkaa liikenne sujumaan!
Muiden kiusaaminen näillä nopeuskoulutusjutuilla on tosi lapsellista ja vaarallista. Hyi sinä ilmeisesti aikuinen kun olet ajokortinkin saanut?
Perässäroikkujat, joille ei normaali järkikasvatus auta, ovat
jonkinlaisia narsistisia psypoaatteja (eli nillä on narsistinen peronallisuushäiriö). Monella on joko rikollisuustausta tai muunlainen käyttäytymis-
ongelma,psyykkinen häiriö, tai on huume- ja alkoholi
vaikutuksen alainen alkoholisti. Mutta siihen on olemassa keino. a) valokuva tilannetta (mielummin videokameralla, b) jarruta kevyesti (niin että jarruvalot palaa; peräänajajalla on 100 % syyllisyys, c) merkitse rekisteritunnuksen muistiin ja d) huomio jos mahdollista vieressä olevien autojen rekisteritunnukset (todistajina)ja e) ilmoita poliisille. Jää sitten samalla kiinni muunlaisesta rkoksesta ! Tämä on tepsinyt ja aika moni on jäänyt kiinni.On kyllä omat riskinsä.
Niin, ainahan voi antaa sen mennä ohi, sitten seurata ja kun se pysähtyy seuraavan jkerran niin käy näyttämässä keskisormee ja vaikka pyllistää samalla.
Kyllä vastaisku kannattaa...
Kaikista huvittavimpia ovat nämä, jotka roikkuvat perässä ja sitten kun päästää ohitse, niin jäävät ajamaan samaa tahtia kuin itse ajan, siihen eteen.
Mikä ihmeen järki oli ohituksessa? Onko se jotain ajanvietettä? Yksi eniten riskejä luovista tilanteista on kuitenkin kyseessä ja sitä ei pitäisi tehdä, ellei ole oikeasti tarvetta.
Ihmettelen muutenkin, että miksi ohittaa työmatkalla 10 autoa. Kun kuitenkin saapumisero on korkeintaan minuutin kohteeseen. Ei tuossa ajassa ehdi edes kahvia töissä hakea. Aivan järjetöntä riskeerausta.
Perässä roikkujat ovat usein firman autolla (firman piikkiin) ajavia ja ajopelinä pakettiauto. Talvikelillä myös jakeluautot sekä joskus myös rekat roikkuvat takapuskurissa "kiinni" vaikka ajat itse vakionopeussäätimellä esim. todellista nopeutta 84 km. Mitä huonompi keli sitä varmemmin saat raskaan ajoneuvon roikkujaksi. Henkilöautolla liikkeellä olevat pitkälippaisen lippeksen omistavat kossit ovat pahinpia roikkujiavaarantaen oman henkensä ja myös muiden tienkäyttäjien hengen. Kyllä ajokortin juuri saaneille ja muuten hurvattomille kuskeille pitäisi säätää märäajaksi kattonopeus, kesällä 80 km ja talvella 70 km.
Syy puskuriin liimautumiseen on täysin selvä.
Älkää nyt viitsikö.
Sillä halutaan osoittaa omaa ehdotonta ajotaitoa - ei vain edellä ajavalle - vaan aivan kaikille, jotka tämän loistavan esityksen osaamisesta näkevät.
Hyvin usein yleisönä ovat autoilijan omat kanssamatkustajat.
Tilannetta osaajan kannalta parantaa vielä, jos auton merkki ja malli auttavat erottautumaan muusta rahvaasta.
Nämä henkilöt ovat lähes poikkeuksetta sukupuoleltaan miehiä.
On ajokortissa sitten mikä syntymävuosi tahansa, liikenteessä he ovat ikuisia pikkupoikia.
Niitä, joiden koulutie ensimmäisellä kaksirattaisella polkupyörällä oli täynnä kilvanajoa, sutareita ja keulia.
"Hei kato mä osaan ajaa ilman käsiä"
Henkinen kehitys jäi sinne pienille pihateille sutareita vetämään.
Huvittavia ohjeita täältä sataa!
Kuka on sanonut että moottoritiellä pitäisi ajaa kuin päättömät kanat, ainakin sen nopeusrajoituksen (joka tosiaan ilmaisee MAKSIMI nopeutta, EI suositus nopeutta!!) verran, ja jos ei joku esim. sääolosuhteiden vuoksi halua riskeerata henkeään niin tietysti kyseessä on nynny ja on aivan oikeutettua roikkua perässä!
Kuinkakohan monta kertaa minullekkin on käynyt niin että olen moottoritiella ajanut nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta ja lähtenyt ohittamaan autoa joka siis ajaa alle tämän nopeusrajoituksen nopeuden. Eipä aikaakaan kun sieltä ohituskaistaa pyyhältää reilusti ylinopeutta ajava, usein nk. bemari/mersu -kuski (keski-ikäinen mies) joka alkaa väläyttelemään valoja ja melkein puskee auton perästä sisään.
Nämä kukkoilijat luulevat että ohituskaista on varattu vain ja ainoastaan heidän hurjastelijoiden käyttöön!
Katsokaa peiliin ennenkuin alatte muita syyttelemään.
Luuletteko todella että alinopeutta/suositusnopeutta ajavat aiheuttavat ne vaaratilanteet? (Vai olisiko se sittenkin teidän höyrypäiden vika)
Olen huomannut, että suomalaisiin ei ainakaan minkäänlainen neuvominen auta. Jos perässäroikkujalle vilauttaa jarruvaloja tai takasumuvaloa, se kusipää tulee varmasti lähemmäksi. On minulla silti keino tähänkin, joskin erittäin laiton, mutta toimiva ja omaa ja muiden turvallisuutta liisäävä. Vilautan jarruvaloja, jolloin juntti suomalainen provosoituu tulemaan vielä lähemmäksi, sitten alkaa tapahtua. Autosta löytyy pieniä esineitä, jotka sopivasti sivuikkunasta ylöspäin heitettynä lentävät suoraan takana tulevan tuulilasiin. Tässä ei kannata kuitenkaan lähteä rikkomaan toisen autoa eikä ajattamaan toista tieltä ulos. Kesällä hyviä esineitä ovat esimerkiksi nippu herneen palkoja. Joskus kuitenkin, käy niin että takana tuleva provosoituu tästä vielä lisää ja tulee entistä lähemmäksi. Tällöin hänellä on kyllä adrelaniili korkealla ja aistit valppaina. Siinä tilanteessa, kun lyö jarrut hetkeksi kiinni, niin takana tuleva tekee hätäjarrutuksen ja varmasti alkaa sitä turvaväliä syntyä. "Enhän minä ketään yllytä mihinkään mutta..."
pelaat hengelläs. toivottavasti oot kulkimessa yksin.
olet varsinainen idiootti. Herää.
Jos minä ajan alinopeutta ja joku tulee taakse, niin ei minun tarvi heitellä herneenpalkoja, riitää kun laitan vilkun oikealle ja hiljennän, sillä siitä pääsee.
Alinopeudesta on turha valittaa ja sillä on varsin huono perustella perässä roikkumista. Varsinkin kun useimpien persiissä roikkujien mielestä autoilija menee alinopeutta, jos ajaa kymmennen kilometriä alle sallitun maksiminopeuden. Ei maanteillä ole minimi nopeuksia, ihan vain muistutukseksi. Eikä se mitään auta, jos roikkuu puskurissa.
Kumma kun itse ajan suomen teillä satoja kilometrejä painamatta kertaakaan jarrupoljinta, mutta hyvin yleistä on, että jonoissa jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti. Yleensä se vilkkuu vielä saman auton persiissä, jopa pari kertaa kilometrin aikana. Jonon muodostaja ei myöskään ole se ensimmäinen auto, vaan yleensä se toinen autoilija, joka roikkuu takapuskurissa, eikä osaa ohittaa.
Nimimerkissä jo lähestyin asiaa. Ei "roikkuja" läheskään aina halua roikkua, joskus on pakko edelläajavan suorituksen vuoksi.
Ennemminkin täällä oikeassa elämässä edellä ajava pitää nopeutensa sellaisena, ettei takana ajava voi ohittaa asiallisesti. Lisäksi on "sääntö" NOSTA NOPEUTTASI JOS JOKU YRITTÄÄ OHITTAA, MIKÄLI VAAN ON MAHDOLLISTA. Ohituskaista järjestelmä oikein ruokkii tekemään niin.
MIKSI OHITAN!?!
1. Haluan ajaa sallittua/mitattua nopeutta(siis autoni digitaalinen vakionopeusmittari on mitattu), ja näin välttää useampia ohitustilanteita sekä liikenteen jonoutumista.
2. Haluan ajaa sallittua tasaista nopeutta, jolloin en joudu kokoajan kyttäämään miten muut ajavat ja vaihtelemaan ajorytmiä.
EN HALUA OHITTAA!!!
Mutten voi aina hiljentää omaa nopeuttani.
1. Koska eteeni jättämäni tila, ihme kyllä täyttyy samantien, aiheuttaen taas hiljentämisen jne.
2. Koska takanani tulevat katsovat minun syyllistyvän liikenteen kulun häirintään, ja pyrkivät ohitseni keinolla millä hyvänsä.
Jotta ei asia olisi näinkään helppo/ja liittyy edelliseen. NS.AMMATTIKULJETTAJAT jopa kirjoittelevat palstoille edellään ajavien rajoituksien noudattamisesta, joka häiritsee heitä, ovat kuulemma etuoikeutettuja ajamaan ylinopeutta!?!
Niin miten se olikaan? Oliko se edellä ajava vai takana ajava, joka vaarantaa muut?!?
Tottakai liikenteessä on henkilöitä jotka ei yksinkertaisesti tiedä nopeuttaan. Mittarit heittää, silmä heittää ja ei viitsitä käydä mittaamassa nopeutta. esim. Porin ympäristöstä löytyy ainakin 3 nopeuden mittaus pistettä ( ilman sakkoa).
NIIN, ja ihminen on sellainen!!!
Ruuhkaliikenteessä Espoo-Helsinki-Vantaa alueella kaikki tietävät että vain ne 2 tai se 1 kaista jatkavat seuraavasta liittymästä eteenpäin ja se nyt tyhjä kaista päättyy. Näitä paikkoja löytyy useita. Mistä kasvavat ne idiootit jotka ajavat koko pitkän jonon ohi tyhjää kaistaa ja kiilaavat väkisin jonoon? Tämä jos mikä aiheuttaa jonon nykimisen ja vaaratilanteet.
Alinopeudesta itkeville: Mitä on tämä mystinen alinopeus?
Perässänotkujia pitäisi rangaista liikennekameroiden kuvien perusteella. Eikö niihin saa softaa, joka näkisi, miten lähellä takana tuleva on? Onhan tässä jo Kuussakin käyty, miksei tuommoisia pahvipäitä voida rangaista millään?
isolla ajeleva.
jos joku roikkuu perseessä kiinni ,niin se on hänen typeryyttään. jossakin vaiheessa roikkuja menee lopulta ohi ja kuin magneetti olisi vetäissyt ohittajan suoraan eteen ja erityisesti huonolla kelillä , vaikka tyhjää olisi ollut kilometrikaupalla jatkaa ennen oikealle siirtymistä.
on samantekevää onko kyseessä tavallinen tai useampikaistainen väylä. lisäksi vauhti loppuu siihen kun on päästy ohitettavasta ohi.
tuo tapa on helkkarin typerä ja lisäksi kelistä riippuen myös vaarallinen.
eräät eivät näytä tajuavan massojen tuhovaikutusta mikäli huono tuuri käy.
on eroa kun liikutaan alle 2000 kilon vehkeellä suhteessa vehkeisiin jotka painavat 20000-60000 kiloo.
noitten kevyempien pitäisi suosiolla pysyä mahdollisimman kaukana eikä tehdä mitään äkkinäistä ainakaan edessä.
eli jos ohitat niin jatka sitten matkaa äläkä jää roikkumaan nenän eteen.
ja mitä tulee valituksiin isojen roikkumisesta toisen puskurissa ,niin totean vaan ,että niissä isoissa on aina tarkemmat mittarit jotka näyttävät oikeaa nopeutta paremmin.
ja mikään ei estä päästämästä ohi jos itse ei halua ajaa sitä nopeutta mikä kulloinkin on sallittua.
yleensä se iso on toimittamassa tavaraa jota juuri tuo jaloissa tumpuloiva on menossa hakemaan ja kiroilee jos sitä ei olekkaan paikalla kun olis jo pitäny olla.
nykyään kaikki toimitetaan tarkasti ajastettuna , eli se ei salli munimista tiellä eikä muitakaan hidasteita.
joten suositus on : pysykää mahdollisimman kaukana kaikista isoista vehkeistä jos siihen on tilaisuus.
Kaikille vaan tiedoksi, hidastan vauhtia niin paljon, että perässä roikkuja joutuu menemään viimeisellä ohitseni ja jos se ei auta, niin sitten vilkku vasemmalle ja jarruvalot syttymään.Kaikki ovat ohi menneet.Jos nyt yleensä se perässä roikkuminen on alkanut "ahdistamaan" minua.
- 1
- 2
- seuraava ›
aiheet
linkit
uusimmat
Kajahtanut käsityönäyttely!
TEE ITE – Kajahtaneet kudelmat SM-kilpailun parhaimmistoa voi nähdä Helsingissä Annantalolla järjestettävässä näyttelyssä.
Tee itse 0
Voita ja Sokeria -reseptit siirtyvät uuteen osoitteeseen
Lauantaiaamun 15.2. Voita & Sokeria -resepti on Heidi Pakarisen runsas uunilohiateria. Aamu-tv:n reseptit löytyvät jatkossa yle.fi:n Ruoka-sivulta.
Tee itse 0
Oscarit suorana Yle Teemalta
Yle Teema esittää Oscar®-gaalan suorana lähetyksenä Hollywoodista varhain maanantaiaamuna 3. maaliskuuta 2014. Järjestyksessään 86. Oscar®-gaala esitetään suorana yli 225 maassa.
Minä 0
Kaaso, älä kaadu häätaakan alle
Kaason tehtävä on tukea ja auttaa morsianta häätaakan alla, mutta kuka auttaisi kaasoa? Olotila kokosi vinkkilistan kaasoille.