Kuudesluokkalaiset poseeraavat palkintogaalassa
Turengin ala-asteen kutosilla oli unelma tähtien täyteisestä luokkakuvasta. Kuvaan haluttiin vangita se hetki, jolloin tähdet saapuvat palkintogaalaan punaista mattoa pitkin. Lopputuloksessa oli oltava sopivasti säihkettä ja jokaisella oma rooli, jotta kuva näyttäisi mahdollisimman aidolta. Miten tässä onnistuttiin?
Rooli on tärkein
Aivan ensimmäiseksi luokkakuvaa varten oli keksittävä jokaiselle rooli. Punaisella matollahan pyörii tähtinäyttelijöiden ja -artistien lisäksi myös valokuvaajia, toimittajia ja henkivartijoita. Hahmoja kuvattaessa kannattaa muistaa, että jokainen henkilö on yhtä tärkeässä roolissa kuvassa. Siksi esimerkiksi puvustuksen pitää olla tarpeeksi värikäs, jotta jokainen erottuu tarpeeksi tummasta tai vaaleasta taustasta. Esimerkiksi keltainen ja valkoinen erottuvat selvästi mustaa taustaa vasten. Valkoisen taustan edessä toimii taas hyvin tummat sävyt, kuten sininen tai ruskea.
Vaatteiden löydyttyä on aika hakeutua omaan rooliin. Jos tarkoituksena on näytellä paksunahkaista henkivartijaa, on hahmo vietävä äärimmäisyyksiin – niin, ettei lopullisessa kuvassa kasvoilla ole hymyn häivää. Punaisen maton tähtenä saa taas nauttia salaman välähdyksistä mielin määrin poseeratessaan kameroille.
Valolla saa säihkeen
Puvustuksen jälkeen kuvalle on löydettävä kuvauspaikka. Kuten Turengin kutosten kuvassa, säihkeen sai vangittua kuvaan vasta, kun kuvauspaikka oli täysin pimeä ja valaistu lampuilla luonnonvalon sijaan. Jos verhot eivät pimennä huonetta tarpeeksi, voi apuna käyttää esimerkiksi lakanoita tai tummia roskasäkkejä teipattuna ikkunan eteen.
Kuvaan saa tunnelmaa ja eloisuutta, kun kuvattavat valaistaan eri suunnista. Ammattikuvaajat käyttävät kuvatessa montaa salamaa, jotka räpsähtävät samalla hetkellä kun kuva otetaan. Salamalla kuvattaessa on varottava sitä, ettei kuva “pala puhki”. Tällä tarkoitetaan sitä, että kuvaa valaistaan niin paljon, ettei siitä erotu enää mitään värisävyjä.
Luokkakuvaa varten käytettiin kolmea salamaa. Itse kuvassa näkyvät kolme salamavaloa lisättiin kuvaan vasta jälkeenpäin tietokoneella. Kuvaustilanteessa oli kuitenkin otettava huomioon tuleva muokkaus siten, että kuvaajia esittävien vieressä olleet oppilaat valaistiin enemmän siltä puolelta kasvoja, jolle salamavalo lisättäisiin.
Kuva kannatta siis suunnitella tarkasti etukäteen, sillä yksikin onnistunut kuva on parempi kuin sata epäonnistunutta. Mitä paremmin kuvan suunnittelee, sitä vähemmän kuvaa tarvitsee muokata jälkeenpäin tietokoneella.
Asettelu on avainasemassa
Turengin ala-asteen kuvassa tärkeässä roolissa oli limusiini, jonka eteen koko luokka aseteltiin. Auton valkoinen pinta erotti luokkalaiset muuten mustasta taustasta, sillä kuvassa on tärkeää, ettei kukaan jää varjoihin piiloon. Kuva otettiin niin, että kuvaaja seisoi pöydän päällä, jotta jokainen luokkalainen näkyisi lopullisessa kuvassa ja limusiini taustalla ei peittyisi näkyvistä.
Kuvan ottoa edelsi luonnosteluvaihe. Siinä kuvaaja piirsi jokaisen kutosen jo valmiiksi paperille, sijoittaen heidät luokkakuvaan. Suunnitteluvaihe onkin äärimmäisen tärkeä, kun luokalla on 20 oppilasta ja tavoitteena on saada kuvattua unelmien koulukuva.
Näin teet gaalatunnelman:
- Suunnittele roolit ja asemat etukäteen paperille
- Mieti tausta ja puvustus toisistaan erottuviksi
- Pimennä tila ja valaise eri suunnista
- Ota kuva yläkulmasta