Luokkakuvaus veden varassa
Espoon Steinerkoulun kutoset halusivat unelmien koulukuvaansa vettä ja värejä. Kuvaa ideoidessa päätettiin laittaa koko luokka kellumaan veteen.
Värit tärkeässä roolissa
Aivan ensimmäiseksi oli löydettävä tarpeeksi iso allas, johon koko luokka mahtuisi. Kuva piti ottaa korkealta, koska kuvan taustaksi haluttiin uima-altaan vedenpinta. Kuvaaja joutuikin uhmaamaan korkeanpaikankammoaan kivutessaan 10 metrin hyppytorniin kuvan ottoa varten.
Eri kuvakulmia käyttämällä saa aikaan illuusion, eli näköharhan. Ylhäältäpäin otettu kuva saa ihmisen näyttämään pienemmältä kuin mitä hän todellisuudessa on. Näköharha luotiin myös Espoon kutosten kuvaan, joka näyttää ensivilkaisulla siltä, kuin koko luokka roikkuisi seinällä sen sijaan, että olisi uima-altaassa.
Kuvaa varten etsittiin mahdollisimman värikkäät uimapatjat, jotta ne erottuisivat sinisestä vedenpinnasta mahdollisimman hyvin. Värikkäitä vaatteita ei sen sijaan voitu pukea, sillä uimahallissa vaatteet päällä uiminen on kielletty. Uimapatjojen ja -lelujen löydyttyä, oli aika laskea luokka pienissä ryhmissä vesille.
Kultainen leikkaus
Rykelmä uimapatjoja sijoitettiin niin, että ne peittivät uima-altaan pohjassa olevat viivat. Rykelmän asemointi oli mietitty jo etukäteen tarkasti, sillä kuviin haluttiin selvä tasapaino.
Iso uimapatja osuu kuvassa niin sanottuun “kultaiseen leikkauspisteeseen”. Leikkauspisteet ovat kuvasta löytyvät neljä näkymätöntä pistettä, joita voidaan käyttää apuna kuvan asettelua mietittäessä.
Pisteet saadaan näkyviin, kun kuvan jakaa mielessään yhdeksään osaan. Tämä tapahtuu niin, että ensin kuva jaetaan poikittain kolmeen yhtä suureen lohkoon. Tämän jälkeen kolmeen jako toistetaan pystysuunnassa. Kohtia, joissa viivat osuvat toisiinsa, kutsutaan “kultaisiksi leikkauspisteiksi”.
Kultaiset leikkauspisteet merkattu keltaisilla palloilla.
Kuvattaessa on hyvä pitää mielessä, että symmetrinen kuva voi joskus olla tylsän näköinen. Kuvaustilanteessa eri kuvakulmia ja rajauksia kokeilemalla näkee, miten kuva asettuu parhaiten.
Nopeutta, muttei hätiköintiä
Kuvan ottaminen oli haastavaa siksi, että veden liikettä ei voi hallita. Miten kuvan ottaminen siis onnistuu, kun uimapatjoilla on 22 kuvattavaa ja patjat kulkevat minne sattuu kuvaustilanteessa?
Kuvaajan täytyi olla tilanteessa päättäväinen ja tsemppaava. Kuvaa otettaessa oli toimittava ripeästi, sillä patjat olivat vain hetken toivotulla paikoillaan. Koulukuvan otossa avustikin assistentti, jonka tehtävänä oli uida vedessä ja ohjailla patjoja kuvaajan toivomiin suuntiin. Lopulta oppilaiden hymyt ja asemat saatiin kohdilleen, ja unelmien koulukuva oli valmis.
Näin otat kuvan veden äärellä:
- Suunnittele kuva ensin paperille. Muista miettiä kuvan kultaisia leikkauksia.
- Etsi kuvauspaikka, jossa pääset turvallisesti kuvaamaan yläkulmasta, veden päältä.
- Hanki mahdollisimman värikkäitä uimapatjoja.
- Ota kuva ripeästi, mutta rauhallisesti.