Sisältö


Maj Lind -kilpailun internet- ja wap-sivustot avataan 16.5.2007.

Kiitoksia kommenteista!

Toivottavasti konsertit Kuopiossa, Jyväskylässä ja Oulussa ovat menestys! Myös minua harmittaa se, että video- ja/tai audiomateriaalia ei tästä erästä ole saatavilla. Mutta sille ei voi mitään. Tämäkin palvelu kuitenkin kehittyy ja varmasti jo ensi kerralla koko helahoito on netissä kaikkien katsottavana.

Olin ajatellut olla muutaman päivän hiljaa ja vain seurata tapahtumia sekä koko tätä keskustelua sivusta. Olen erittäin iloinen kaikista ideoista ja kommenteista joita YLE:n nettisivuille sekä HS:n nettisivuille on lähetetty. Kiitos! Vastaan omalta osaltani nyt muutamaan niistä.

Ei, minua ei pakotettu pyytämään anteeksi, vaan tein sen täysin omasta tahdostani. Lähinnä sen takia, että tarkoitukseni ei ole viedä parrasvaloja pois kilpailijoiden suunnasta. He ovat nyt etuasemassa sekä kaikki se työ mitä he ovat tehneet päästäkseen tähän pisteeseen. Ja sen takia, että olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sanavalintani oli liian hyökkäävä. Toisaalta tätä keskustelua ei nyt käytäisi jos olisin ollut kohteliaampi heti kättelyssä.

Vaikka olenkin pettynyt muutamien tippuneiden puolesta en toisaalta voi väittää, että jatkoon pääsi yhtään sinne kuulumatonta soittajaa. Koska onhan kyse vain ja ainoastaan mielipiteistä. Ja koska minähän en niitä päätöksiä tee. Jos yhtenä kriteerinä kuitenkin on ollut ikä, niin olen samaa mieltä erään kommentin kanssa, että silloin sääntöjä pitäisi muuttaa. Myös erillaiset tuomaristovariaatiot ovat olleet mielenkiintoista luettavaa. Miksi ei voisi kokeilla välillä jotain uutta? Varsinkin muiden instrumenttien edustajat tuomaristoissa toisivat uutta lähestymistapaa kilpailuihin. Olen itsekin huomannut soitossani kuinka tällainen instrumenttikeskeisyys on erittäin vahingollista muusikolle. Se on vähän kuin pelaisi shakkia, mutta et osaisi liikuttaa kuin yhtä ainutta nappulaa. Silloin on hieman vaikeata pelata...

Tärkeintä tässä vaiheessa on keskittyä itse kilpailuun ja postittaa tänne kommentteja jotka ovat asiallisia. Se on ainakin minun suunnitelmani.

Terveisiä Floridasta,
Tipi

Kommentit

andreas ja

marie-elisabeth (hecker) eivät ole yhdessä!! en ees
käsitä miten joku saatto väittää tollasta tällä osastolla
Mutta mutta.. osuin oleeen avoni kaa pariisiss marras
kuussa 05 ja kuultiin se M-E:n esitys rostro kilpailun
finaalissa (sostan 1)voi juma sanon mä! luulen et se
lika on samoja ikiä kuin nyt iso -A (siis tää sellisti, en
tarkota ari Koivusta) eli hyvä et se ei nyt päätänny osallistuu Ois saattanu sekottaa pakan, esim se
ranskalinen emäntä sellisti ei onistunu niin hyvin siin
omassa sostassaan OTTAKAA KANTAA!!!!!

Mancinelli

"Mulle tuli Alstaedtista mieleen se ranskalainen (jonka nimeä en jaksa muista/googlata), joka tuli toiseksi Maj Lindeissä viimeksi."

Pierre Mancinelli? Taisi tosiaan jakaa mielipiteet voimakkaasti, mutta tärkeintä onkin kai soittaa niin kuin parhaaksi näkee eikä yrittää miettiä miten "pitäisi" soittaa. Millaiseksi taiteilijaksi sitä kautta oikein voi tulla? Ja millaista se olisi kun kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä! Tämäkin keskustelu olisi pelkkää hymistelyä söpöistä pojista yms. :)

Poistettu on, kiitos

Poistettu on, kiitos nopeasta ilmoittamisesta!

Pirkka/YLE

Taas tämä

sama peelo kirjottelee näitä tyhmiä kommentteja
(vrt edellä!) Ylläpito sais poistaa ne. tarkotitko muuten
että Andreas ottais rostropovitshilta tunteja? ilmeisesti
tarkotit mutta ton sanamuodon mukaan asia olisikin
päinvastoin...

tästä vielä

"NAUHAKARSINNAN TUOMARISTO (Arto Noras, Martti Rousi, Marko Ylönen, Riitta Pesola, Timo Hanhinen) KUUNTELI NAUHAT NIMELLISINÄ..
Miettikää vielä uudestaan reiluutta hei.."

No miten tuosta nyt sitten voisi päätellä, että Noras ja Rousi yksin ja mielivaltaisesti ovat valinneet kilpailuun hyväksytyt..? Nää salaliittoteoriat on aika hupaisia, kun varmaan kaikkien kilpailua järjestämässä mukana olleiden tavoite numero yksi on ollut mahdollisimman korkealaatuinen tapahtuma.

kuitenkin niin...

Varsinaisesti vain finaalin kuunnelleena ja katselleena olisin minäkin nostanut Ainomäen korkeammalle.
Näytti siltä, että kaveri tiesi, mitä teki - selkeää, puhuttelevaa soittoa.

kyllä joo,

mutta nauhakarsinnan jury kuunteli nauhat nimellisinä, mikä ei ehkä ollut se paras mahdollinen vaihtoehto..

Reilua oli

Kyllä ne hommansa osaavat. Ja tiettävästi näiden viiden kisaan päässeen suomalaisen lisäksi Koko kisaan hakemassa oli vain 2 suomalaista. Turha mustamaalata kun kisan taso oli näin korkea. Miettikää jos nauhakarsintaa ei olisi ollut?

hmm..

"Kyllähän professorikaksikon maine tunnetaan ja monet hyvät suomalaissellistit eivät edes viitsineet lähteä kisaan tietyistä syistä.
"No hahaa, olis kiva kuulla niitä syitä ja sellistien nimiä jotka eivät lähteneet siksi mukaan. Tosin tähän kisaan ei niin vaan "lähdetty", vaan nauhakarsinta, nimetön sellainen, ratkaisi mukaan päässeet.
NAUHAKARSINNAN TUOMARISTO (Arto Noras, Martti Rousi, Marko Ylönen, Riitta Pesola, Timo Hanhinen) KUUNTELI NAUHAT NIMELLISINÄ..
Miettikää vielä uudestaan reiluutta hei..

Kyllä Bachia

saapi soittaa miten huvittaa, vaikka onkin ukko ylijumala. Kun musiikki on niin hyvää, niin sen jälkeen on makuasioista kiisteleminen. Joillakin on toki parempi maku kuin toisilla.. ;)

BRA

Tulos oli BRA, kahdellakin tavalla:
BRAntelid
Reibel
Altstaed
eli hienosti meni, hyvä kilpailu.

Asioiden puiminen

Jospa ennemmin sinä lopettaisit näiden lukemisen jos ei huvita

Alkaa kyllästyttää...

lopettakaa pliiiz tää asioiden puiminen, ei ne tästä muutu miksikään, ja miksi pitäiskään, tuomaristo on palkintonsa jakanut ja siihen on tyytyminen. Ainakin minä olen todella tyytyväinen.

Bachin esittäminen

Bachin sävellykset avautuvat kuuntelijalle SÄVELLYKSINÄ siten että ne esitetään mahdollisimman kylmästi kuten Glenn Gould ja Pablo Casals tekivät omana aikanaan. Bachissa on tärkeää pitkät linjat, ja ne rikkoutuvat erittäin herkästi kun aletaan soittaa fraasi kerrallaan, niitä kovasti mehustaen. Eli Bachissa pätee sanonta "sen saat mistä luovut"

tyytyväinen

Kilpailu meni loistavasti: sain nauttia oikeasta musiikista livenä ja nauttia kilpailijoiden upeista persoonista. Suosikkini oli ensinäkemältä Brantelid ja olen erittäin tyytyväinen että hän voitti kilpailut: hän ansaitsi palkinnon. Sanoisin että hän on suoranainen ihmelapsi.

Kuitenkin olen kuullut tuomariston itsensä mukaan että tuomaristossa on ollut harvinaisen vapaa ja rehti tunnelma: opettajat eivät ole saaneet äänestää omia oppilaitaan, joten en usko että voisi vaikuttaa pahemmin se. Ja äänetkin on annettu aina ennen kuin on keskusteltu asiasta.

Äärimmäisen rehtiä tuomarointia siis voisi kuvitella kuulemani perusteella olevan.

On hienoa, että suomalaiset pääsivät finaaliin, mutta kyllä ammattilaiset eli tuomaristo tietää ketkä ovat parhaita.
Mielestäni Peltosen sinänsä hyvä potentiaali ei yksinkertaisesti riittänyt. Hänen tekniikkansa uupui kesken ja musikaalinen nöyryys myös.

Upeita konsertteja ja loistavia sellistejä! Ja Brantelid on paras.

Oikeaoppisuudesta

Katselin YouTubesta myös Rostropovitshin Bach-soittoa. Mestari asialla myös, mutta Maiskyn Bachista pidän vielä enemmän.

Oikeaoppisuudesta

Katselin tuota Maiskyn Bach-soittoa YouTubesta. Hienostihan tuo veteli. Mulle on ihan sama joku barokkityyli tai sen puute, mulle musiikissa merkitsee vain se, että se tulee suoraan sydämestä. Esim. d-mollipreludin Maisky vetää melkoisella paatoksella, mutta minä tykkäsin siitä kovasti.

...

Reibelin Bach oli muuten hirvittävän epäpuhdasta ja äänen laatu myös huono. Ajatusta kyllä oli, mutta mitä järkeä ottaa vaikea kutossarjan sarabande tohon?!

Bach

Kattokaas muuten youtubesta Mischa Maiskyn Bach-tulkintaa. Aika kaameeta.

bachista

siis sitä nyt on nykyään niin montaa mielipidettä eikä kukaan ole oikeassa eikä väärässä miten pitää bachia soittaa. pääasia vain että puhtaus, äänenlaatu ja tempo pysyy, oli sitten tyyli ja artikulaatio vaikka jupiterista!!

Barokkityyli kunniaan!

Juuri tuon barokkityylin oikeaoppisuuden takia Bachia ei tulisi ollenkaan soitattaa moderniin soittotapaan keskittyneille sellisteille järjestetyissä kilpailuissa!

Kiitos!

Kiitos YLE:lle näistä loistavista sivuista! Näitten avulla pääsi hienosti kisatunnelmaan näin kauempaakin. En voi muuta kuin ihailla kilpailun huikeaa tasoa, ja erinomaisia sellistejä. Erityiskiitos tietysti kaikille Akatemian sellisteille, jotka ainakin näitten kuulemieni pätkien perusteella soittivat kaikki loistavasti. Ilo oli seurata kilpailua.
-Heikki Iiiisraelista ;)

Oikeaoppisuudesta

Niin, unohdin sanoa, eikös silloin ennenvanhaan selloa soitettu ilman piikkiäkin, joten kaauheeta barokkimusiikin raiskausta olikin noiden kilpailijoiden soitto, kun piikin kanssa ilkesivät soittaa.

Oikeaoppisuudesta

Oikeaoppisin ja ainoa sallittu tapa soittaa Bachia olisi sitten ne suolikielet ja barokkisello ja barokkijousi ja mitä lie vielä, en tunne aihetta. Näin pelkkänä musiikinharrastajana minä kuuntelen musiikkia, en jotain tyylisuuntausta.

Bach

Minusta sellainen liisterimäinen jousenkäyttö ja imelä vibrato on barokkimusiikin häpäisemistä!!! Juuri sitä kuulee useimmilta sellisteiltä kaiken päivää! Finaalissa ällöimmät Bach-tulkinnat suomalaisilla.

.....

Ei se ääni sieltä sellosta tule

Sijoitukset

Menivätkö sijoitukset teidänkin mielestä sellojen laadun mukaan?
Brantelidin sello oli aivan ylivoimainen, Reibelinkin soitinkin oli edullinen.
Ainomäe kärsi eniten sellosta. Se on kelpo soitin, mutta ei ihan solistiluokkaa. Samoin Peltosen soitin ei ihan riittänyt. Jos halutaan, että joku päivä Suomeenkin se 1.sija tulee, pitää satsata myös siihen puoleen. Sama juttu oli Pekka Kuusiston kanssa - OKOn Stradivariuksella se voitto irtoisi.

Mennään muualle ja jätetään

norastelijat yms tänne, kun kerran koko areenan valtasivat. Pirkka heitti ehdotuksen:

_musiikkiin keskittyvää keskustelua_

voisi jatkaa hyvin esimerkiksi Tipin ensimmäisten finaalikommenttien sivulla:
http://paulo.yle.fi/node/720

Nyt nukkumaan, mutta tapaamisiin siellä päiväsellä. Okei?

soittotavoista

Mä en ymmärrä ollenkaan tuota että ei saa soittaa jotain jollakin tavalla. Jos joku kokee esim. Bachin henkilökohtaisesti juuri omalla tavallaan, niin totta helvetissä se saa soittaa sitä just niin, vaikka se ei miellyttäisi ns. asiantuntijoita tai muitakaan.

Ja mikä kumma siinä on että nimenomaan barokkimusiikin kohdalla ollaan näin tolkuttoman tiukkapipoisia? Miksei kukaan mieti olivatko esim. Haydn-tulkinnat juuri sellaisia kuin miten ne 1700-luvulla soitettiin, tai tulkittiinko Schumannin konserttoa juuri sellaisella soundilla kuin 1800-luvulla oli tapana?

Vai onko se vain nyt muotia, että kaikkien pitää olla niin tiukasti jotain mieltä juuri Bachista? Jos et soita "autenttisesti", niin olet tyylitajuton moukka? Antakaa nyt ihmisten soittaa niin kuin tykkäävät! Jos kulutettaisiin vähemmän aikaa tappeluun ja enemmän sen musiikin kuunteluun, niin varmaan kaikilla olis kivempaa.

Niin

Tuon haastattelun perusteella Noras on siis muuttanut mieltään, kun Bachia oli tällä kertaa listoilla.

Venyvää niinkuin purkkaa

Se kai siinä on että vetää jotain barokkimusiikkia niinkuin Stokowski. Aivan hirveätä, ei se ole oikea tapa! Ei niin voi tai saa soittaa barokkia. Niinkai ne haluaa soittaa sitten.
Soitetaan niinkuin viimeistä päivää, vedetään niinkuin Dvorakin konserttoa, prässätyllä äänellä, hirveä vibraato ja h i d a s tempo..

Kamoon ihmiset

Mikä ihmeen Noraksen dissailukerho tänne on kokoontunut, kateellisiako..? Kai nyt miehellä on oikeus mielipiteeseensä. Monilla ei ole Bachista minkäänlaista näkemystä, ja silti sitä pitää soittaa. Taitaa olla melkoisia ammattilaisia tänne kirjoittelemassa kun näin sankoin joukoin ollaan yhtä miestä lynkkaamassa. Tiedätte sitten vissin paremmin.

Bach

Mulle tuli Alstaedtista mieleen se ranskalainen (jonka nimeä en jaksa muista/googlata), joka tuli toiseksi Maj Lindeissä viimeksi. Hän soitti välierissä Bachin kolmiäänisiä inventioita uskomattoman persoonallisella tavalla, tosin toisin kuin Alstaedt, ei millään perusteilla tyylinmukaisesti(henkilökohtaisesti pidin sitä tekotaiteellisena höttönä). Puolet yleisöstä olivat aivan hurmioissa (ainakin olevinaan), puolet inhosivat sitä. Kuitenkin hän herätti keskustelua ja oli mielenkiintoinen. Alstaedtin Bachikin oli sata kertaa mielenkiintoisempaa kuin esim. Brantelidin sinänsä siisti ja kaunis esitys. Ihanaa, että meillä on persoonia, ihanaa, että saa ihmetellä!

Keskusteluista

"Olisiko mahdollista eriyttää tästä keskusteluketjusta noi tuomaristo-peli-korruptio-postaukset ihan omaksi keskustelukseen, kun ei täällä syytösten ja provojen viuhuessa saa musiikkiin keskittyvä suunvuoroa?"

Olisiko liian työläs juttu? Luulenpa nimittäin, että keskustelijoita löytyy moneen lähtöön ja vielä kauan kilpailun ratkettuakin. Ja pidättehän sivut auki, kunnes kävijät katoavat?"

Täällä yritetään seurata keskustelua ja katsoa, etteivät ihan liikoja ihmiset innostu! Pysytään jotakuinkin asialinjalla, jotta jatkossakin voimme tarjota tällaista palvelua, eikö?

Tätä polveilevaa keskustelua ei enää pysäytä mikään, mutta musiikkin keskittyvää keskustelua voisi jatkaa hyvin esimerkiksi Tipin ensimmäisten finaalikommenttien sivulla: http://paulo.yle.fi/node/720.

Sivustoa ei toki haudata heti kilpailun jälkeen, mutta jonkinlaisen arkistointikuntoon se tullaan toukokuussa saattamaan.

"Mitä muuten kertovat tilastot kävijämääristä?"

Liikenne on kyllä vilkasta - katson viimeisimmät datat heti huomenna.

Pirkka/YLE

Huonoako

Mitähän olisi Noras mieltä jonkun kunnon barokkisellistin Bachista?

Noraksesta

Lukekaapa tämä:
TJ: You mentioned that Bach always causes a lot of problems in competitions, because there is little agreement about what is good. Since Bach is usually required in competitions, do you think competitions are an accurate measure of a musician's artistic abilities? How can a competition be considered fair if there aren't consistent criteria with which to judge a contestant? Does this give us yet another reason to question the value of competitions?

AN: Yes, disagreements about Bach make judging a competition difficult. In the last international competition in Helsinki, I made sure that Bach was not on the program to avoid this very problem. But I don't have a problem with competitions in principle.

Competition is a part of life, and not just in music. Every concert is a so-called competition with yourself, since you want to play your best. We compete for positions in orchestras, and we compete for teaching positions. Quartet playing, where there is a constant give and take between one's colleagues, can be like a competition too. This festival is a competition, in that there are many teachers here who have students performing, and we want them to do their best. Life is a competition, and that's okay with me.

Competitions have become an integral part of the process of determining who will be promoted and who will not. It seems that agents understand music less and less, and rely upon the results of competitions to help them decide who they will represent. They only understand that a first prize winner in an international competition is a potential money-maker. Music is a huge business now, which we must deal with as best we can.

Älkää nyt viitsikö

Ei kenenkään ole pakko olla mitään mieltä mistään. Ei kai musiikissa nyt mitään hemmetin konsensusta olla hakemassa, että jokainen on samaa mieltä siitä miten barokkia pitää soittaa, siitä miten wieniläisklassismia jne. Sitähän se musiikin rikkaus just on että makuja on niin monta kuin on kuulijoita. Kukaan ei voi miellyttää kaikkia, toisaalta jokainen miellyttää varmasti edes jotakuta. Bachia soitetaan nykyisin niin monella tavalla, että typerää vaahdota yksinomaan jostain barokkinäkemyksestä. Jos soittaja ei koe asiaa sillä tavalla niin hänellä on oikeus olla kokematta ja tehdä asia omalla tavallaan, ja silti hyvin.

Niin ja olen kuullut

Niin ja olen kuullut täsmälleen samat sanat Rousin suusta...

Pikkutärkeätä

Altstaedtin Bach oli erilaista, mutta ei oikeastaan mistään kotoisin, yritti liikaa, metsään meni.

Sori, siis ISC:n sivuilta

International Cello Society

noraksen haastattelu IMC:n sivuilla

kai kaikki ovat lukeneet tämän haastattelun http://www.cello.org/Newsletter/Articles/noras.htm
Siellä häntä mm haastatellaan mus esitystavoista, mm seuraava kommentti löytyy Noraksen sanomana: "And do we really want to play Bach the way it was actually done back then, with amateurish scratchy technique and out of tune? I don't think so."

Äitiys/Isyys

Mikäli kaikilla neljällä miesfinalistilla olisi ollut puolivuotias kersa kotona hoidettavana, niin olisiko täällä mahdettu kritisoida sitä, kuinka nuo nuoret miehet hylkäävät vauvansa oman itsekkään uransa tähden, hyi kauheaa... Nyt kun sattui Reibelilla olemaan tuo puolivuotias vauva, niin täällä joku moralisti kerkesi jo tuomitsemaan Reibelin suunnilleen noita-akkaa pahemmaksi tunteettomaksi hirviöksi. Haloo, sinä joka moralisoit Reibelin äitiyttä, sulla taitaa olla vähän isoremmi löysällä, koita pärjäillä...

täh

"Osoittaa mielestäni sen, kuinka vanhan liiton miehiä ollaan. Uskomattoman suppeakatseinen kommentti arvostetulta professorilta"

Suppeakatseinen? Minusta hän taas nimenomaan antoi ymmärtää, että vaikkei henk.koht. ole Bachista samaa mieltä kuin Altstaedt, niin arvostaa hänen tapaansa tehdä musiikkia omasta näkökulmastaan.

Apua, Pirkka!

Olisiko mahdollista eriyttää tästä keskusteluketjusta noi tuomaristo-peli-korruptio-postaukset ihan omaksi keskustelukseen, kun ei täällä syytösten ja provojen viuhuessa saa musiikkiin keskittyvä suunvuoroa?

Olisiko liian työläs juttu? Luulenpa nimittäin, että keskustelijoita löytyy moneen lähtöön ja vielä kauan kilpailun ratkettuakin. Ja pidättehän sivut auki, kunnes kävijät katoavat?

Mitä muuten kertovat tilastot kävijämääristä?

professoristaso

professoristaso

Barokkimusiikista

Noras pitäisi lähettää 16-luvulle! No, ei kai sitä kukaan varmasti tiedä kuinka silloin soitettiin, ja millä soitettiin, ja mitä. Mutta kyllä professoris tason tyypin olisi oikeastaan pakko olla toista mieltä barokkisellisteistä ja barokkisellismistä.

huh

Kyllä on niin villejä heittoja että. Ei ehkä kannata uskoa ihan kaikkea huhupuhetta. En ole itsekään mikään Noras-fani, mutta ei tiedä pitäiskö noille väitteille itkeä vai nauraa.

Että kutsutaan maailman huippusellistejä tuomaristoon, jonka kaikki tärkeimmät päätökset tekee kaksi suomalaista jäsentä..? Just. Katsokaa vähemmän sitä X-filesia.

Just näin. Nyt on

Just näin. Nyt on nukkumaanmenoaika. Yökukkujat voivat mennä urkkiin jauhamaan.

aika mielenkiintoista

aika mielenkiintoista tosiaan, että keskustelu on mennyt tällaiseksi. Oletin, että täällä olisi keskusteltu esim. Sarabanden fraseerauksesta tms. Lähden nukkumaan! Hyvää yötä kaikille! Älkää katkeroituko!

Noraksen komentti Alstaedtin Bachiin

" Hänen Bach-soittoaan en ymmärrä, mutta Altstaedt tietää, mitä tekee silloinkin, kun hän päätyy erikoisiin ratkaisuihin", Noras sanoi.
Mitä sanotte kyseisestä kommentista?
Osoittaa mielestäni sen, kuinka vanhan liiton miehiä ollaan. Uskomattoman suppeakatseinen kommentti arvostetulta professorilta, joka kertoo sen ettei periodikeskeiseen ajattelutapaan ole edes haluttu perehtyä. Tekee kyllä vähän surulliseksi tämä kommentti, koska instrumentalistina arvostan Norasta korkealle.
Faktat faktoina ja Alstaedtin Bach oli kyllä tyylillisesti omaa luokkaansa, ja näin hän todisti pystyvänsä soittamaan selloa myös muutenkin, kuin tällä liikaa palvotulla romantisen jalolla äänellä, jolla tulisi aina soittaa ja näin "maksimoida" sellon ja soittajan resurssit, olipa sitten kyseessä minkä ajan musiikkia tahansa.

Viimeisimmät kommentit

Pelaa Sello-visaa
Lataa soittoääniä