Skip navigation.
Home

Jäsenen kangas blogi

Auf einer Wanderung - Kävelyretkellä

Torstaina 11.12. klo 13.15. Uusinta perjantaina 12.12. klo 18.00

Ohjelma on kuultavissa oikeasta palstasta viikon ajan ohjelman ensilähetyksen jälkeen.

Hugo Wolfin laulu Auf einer Wanderung - Kävelyretkellä kertoo vierailusta pikkukaupunkiin. Kaupunki muuttuu yllättävän huikeaksi luontokokemukseksi. Laulu on sävelletty Eduard Möriken runoon 1888. Ikkunasta kantautuva ääni soi "kuin satakielten kuoro ja saa kukkanuput värisemään". Runoilija jättää kaupungin "kultaisessa usvassa". Runon huumaantunutta tunnelmaa voidaan selittää sillä, että Mörike oli tehdyt ensivierailun morsiamensa kotikaupunkiin. Runo sytyttää Hugo Wolfin säveltämään kaikissa sävellajeissa ja harmonian väreissä.

Asiantuntijoina oopperalaulaja Eeva-Liisa Saarinen ja pianotaiteilija Tuija Hakkila. Toimittajana Paula Nurmentaus.

Der Doppelgänger - Kaksoisolento

Keskiviikkona 3.12. klo 18 ja uusinta torstaina 4.12. klo 13.15.

Ohjelma on kuultavissa oikeasta palstasta viikon ajan ohjelman ensilähetyksen jälkeen.

Franz Schubertin laulu, Der Doppelgänger – Kaksoisolento, kertoo kammottavasta harhanäystä. Laulun minä näkee yön pimeydessä oman itsensä värjöttelemässä entisen ihastuksensa talon tienoilla. Hän on palannut paikalle, koska onnettoman rakkauden muisto ei jätä häntä rauhaan, mutta kauhukseen hän huomaa autiolla kadulla myös oman kaksoisolentonsa.

Asiantuntijat, oopperalaulaja Jaakko Kortekangas ja pianisti Eero Manninen, kokevat laulun kuolemaa enteileväksi ja onhan se syntynyt Schubertin kuolinvuonna 1828. Laulun melodia perustuu säveliin, jotka voisi tulkita Schubertin nimikirjaimiksi. Toimittajana on Paula Nurmentaus.

Tanssiaisten pyörteissä

Torstaina 27.11. klo 13.15. Uusinta perjantaina 28.11. klo 18.00. Ohjelma on viikon ajan ensilähetyksen jälkeen kuunneltavissa oikealla palstalla.

Pjotr Tsaikovskin tenhoava laulu ei ole niin hilpeä kuin ensikuulemalta voisi luulla. Aleksei Tolstoin runo vie kaksijakoiseen maailmaan. Runon minä muistelee tanssiaisia, ja piano-osuus viettelee mukaan tanssiaisten pyörteisiin, joissa häivähtää menetetyn rakastetun suloinen hahmo.

Todellisuudessa runoilija istuu yksin ja vain muistelee tätä raastavaa tilannetta, jossa rakastettu liukuu tavoittamattomiin. Hänelle jää haavekuva kadotetusta onnesta, samaan tapaan kuin Jevgeni Oneginilla, joka ei ajoissa pystynyt tunnistamaan oikeita tunteitaan.

Asiantuntijoina päätoimittaja Jarmo Papinniemi ja pianotaiteilija Tuula Hällström. Toimittajana Paula Nurmentaus.

Kaiutar

Torstaina 20.11. klo 13.15. Uusinta perjantaina 21.11. Ohjelma on viikon ajan ensilähetyksen jälkeen kuunneltavissa oikealla palstalla.

Jean Sibeliuksen laulu Kaiutar liikkuu kalevalaisessa tarustossa, mutta muista Kalevala-aiheista poiketen se käyttää impressionismiin viittaavaa sävelkieltä.

Laulu kuuluu 1914 sävellettyyn opukseen 61, josta kaksi muuta laulua hävisi ensimmäisen maailmansodan aikana, kun kustantaja lähetti käsikirjoituksia Saksasta Englantiin.

Aino Ackté kantaesitti laulun jo vuonna 1918, mutta sen jälkeen tämä modernismin keinoista vaikuttunut teos on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Asiantuntijoina laulutaiteilija, laulumusiikin emeritusprofessori Jorma Hynninen ja pianotaiteilija Ilmo Ranta.

Mutti asiantuntijatkaan eivät tiedä kaikkea, joten olisi mielenkiintoista kuulla myös kuulijoiden näkemyksiä.

Der Feuerreiter - Tuliratsastaja

Torstaina 13.11. klo 13.15. Uusinta perjantaina 14.11. Ohjelma on viikon ajan ensilähetyksen jälkeen kuunneltavissa oikealla palstalla.

Hugo Wolfin säveltämä hurja balladi kertoo arvoituksellisesta Tuliratsastajasta, joka saapuu paikalle tulipalon syttyessä.

Eduard Morike on kehittänyt pyörteen lailla etenevän jännitysnäytelmän tästä runosta, joka kuuluu hänen ensimmäisiin mestariluomuksiinsa. Se on kirjoitettu vuoden 1823 paikkeilla

Kansantarinan mukaan joillakin ihmisillä oli maagisia kykyjä aavistaa tulipalon syttyminen jo ennakolta, ja tähän tarinaan Eduard Möriken runo perustuu.

Runo vihjaa Tuliratsastajan pyromaanisiin taipumuksiinsa. Väitetään että hän olisi heittänyt ristin pyhiä lastuja tuleen lisätäkseen sen voimaa. Pohjimmaltaan tuli kuvaa pahan kiehtovaa ja tuhoavaa otetta ihmisestä. Sen taustalla saattaa olla teologiaa opiskelevan nuoren Möriken sielun ristiriidat. Sekä Möriken runo että Hugo Wolfin sävellys jättävät mahdollisuuden monenlaisiin tulkintoihin.

Asiantuntijoina laulumusiikin professori Petteri Salomaa ja pianotaiteilija Ilmo Ranta.

Miesten sarjassa ei ensimmäistä palkintoa

Miesten sarjassa ei jaettu ensimmäistä palkintoa lainkaan. Naisissa voittaja kyllä löytyi ja lisäksi jaettiin kaksi toista palkintoa.

NAISET:
1. Tiina-Maija Koskela
2. Mia Heikkinen ja Jeni Packalen
3. Jenni Lättilä

MIEHET:
1. -
2. Timo Riihonen
3. Jussi Ziegler

Keskustele ja kommentoi finaalia

Laulukilpailun jännittävä finaali alkaa pian! Mikäli seuraat kilpailua täältä netin kautta niin sinun on mahdollista keskustella ja kommentoida kilpailua näillä sivuilla "on line" tämän illana ajan. Muistathan hyvän maun ja soveliaisuuden rajat, kiitos!

Kenraaliharjoitus käynnissä

Eilen lauantaina finalistit saivat harjoitella orkesterin kanssa. Samalla tehtiin tv- ja radiohaastatteluja. Finalistien radiohaastattelut voi muuten käydä jo kuuntelemassa YLE Areenasta. Kätevästi oikeaan paikkaan pääsee vaikka Radio 1:n Lappeenranta-sivujen kautta (linkki Kuuntele YLE Areenasta). Nyt menossa on kenraaliharjoitus, jossa illan suoraa televisiointia varten kaikki käydään läpi oikein tarkemman kanssa.

Finaaliin kuusi naista ja kolme miestä

Tuomaristo valitsi naisten sarjan finaaliin kuusi kilpailijaa. He ovat Kajsa Dahlbäck, Mia Heikkinen, Melis Jaatinen, Tiina-Maija Koskela, Jenni Lättilä ja Jeni Packalen.

Miesten sarjan finalistit ovat Timo Riihonen, Jussi Ziegler ja Olli Brummer.

Mukana finaalissa on täten kolme sopraanoa ja kolme mezzoa, basso, baritoni ja tenori.

Onnea kaikille!

Välierä päättyi

Nyt kun kaikki 17 välieräkilpailijaa on kuunneltu, nousee minun mieleeni jälleen ohjelmiston monipuolisuuden merkitys. Puoli tuntia kohtuullisen vapaasti valittavaa lauluohjelmistoa on välillä tuottanut liian suppean ohjelmiston. Osaamisensa voi osoittaa esimerkiksi eri kielillä. Monet olivat tämän oivaltaneet, parhaat ylsivät tällä saralla jopa kuuteen eri kieleen. Tämän rinnalla kuulin suorastaan sakotettavia kokonaisuuksia.

Kielikysymys on tietysti vain yksi näkökulma, monipuolista osaamista voi osoittaa musiikillisesti. Ja siihenhän musiikkikilpailussa pyritäänkin.

Syndicate content