yle.fi


Antakaa niille rakkautta

Antakaa niille rakkautta

2. marraskuuta 2010 Kommentit: 7

Millainen elokuva tulee, kun viisikymppinen käsikirjoittaja, joka ei käytä Facebookia, kirjoittaa elokuvan Facebookin kaksikymppisistä luojista? Nihkeä.

 Älkää antako erinomaisen trailerin hämätä:

West Wingin luojana tunnetuksi tulleen Aaron Sorkinin  elokuva The Social Network perustuu Ben Mezrichtin kirjaan The Accidental Billionaires, joka taas perustuu firmassa törkeästi sivuun työnnetyn Eduardo Severinin haastatteluihin. Sorkin itse ei ole haastatellut ketään firman perustajista elokuvaansa varten.

Joku saattaa olla sitä mieltä, että totta kai elokuva on nihkeä, koska sen teemaksi on valittu arvostuksen kipeydestä kumpuava muiden jyrääminen. Mutta miksi on valittu tällainen teema? Veikkaanpa, että siksi, että kirjoittajalla on ollut lähtökohtaisesti nihkeä asenne näitä jätkiä ja koko sosiaalista mediaa kohtaan.

Ei sillä, etteikö yrityksen tarina olisi täynnä ikäviä sotkuja. Ideoita on varastettu, liikekumppaneita petetty ja haastettu oikeuteen. Soppa vaikuttaa sellaiselta, että siitä olisi voinut saada hyvän komediankin. Sorkinin silmissä kyse on kuitenkin tragediasta. Tragediasta, jonka päämoottori on se, että päähenkilö on selittämättömällä tavalla mulkku. Trailerissa hienosti esiin tuotua arvostuksen kipeyden teemaa ei ole kyetty tekemään koskettavaksi. Päähenkilön ei anneta edes lopussa kehittyä oivaltamaan mitään. Sorkin ei ole kyennyt rakastamaan päähenkilöään.

Sorkin ei ole rakastanut myöskään kuvaamaansa maailmaa. Menestyksen huippuhetket jäävät laimeiksi. Odotin enemmän mieheltä, joka kykeni fiilistelemään antaumuksellisesti politiikan tekemistä Valkoisessa talossa. West Wingissä Sorkin antoi politiikan pelureille niin paljon rakkautta ja ymmärrystä, että politiikka tuli sarjan kautta hetkeksi uudelleen muotiin. Se on saavutus.

Hieno esimerkki roolihenkilölle suodusta rakkaudesta on Noah Baumbachin  viimeisin elokuva Greenberg, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Jennifer Jason Leighin kanssa. Elokuvassa Ben Stiller esittää nelikymppistä luuseria, joka kirjoittelee päivät pitkät valituskirjeitä eri tahoille, on hirveä mulkku kaikille läheisilleen ja etenkin naiselle, joka voisi rakastaa häntä.

Elokuvassa Greenberg köpelöi elämäänsä niin, ettei hänelle voi kuin nauraa. Ihmisten kohtaamiset eivät suju sulavasti kuten elokuvissa yleensä, vaan tökerösti kuten elämässä pahimmillaan. Tyyppi on kuitenkin kirjoitettu ja näytelty niin suurella sydämellä, että hänestä alkaa omituisella tavalla pitää ja toivoa, että miehelle kävisi lopulta hyvin. Samasta syystä pitää suositella myös Baumbachin edellistäkin elokuvaa Margot At the Wedding , jossa Nicole Kidman tekee hillittömän roolin aivan karmeana akkana, joka tulee myrkyttämään siskonsa häitä. Oma arvostukseni Kidmania kohtaan nousi huimasti tämän elokuvan myötä.

Pidän elokuvista, joista välittyy tunne, että tekijät ovat rakastaneet hahmojaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö hahmoilla saisi olla hirvittäviä heikkouksia, etteivätkö he saisi olla naurettavia kusipäitä tai etteikö heidän kohtalonsa voisi olla traaginenkin. Rakkaus on empatiaa ja ymmärrystä.

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Tuomas Parviainen 03.11.2010, 01:37

"Päähenkilö on selittämättömällä tavalla mulkku." Tämä tuntuu vihjaavan, että olisit toivonut sille selitystä? Mutta Zuckerbergin (hahmon, ei oikean ihmisen, fiktiivinen leffa kun on) kaltaisia ihmisiähän on maailma täynnä, miksi selittää sitä mikä on selkeätä? Minulle välittyy kuva, että et pitänyt päähenkilöstä. Minä taas pidin ja samaistuin häneen, enkä täten nähnyt kuvaamaasi ongelmaa, rakkauden puutetta, leffassa.

En ole nähnyt Greenbergiä, mutta minulla on tunne, että hänen mulkkuuteensa suhtaudutaan enemmän kuin se olisi tauti eikä luonteenpiirre, ja häntä kuuluisi sääliä sen vuoksi. Zuckerberg on mitä on, rehellisesti, kärsimyksineen ja kaikkineen.

Hahmohan kyllä kasvaa lopussa. Hän tekee viimein yrityksen ottaa kontaktia ympäröiviin ihmisiinsä ja hauskasti tekee sen itse rakentamansa nettisivun kautta. Koko leffan ajan hän ei välitä muista, mutta lopussa vain refreshaa sivua, toivoen että kaveripyyntö hyväksytään. Koskettavan epäsosiaalista! Ajatuksen tasolla todella diggaan lopusta, mies menettää rakkaansa, eikä pysty ottamaan tähän uudestaan kontaktia kunnes keksii kokonaan uuden tavan kommunikoida!

Sen sanon, että leffasta puuttui emotionaalisia huippuhetkiä, ne oli vaihdettu supersulavaan kerrontaan. Se hetki, kun Zuckerberg tekee päätöksen hylätä kaverinsa, sen olisin halunnut nähdä. Loppupuolella häntä alettiin tarkkailla etäältä eikä eletty mukana. Hyvä puolet kuitenkin painavat enemmän, eli tästä huolimatta loistava elokuva.

Pekko Pesonen 03.11.2010, 08:51

Se mikä näyttää kaempaa katsottuna mulkulta toiminnalta, on yleensä läheltä nähtynä ihan ymmärrettävää. Pientä tsemppausta olisin tosiaankin toivonut tässä asiassa Aaronilta.

Pohjimmiltaan mua häiritsi valittu teema ja näkökulma. Se oli ylemmyydentuntoinen.

Laura Suhonen 03.11.2010, 15:16

Olen Pekon kanssa aivan eri mieltä elokuvasta.

Näin sen tragediana pojasta, joka tahtoo ihmisten arvostusta ja olla ”cool” niin kipeästi, ettei näe metsää puilta, ja tulee samalla karkottaneeksi kaikki (häntä jo arvostavat) ihmiset luotaan. Minusta se on hieno teema.

Teema muistuttaa toisesta hyvästä elokuvasta, There Will Be Bloodista, jossa yhtä lailla empatiaan kykenemätön mutta vielä tuhannesti mulkumpi (ja silti tai siksi kiehtova) päähenkilö saavuttaa lopussa luullun tavoitteensa, mutta jää yksin.

Social Network oli siitäkin hieno, että vaikka se on tragedia, se ei ole synkeä, raskas tragedia, vaan täynnä myös nostattavia kohtia. Vaikka Zuckerbergillä on huipulla yksinäistä, sinne kiipeämiseen mahtuu mahtavia hetkiä.

Zuckerberg oli mielestäni erittäin sympaattinen juuri Tuomaan mainitseman sosiaalisen kyvyttömyytensä takia. Lopussa kaikesta paistaa, miten onneton ja yksin hän on – niin epätoivoisesti (nais)kontaktin kaipuinen, että yrittää vikitellä jopa oikeusavustajaansa. Koska pystyin omalla tavallani ”rakastamaan” päähenkilöä eli näkemään hänet näennäisen itsevarmana mutta ihan eksyneenä tyyppinä, uskoisin, että tekijätkin ovat häntä rakastaneet.

Markku 06.11.2010, 16:26

Mielestäni sympatiseeraus on yliarvostettua, tärkeämpää on että hahmo on mielenkiintoinen ja uskottava. En minä halua lähteä Travis Bicklen tai Henry Lee Lucasin kanssa kaljalle; jos Idi Amin tai Daniel Plainview kävelisi kadulla vastaan, kipaisisin toiselle puolen tietä välittömästi; Mark Zuckerbergiä tai Baumbachin aikaisemman Squid and the Whale-elokuvan Bernardia jaksaisi kuunnelle lounaspöydässä ehkä minuutin tai kaksi. Kaikki ovat silti onnistuneita elokuvahahmoja.

Eikä filmin Zuckerberg edes ollut täysi robotti, kyllä hänelläkin omatunto kolkutti ja yksinäisyys vaivasi, Sorkin ja Fincher eivät vain viitsineet piehtaroida hahmon itsesäälissä.

Mitä esimerkkeihin muuten tulee, Greenberg oli melkoisen tyhjänpäiväistä jaaritusta (huolimatta Ben Stillerin ilahduttavasta roolityöstä), kun taas The Social Network piti mielenkiintoa yllä ensimmäisestä freimistä viimeiseen.

Jon Sundell 10.11.2010, 12:45

Pakko komppaa Lauraa, Markkua ja Tuomasta. Musta on selvää, että Sorkin, Fincher ja Eisenberg teki tietoisesti tällaista hahmoa, josta ei ikinä saa kunnon otetta. Ainoastaan ihmiset, jotka osaavat lukea hänen kaunista koodiaan pystyvät ikinä ymmärtämään tällaista tietokoneneroa. Siinä hänen tragediansa.

Elokuva on tarina miehestä, joka tiedostaa oman ulkopuolisuutensa ja janoaa päästä mukaan parhaimpiin juhliin ja piireihin. Kun hän ei tässä onnistu, hän rakentaa koko maailman kattavan sisäpiirin, mutta hän jää silti ulkopuoliseksi. Minusta upean tragedian ainekset. En tiedä onko se totta, mutta tarina kannalta sillä ei ole väliä. En myöskään tiedän onko sillä tarinan kannalta mitään väliä onko Sorkin käyttänyt Facebookia vai ei. Sorkin on musta nero ja kovin käsikirjoittaja juuri nyt. Hän kirjoitti lähes jokaisen West Wingin episodin sen neljän ekan vuoden aikana. Aikaa jokaiselle hänellä oli 8 päivää. Ne ovat kaikki hänen ekoja drafteja. Episodien alkuja kuvattiin ennen kun käsis oli valmis ja hän antoi sivuja tuotanolle sitä mukaan kun ne valmistui. Ei ihme, että kokaiini pöllysi. Uskon siis, että Sorkin on tehnyt tietoisesti tällaisen hahmon.

Luin käsiksen melkein vuosi ennen ensi-iltaa. Pakko sanoa, että Fincher ei ole siihen lisännyt juuri mitään. Hyvä lookki ja musa. Luulen kuitenkin, että Thomas Schlamme olisi tehnyt sisällöllisesti vahvemman rainan.

Jon Sundell 19.11.2010, 11:34

Tässä aiheesta vielä laveammin Zadie Smith:

http://www.nybooks.com/articles/archives/2010/nov/25/generation-why/?pagination=false

The Scottish Play 23.11.2010, 16:20

Eikös Shakespearen näytelmissäkin ole aika ylemmyydentuntoinen näkökulma ja teemana kutakuinkin aina se tylytys.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Luovuutta kuvaavat parhaiten sanat ”Mitä jos…?” Siitä on hyvä lähteä.