Live-keikat verkossa eivät lyöneet leiville

Julkaistu Ti, 26/08/2008 - 12:46
  • Arttu Silvast (Kuva: Tomi Mikola)
  • Haluavatko ihmiset tulevaisuudessa vastaavanlaisista palveluista maksaa, verkosta kun löytyy ilmaista tarjontaa ihan riittämiin.

Amerikkalainen online-tapahtumapalvelu, DeepRockDrive, sai loppunsa tämän vuoden elokuussa kun yhtiö ilmoitti lopettavansa toimintansa. Palvelu ehti olla aktiivisena kokonaisen vuoden.

DeepRockDrive oli Las Vegasissa ja Seattlessa toimiva yhtiö, joka oli erikoistunut live-keikkojen lähettämiseen verkon välityksellä maailmanlaajuisesti.

Interaktiivisuusnälkää palvelussa ruokki mm. katsojien mahdollisuus osallistua keikkojen kulkuun lähettämällä yhtyeelle viestejä sekä virtuaalitaputuksia ja -suudelmia. Katsojien oli myös mahdollista äänestää, mikä kappale soisi seuraavaksi.

DeepRockDrive’n noin vuoden mittaisella taipaleella palvelussa ehtivät esiintyä mm.Disturbed, Marié Digby, Motley Crue sekä Forever The Sickest Kids. Kokonaisuudessaan keikkoja ja tapahtumia kertyi yhteensä 85 kappaletta. Parhaimmillaan palveluun saatiin houkuteltua joitakin kymmeniätuhansia katsojia.

Palvelun takaa löytyy, aikanaan 18 vuotta Microsoftin leivissä työskennellyt, Jeff Henshaw, jonka ensimmäinen yritys DeepRockDrive oli. Kiinnostavinta tässä on se, että herra avautuu tekemisistään blogissaan suhteellisen avoimesti, siitä mikä meni vikaan ja missä onnistuttiin. Mies tuo esiin hyvinkin kiinnostavia seikkoja ja hyviä esimerkkejä virheistä, jotka liittyvät uusien (musiikki-)verkkopalveluiden ja -konseptien starttaamiseen.

Vaikka Henshaw kertoo DeepRockDriven kannattomuudelle ja lopulta lopettamiselle olleen useitakin syitä, suurena ongelmana hän näkee kuitenkin nykyisen levy-teollisuuden vanhat bisnesmallit sekä niiden piirissä työskentelevien vanhojen persoonallisuuksien näkemykset, jotka seisovat uudenlaisten innovaatioiden toiminnan tukkeena.

In the end, the business side of things didn’t take off the way we’d hoped. There were many contributing factors. Despite the freefall that the music industry is in, it’s unbelievably reluctant to embrace new ideas like DeepRockDrive quickly; old business models and old personalities are being clung to and blocking progress.”

Henshaw kertoo DeepRockDriven olleen opettavainen kokemus, jota hän ei vaihtaisi pois mistään hinnasta.

Ajatus palvelun takana oli suhteellisen innovatiivinen joka oikein luotsattuna olisi luultavasti myös voinut toimia. Liiketoiminta on toisaalta asia erikseen, haluavatko ihmiset tulevaisuudessa vastaavanlaisista palveluista lopulta maksaa, verkosta kun löytyy ilmaista tarjontaa ihan riittämiin.

Jospa joku on uutta musiikkipalvelua pystyttämässä, Henshawn blogi DeepRockDrive'n vuodesta on vähintäänkin lukemisen arvoinen.

Kiitos Tuija Aallolle aiheen vinkkauksesta.