Kaija Koo on 90-luvun alkupuolelta lähtien yhdessä lauluntekijä Markku Impiön luonut omankuuloisensa soundin sekä tekstimaailman, joka on onnistunut puhuttelemaan laajaa fanikuntaa. Toki suurimmat menestykset jäivät 90-luvulle, mutta myös uudemmat levyt ovat ostajansa löytäneet.
Voikin olla, että Kaijan vuosien varrella kertynyt uskollisin fanijoukko hieman säikähti viime keväänä, kun artisti päätti vaihtaa levy-yhtiötä. Uuden yhtiön takanahan oli pahamaineinen rock-yhtye Apulanta. Muuttaako Kaija tyylinsä, kaikuvatko levyilla jatkossa äänekkäät särokitarat?
Ensisingle Vapaa antoi esimakua, laulunkirjoittajana oli Markku Impiön sijaan Apulannan Toni Wirtanen. Mielenkiintoinen oli myös laulun sanoma, kuvattiinko tekstissä suurempaakin irtiottoa entiseen? Fanien kohdalla varmasti vakavin pelästys kuitenkin haihtui, toki mukana oli jotain uutta, mutta tarpeeksi myös vanhaa.
Sama voidaan hyvällä syyllä sanoa Kaija Koon uudesta Irti-levystä. Puolet levyn lauluista on Markku Impiön käsialaa, eikä vuosien varrella hioutunutta reseptiä ole muutettu sen paremmin teksteissä kuin sovituksissakaan. Hyvin tutun kuuloista, paikoin ehkä liiankin tutun.
Se toinen, vähän pienempi puoli lauluista on Kaijan kohdalla uusien kirjoittajien teoksia. Toni Wirtanen, Jippu ja Jussu Pöyhönen eivät hekään lähde räjäyttämään Kaija Koon taiteilijakuvaa, mutta mielenkiintoa lisäävää tartuntapintaa heidän laulunsa levylle tuovat.
Ei varmasti ole ollut helppoa lähteä kirjoittamaan laulutekstiä Kaija Koolle, jonka tekstityyli ja –maailma ovat vuosien varrella hioutuneet koko lailla omanlaisikseen. Silti tuntuu omituiselta kuunnella Kaijan laulavan Jipun kirjoittamaa Mul on yö –laulua. Omituiselta sikäli, että Kaija ei kuulosta lainkaan itseltään. Olisiko niin, että kenen tahansa laulettavaksi sopiva laulu ei sovikaan Kaijalle.
Muuten korvaan tarttuu kuitenkin pääosin positiivisia asioita: Seinäruusu-laulun hieno teksti, reggaetakapotkupoljento Vanhaa suolaa -biisissä sekä levyn päättävä yksi vuoden kauneimmista rakkaudentunnustuksista Rakkaus on voimaa.
Kaikki kolme laulua on muuten kirjoittanut Markku Impiö. Entäs sitten se kohuttu muutos? No, Vapaa on kuitenkin levyn paras laulu. Ehkäpä kilpailu on tuonut myös Impiön laulunkirjoittamiseen uutta potkua.
Tärkeintä on kuitenkin se, että levy on täyttänyt tehtävänsä, palauttanut Kaija Koon suomalaisen pop-iskelmän huipulle, nuorempiensa kiusaksi!
Kommentit (5)
Tangomenestyjien arviointia ei jostain syystä näytä ilmestyvän.Tässä kuitenkin enshätään Hesarin palkitun musiikkitoimittajan Pirkko Kotirannan arvio Suvin levystä:
"Tangomarkkinoilla kakkoseksi jääneen Suvi Karjulan, 23, ensilevy päihittää kirkkaasti voittaja Marko Maunukselan albumin.
Rockia aiemmin laulanut Karjula pääsee levyllä näyttämään monipuolisuutensa ja eläytymiskykynsä. Haikea, liki kansanlaulunomainen Rikki menneet on levyn ilmeisin iskelmähitti, Pikku juttu savuisen himmeällä soundilla toteutettu raukea feelgood-retroilu ja Suunnaton ikävä näyttää hauraamman puolen.
Tuotannosta Jyri Sariolan ja Olli Halosen kanssa vastannut Petri Ikkelä on sovittanut laulut mehevin sävyin ja tangot argentiinalaismaustein. Raikas yllätys, kaikkineen.
Jotain häikkää on mun koneella,ehdin nähdä vilauksen Airin tiedotteesta, että ennen Joulua on Suvin ja Markon levyistä arviot kiitos !
Suvin ja Markon levyarviot ovat kyllä tulossa vielä ennen joulua.
Airi S.
Totta, missä viipyy Suvin ja Markon levyarviot ?
Kaija Koo on ookoo :)
Tangomenestyjien Suvi Karjulan ja Marko Maunukselan debyyttilevyjen arvioinneilla olisi käyttöä. Saisi uskonvahvistusta millä pukinkonttia täyttää.